Klaarkomen met MDMA

Anunnaki

Wijs gebruiker
De laatste periode houden wij er ook 5 of 6 maanden tussen, ik merk een duidelijk verschil met om de 3 maanden. Logischerwijs daarin ook weer als de periodes ertussen nog korter zijn. Is eigenlijk per toeval zo ontstaan, maar door het positieve verschil blijf ik voortaan op 5/6 maanden pauze.
Ja dat gevoel had ik dus ook! Ik ga altijd echt hard heb nog geen 1 nare ervaring gehad tot nu toe.

Nou heb ik nog niet heel veel MDMA tripjes erop zitten maar ik ga nog net zo hard als de eerste keer terwijl sommige de tweede keer al als minder ervaren.

edit: taalgebruik aangepast

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Klinkt heel interessant 6-APB, ik hoor meerdere mensen positief erover. Je schreef dat jij amper een kater hiervan krijgt. In welk referentiekader bedoel je dat? Dus als je het vergelijkt met jouw MDMA-katers?
Ik moet wel zeggen dat ik ooit juist meer last had van de 6-APB kater. Maar toen doseerde ik (voor mij) eigenlijk te hoog: net over de 100 mg. En ik gebruikte toen ook nog geen mondbevochtigingsgel, dus ik had altijd een hele droge mond en de volgende dag dan overal blaren in mijn mond. En toen nam ik nog geen benzo vlak voor het slapen, waardoor ik 's nachts mijn wangen van binnen stuk beet.

Al die dingen zijn nu praktisch weg, door dus die mondbevochtigingsgel, benzo in de comedown en voor het slapen. En daarnaast ook magnesium citraat nemen tegen (kaak)spierspanning, fruit eten tussendoor en elk uur een glas water. En de volgende dag(en) natuurlijk gezond eten en genoeg slapen. Dan valt de kater heel erg mee (althans in mijn ervaring). Het stelt eigenlijk weinig voor nu.

Ik vond de XTCpiek altijd geweldig. Maar dat was meer toen ik jonger was. Dat kwam ook door de feesten. Daar is een mdmaPiek+ een muziekpiek (vaak de eindafsluiting) een formule van 1+1=100😅. Nu zoek ik iets stabielers omdat de setting ook thuis met mijn vrouw is
Voor iets stabielers, subtielers en ook langdurigers, is 6-APB zeker een aanrader. Zal je waarschijnlijk niet tegenvallen, als je dus een beetje denkt om de juiste voorbereidingen te treffen en juist te doseren.

buddha31

In memoriam - 24 januari 2023
Ja dat gevoel had ik dus ook! Ik ga altijd echt hard heb nog geen 1 nare ervaring gehad tot nu toe.

Nou heb ik nog niet heel veel MDMA tripjes erop zitten maar ik ga nog net zo hard als de eerste keer terwijl sommige de tweede keer al als minder ervaren.

edit: taalgebruik aangepast
Zeker. Ze zeggen vaak dat het nooit zo mooi word als je 1e keer. En dat klopt ook wel, maar komt denk ik ook omdat het effect totaal nieuw is.

Hoe dan ook lees ik hier ook vaak dat het gevoel helemaal nooit meer echt top word. Met als gevolg te hoog doseren of te vaak bijpakken. Dan sta je vooral heel erg strak dan dat het heel erg euforisch is.

Met die 5/6maanden ertussen zou ik mijn 1e keer een 10 geven. En nu een 8 of zelfs 9

Anunnaki

Wijs gebruiker
Met die 5/6maanden ertussen zou ik mijn 1e keer een 10 geven. En nu een 8 of zelfs 9
En dat is dan over een tijdspan van? 😝
Ben wel benieuwd hoe dat is voor iemand die (gok ik) wel wat vaker gebruikt heeft dan mij want ik zit nog steeds op een dikke 10.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De laatste periode houden wij er ook 5 of 6 maanden tussen, ik merk een duidelijk verschil met om de 3 maanden. Logischerwijs daarin ook weer als de periodes ertussen nog korter zijn. Is eigenlijk per toeval zo ontstaan, maar door het positieve verschil blijf ik voortaan op 5/6 maanden pauze.
Misschien moet ik dat ook maar eens proberen, want ik maak het soms wel erg kort de laatste tijd. Tussen mijn laatste keer (gisteren) en de keer daarvoor zat minder dan 2 maanden...

Heeft er waarschijnlik ook mee te maken dat ik verder geen drugs meer doe en dat ik het mezelf dan maar goed praat, dat dit dan wel even mag. (ik weet het: niet goed) Langer wachten is natuurlijk altijd beter.

Zeker. Ze zeggen vaak dat het nooit zo mooi word als je 1e keer. En dat klopt ook wel, maar komt denk ik ook omdat het effect totaal nieuw is.

Hoe dan ook lees ik hier ook vaak dat het gevoel helemaal nooit meer echt top word. Met als gevolg te hoog doseren of te vaak bijpakken. Dan sta je vooral heel erg strak dan dat het heel erg euforisch is.

Dat lees ik dus ook vaak. Gevallen waarbij er overduidelijk sprake is van te hoog doseren.

Maar daarnaast: zelfs met soms een halfjaar of zelfs meer dan een jaar ertussen, merk ik dat MDMA minder bijzonder voor me is geworden. Ik kan dat van 6-APB eigenlijk (nog) niet zeggen. Maar het is niet dat ik daar nu al zoveel ervaring mee heb. Misschien een keer of 10 gedaan.

Maar ik prefereer het effect van 6-APB ver boven dat van MDMA nu: heerlijk sereen, stabiel, langdurig, zachte lang uitgestreken landing.

Anunnaki

Wijs gebruiker
Heeft er waarschijnlik ook mee te maken dat ik verder geen drugs meer doe en dat ik het mezelf dan maar goed praat, dat dit dan wel even mag. Maar langer wachten is natuurlijk altijd beter.
De 3 maanden regel geldt dan vooral voor serotonine slurpers dus als je dan toch de behoefte hebt om ff uit je dak te gaan zijn er ook wel andere leuke middeltjes (of je moet echt fan zijn van MDMA en soortgelijken)
Dat lees ik dus ook vaak. Gevallen waarbij er overduidelijk sprake is van te hoog doseren.
Hier ben ik ook schuldig aan, vandaar dat ik deze keer kies voor kristallen in plaats van pillen.
Gewoon een capsule klaarleggen en eventueel 1 om bij te nemen als het perse moet maar dan moet het ook afgelopen zijn.

buddha31

Heeft er waarschijnlik ook mee te maken dat ik verder geen drugs meer doe en dat ik het mezelf dan maar goed praat, dat dit dan wel even mag. (ik weet het: niet goed) Langer wachten is natuurlijk altijd beter.
Deze begrijp ik niet echt, 6apb is toch drugs?
En dat is dan over een tijdspan van? 😝
Ben wel benieuwd hoe dat is voor iemand die (gok ik) wel wat vaker gebruikt heeft dan mij want ik zit nog steeds op een dikke 10.
10 jaar. Met een tussenpauze van 3 jaar. Om het wat breder te trekken: toen ik het elke 2 maanden deed dacht ik dat het super was. Maar achteraf geef ik nu de 1e keer dus een 10. In de periode van 2/3 maanden als het goed ging een 7.

Het zit hem dus voor mij in het vergelijken. Ik dacht het prima te doen omdat overal staat dat je er 3 maanden tussen moet laten. Maar dat is meer gebaseerd op de risico's, dan dat het een advies is voor een optimale ervaring. Zoals jij het toepast en beleeft zou ik zeker doorzetten!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De 3 maanden regel geldt dan vooral voor serotonine slurpers dus als je dan toch de behoefte hebt om ff uit je dak te gaan zijn er ook wel andere leuke middeltjes (of je moet echt fan zijn van MDMA en soortgelijken)
Wiet en alcohol ben ik mee gestopt, trippen trekt me de laatste tijd even niet, dus is het alleen 6-APB wat ik om de paar maandjes doe. Ja en heb nog een paar keer 4F-MPH gedaan.

En die 3 maanden regel is dus een indicatie en wordt aangeraden. Het is niet gebaseerd op daadwerkelijke gegevens die zeggen dat je minimaal 3 maanden moet wachten. Al is het vanuit pure logica bekeken natuurlijk beter om meer dan minder tijd tussen "rolls" te laten.

Hier ben ik ook schuldig aan, vandaar dat ik deze keer kies voor kristallen in plaats van pillen.
Gewoon een capsule klaarleggen en eventueel 1 om bij te nemen als het perse moet maar dan moet het ook afgelopen zijn.
Ja, om precies te weten wat je neemt.

Anunnaki

Wijs gebruiker
10 jaar. Met een tussenpauze van 3 jaar. Om het wat breder te trekken: toen ik het elke 2 maanden deed dacht ik dat het super was. Maar achteraf geef ik nu de 1e keer dus een 10. In de periode van 2/3 maanden als het goed ging een 7.

Het zit hem dus voor mij in het vergelijken. Ik dacht het prima te doen omdat overal staat dat je er 3 maanden tussen moet laten. Maar dat is meer gebaseerd op de risico's, dan dat het een advies is voor een optimale ervaring. Zoals jij het toepast en beleeft zou ik zeker doorzetten!
Och 10 jaar ik zit pas net op 2/3 ofzo😜

Denk dat het met de tijd natuurlijk ook gewoon minder interessant word helemaal als je ook periodes van gebruik hebt gehad waar je het veel gebruikt hebt. Die 3 maanden regel is inderdaad vooral bedoelt voor mensen die echt aan misbruik doen ipv gebruik☹️

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Deze begrijp ik niet echt, 6apb is toch drugs?
Verder, als in: afgezien van 6-APB.

Geen wiet, alcohol. speed, ghb, etc. meer. Enkel om de paar maandjes een entactogeen. En toegegeven: een paar keer tussendoor nog eens 4F-MPH (een stimulant, een soort RC ritalin, maar dan ook recreatief).

Hansklok

Bewuste gebruiker
Dit probleem komt door de mdma, daar heeft een seksuoloog geen invloed op. Overigens is dit een bekend fenomeen en kan je het beter accepteren. Als je dat doet kan je wellicht ook meer genieten van het feit dat je lang door kan gaan.
Het komt door de mdma dat hij niet snel klaarkomt en als hij geen drugs gebruikt komt hij snel klaar. Hij vind het een probleem dat hij snel klaarkomt als hij niks gebruikt. Nou daar kan een seksuoloog onderandere bij helpen. Daar kan een seksuoloog zeker weten wel bij helpen met goeie adviezen. Kamasutra bijvoorbeeld. Er zijn veel meer mannen met hetzelfde.

ik kom ook minder snel klaar met drugs op hoor. Is heel normaal.
Verschilt beetje als ik nuchter ben wnr ik snel klaar kom. Ene keer sneller dan de andere. Bij mij is het zo als ik tijdje geen seks heb gehad dan kom ik wel sneller klaar. Of als er lang voorspel is geweest.

zijn genoeg manieren om minder snel klaar te komen. En zo wat als je snel keer klaar komt. Dan zeg je gewoon : Ding ding ronde 2

Is geen schaamte in om naar een seksuoloog te gaan is heel normaal.

Het lijkt me erg belemmerd voor je als je zelfs je laatste redmiddel inziet om er mdma voor te gebruiken.

Anunnaki

Wijs gebruiker
Wiet en alcohol ben ik mee gestopt, trippen trekt me de laatste tijd even niet, dus is het alleen 6-APB wat ik om de paar maandjes doe. Ja en heb nog een paar keer 4F-MPH gedaan.
Ik zou in eerste instantie ook niet te streng zijn voor jezelf als je het al voor elkaar hebt gekregen om van de wiet en alcohol af te zijn, niet dat dat een excuus is. Daarentegen als je denkt dat je die 3 maanden makkelijk red of misschien zelfs langer is dat een poging waard lijkt me.

Andromeda

Bewuste gebruiker
Klinkt heel interessant 6-APB, ik hoor meerdere mensen positief erover. Je schreef dat jij amper een kater hiervan krijgt. In welk referentiekader bedoel je dat? Dus als je het vergelijkt met jouw MDMA-katers?

Ik vond de XTCpiek altijd geweldig. Maar dat was meer toen ik jonger was. Dat kwam ook door de feesten. Daar is een mdmaPiek+ een muziekpiek (vaak de eindafsluiting) een formule van 1+1=100😅. Nu zoek ik iets stabielers omdat de setting ook thuis met mijn vrouw is
Vannacht toevallig aan de 6-apb gezeten, ik ervaar vrijwel geen kater dus heerlijk spul, Lang en heel stabiel in tegenstelling tot MDMA die je lanceert als een raket maar ook net zo hard weer neerstort

buddha31

Verder, als in: afgezien van 6-APB.

Geen wiet, alcohol. speed, ghb, etc. meer. Enkel om de paar maandjes een entactogeen. En toegegeven: een paar keer tussendoor nog eens 4F-MPH (een stimulant, een soort RC ritalin, maar dan ook recreatief).
Ik begrijp hem nu beter.
Om voor mijzelf te spreken. Ik hanteer voor mijzelf al jaren het drugs=drugs concept. Toegegeven, dat ene glas alcohol in het weekend niet meegeteld. Maar zelfs als dat eens meer word. Begint de teller bij mij te lopen.

Vroeger maakte ik onderscheid tussen soft en harddrugs, tot ik steeds meer in de categorie soft indeelde. Of beter gezegd: wat ik niet echt vond meetellen. Dexamfetamine bijvoorbeeld. Ik praatte dat voor mijzelf recht want; anderen gebruiken het dagelijks, dus het is medicatie geen drugs😅.

Nu houden we alles bij. Heeft veel geholpen bij inzicht verkrijgen. Kan nu veel beter antwoorden hoeveel en hoevaak ik gebruik.

buddha31

Ik zou in eerste instantie ook niet te streng zijn voor jezelf als je het al voor elkaar hebt gekregen om van de wiet en alcohol af te zijn, niet dat dat een excuus is. Daarentegen als je denkt dat je die 3 maanden makkelijk red of misschien zelfs langer is dat een poging waard lijkt me.
Ik heb verder geen advies voor Mindless. Maar jouw posting over niet te streng zijn omdat iemand altijd meer gebruikte, zie ik eerder als een valkuil.

Je gebruikt dan een (toxic) referentiekader. En een nuchter referentiekader lijkt mij veel betrouwbaarder.

Anunnaki

Wijs gebruiker
Maar jouw posting over niet te streng zijn omdat iemand altijd meer gebruikte, zie ik eerder als een valkuil.

Je gebruikt dan een (toxic) referentiekader. En een nuchter referentiekader lijkt mij veel betrouwbaarder.
Je hebt gelijk echt, ik dacht er mee weg te kunnen komen door er achter te zetten dat dat geen excuus is 😜

Gebruikers kwaaltjes denk ik.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik begrijp hem nu beter.
Om voor mijzelf te spreken. Ik hanteer voor mijzelf al jaren het drugs=drugs concept. Toegegeven, dat ene glas alcohol in het weekend niet meegeteld. Maar zelfs als dat eens meer word. Begint de teller bij mij te lopen.

Vroeger maakte ik onderscheid tussen soft en harddrugs, tot ik steeds meer in de categorie soft indeelde. Of beter gezegd: wat ik niet echt vond meetellen. Dexamfetamine bijvoorbeeld. Ik praatte dat voor mijzelf recht want; anderen gebruiken het dagelijks, dus het is medicatie geen drugs😅.

Nu houden we alles bij. Heeft veel geholpen bij inzicht verkrijgen. Kan nu veel beter antwoorden hoeveel en hoevaak ik gebruik.
Ja, op een feestje drink ik nog weleens 1, hooguit 2 biertjes mee. Al is dat heel sporadisch en heb ik het niet meer zelf in huis. Maar alcohol is natuurlijk ook drugs, net zoals psychoactieve medicatie, dat ben ik met je eens. Dus mijn zo nu en dan gebruik van een benzo tegen mijn nekklachten, is eigenlijk ook gewoon drugsgebruik.

Ben het wel eens met er zo naar te kijken, anders ga je voor jezelf grijze gebieden bepalen en we weten allemaal hoe sneaky onze geest daar mogelijk gebruik van kan maken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik wil toch even reageren op @Roze Olifant en @Mindless 😅

Ik vraag ook vaak of iets een feit is en/of bewezen. Dat zie ik juist helemaal niets als iets typerends voor iemand die enkel wetenschappelijke punten serieus neemt. Ik zie het juist als een punt van interesse om vanuit mijn perspectief mijzelf erin te verdiepen. Ik open als het ware de deuren naar dit onderwerp. Itt de aanname dat het wel of niet van een feit zijn, een case closed zou betekenen.

Simpel voorbeeld:
Ik zit met 2 personen aan tafel. De ene persoon zegt dat edgen verslavend is, de ander zegt juist dat het een verslaving voorkomt omdat je hierdoor meer mentale controle creërt. Dan kan ik als een tenniswedstrijd naar een welles/niettes tafereel kijken, of ik stel de vraag of het een feit is.

Als het inderdaad een feit is, ben ik benieuwd op welke punten, het hoe, wat en waarom. Maar dat prikkelt ook mijn interesse naar persoon B die het niet vind. Dat kan zijn persoonlijke ervaring zijn of een andere theorie. Dat hij feitelijk ongelijk heeft betekent dus niet dat ik bij voorbaat ook iemand ongelijk vind hebben. Want een onderwerp heeft vaak meerdere invalshoeken.

Daarnaast heb je feiten zoals dat mensen zoogdieren zijn. Daar valt niet over te discussiëren. Maar stel dat het een feit is dat edgen een groot verslavingspotentie heeft. En dan blijkt dat dit feit gebaseerd is op de conclusie van een onderzoek gehouden bij 50 mannen in een verslavingskliniek.

Ik noem maar wat. Dan word het een stuk discutabeler. Ik ben eigenlijk nooit echt geïnteresseerd in het wel of niet, het zwart of wit, en ja of nee. Ik vind vooral het dialoog of iets zelf ontdekken en onderzoeken leuk.

Want als edgen een verslavingspotentie heeft. Dan kan dat ondersteund worden door een wetenschappelijke onderbouwing waarbij het dopaminesysteem word betrokken. Maar de gevoelskant; de ervaringen van mensen, is wat mij net zo veel, vaak zelfs meer aantrekt.

Volledig offtopic trouwens en het ging niet eens over mij😅 maar kort samengevat vind ik de vraag: Is het een feit? Juist een vorm van (persoonlijke) interesse ipv de vraag naar een koud wetenschappelijk standpunt.

Tuurlijk is de dialoog interessant, juist met andersdenkenden.

Maar als de discussie gaat over iets wat letterlijk wetenschappelijk bewezen is, waar duidelijke wetenschappelijke consensus over is (dan heb ik het dus niet over mini-onderzoekjes, maar echt iets wat echt grondig onderbouwd is), dan heeft een discussie over meningen soms gewoon niet zoveel zin. Iets wordt namelijk niet zomaar wetenschappelijk bewezen. Ik ben de laatste die zegt dat wetenschap heilig is (ik ben er niets voor niets uit weggegaan na jaren onderzoek doen), maar ik denk dat mensen die weinig kennis/ervaring hebben in een wetenschappelijke context vaak ECHT onderschatten wat er allemaal wel niet voor nodig is voor je iets wetenschap mag noemen. Verdiep je eens echt in de wetenschappelijke methode, of beter nog: ga er eens een paar jaar in werken, praten we daarna verder, denk ik dan meestal. :wink:

Mensen die roepen dat 'wetenschap ook maar een mening is', daar ben ik dan ook vrij allergisch voor; want nee, dat is dus gewoon niet zo. Wetenschap is geen mening, ook geen geloof. Dat zegt niet dat alles WAAR is wat de wetenschap zegt, want wetenschappers zijn continu op zoek naar nieuwe inzichten en dus ook naar het (alsnog) verwerpen van hypotheses, maar wetenschap gelijkstellen aan de eerste de beste mening van Truus Jansen uit Klazienaveen betekent gewoon dat iemand niet begrijpt wat wetenschap is.

Ik heb het nu niet over jou, maar over een algemene frustratie die ik kan hebben als ik de zoveelste zich herhalende internet-discussie tegenkom.

Verder is er een hoop buiten 'koude' wetenschappelijke standpunten waar je het over kunt hebben. Zoals de (eigen) ervaring. Ik heb het al vaker gezegd maar je kunt tien boeken lezen over hoe LSD werkt - je begrijpt pas echt wat LSD is als je het ook hebt geprobeerd. De échte individuele ervaring laat zich moeilijk vatten in wetenschap en vind ik daarmee, zeker als psycholoog zijnde, net zo interessant en relevant. Ik vind dat ook een vorm van wetenschap, maar dan op persoonlijk, spiritueel vlak. Spiritualiteit en wetenschap complementeren elkaar dan ook perfect vind ik, in tegenstelling tot wat velen denken. Beide zijn bezig met het zoeken naar de/een waarheid, het ontdekken van de wereld om ons heen, de kosmos. Ik zou zelfs zo ver durven gaan te stellen dat ze per definitie onderdeel van elkaar uitmaken. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom zoveel mensen die bewust in hun leven met spiritualiteit bezig zijn de neiging (lijken te) hebben tegen de wetenschap aan te schoppen.

Daarnaast is wetenschap niet per definitie 'koud': naast kwantitatieve wetenschap bestaat ook kwalitatieve wetenschap, iets waar we veel gebruik van maken binnen de 'softere' sociale wetenschappen, wat jij ongetwijfeld nog voorbij zal zien komen in jouw studie, zeker op het HBO. Deze vorm richt zich meer op ervaringen, op wat mensen vinden en denken, in plaats van op kwantitatieve data/cijfers.

Er zijn ook een hoop boeiende gesprekken te voeren over onderwerpen waar de wetenschap nog totaal niets over kan zeggen. Als wetenschap nog geen antwoorden heeft, wordt speculeren en mijmeren ook interessanter, want dan is alles nog mogelijk. Waar gaan we naartoe als we DMT roken?! Ik steek mijn tijd dan liever in dat soort discussies, dan dat we het gaan hebben over - ik noem maar wat - of astrologie al dan niet werkt, waarvan gewoon overduidelijk bekend is dat het pseudowetenschap is, en dus op lucht gebaseerd. Dat betekent niet dat iemand er niet in mag geloven, ik vind het allemaal prima, en ik ben ook geïnteresseerd om dan te horen waarom diegene er ondanks het gebrek aan bewijs toch in gelooft. Dus ik ben nieuwsgierig naar de persoonlijke beweegredenen, maar een discussie voeren over het onderwerp ansich vind ik in zo'n geval oninteressant. Want het antwoord stond al vast.

Ik begrijp jouw standpunt goed, wat ik hier bedoel te zeggen is dat wetenschappelijke onderbouwing belangrijk vinden helemaal niets zegt over hoe open minded je bent, over hoe empathisch je bent, over hoe je naar de persoonlijke kant van het verhaal kijkt. Die twee kunnen gewoon samen gaan - sterker nog, ze MOETEN samengaan, dat maakt je een betere onderzoeker - of je onderzoeker hier nu op een wetenschappelijke, spirituele of puur menselijke manier wil interpreteren.

Nu ga ik slapen, welterusten mensjes! ^^

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Wil wel zeggen dat dat schokkend is maar dat is het eigenlijk niet 😂

Er worden blijkbaar zelfs lunchlezingen over dit fenomeen gegeven. ^^

Had ik wel bij willen zijn though.

Oeps, we zijn een beetje off-topic trouwens, het ging hier blijkbaar over over klaarkomen op MDMA. 🥴 Sorryyy.

Anunnaki

Wijs gebruiker
Er worden blijkbaar zelfs lunchlezingen over dit fenomeen gegeven. ^^

Had ik wel bij willen zijn though.

Oeps, we zijn een beetje off-topic trouwens, het ging hier blijkbaar over over klaarkomen op MDMA. 🥴 Sorryyy.
Geen zorgen er is hier al wel 50x off-topic gegaan, dit is een safe space voor regels breken.

"waar ligt de grens tussen gezond sceptisch-zijn en stellen dat wetenschap ook maar een mening is?"
Wist niet dat sceptisch zijn over wetenschappelijk bewezen feiten ook een ding was, klinkt alsof er geen verschil is tussen die 2 🤣

Hansklok

Bewuste gebruiker
Vind het wel erg jammer, dat iedereen heel erg of topic gaat. Had ook wel graag meer adviezen van andere mensen hierin willen lezen. Nu word het onderwerp helemaal overgenomen. Uit respect voor diegene die dit onderwertp heeft aangemaakt stel ik voor dat alles wat er niet mee te maken heeft verwijderd word.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Vind het wel erg jammer, dat iedereen heel erg of topic gaat. Had ook wel graag meer adviezen van andere mensen hierin willen lezen. Nu word het onderwerp helemaal overgenomen. Uit respect voor diegene die dit onderwertp heeft aangemaakt stel ik voor dat alles wat er niet mee te maken heeft verwijderd word.

Er is al sorry voor gezegd. Verwijderen zal ik doen als de TS daar zelf om vraagt.

Nickjeee

Belezen gebruiker
Zonder drugs op heb ik de neiging veel te snel klaar te komen. Met een MDMA pilletje op kan ik het juist helemaal niet. Ik vroeg me af of iemand wel eens geprobeerd heeft om een lage dosis te gebruiken zodat je niet de trip-effecten hebt maar wel minder snel klaarkomt. Ben benieuwd naar de ervaringen...
Sorry spuit 11 hier en misschien al genoemd: dapoxetine is ook een soort ssri maar wordt specifiek voorgeschreven bij vroegtijdig klaarkomen. Meer sero = orgasm supression

New Dawn

Bewuste gebruiker
Bij deze mijn poging om dit interessante topic voor een paar luttele secondes op het rechte spoor te trekken:

Ik heb zelf met succes cannabis als hulpmiddel gebruikt, alleen als ik stoned ben begrijp ik ineens volkomen hoe ik de seksuele spanning in mijn lijf kan reguleren, het is alsof er letterlijk een "opwinding niveau draaiknopje" op mijn dashboard verschijnt...

De spier die ik gebruik om mijn urine op te houden lijkt hier het magische element te zijn: Ik ga vóór de seks naar de WC om mijn blaas te legen, daarna kan ik deze spier spannen om héél snel klaar te komen, en kan ik deze spier helemaal ontspannen zodat ik héél snel minder opgewonden ben...

Nu ik gestopt ben met cannabis werkt deze magie bijna niet meer en heb ik mezelf veel minder onder controle.

Het enige dat nuchter werkt is heeeeel langzaam beginnen en daarbij de intensiteit heeeeel langzaam op te bouwen.

wolftrance

Belezen gebruiker
Zonder drugs op heb ik de neiging veel te snel klaar te komen. Met een MDMA pilletje op kan ik het juist helemaal niet. Ik vroeg me af of iemand wel eens geprobeerd heeft om een lage dosis te gebruiken zodat je niet de trip-effecten hebt maar wel minder snel klaarkomt. Ben benieuwd naar de ervaringen...
Beetje late reactie, kwam per ongeluk op dit onderwerp. Ik herken je probleem en het is heel vervelend. Doordat ik enkele jaren geleden zenuwpijn in mijn arm had, ben ik er toevallig achter gekomen dat Tramadol óók helpt om minder snel klaar te komen. Een heel 50mg bruistablet één uur voor de seks en ik kom niet meer klaar; een halve en ik ervaar geen probleem meer, kan klaarkomen maar het gaat relaxt en niet te snel.

Let op, tramadol is verslavend als je het langer gebruikt. Ik gebruikte dit, nadat het probleem met mijn arm over was, alleen maar enkele keren per maand, en heb van verslavende werking niets gemerkt.

Voor wat het waard is, hopelijk helpt het jou of iemand anders !

FerdFatoehaus

Badass junkie
Beetje late reactie, kwam per ongeluk op dit onderwerp. Ik herken je probleem en het is heel vervelend. Doordat ik enkele jaren geleden zenuwpijn in mijn arm had, ben ik er toevallig achter gekomen dat Tramadol óók helpt om minder snel klaar te komen. Een heel 50mg bruistablet één uur voor de seks en ik kom niet meer klaar; een halve en ik ervaar geen probleem meer, kan klaarkomen maar het gaat relaxt en niet te snel.

Let op, tramadol is verslavend als je het langer gebruikt. Ik gebruikte dit, nadat het probleem met mijn arm over was, alleen maar enkele keren per maand, en heb van verslavende werking niets gemerkt.

Voor wat het waard is, hopelijk helpt het jou of iemand anders !
Opiaten zorgen sowieso voor dit effect.

xeno1975

Experimenterende gebruiker
Ik kan bevestigen dat met een anti-depressiva (Serlin in mijn geval) klaarkomen nog mogelijk is maar het flink wat werk vraagt. Praat met een huisarts of sexuoloog als vroegtijdig klaarkomen voor jou een probleem is. Zelf beginnen experimenteren met drugs lijkt me niet aangewezen daarvoor.

Met MDMA is het me alsnog niet gelukt om klaar te komen, ondanks best veel moeite daarvoor. Wij nemen MDMA specifiek voor intieme/sexuele redenen, dus aan de setting ligt het alvast niet. Het fijne aan MDMA is dat klaarkomen dan ook helemaal niet hoeft voor mij. Gewoon genieten van de sfeer en elkaar is voldoende, en je empathie/sensualiteit knop is cranked to the max.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Mensen die roepen dat 'wetenschap ook maar een mening is', daar ben ik dan ook vrij allergisch voor; want nee, dat is dus gewoon niet zo. Wetenschap is geen mening, ook geen geloof. Dat zegt niet dat alles WAAR is wat de wetenschap zegt, want wetenschappers zijn continu op zoek naar nieuwe inzichten en dus ook naar het (alsnog) verwerpen van hypotheses, maar wetenschap gelijkstellen aan de eerste de beste mening van Truus Jansen uit Klazienaveen betekent gewoon dat iemand niet begrijpt wat wetenschap is.
Helaas wel ja. :dizzy:
Wil wel zeggen dat dat schokkend is maar dat is het eigenlijk niet 😂
Haha sorry, maar ik ga weer even een knuppel in het hoenderhok gooien.

Er zijn verschillende wetenschappelijke tradities die kunnen leiden tot een bepaalde soort verklaring. Die verklaring kan dan verschillen in de betrouwbaarheid en validiteit. Maar uiteindelijk is het altijd een interpretatie van de werkelijkheid; een zienswijze dus. 'Wetenschap is ook maar een mening' klinkt wat denigrerend. Maar uiteindelijk is het wel een waardesysteem of je wetenschappelijke kennis meer waardeert dan andere vormen van kennis. En daarmee is het toch ook wel soort-van een mening. Of liever: een geloofsysteem.

Heel belangrijk in dit verhaal is de filosoof Karl Popper. Hij opende de aanval op een denkwijze binnen de wetenschap het 'positivisme' wordt genoemd. Binnen het positivisme is het gangbaar om te denken dat de realiteit meetbaar is en dat de waarheid daarvan kan worden aangetoond door het doen van experimenten. Popper vroeg zich af of je wetenschappelijk kunt bewijzen dat zwanen wit zijn. Volgens het positivisme kan dat. Je gaat veldonderzoek doen waarbij je allerlei samples verzamelt. Als alle samples alleen maar witte zwanen bevatten, dan heb je aangetoond dat zwanen wit zijn. Maar, dacht Karl Popper, in dit voorbeeld heb je altijd maar één zwarte zwaan nodig die je hele theorie ontkracht. En je kan eigenlijk nooit weten of je nou alle zwanen ter wereld hebt geteld. Zo kwam hij dus op de falsificatietheorie: je kunt pas een conclusie trekken als je actief hebt geprobeerd je eigen hypothese te ontkrachten. Maar zelfs dan is er maar één uitzondering nodig om je conclusie onderuit te halen. Wetenschappelijke conclusies zijn dus een algemene veronderstelling die met empirische data onderbouwd is. Een zienswijze dus.

De filosoof Thomas Kuhn ging nog een stuk verder. Hij keek namelijk naar de rol van epistemologische communities in de wetenschap. Want je weet waarschijnlijk wel dat wetenschappers hun artikelen moeten laten peer-reviewen door vakgenoten voordat het gepubliceerd wordt. Kuhn bekritiseert dus dat proces. Want door die peer-reviews moet nieuwe wetenschappelijke kennis aannemelijk lijken voor collega-wetenschappers. Op het moment dat je heel andere uitgangspunten (paradigma's) hebt, dan zou het dus zomaar kunnen dat nieuwe kennis niet wordt goedgekeurd. Niet omdat het niet kan kloppen, maar omdat het niet past bij het uitgangspunt van collega's. Wetenschap wordt zo bezien toch wel meer een mening.

Recenter is er best veel discussie over dit onderwerp uitgebroken op universiteiten. Ze hebben het dan over het 'dekoloniseren' van de wetenschap. Want de meeste wetenschap is gebaseerd op de gedachtegangen van witte westerse mannen. Andere vormen van kennis worden gestigmatiseerd. En dat creëert een bias. Denk bijvoorbeeld de kennis die traditionele communities in Zuid-Amerika hebben over planten. Dan komt er ineens een witte bioloog daarheen gevaren, die ziet de mensen daar een plant gebruiken, hij schrijft het op, publiceert het in een vakblad, en dan heeft hij ineens die plantensoort 'ontdekt'. Terwijl hij de ontdekking in een Westers denkkader stopt met Westerse waarden en daarbij weinig oog heeft voor de kennis rondom de plantensoort die traditionele communities hadden.

Zo heeft elk paradigma zijn eigen valkuilen en blinde vlekken. In de psychologie gaat het om de replicatiecrisis: concepten die kampen met problemen met de validiteit waardoor onderzoeksresultaten niet of nauwelijks te repliceren zijn. In de scheikunde wordt bij experimenten weliswaar gewerkt met een significantie-waarde van 99,99% waardoor je kan denken dat de resultaten ontzettend zeker zijn. Maar stop de chemische processen in een ingewikkelder mengsel zoals bijvoorbeeld in de bodem, en het hele experiment gaat niet meer op omdat er ineens veel meer factoren meespelen. De natuurkunde kan niet verklaren wat donkere materie is en waarom het universum steeds sneller uitdijt. Economie is sowieso een bullshitwetenschap die alles wat economen niet bevalt gewoon buiten beschouwing laat. Biologie en ecologie hebben een extreme bias voor knuffelbare diertjes zoals panda's of muizen, terwijl bijna niemand onderzoek doet naar insecten of diepzeedieren.

Even teruggrijpend op het punt van @Roze Olifant maakte, vind ik ook dat er allerlei verschillende vormen van betrouwbaarheid en validiteit zijn. Dat betekent dus dat wetenschap over het algemeen betrouwbaarder is dan de eerste de beste mening van Truus Jansen, omdat het gewoon een beter onderbouwde zienswijze is. Maar ik denk ook dat je die betrouwbaarheid alleen maar kan weergeven als je actief reflecteert op de beperkingen van het onderzoek. En ik lees dagelijks wetenschappelijke artikelen die dat gewoon niet doen. Dat vind ik dus eigenlijk al niet-wetenschappelijk. Want wat mij betreft is wetenschap een manier van onderzoeken die binnen afgekaderde grenzen een conclusie trekt. En eigenlijk niet veel meer of minder dan dat.

Uiteindelijk gaat het dus wel om de vraag of je gelooft dat een bepaalde manier van onderzoek doen past bij het fenomeen waarover je meer wil leren. En dat is toch wel soort-van een mening.

Bovenaan