Advies over status growkit gevraagd

Beste mede-trippers,

Voor het eerst waag ik me aan het kweken van mijn eigen paddo's. Super interessant proces!
Maar ik twijfel over de huidige status van de kit. Kan iemand mij daar advies over geven?
Hier wat info:

- De kit staat in de woonkamer. Niet in direct zonlicht maar met voldoende daglicht
- De kit staat op een 7W warmtemat met daartussen 4 (lege) waxinelichthouders voor airflow. Onder de warmtemat een handoek om de kou van de oppervlakte van kast tegen te gaan
- Het is niet heel warm in de kamer. Overdag zo'n 19 graden, s'nachts zo'n 16,5
- Elke dag voldoende condens in de zak
- De eerste paddestoel schoot uit de grond (ik heb 'm Pad-rick genoemd)
- De rest laat op zich wachten en wil niet echt meer verder groeien dan dit
- De kit is geplaatst op 23 december. De eerste uitschieter, Padrick, was er opeens op 4 januari
- Ik was mijn handen grondig voordat ik begin en draag latex handschoenen en een mondkapje

Ik denk dat Padrick al bijna klaar is om te oogsten. Maar de rest is nog verre van klaar (of uitgegroeid)
Ook is er wat verkleuring te zien en nu twijfel ik of het kneuzing of stressreactie is... of een schimmel... en daar zou ik graag wat meer over willen weten

Alle advies is welkom! Thanks!

1768045672582.jpeg

1768045658212.jpeg

Laatst bewerkt:

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Mijn kennis is een beetje roestig geworden.
Maar ik zou geen mist meer sprayen.
Het lijkt er op dat ze een Penis of Supa Envy in de kit hebben gestopt.
Edit: Zie nu dat er Psilocybe QUBIT in zit.
Iemand die hier iets over weet?
Met een warmtemat raden ze vaak aan om hem op een onderzetter te leggen. En daar je kit op te zetten. Het is belangrijk dat de warmte aan de onderkant weg kan.
Maar als het echt deze soort paddo is, dan kun je beter de warmtemat weg halen. Omdat deze soort slecht gaat op warmte.
Boven de 20 graden deden ze niks bij mij.
Het lijkt er op alsof de cluster die goed groeit op een wat koudere plek staat en de rest het te warm heeft en dat je uit moet kijken dat ze niet gaan rotten(niet meer sprayen!).
Kijk maar eens een paar dagen aan hoe dat gaat.
En anders de boel voorzichtig plukken en je oogst vooral uit de 2e flush halen.
Hoe ruikt de kit? Even zonder in de kit te ademen ruiken.
Hopelijk zijn er experts die je het exact kunnen vertellen.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Beste mede-trippers,

Voor het eerst waag ik me aan het kweken van mijn eigen paddo's. Super interessant proces!
Maar ik twijfel over de huidige status van de kit. Kan iemand mij daar advies over geven?
Hier wat info:

- De kit staat in de woonkamer. Niet in direct zonlicht maar met voldoende daglicht
- De kit staat op een 7W warmtemat met daartussen 4 (lege) waxinelichthouders voor airflow. Onder de warmtemat een handoek om de kou van de oppervlakte van kast tegen te gaan
- Het is niet heel warm in de kamer. Overdag zo'n 19 graden, s'nachts zo'n 16,5
- Elke dag voldoende condens in de zak
- De eerste paddestoel schoot uit de grond (ik heb 'm Pad-rick genoemd)
- De rest laat op zich wachten en wil niet echt meer verder groeien dan dit
- De kit is geplaatst op 23 december. De eerste uitschieter, Padrick, was er opeens op 4 januari
- Ik was mijn handen grondig voordat ik begin en draag latex handschoenen en een mondkapje

Ik denk dat Padrick al bijna klaar is om te oogsten. Maar de rest is nog verre van klaar (of uitgegroeid)
Ook is er wat verkleuring te zien en nu twijfel ik of het kneuzing of stressreactie is... of een schimmel... en daar zou ik graag wat meer over willen weten

Alle advies is welkom! Thanks!

Bekijk bijlage 68700

Bekijk bijlage 68699
Heb ze wel eens mooier gezien.... Het lijkt er een beetje op dat de temperatuur niet constant genoeg is geweest omdat de paddo's zo kort en dik zijn geworden in verhouding. Dit kan ook door vochtigheid komen maar meestal door het niet hebben van een constante temp van rond de 22 grd (mag iets meer of minder zijn.

Wat ik ook vaak deed is de kit/substraat in de plastic bak op zijn kant zetten :
paddokweek 2020a.jpg
Hierdoor heb je minder last dat er paddo's tussen het substraat en de plastic bak groeien.
Áls je de temp goed rond die 22 a 23grd houdt dan is een laagje water in de zak (beter niet in de bak) genoeg om het in de zak vochtig genoeg te houden zonder sprayen. Ik spray namelijk nooit om meerdere redenen... Voornamelijk om besmetting tegen te gaan. Zak moet open, water miss niet schoon enz.
Ik hou dus echt zoveel mogelijk de zak dicht en hou de temperatuur zo constant mogelijk en het liefst tussen de 21 en 27 grd.
De kit NIET direct op de warmtemat zetten maar om eerlijk te zijn gebruik ik lever geen warmtemat. Heb eenbeetje het gevoel dat die warmtematjes de temp niet goed constant houden en of vaak te warm. Als je deze toch gebruikt dan zoals al is gezegd beter met iets ertussen zodat de directe warmte wel weg kan.

Oogsten moet je echt net voordat de hoedjes open gaan doen. Beter iets te vroeg dan iets te laat. Als de hoedjes namelijk open gaan laat het sporen en een beetje gas los die het signaal geven geen vruchten (paddo's) meer te hoeven geven en dus nadelig voor eventuele volgende flushes.
Als er enkele paddo's een stuk verder zijn dan de rest dan kan je die eerst even oogsten voordat je de dag 1 a 2 erna de rest oogst. Maar wel met schone handen etc als je wil dat de volgende flushes ook goed gaan.

Voordat je de voorbereidingen gaat treffen voor de volgende flush dan moet wel echt tot de kleinste paddo'tjes geoogst zijn. Anders gaan die rotten.

Als het een beetje meezit kan er op deze manier zeker 3 a 4 flushes geoogst worden waarbij de opbrangst vanaf de 4de echt beduidend minder zal gaan worden.

Hier nog even een foto van bovenaf.
1768138310417.jpeg

En hier een indicatie van de opbrengst:
1768138336076.jpeg

Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik ze graag. Ik ben geen exper maar heb zeker meer dan 30 kits gehad waar zeker 80% vergelijkbaar waren als op de foto's hierboven.

In ieder geval succes verder !

@Mezelf
Bedankt voor de tips! En wat een oogst ook haha
Ik zal de grootste paddo's binnenkort oogsten en de rest laat ik nog even zitten. Ik zou wel willen proberen om de substraat op z'n kant te zetten.

Vraagje:
- Als ik de paddo's wil laten drogen zonder fancy apparaten. Hoe kan ik dit het beste doen? Kan ik ze op een stuk karton leggen en/of keukenrol totdat ze volledig zijn uitgedroogd? Wat is hiervoor de beste manier?

TripFlip

Belezen gebruiker
@Mezelf
Bedankt voor de tips! En wat een oogst ook haha
Ik zal de grootste paddo's binnenkort oogsten en de rest laat ik nog even zitten. Ik zou wel willen proberen om de substraat op z'n kant te zetten.

Vraagje:
- Als ik de paddo's wil laten drogen zonder fancy apparaten. Hoe kan ik dit het beste doen? Kan ik ze op een stuk karton leggen en/of keukenrol totdat ze volledig zijn uitgedroogd? Wat is hiervoor de beste manier?

Tip die in de mushroom bible staat is ze op zo'n bamboe-oprol-matje voor sushi te gebruiken. Zelf droog ik ze op een houten snijplankje. Je kunt de verse shroomies eerst wegen en dan laten droogen. Wegen ze vers ik zeg maar wat.. 80 gram en na een week zijn ze 8 gram dan weetje dat ze droog zijn.

Dames en heren… het is zover!
De eerste is geoogst!

1768248571644.jpeg
Deze unit weegt 33gr en ligt nu te drogen op een bord met daarom keukenpapier. Is dit voldoende?

De rest van de kit ziet er nu zo uit:
1768248864081.jpeg
1768248890054.jpeg

Ik heb de bak weer in de zak gestopt en teruggezet op de warmtemat.
Wat is handig om nu te doen?
Nog even aankijken of alles oogsten en hopen op een betere 2e flush?
Let me know!

Bovenaan