[truffels] bewaren?

Chaincells

Belezen gebruiker
Gister truffels gebruikt, maar nu heb ik nog 7gram ofzo liggen, maar het is een beetje groenig/blauwig/donkerder geworden, is dit schimmel of is er niks aan de hand?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er staat eigenlijk altijd een houdbaarheidsdatum op.
Is die ver verstreken? Dan zou ik ze weg gooien.

Zo niet?
Heb je ze in de koelkast bewaard?
Binnen de houdbaarheidsdatum en bij het in de koelkast bewaren kun je ze nog opeten. Die verkleuring is dan te wijten aan de werkzame stoffen.

Binnen de houdbaarheidsdatum en buiten de koelkast?
KoxBox zei:
Zo nee, dan is het denk ik ook de psilocine en andere stoffen die de kleur veroorzaken.
Stinken ze wel, weg gooien dan.

Als ze dus nog wel goed zijn, en je wilt ze langer bewaren(langer dan de houdbaarheidsdatum) dan zou ik ze drogen. Hoe dit moet staat op vele plekken uitgelegd op dit forum.

Succes!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik heb trouwens ook al truffels gehad die groen/blauwe plekken hadden, had ze net gekocht in de smartschop. In zoeen vacuum verpakking nog wel :tearsofjoy: Maar was denk ik ook gewoon de psilocybine :) Ze stonken tenminste niet, hadden dezelfde ranzige smaak en heb er goed op getript :P

De verkleuring was alleen op een paar plekken aan de binnenkant te zien, het was een grote schijf van een truffel. Dragon's Dynamite. Vandaar dat de binnenkant zo goed zichtbaar was.

Ik heb me toen ook verbaasd, maar nu denk ik dat ik eigenlijk nooit naar de binnenkant kijk bij die mini-truffels dus het zal wel goed/normaal zijn geweest :)

Weet iemand toevallig of dat normaal is bij DD ?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Is volkomen normaal ja.
Zeker bij dd, aangezien de truffel eigenlijk door het snijden gekneusd is.
Bij de kleinere varianten zie je dit niet, omdat je alleen de buitenkant ziet.

Ik doe ze tegenwoordig altijd in de blender, het korrelige papje wat dan onstaat word ook redelijk blauw groen. Dan laten drogen, met de vijzel bewerken en in capsules stoppen.

Om de dosis te weten gewoon alles per portie bewerken, afhankelijk van de grootte van de capsules kom ik op ongeveer 3 tot 7 capsules per portie.

Is toch wel wat beter dan 10-15 gram van die verse meuk he?
Ook een stuk makkelijker mee te nemen, en bovendien erg lang te bewaren!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Inderdaad zeer lang houdbaar.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sublimo zei:
Dankjewel :) Ik eet men truffels van de smartschop zo op, moest ik ze kweken zou ik ze inderdaad drogen en gewoon in een gripzak steken met een droogstop erbij :grin:

Kan ook! Wat is een droogstop?

Ik bedoelde dat ze in capsules nog langer houdbaar zijn!(dan gedroogd) :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Sublimo zei:

Nee, dat maakt niet echt uit. Paddestoelen gedroogd is een droog natuurlijk materiaal, en droog natuurlijk materiaal trekt enorm veel vocht aan. Ze zijn hygroscopisch. Dit geldt ook voor alle plantenpoeders. Niet voor de synthetisch vervaargdigde poeders, minder in ieder geval. Dit gaat ervoor zorgen dat je paddestoelen in de gripzak een grote brok worden.

Een droogstop is een soort vochvreter, het absorbeert de vocht uit de lucht waardoor je paddestoelen gewoon los blijven.

Normaal gezien moet de inhoud van je capsule na een tijdje een vaste brok zijn. Dat is niet erg want je maag haalt het wel weer uit mekaar. Maar als je meerdere porties in een gripzak hebt steken en die een blok vormen is het irritant :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar :wink:

KoxBox

Badass junkie
Na hoe lang wordt het een brok? Na 6maand ze in een gripzakje te bewaren zijn ze nog gewoon los bij mij.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Na hoe lang wordt het een brok? Na 6maand ze in een gripzakje te bewaren zijn ze nog gewoon los bij mij.

Ik heb geen idee eigenlijk, zal eens kijken of ik er informatie over kan vinden.

Ik weet gewoon dat mijn kameraad om die reden altijd een droogstop in zijn zak heeft steken, zal het hem eens vragen hoe hij erbij komt. Dacht dat het met het vocht te maken had.

Nu zal het in een afgesloten zak niet zoeen groot probleem zijn denk ik hoor, daar zit toch bijna geen vocht meer in als je de zak fatsoenlijk sluit. Maar het kan nooit kwaad om een droogstop erbij te doen :wink:

Maak die dingen niet open. Dat zeg ik er wel bij :P En ze zijn ook niet om op te eten, ik heb er al rare vragen over gehoord hoor... :tearsofjoy:

KoxBox

Badass junkie
Sublimo zei:
KoxBox zei:

Ik heb geen idee eigenlijk, zal eens kijken of ik er informatie over kan vinden.

Ik weet gewoon dat mijn kameraad om die reden altijd een droogstop in zijn zak heeft steken, zal het hem eens vragen hoe hij erbij komt. Dacht dat het met het vocht te maken had.

Nu zal het in een afgesloten zak niet zoeen groot probleem zijn denk ik hoor, daar zit toch bijna geen vocht meer in als je de zak fatsoenlijk sluit. Maar het kan nooit kwaad om een droogstop erbij te doen :wink:

Maak die dingen niet open. Dat zeg ik er wel bij :P En ze zijn ook niet om op te eten, ik heb er al rare vragen over gehoord hoor... :tearsofjoy:
Ik gebruik droogstop als zout voor mijn biefstuk.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sublimo zei:
PepTalk zei:
Sublimo zei:

Nee, dat maakt niet echt uit. Paddestoelen gedroogd is een droog natuurlijk materiaal, en droog natuurlijk materiaal trekt enorm veel vocht aan. Ze zijn hygroscopisch. Dit geldt ook voor alle plantenpoeders. Niet voor de synthetisch vervaargdigde poeders, minder in ieder geval. Dit gaat ervoor zorgen dat je paddestoelen in de gripzak een grote brok worden.

Een droogstop is een soort vochvreter, het absorbeert de vocht uit de lucht waardoor je paddestoelen gewoon los blijven.

Normaal gezien moet de inhoud van je capsule na een tijdje een vaste brok zijn. Dat is niet erg want je maag haalt het wel weer uit mekaar. Maar als je meerdere porties in een gripzak hebt steken en die een blok vormen is het irritant :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar :wink:

Waar moet het die vocht vandaan halen?
Kruidencapsules bij de smartshop of kruidenier zijn toch ook gewoon nog steeds ''poeder''.

Bedoel je met een droogstop zo'n zakje silica gelkorrels? Die ken ik wel, net als een gewone vochtvreten. Maar beide zou ik niet in direct contact met mn truffeltjes bewaren!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Waar moet het die vocht vandaan halen?
Kruidencapsules bij de smartshop of kruidenier zijn toch ook gewoon nog steeds ''poeder''.

Bedoel je met een droogstop zo'n zakje silica gelkorrels? Die ken ik wel, net als een gewone vochtvreten. Maar beide zou ik niet in direct contact met mn truffeltjes bewaren!

Nee, dat wordt ergens anders voor gebruikt denk ik. Lijkt me ook niet zo verstandig aangezien je de truffels inderdaad nog moet opeten :P In de apotheek hebben ze daar speciale droogstoppen voor die ze bij capsules doen waar veel plantenpoeder in zit.

Het vocht komt natuurlijk gewoon uit de lucht. Ik heb zelf al gezien dat als je een plantenpoeder op een weegpapiertje legt het er na een tijdje aan vastplakt.

Ik weet dus niet welke criteria hier zijn, wat daar wel onder valt en wat niet.

Ik zal mij er eens in verdiepen als ik tijd heb, op het moment staan de examens voor de deur :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :grin:

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer het in capsules ( redelijk luchtdicht) in een gripzakje (redelijk luchtdicht) er toch nooit genoeg vocht bij komt zodat het gaat plakken.

Maar goed, laten we er over verder gaan nadat je je er in verdiept hebt!

Succes nog met de paar laatste!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :grin:

Wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer het in capsules ( redelijk luchtdicht) in een gripzakje (redelijk luchtdicht) er toch nooit genoeg vocht bij komt zodat het gaat plakken.

Maar goed, laten we er over verder gaan nadat je je er in verdiept hebt!

Succes nog met de paar laatste!

Ja, dat begreep ik. Maar in de apotheek doen ze het ook in een potje dat is afgesloten :P Maar we komen er nog op terug :wink:

En ik moet nog beginnen, 9 juni de eerste en de 22ste de laatste :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ben je een Belg dan?

Hier in Nederland zitten ze in de laatste week dacht ik.. :flushed:

In ieder geval succes!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Ben je een Belg dan?

Hier in Nederland zitten ze in de laatste week dacht ik.. :flushed:

In ieder geval succes!

Dankjewel :) Nee, ik ben geen Belg. Ik ben een echte Nederlander :rock: Ik studeer gewoon in België. Vandaar :wink:

liquid state

Belezen gebruiker
Kan je truffels ook gewoon drogen als normale paddestoelen? Wat keukenpapier op een droge plaats?

En als ze gedroogd zijn hoe ga ik ze daarna weer opeten, want ik las ergens dat ze super hard worden.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja je kunt ze op dezelfde manier drogen.

Ze worden inderdaad best hard.
Goed kauwen is de kunst, je kunt er natuurlijk ook een lekker thee'tje van trekken.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Kun je ze niet gewoon tot poeder malen als ze droog zijn en ze dan in capsules steken ?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sublimo zei:
Kun je ze niet gewoon tot poeder malen als ze droog zijn en ze dan in capsules steken ?

Dat doe ik wel altijd. Erg makkelijk om te nemen, niet kauwen en geen vieze smaak.
Ook beginnen de effecten wat eerder. ( zelfde als eten t.o.v. thee)

Wat ik er wel bij wil vertellen is dat het echte ''paddo eten'' ritueeltje er een beetje af gaat waardoor je meer het idee krijgt iets synthetisch te nemen.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Normaal gezien wel ja, maar ik ben dan ook een bikkel.

Dan wil ik jou lichaam wel eens onderzoeken als je later dood bent, jij moet in het bezit zijn van een zeer uniek metabolisme :P

Winehouse

Badass junkie
Ik had een keer een bakje op kamertemperatuur bewaard, ergens in de kast, verrot en verschimmeld waren ze na een week! Dat dus niet doen.

Winehouse

Badass junkie
KoxBox zei:
Winehouse zei:
Ik had een keer een bakje op kamertemperatuur bewaard, ergens in de kast, verrot en verschimmeld waren ze na een week! Dat dus niet doen.
Jah, wat had je gedacht dan?

Weet ik het, ik ben niet zo van de paddo's. Meer van de benzo's, die zijn tenminste fatsoenlijk houdbaar :grin:

Bovenaan