Zweevteev's landingsproces

Torchic

Badass junkie
Ik weet niet wat ik wil bereiken met dit bericht. Ik wilde het denk ik gewoon even van me afschrijven of zo. Ik voel me gewoon echt heel erg slecht.
Goed dat je het met ons deelt! Ik hoop dat het je min of meer een beetje oplucht.

Ik denk niet dat het een gek idee is om de crisisdienst in te schakelen en om advies te vragen want zoals je zelf ook al benoemd dit gaat het niet de goede kant op. En hopelijk kunnen ze je daar helpen zodat de situatie niet nog verder uit de hand loopt.

Take care❤️

Zweevteev

Wijs gebruiker
Goed dat je het met ons deelt! Ik hoop dat het je min of meer een beetje oplucht.

Ik denk niet dat het een gek idee is om de crisisdienst in te schakelen en om advies te vragen want zoals je zelf ook al benoemd dit gaat het niet de goede kant op. En hopelijk kunnen ze je daar helpen zodat de situatie niet nog verder uit de hand loopt.

Take care❤️
Als er een type hulpverlening is waar ik absoluut 0% vertrouwen in heb, dan is het de crisisdienst wel. Letterlijk alleen maar slechte ervaringen mee, maar ik heb wel al m'n hulpverleners een uitgebreide mail gestuurd over hoe het nu met me gaat en heb morgen ook weer therapie, dus ze zullen er gauw genoeg wel van op de hoogte zijn. Ik denk dat het wel goed komt, maar wil ergens ook niet te vroeg juichen.

Torchic

Badass junkie
Als er een type hulpverlening is waar ik absoluut 0% vertrouwen in heb, dan is het de crisisdienst wel. Letterlijk alleen maar slechte ervaringen mee, maar ik heb wel al m'n hulpverleners een uitgebreide mail gestuurd over hoe het nu met me gaat en heb morgen ook weer therapie, dus ze zullen er gauw genoeg wel van op de hoogte zijn. Ik denk dat het wel goed komt, maar wil ergens ook niet te vroeg juichen.
Herkenbaar! Hier ook veel negatieve ervaringen met de crisisdienst helaas. Maar soms tref je wel iemand die helpend kan zijn gelukkig!
Maar ik snap dat je huiverig bent om contact te leggen met de crisisdienst als je al veel slechte ervaringen hebt gehad.

Goed dat je je hulpverlening een mail hebt gestuurd en hopelijk kunnen ze je morgen passende zorg bieden!

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik heb vandaag een intake gehad bij Jellinek en ben net teruggebeld voor hun advies qua behandeling. Ze denken dat 4x per week avondbehandeling waarschijnlijk wel goed werkt voor mij i.c.m. met m'n driemaal wekelijkse therapie. Hier was ik heel enthousiast over, nog steeds wel, maar nu wordt het allemaal ineens wel heel officieel en zo en dat vind ik heel eng. Tijdens het beeldbellen vroeg ze me of ik ertoe bereid ben om helemaal te stoppen met drugs tijdens de behandeling, ook met roken. Ik antwoordde wel jolig ja, alsof ik allemaal wel kan op commando of zo, maar dat kan ik helemaal niet momenteel. Zelfs al lukt het me wel, dan stap ik gewoon over op een andere verslaving of destructieve coping. Ik heb dit allemaal ook wel aangegeven hoor, ben overal eerlijk over geweest, dus het advies dat ik gekregen heb is op basis van waar ik daadwerkelijk mee struggle, maar alsnog... ik weet niet of dit effectief voor me gaat zijn in deze fase van mijn leven. Ik heb nu ook echt zo erg de neiging om een cathinone te gaan bestellen en voordat de behandeling start dat op te maken, omdat ik dat dan tijdens de behandeling niet meer kan, maar ik weet zelf ook dat het dan allemaal nog veel moeilijker gaat worden.

Kut leven.

StraffeNeel

Badass junkie
of ik ertoe bereid ben om helemaal te stoppen met drugs tijdens de behandeling, ook met roken. Ik antwoordde wel jolig ja,
Ertoe bereid zijn of het daadwerkelijk doen en kunnen zijn ook twee verschillende dingen. Dat zullen ze daar goed weten verwacht ik. Geen idee waarom ze dat vragen, maar is vast niet zonder reden.

OtherShore

Badass junkie
nu wordt het allemaal ineens wel heel officieel en zo en dat vind ik heel eng
Begrijpelijk. Ik heb het ook meegemaakt. Je verslaafde brein wil doorgaan met gebruiken, niet stoppen, dus weerstand is gebruikelijk (pun intended). Het voelde bij mij als een sprong in het diepe, waarbij je niet weet hoe je er aan de andere kant weer uitkomt.
ook met roken
Ik neem aan dat je een detox gaat doen? Jellinek vraagt je dan ook om te stoppen met roken (wel heftig ja).
dat kan ik helemaal niet momenteel. Zelfs al lukt het me wel, dan stap ik gewoon over op een andere verslaving of destructieve coping.
Geef het een kans, wie weet loopt het anders dan je denkt.
Ik heb nu ook echt zo erg de neiging om een cathinone te gaan bestellen
Nog even gebruiken zolang als het kan? Het is natuurlijk beter om je gebruik nu niet te escaleren maar juist stabiel te houden of zelfs iets te minderen. Maar dat snap je zelf ook wel 🙂

Veel succes!

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik neem aan dat je een detox gaat doen? Jellinek vraagt je dan ook om te stoppen met roken (wel heftig ja).
Neen, deeltijd intensieve avondbehandeling. Dat is 3 maanden lang 4x per week. Als ik nog te verslaafd ben tegen dat de behandeling start, dan word ik voor DIA eerst nog in detox gestopt.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Ik heb vandaag een intake gehad bij Jellinek en ben net teruggebeld voor hun advies qua behandeling. Ze denken dat 4x per week avondbehandeling waarschijnlijk wel goed werkt voor mij i.c.m. met m'n driemaal wekelijkse therapie. Hier was ik heel enthousiast over, nog steeds wel, maar nu wordt het allemaal ineens wel heel officieel en zo en dat vind ik heel eng. Tijdens het beeldbellen vroeg ze me of ik ertoe bereid ben om helemaal te stoppen met drugs tijdens de behandeling, ook met roken. Ik antwoordde wel jolig ja, alsof ik allemaal wel kan op commando of zo, maar dat kan ik helemaal niet momenteel. Zelfs al lukt het me wel, dan stap ik gewoon over op een andere verslaving of destructieve coping. Ik heb dit allemaal ook wel aangegeven hoor, ben overal eerlijk over geweest, dus het advies dat ik gekregen heb is op basis van waar ik daadwerkelijk mee struggle, maar alsnog... ik weet niet of dit effectief voor me gaat zijn in deze fase van mijn leven. Ik heb nu ook echt zo erg de neiging om een cathinone te gaan bestellen en voordat de behandeling start dat op te maken, omdat ik dat dan tijdens de behandeling niet meer kan, maar ik weet zelf ook dat het dan allemaal nog veel moeilijker gaat worden.

Kut leven.
Misschien een beetje controversieel advies, maar ik zou zeker nog een afscheidsfeestje houden, hoor! Dat heeft voor mij wel echt een gevoel van verzadiging en afsluiting met zich meegebracht. Vond het een erg mooie avond, met al veel goede gedachten aan het nuchtere leven. Gezond is het niet, maar op halve 'kracht' naar een nuchter leven toe gaat mijn inziens ook niet..

Zweevteev

Wijs gebruiker
Misschien een beetje controversieel advies, maar ik zou zeker nog een afscheidsfeestje houden, hoor! Dat heeft voor mij wel echt een gevoel van verzadiging en afsluiting met zich meegebracht. Vond het een erg mooie avond, met al veel goede gedachten aan het nuchtere leven. Gezond is het niet, maar op halve 'kracht' naar een nuchter leven toe gaat mijn inziens ook niet..
Ik kan me best voorstellen dat het ook iets heel moois kan zijn hoor! Denk echter dat ik met zoiets waarschijnlijk veel te ver zal gaan in de periode ernaar toe, waardoor ik het voor mezelf onnodig extreem moeilijk zal maken om niet heel snel al terug schieten.

Wat het voor mij nog moeilijker maakt is dat ik niet verslaafd ben aan specifieke middelen; ik ben verslaafd aan bepaalde gevoelens, maar die enkele gevoelens kunnen door enorm veel verschillende dingen worden verwezenlijkt. Dit gaat niet eens specifiek over drugs, maar ook door automutileren, niet eten, mezelf expres triggeren en mogelijk meer. Ik denk dat ik aan detox sowieso niet heel veel ga hebben, maar DIA daarentegen klinkt voor mij echt onmogelijk om profijt ervan te kunnen ervaren in de toekomst.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Ik kan me best voorstellen dat het ook iets heel moois kan zijn hoor! Denk echter dat ik met zoiets waarschijnlijk veel te ver zal gaan in de periode ernaar toe, waardoor ik het voor mezelf onnodig extreem moeilijk zal maken om niet heel snel al terug schieten.

Wat het voor mij nog moeilijker maakt is dat ik niet verslaafd ben aan specifieke middelen; ik ben verslaafd aan bepaalde gevoelens, maar die enkele gevoelens kunnen door enorm veel verschillende dingen worden verwezenlijkt. Dit gaat niet eens specifiek over drugs, maar ook door automutileren, niet eten, mezelf expres triggeren en mogelijk meer. Ik denk dat ik aan detox sowieso niet heel veel ga hebben, maar DIA daarentegen klinkt voor mij echt onmogelijk om profijt ervan te kunnen ervaren in de toekomst.
Je moet het natuurlijk helemaal doen hoe jij het zelf wilt! Maar ik zou jezelf dus alleen niet een laatste toetje ontnemen, als je daarna echt voor een sober leven gaat. Maar bij jou ligt dat waarschijnlijk een stuk complexer dan de meeste 'gewone' drugsverslaafden.

Succes in ieder geval!

De Zandman

DF-koning
Het zou mooi zijn als je met een ritueel afscheid kunt gaan nemen van deze beroerde tijd en de middelen.
Ik heb vaker gezien bij mensen die stopten, die nog een keer stevig losgingen en daarna moest het klaar zijn.
Zoiets lijkt me voor jou ook een goede zaak.
Ikzelf heb toen ik stopte met blowen, met een ritueel al mijn attributen en laatste stukje hash verbrand . Daarna was het klaar en dit ritueel heeft mij goed geholpen!
Denk hier eens over na?

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik ga morgen aan mijn psycholoog vragen of ze me weer op de wachtlijst kan zetten voor een vrijwillige opname, want het gaat echt helemaal de verkeerde kant op momenteel.

Het gaat qua drugsmisbruik best wel goed, maar dat is alleen maar omdat ik gewoon geen geld heb momenteel om drugs te halen. In plaats daarvan snijd ik nu weer heel erg vaak en eet ik ook slecht. Ik wissel de ene slechte coping in voor twee andere, zoals altijd.

Ik gebruik deze post om even voor mezelf op een rijtje te zetten waar ik momenteel dagelijks last van heb. Ik moet gewoon ergens even mijn hart luchten en ik weet niet waar dat anders kan dan hier... Alle mensen die ik vertrouw hebben zelf zware mentale problemen en ik kan dit niet zomaar even casual bij ze neerleggen, zonder dat ik ze super bezorgd en/of emotioneel maak.

Alvast een trigger warning voor hoe grafisch ik dingen beschrijf, het zijn niet echt leuke dingen om je in te beelden... Als je daar niet tegen kan, dan raad ik aan om niet verder te lezen.
  1. Als ik naar mezelf in de spiegel kijk, dan zie ik telkens hoe ik m'n eigen keel open snijd. Ook zonder dat ik mijn eigen reflectie zie, zie ik dat beeld in mijn hoofd, maar mezelf zien garandeert dat ik het zie. Ik weet niet waarom ik hier last van heb. Mijn eigen keel doorsnijden zie ik mezelf nooit doen. Ik ben veel de bang voor de pijn die ik dan zal hebben, maar de drang ernaar is wel echt heel sterk. Ik weet niet of ik mezelf kan vertrouwen met dat ik niet ergens op mijn lichaam ga snijden als ik voor de spiegel sta met iets scherps in mijn hand.
  2. Ik heb hele levendige nachtmerries waarin ik zwaar gemarteld en verkracht wordt door een grote groep mensen. Hierdoor is mijn behoefte aan intimiteit helemaal weg. Ik wil dat niemand mij aanraakt, op wat voor manier dan ook, inclusief mijn partner. Heb gisteren pas aangegeven bij hem dat ik heel veel last heb van herbelevingen, vooral als hij me aanraakt op intieme plekken. Hij respecteert 100% dat ik dat soort aanrakingen (nu) niet wil hebben, maar het is heel duidelijk dat het best wel hard bij hem binnenkwam dat ik zei dat ik daar zoveel last van heb. Ik vertelde hem ook over dat ik laatst iemand tegenkwam die mij had aangerand en dat dat ook deels de oorzaak is geweest dat ik nu weer zoveel last heb van mijn trauma's op seksueel gebied. Ik doe gewoon normaal tegen hem en hij ook tegen mij, want ik weet niet zo goed hoe ik er anders mee moet omgaan dan doen alsof het nooit gebeurd is. Ik heb ook bijna niemand erover verteld. Kan me alleen herinneren dat ik het grappend benoemde bij mijn beste vriendin, omdat ik al met haar aan het praten was, voordat hij ineens mijn kamer binnenkwam. M'n vriend ging me helemaal uithoren over hem en daar werd ik echt helemaal naar van. 't Kwam echt over alsof hij hem wat aan wil doen en dat wil ik echt niet hebben.
  3. Ik zie door de dag heen hele gewelddadige beelden voor me, waarin ik mensen martel die mij heel erg getraumatiseerd hebben. Het stopt maar niet. Iedere motherfucking dag speelt het zich opnieuw af. Sommige mensen leven echt rent free in mijn hoofd en ik kan er niets aan doen. Er gaat geen dag voorbij dat ik de drang heb om mensen wat aan te doen, maar aangezien dat niet kan, doe ik mezelf in plaats daarvan maar pijn. Ik ben tot de realisatie gekomen dat mezelf snijden al lang niet meer is uit zelfhaat. Ik zie mijn eigen lichaam niet als mijn eigen lichaam als ik automutileer: het verandert in de huid van iemand die ik pijn wil doen. Daarom is het nu ook zo makkelijk voor mij om te snijden. Vroeger moest ik mezelf uren, soms zelfs dagen, mentaal voorbereiden, voordat ik me er daadwerkelijk toe kon zetten. Ik kon ook nooit mijn ogen open houden als ik het deed, terwijl ik nu niet eens knipper als ik in 3 seconden besloten heb dat ik ga automutileren.
  4. In slaap komen gaat veel moeizamer (niet dat dat zo raar is in deze situatie, maar het lijkt alsof mijn medicatie, die eerst super goed werkte, nu juist heel erg tegenwerkt). Ik word helemaal gek van het gevoel dat ik in mijn voeten ervaar. Het is zo erg dat ik me inbeeld dat ik mijn voeten laat amputeren. Ik heb geen idee waarom het nu ineens zo extreem is. Ik dacht eerst dat het misschien veroorzaakt werd door de promethazine, maar van wat ik me kan herinneren heb ik er alleen maar last van gehad op dagen dat ik niet eens promethazine gebruikt had.
  5. Er zijn hele dagen uit mijn geheugen. Ik heb mailtjes gestuurd naar mijn behandelaren, waarvan ik me echt niet kan herinneren dat ik die gestuurd heb, zelfs toen mijn psycholoog ze aan me voorlas. Dit was allemaal gebeurd, zonder dat ik iets anders gebruikte dan mijn medicatie. Heb dit nog nooit gehad.
  6. Ik heb geen frustratietolerantie meer. Ik switch letterlijk in 1 seconde van emotie X naar intense woede en moordlustigheid. Dat is echt ongekend vermoeiend en ik kan gewoon niet meer normaal functioneren, bovenop alle dingen die ik hierboven benoemde. Iedereen moet echt op diens tenen lopen en ik vind dat echt heel naar. Mensen durven niet meer zomaar hun gevoel mij neer te leggen en ik snap heel goed waarom ze dat zeggen. Ik wil helemaal niet dat mensen dat gevoel bij me hebben, maar ik weet echt niet hoe ik dat nu kan veranderen.
  7. Ben sinds maanden ook weer suïcidaal. Ik voel me het grootste deel van de tijd compleet miserabel en ik ben veel liever alleen dan met anderen, terwijl ik voorheen heel sociaal was. Mijn telefoon staat standaard op niet storen. Maakt niet uit hoe vaak mensen mij berichten sturen of bellen, ik open ze gewoon niet en bel niet terug tot dagen later, als ik even een momentje van stabiliteit ervaar.
Dat is het wel denk ik. Ik ga nu dan maar mijn psycholoog en psychiater een berichtje sturen hierover.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Gedaan dat berichtje?
Anders morgen wellicht op een tijdstip dat ze het nog kunnen lezen !

Ad 1: je weet zelf al lang: snijden is een alternatief voor iets anders. Dus iets anders ! (maar niet beschadigender dan snijden !)

Ad 2: nachtmerries zijn zo vreemd, onhandig en instructief tegelijk. Ik begrijp de reden waarom jouw partner jou ging uithoren. Veiligheid is een belangrijk gevoel. Jouw veiligheid is in zekere zin ook zijn veiligheid (want veiligheid van zijn partner).
Wanneer hij jou uithoort is dat in jouw beleving een door hem onbedoelde inbreuk op jouw veiligheid.
Leg hem uit hoe jij er in zit. Voor jou is veiligheid in emotie belangrijk. Laat zijn inzet voor jou positief werken !

Ad 5: dingen die uit jouw geheugen verdwenen zijn: blijken dat achteraf goede of minder positieve dingen te zijn ?

Ad 7: over suicidaal kan ik niet mee praten.
Wel over privételefoon op niet storen, paar jaar lang. Je hoeft niet altijd direct te reageren, vaak zelfs niet . Een paar dagen later is dan meestal geen probleem.
Dat weet ik ook vanuit de andere invalshoek: enorm blij als de persoon dan na een week alsnog reageert.

Dan doe ik een uur over dit bericht: twijfel over plaatsen reactie.

Gedaan: sending good vibes (hoop dat ze ook zo aankomen)

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ad 5: dingen die uit jouw geheugen verdwenen zijn: blijken dat achteraf goede of minder positieve dingen te zijn ?
Beide, maar het begon eerst met alleen zeer negatieve belevingen. Geheugenverlies eigenlijk wel een terugkomend iets, maar dan spreek ik over het vergeten van heel veel positieve ervaringen die inmiddels al 2 jaar geleden zijn en dat is iets wat iedereen wel kan herkennen bij zichzelf, denk ik. Het is voor zo ver ik weet nooit het geval geweest dat ik dingen als hele uitgebreide mails, die ik een week ervoor heb geschreven, totaal niet meer kan herinneren, maar ja, als ik vergeet wat ik eerst wel wist, dan kan het even goed zijn dat dit wel degelijk vaker voorgekomen is en simpelweg nooit iets geweest is waar iemand me mee geconfronteerd heeft.

Bedankt voor je lieve berichtje. Ik heb de mail gisteren verzonden en ik heb ook al van beide een antwoord teruggekregen. Ik ga zo videobellen met m'n psycholoog en m'n psychiater spreek ik donderdag.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik heb mijn psycholoog gesproken. Kennelijk hadden haar collega's al bij haar benoemd dat ze het uitgebreid over mij wilden hebben in de vergadering (die na mijn gesprek met haar plaatsgevonden heeft). Ze vragen zich af of MBT achteraf gezien wel de juiste keuze geweest is en of het misschien niet beter is om mij (opnieuw) aan te melden voor een klinische DGT. Ik ben vaker afwezig dan aanwezig geweest bij MBT, terwijl de effectiviteit 'm juist zit in betrokken blijven bij de groep. Het is niet dat ik niet aanwezig wil zijn, want iedere keer dat ik er heen ga ben ik heel blij dat ik gekomen was, maar aangezien ik ook slecht eet (en dus dagelijks last heb van buikpijn, misselijkheid en algehele zwakheid), al jaren slaapproblemen heb (bestaande uit: niet kunnen slapen zonder medicatie en het uitvoeren van handelingen of het zeggen van dingen tussen de staat dromen en ontwaken in, die ik me niet kan herinneren achteraf) maakt het 't voor mij extreem moeilijk om consistent aanwezig te zijn en op tijd te komen (dat heb ik maar gewoon opgegeven, het is echt niet te doen voor me met m'n dwangachtige ritueeltjes en ADHD in de ochtend erbij gerekend). Het is niet zo dat ik per direct MBT uit gegooid word, maar als ik nu alsnog niet kom opdagen, dan is dat waarschijnlijk wel de maatregel die ze uiteindelijk moeten nemen.

Ik heb het idee dat ik gewoon voor iedere zorginstelling te moeilijk ben. Ik automutileer, ik eet slecht, ik gebruik drugs als ik er het geld voor heb, ik stel mezelf bloot aan online media die mijn trauma's nog erger maken, maar waarmee ik niet kan stoppen met het bekijken, omdat ik niet niet kan toegeven aan mijn nieuwsgierigheid om het ergste van het ergste gezien te hebben. Dat heeft voor mij ook de functie om mezelf een soort van voor te bereiden, mocht mij zoiets ooit overkomen. Ik heb last van extreme stemmingswisselingen, woedeaanvallen, depressiviteit en adhedonie. Het lukt me nauwelijks nog om dingen te doen, waaruit ik voorheen veel vreugde haalde en wat ook gezonde copingmechanismen waren. Letterlijk waar kan ik hiermee terecht? Klinische DGT zou kunnen als ik niet zou automutileren, maar dat is nu juist wat ik super veel doe, omdat ik geen drugs heb om te gebruiken (en daar drugs doen is ook verboden, natuurlijk).

Ik word hier echt wanhopig van.

Harry16

Experimenterende gebruiker
Ik heb mijn psycholoog gesproken. Kennelijk hadden haar collega's al bij haar benoemd dat ze het uitgebreid over mij wilden hebben in de vergadering (die na mijn gesprek met haar plaatsgevonden heeft). Ze vragen zich af of MBT achteraf gezien wel de juiste keuze geweest is en of het misschien niet beter is om mij (opnieuw) aan te melden voor een klinische DGT. Ik ben vaker afwezig dan aanwezig geweest bij MBT, terwijl de effectiviteit 'm juist zit in betrokken blijven bij de groep. Het is niet dat ik niet aanwezig wil zijn, want iedere keer dat ik er heen ga ben ik heel blij dat ik gekomen was, maar aangezien ik ook slecht eet (en dus dagelijks last heb van buikpijn, misselijkheid en algehele zwakheid), al jaren slaapproblemen heb (bestaande uit: niet kunnen slapen zonder medicatie en het uitvoeren van handelingen of het zeggen van dingen tussen de staat dromen en ontwaken in, die ik me niet kan herinneren achteraf) maakt het 't voor mij extreem moeilijk om consistent aanwezig te zijn en op tijd te komen (dat heb ik maar gewoon opgegeven, het is echt niet te doen voor me met m'n dwangachtige ritueeltjes en ADHD in de ochtend erbij gerekend). Het is niet zo dat ik per direct MBT uit gegooid word, maar als ik nu alsnog niet kom opdagen, dan is dat waarschijnlijk wel de maatregel die ze uiteindelijk moeten nemen.

Ik heb het idee dat ik gewoon voor iedere zorginstelling te moeilijk ben. Ik automutileer, ik eet slecht, ik gebruik drugs als ik er het geld voor heb, ik stel mezelf bloot aan online media die mijn trauma's nog erger maken, maar waarmee ik niet kan stoppen met het bekijken, omdat ik niet niet kan toegeven aan mijn nieuwsgierigheid om het ergste van het ergste gezien te hebben. Dat heeft voor mij ook de functie om mezelf een soort van voor te bereiden, mocht mij zoiets ooit overkomen. Ik heb last van extreme stemmingswisselingen, woedeaanvallen, depressiviteit en adhedonie. Het lukt me nauwelijks nog om dingen te doen, waaruit ik voorheen veel vreugde haalde en wat ook gezonde copingmechanismen waren. Letterlijk waar kan ik hiermee terecht? Klinische DGT zou kunnen als ik niet zou automutileren, maar dat is nu juist wat ik super veel doe, omdat ik geen drugs heb om te gebruiken (en daar drugs doen is ook verboden, natuurlijk).

heb je fodmap dieet al eens geprobeert of PEA?

En op vlak van verslaving of drugs doen is een kwestie van alle omstandigheden,
heb je een goed lief en/of ouders die je helpt eruit trekken?
Op "drugs" vrienden moet je niet tellen, die helpen u alleen maar meer de put in op lange termijn.
Het is allemaal een kwestie van een sterk karakter ook hebben.
Maar in ieder geval ,
veel
sterke gewenst in dit proces

Torchic

Badass junkie

Ik heb ook 9 maanden klinische DGT therapie gehad. Het is wel de bedoeling dat je na verloop van tijd stopt met destructief gedrag maar in het begin werd het nog getolereerd.

Het zou ook raar zijn dat ze van je gaan verwachten dat je met die coping mechanismes al gestopt bent terwijl je daar nog niet de juiste behandeling voor gevolgd hebt.

Torchic

Badass junkie
Hoe is dat geweest voor je? Het is trouwens wel echt leip dat we zo'n gelijkaardige problematiek hebben.
We hebben inderdaad best wat gelijkenissen en volgensmij ook wat dezelfde diagnoses.

Ik vond DGT best heel heftig en confronterend en al helemaal omdat het klinisch was en je dus omringd bent met allemaal mensen met soortgelijke problematiek. Verder heb ik er best veel geleerd en vooral praktische vaardigheden aangeleerd in tijden van crisis of vaardigheden wat betreft emotieregulatie of intermenselijke effectiviteit.

Torchic

Badass junkie
Het is trouwens wel echt leip dat we zo'n gelijkaardige problematiek hebben.
En ik denk trouwens dat de aard van onze problematiek wel deels hetzelfde is maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zulke heftige en specifieke gedachten/neigingen heb als jou die je hierboven beschreef. Ik heb wel echt donkere gedachten gehad maar anders denk ik? En na de DGT is dat ook wel een stuk minder geworden omdat ik weet hoe ik ermee om moet gaan en dat gun ik jou ook! Ik hoop dat het leven wat dragelijker mag worden voor je!🥰

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat het voor mij nog moeilijker maakt is dat ik niet verslaafd ben aan specifieke middelen; ik ben verslaafd aan bepaalde gevoelens, maar die enkele gevoelens kunnen door enorm veel verschillende dingen worden verwezenlijkt.
Zijn het echt specifieke gevoelens waar je naar hunkert, of is het die "staat" van even niet zoeken, even niet denken, even niet jezelf gek maken.

Op dezelfde manier dat wanneer iemand bijvoorbeeld eindelijk die mooie auto, jas, tas (of whatever) in bezit heeft en dan heel even gelukkig is, maar na een paar dagen de nieuwigheid er alweer af is en daarmee het geluk ook weer weg: het was niet het ding (synoniem met het gevoel dat je noemt) waar je naar hunkerde, maar de staat van niets willen: verlangenloos zijn: een hoofd dat niet zoekende is naar "wat anders dan dit".

Zweevteev

Wijs gebruiker
Zijn het echt specifieke gevoelens waar je naar hunkert, of is het die "staat" van even niet zoeken, even niet denken, even niet jezelf gek maken.
Momenteel is het meer het tweede. Als ik me leeg en overprikkeld voel, dan is het meer het eerste en ben ik vooral geneigd te grijpen naar LSD. Nu is het alsof ik iedere dag wakker word in de nachtmerrie die het leven is en daar wil ik uit. Het is niet per se zo dat ik bijvoorbeeld concrete zelfmoordplannen heb, maar het idee van uit mijn lichaam/hoofd/leven stappen betekent voor mij rust die ik momenteel niet voor mezelf kan creëeren in het hier en nu. Iets wat me een beetje verlichting geeft is de promethazine die ik voorgeschreven gekregen heb en mezelf snijden + nauwelijks eten zorgt er ook voor dat ik iets minder last heb van het gevoel dat ik gek aan het worden ben, maar ja, dat werkt maar tijdelijk en is ook niet wenselijk om mee door te gaan. Het is echt geen leven zo.

verlangenloos zijn: een hoofd dat niet zoekende is naar "wat anders dan dit".
Ik denk dat dit eigenlijk best een goede beschrijving is, want dat is inderdaad wat ik ervaar met de dingen die ik hierboven beschreef. Ik ben dan tijdelijk content.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Momenteel is het meer het tweede. Als ik me leeg en overprikkeld voel, dan is het meer het eerste en ben ik vooral geneigd te grijpen naar LSD. Nu is het alsof ik iedere dag wakker word in de nachtmerrie die het leven is en daar wil ik uit. Het is niet per se zo dat ik bijvoorbeeld concrete zelfmoordplannen heb, maar het idee van uit mijn lichaam/hoofd/leven stappen betekent voor mij rust die ik momenteel niet voor mezelf kan creëeren in het hier en nu. Iets wat me een beetje verlichting geeft is de promethazine die ik voorgeschreven gekregen heb en mezelf snijden + nauwelijks eten zorgt er ook voor dat ik iets minder last heb van het gevoel dat ik gek aan het worden ben, maar ja, dat werkt maar tijdelijk en is ook niet wenselijk om mee door te gaan. Het is echt geen leven zo.

Ik denk dat dit eigenlijk best een goede beschrijving is, want dat is inderdaad wat ik ervaar met de dingen die ik hierboven beschreef. Ik ben dan tijdelijk content.
Dat dacht ik al een beetje en het is ook eigenlijk het punt dat ik wilde maken: Ons hoofd vertelt ons vaak dat we een specifiek iets (gevoel, object, iemand, etc.) willen, maar wat we eigenlijk willen, is het einde van zoeken, het einde van willen. Want dat ís contentheid.

Imo is het heel belangrijk om hier goed over na te denken. Gedachten kunnen heel slim zijn in ons dingen doen geloven die eigenlijk niet waar zijn als je er aandachtig naar kijkt. Zo kun je gericht naar het probleem kijken: waarom ben ik niet content? Waarom blijf ik het in dingen zoeken die toch maar tijdelijke verlichting bieden, waarna ik gewoon weer begin met zoeken naar iets anders (of misschien wel hetzelfde). En een hele directe: waar is contentheid écht te vinden? Is het daar, is het later? Of is het hier en nu?

Je gedachten gaan protesteren tegen dat soort gedachten en rationaliseren dat het niet hier en nu kan zijn, want die willen je in de zoektocht houden.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Dat dacht ik al een beetje en het is ook eigenlijk het punt dat ik wilde maken: Ons hoofd vertelt ons vaak dat we een specifiek iets (gevoel, object, iemand, etc.) willen, maar wat we eigenlijk willen, is het einde van zoeken, het einde van willen. Want dat ís contentheid.

Imo is het heel belangrijk om hier goed over na te denken. Gedachten kunnen heel slim zijn in ons dingen doen geloven die eigenlijk niet waar zijn als je er aandachtig naar kijkt. Zo kun je gericht naar het probleem kijken: waarom ben ik niet content? Waarom blijf ik het in dingen zoeken die toch maar tijdelijke verlichting bieden, waarna ik gewoon weer begin met zoeken naar iets anders (of misschien wel hetzelfde). En een hele directe: waar is contentheid écht te vinden? Is het daar, is het later? Of is het hier en nu?

Je gedachten gaan protesteren tegen dat soort gedachten en rationaliseren dat het niet hier en nu kan zijn, want die willen je in de zoektocht houden.
Dank je, dit is heel nuttig. Ik ga dit zeker benoemen bij therapie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dank je, dit is heel nuttig. Ik ga dit zeker benoemen bij therapie.
Ik ben blij dat je het als nuttig ziet! Soms voelt het namelijk bijna verkeerd of oneerbiedig om bij iemand die zo erg lijdt onder zijn/haar gedachten en dergelijke, aan te komen met in principe: "contentheid is hier en nu te vinden".

Hoewel ik 100% achter die uitspraak sta, begrijp ik echter ook dat hoewel het echt zo simpel is, het verre van makkelijk is. Want ons hoofd heeft talloze manieren om ons om de tuin te leiden en ons toch weer opnieuw te verdrinken in dat moeras van onze eigen gedachten/gevoelens.

Mijn hoop is dat mensen dat spreekwoordelijke touw vinden waarmee ze zich uit dat moeras kunnen trekken, terug naar je veilige zelf, daar waar de contentheid is en de rust en de autoriteit en het overzicht en de liefde en nog zoveel meer dat voorbij woorden gaat.

Vandaar dat ik soms toch de gok waag en deze waarschijnlijk wat gek klinkende dingen zeg. Want ook ik weet hoe het is om ontelbare keren weer blind het moeras in te lopen en zelfs het touw te vergeten dat ik in mijn handen heb.

Benieuwd wat je therapeut heeft te zeggen. :)

Zweevteev

Wijs gebruiker
De knoop is vandaag doorgehakt: ik word aangemeld voor klinische DGT en ik moet deze maand stoppen met MBT. De wachttijd voor klinische DGT is 6 maanden en ter overbrugging blijf ik wekelijkse gesprekken houden met m'n psychiater, psycholoog, sociaal werker en therapeut (ik krijg individuele creatieve therapie, omdat ik creatieve therapie als onderdeel van MBT als extreem leuk en nuttig heb ervaren). Ik weet niet wat ik voel momenteel. Het is gewoon echt heel veel. Ik moet ineens schakelen van denken dat ik nog 12 maanden door zou brengen met een groep mensen, waar ik gehecht aan ben geraakt, naar binnen 3 weken afscheid van ze nemen. Ik begrijp het besluit dat de behandelaren hebben genomen volledig en ik denk dat het ook wel beter is zo, maar dat neemt niet weg dat dit de zoveelste behandeling is die voor mij niet gewerkt blijkt te hebben en dat is eigenlijk best wel pijnlijk. M'n psychloog zei ook letterlijk (wel heel voorzichtig) dat klinische DGT eigenlijk het een van de laatste opties voor mij is qua therapie-intensiteit en dat is heel confronterend. Ik was ingesteld op dat ik volgend studiejaar eindelijk weer wiskunde zou kunnen studeren en dat idee lijkt hierdoor ook weer in duigen te vallen.

Ik weet het allemaal even niet meer en ik heb extreem, extreem, extreem veel zin in drugs. Eigenlijk wil ik gewoon huilen, maar er komt niks uit me.

Ulixes

Wijs gebruiker
Ik ben blij dat je het als nuttig ziet! Soms voelt het namelijk bijna verkeerd of oneerbiedig om bij iemand die zo erg lijdt onder zijn/haar gedachten en dergelijke, aan te komen met in principe: "contentheid is hier en nu te vinden".

Hoewel ik 100% achter die uitspraak sta, begrijp ik echter ook dat hoewel het echt zo simpel is, het verre van makkelijk is. Want ons hoofd heeft talloze manieren om ons om de tuin te leiden en ons toch weer opnieuw te verdrinken in dat moeras van onze eigen gedachten/gevoelens.

Mijn hoop is dat mensen dat spreekwoordelijke touw vinden waarmee ze zich uit dat moeras kunnen trekken, terug naar je veilige zelf, daar waar de contentheid is en de rust en de autoriteit en het overzicht en de liefde en nog zoveel meer dat voorbij woorden gaat.

Vandaar dat ik soms toch de gok waag en deze waarschijnlijk wat gek klinkende dingen zeg. Want ook ik weet hoe het is om ontelbare keren weer blind het moeras in te lopen en zelfs het touw te vergeten dat ik in mijn handen heb.

Benieuwd wat je therapeut heeft te zeggen. :)
Een interessant boek wat dit verder toelicht is the power of now van eckhart tolle. Heeft mij erg veel geholpen niet altijd in het verleden of in de toekomst te leven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een interessant boek wat dit verder toelicht is the power of now van eckhart tolle. Heeft mij erg veel geholpen niet altijd in het verleden of in de toekomst te leven.
Zeker een heel goed boek! Heb hem ook gelezen en ik vind Eckhart Tolle erg toegankelijk. Maar eigenlijk kijk en luister ik liever naar hem. Lichaamstaal zegt zoveel meer.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik ben 'm geflipt net. Het feit dat wiskunde studeren nu opnieuw met een jaar uitgesteld is kan ik gewoon niet aan. Ik heb het idee dat ik beter gewoon kan uitkijken naar het feit dat ik na DGT gegarandeerd recht heb op een Wajong-uitkering, omdat dat voor mij momenteel een veel realistischer idee van de toekomst lijkt dan dat ik ooit nog ga kunnen studeren. Heb net 350mg diphenhydramine en 2mg alprazolam genomen. Ik kan en wil echt niet hier zijn met m'n hoofd. Ik trek het niet om stil te staan bij dat ik het gewoon weer fucking verneukt heb voor mezelf. Ik voel me echt zo'n fucking loser, holy shit.

Harry16

Experimenterende gebruiker
Ik ben 'm geflipt net. Het feit dat wiskunde studeren nu opnieuw met een jaar uitgesteld is kan ik gewoon niet aan. Ik heb het idee dat ik beter gewoon kan uitkijken naar het feit dat ik na DGT gegarandeerd recht heb op een Wajong-uitkering, omdat dat voor mij momenteel een veel realistischer idee van de toekomst lijkt dan dat ik ooit nog ga kunnen studeren. Heb net 350mg diphenhydramine en 2mg alprazolam genomen. Ik kan en wil echt niet hier zijn met m'n hoofd. Ik trek het niet om stil te staan bij dat ik het gewoon weer fucking verneukt heb voor mezelf. Ik voel me echt zo'n fucking loser, holy shit.
je bent geen loser ajoh!
over de toekomst weet je nog niets zweefvliegje! gewoon het beste ervan maken vanaf nu ofso en kijken waar je over een paar jaar staat? maar als ik realistisch mag zijn denk ik ook wel dat "wiskunde" te hoog gegrepen gaat zijn in deze situatie van jou , jammer genoeg hoor! maar bekijk het gewoon eventjes en laat alles op zijn gemakje komen zoals het komt yoh!
en drugs tja uit ervaring weet ik dat als je eenmaal verslaafd bent geraakt het enorm moeilijk is om weer het oude leven te krijgen of een normaal leven... sommige mensen hebben al veel spaarcentjes of een gezin/huis en hoe ouder je wordt hoe moeilijker het dan wel wordt! maar dat wilt niet zeggen dat het voor jou niet kan hé!
je hebt toch een goede vriend en fam? kunnen die mensen jou niet goed begeleiden ofso? in ieder geval lees ik uit je verhaal dat je er niet alleen voor staat.
je hebt nog fam bro !

StraffeNeel

Badass junkie
Het feit dat wiskunde studeren nu opnieuw met een jaar uitgesteld
Misschien kun je wel een losse of enkele losse cursussen van de Open Universiteit al doen. Geeft je in het eerste jaar misschien wat vrijstellingen.
Ik voel me echt zo'n fucking loser, holy shit.
Je denkt over jouw toekomst na. Dat je in een roerige periode zit wil niet zeggen dat je een loser bent.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik heb een gedichtje geschreven om voor mezelf op een rijtje te krijgen waar ik het meest bang voor ben. Ik gebruik liever nooit de woorden "ik ben bang," omdat ik het te ver vind gaan om me op die manier kwetsbaar op te stellen, bij wie dan ook, niet alleen mijn behandelaren. De realiteit is echter dat ik wel degelijk angst ervaar, sterker nog, ik leef al jaren lang mijn leven in pure angst, maar dat had ik zelf niet door. Ik wist alleen dat ik iedere dag spanning ervaarde in mijn lichaam. Ik ervaar dat al zo lang dat ik niet weet hoe een leven zonder die spanning is, maar het is eigenlijk echt heel erg naar. Ik weet alleen maar wat echte ontspanning is als ik super veel LSD neem. De titel is: Doodsangst.

Doodsangst

Ik ben bang om normaal te zijn
Gemiddeld, doorsnee, geenszins bijzonder
Opvallen creëert aandacht en dat was een lange tijd erg fijn,
maar nu is vaak te overweldigend en ga ik daar juist aan ten onder

Ik ben bang om saai te worden gevonden
Huisje-boompje-beestje-leven is toch niets aan?
Maandelijks een nieuwe manier om mezelf te verwonden
Boeit me niet dat ik onder de littekens zit, ik krijg toch nooit een normale baan

Ik ben bang om niets meer te zijn dan diagnoses
of kwaaltjes, handicaps, hoe je het ook noemen wil
Ik word intens gedeprimeerd bij het bekijken van de prognoses
van mijn klachten, tussen sterven als ik 35 of 80 ben zit een behoorlijk verschil

Ik ben bang om onaantrekkelijk te worden gevonden
Heb het idee dat mensen die me niet kennen enkel aardig zijn,
omdat mijn uiterlijk hen intrigeert of dat ze het bewonderen
en dat zodra mijn vermeende schoonheid wegvalt, ik mijn eigenwaarde onherstelbaar ondermijn

Ik ben bang om gezien te worden als onredbaar,
al vind ik die gedachte totaal niet onterecht
Op een gegeven moment is alles uitgeprobeerd en is definitief klaar
Zie je, de potentie die jullie dachten dat ik had, was er blijkbaar niet echt

Ik ben bang om ooit mentaal stabiel te zijn;
dat er van mij wordt verwacht dat ik een functioneel lid van de samenleving ben;
dat ik ineens verantwoordelijkheden moet dragen, in het groot en in het klein
Angstaanjagend is dat, want ziek zijn is het enige dat ik ken

Ik ben bang dat de stabiele ik geen aandacht meer zal krijgen;
dat mentaal gestoord zijn het enige is wat men boeiend aan mij vond
Diep van binnen hoop ik dat ik de verwachtingen zal overstijgen
van mijn capabiliteit en dat ik eindelijk stevig weet te staan, met beide benen op de grond

Ik ga dit gedicht denk ik gewoon mailen naar mijn psycholoog, want ik heb haar de afgelopen tijd gewoon proberen aan te praten dat ik nauwelijks angst ervaar (wat ze doorheeft, ik houd alleen mezelf voor de gek, eigenlijk). Ik vertel meer in één zo'n gedicht dan dat ik vertel tijdens mijn individuele gesprekken van 45 minuten.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb een gedichtje geschreven om voor mezelf op een rijtje te krijgen waar ik het meest bang voor ben. Ik gebruik liever nooit de woorden "ik ben bang," omdat ik het te ver vind gaan om me op die manier kwetsbaar op te stellen, bij wie dan ook, niet alleen mijn behandelaren. De realiteit is echter dat ik wel degelijk angst ervaar, sterker nog, ik leef al jaren lang mijn leven in pure angst, maar dat had ik zelf niet door. Ik wist alleen dat ik iedere dag spanning ervaarde in mijn lichaam. Ik ervaar dat al zo lang dat ik niet weet hoe een leven zonder die spanning is, maar het is eigenlijk echt heel erg naar. Ik weet alleen maar wat echte ontspanning is als ik super veel LSD neem. De titel is: Doodsangst.

Doodsangst

Ik ben bang om normaal te zijn
Gemiddeld, doorsnee, geenszins bijzonder
Opvallen creëert aandacht en dat was een lange tijd erg fijn,
maar nu is vaak te overweldigend en ga ik daar juist aan ten onder

Ik ben bang om saai te worden gevonden
Huisje-boompje-beestje-leven is toch niets aan?
Maandelijks een nieuwe manier om mezelf te verwonden
Boeit me niet dat ik onder de littekens zit, ik krijg toch nooit een normale baan

Ik ben bang om niets meer te zijn dan diagnoses
of kwaaltjes, handicaps, hoe je het ook noemen wil
Ik word intens gedeprimeerd bij het bekijken van de prognoses
van mijn klachten, tussen sterven als ik 35 of 80 ben zit een behoorlijk verschil

Ik ben bang om onaantrekkelijk te worden gevonden
Heb het idee dat mensen die me niet kennen enkel aardig zijn,
omdat mijn uiterlijk hen intrigeert of dat ze het bewonderen
en dat zodra mijn vermeende schoonheid wegvalt, ik mijn eigenwaarde onherstelbaar ondermijn

Ik ben bang om gezien te worden als onredbaar,
al vind ik die gedachte totaal niet onterecht
Op een gegeven moment is alles uitgeprobeerd en is definitief klaar
Zie je, de potentie die jullie dachten dat ik had, was er blijkbaar niet echt

Ik ben bang om ooit mentaal stabiel te zijn;
dat er van mij wordt verwacht dat ik een functioneel lid van de samenleving ben;
dat ik ineens verantwoordelijkheden moet dragen, in het groot en in het klein
Angstaanjagend is dat, want ziek zijn is het enige dat ik ken

Ik ben bang dat de stabiele ik geen aandacht meer zal krijgen;
dat mentaal gestoord zijn het enige is wat men boeiend aan mij vond
Diep van binnen hoop ik dat ik de verwachtingen zal overstijgen
van mijn capabiliteit en dat ik eindelijk stevig weet te staan, met beide benen op de grond

Ik ga dit gedicht denk ik gewoon mailen naar mijn psycholoog, want ik heb haar de afgelopen tijd gewoon proberen aan te praten dat ik nauwelijks angst ervaar (wat ze doorheeft, ik houd alleen mezelf voor de gek, eigenlijk). Ik vertel meer in één zo'n gedicht dan dat ik vertel tijdens mijn individuele gesprekken van 45 minuten.

Goed zo!

Ik heb ook jarenlang gezegd dat ik nergens bang voor ben. Dat geloofde ik ook echt, maar ik zag angst als iets heel groots.

De waarheid is dat ik veel angsten heb. Daar ben ik tijdens stap 4 van het stappenprogramma wel achter gekomen. Ik had binnen no-time zo 30 angsten opgeschreven.

En dan bestaat er ook nog dat onbestemde angstgevoel. Die angst of nervositeit die er soms is, maar dat ik niet kan plaatsen waar die nou van komt.

Misschien is nog interessanter wel: als je angst voelt, wat voel je dan?

Met je lijf dus, niet me je hoofd. Je hoofd kan je voor de gek houden. Je lichaam, je gevoel, die liegt nooit.

Door hier veel mee te oefenen, kom je dichter bij je gevoel te staan en zal je ook andere emoties beter herkennen en hoef je jezelf er niet door laten mee te slepen als een speelbal in de wind. (Dat is dan wel echt de volgende stap, maar dat is mogelijk).

Voor mij hielp het echt om geen woord te koppelen aan het gevoel dat ik heb, maar eerst eens te omschrijven wat ik voel en dat op te schrijven.

Dus bijvoorbeeld: ik voel lichte tintelingen in mijn buik, net boven mijn navel. Spanning onder mijn middenrif en tussen mijn schouderbladen. Etc.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Voor mij hielp het echt om geen woord te koppelen aan het gevoel dat ik heb, maar eerst eens te omschrijven wat ik voel en dat op te schrijven.

Dus bijvoorbeeld: ik voel lichte tintelingen in mijn buik, net boven mijn navel. Spanning onder mijn middenrif en tussen mijn schouderbladen. Etc.
Dat klinkt inderdaad best wel als een logische aanpak, maar het is vooral m'n psycholoog die heel erg uit me probeert te krijgen om mijn lichamelijke spanning te koppelen aan emoties. Dat doet ze al sinds het begin en maanden later vind ik dat nog steeds heel erg moeilijk. Ik denk heel erg vaak "Wat wil je nu van me horen? Ik heb al beschreven wat ik in mijn lichaam voel, maar hoe ik me daarbij voel weet ik echt niet. Ik ben gewoon gespannen, opgefokt of gestrest en dat lichamelijke gevoel is heel erg naar." Als ze blijft doorvragen, dan begin ik maar gewoon woorden te noemen om haar vraag te beantwoorden, of zij komt zelf met suggesties en dan komt het uiteindelijk altijd neer op dat ik zeg "Ja, het zou kunnen dat ik emotie X, Y of Z daarbij ervaar, ik sluit het niet uit, maar ik weet het gewoon echt niet."

Wat heb je er zelf aan gehad om de lichamelijke sensaties die je ervaar niet te koppelen aan een gevoel? Want op die manier met mijn lichaam bezig zijn doe ik ook sinds ik psychomotorische therapie volg, maar tot op heden worstel ik enorm met fysieke signalen ontcijferen. Ik weet dat ik spanning voel en ik weet ook waar in mijn lichaam ik dat voel... maar wat nu dan?

Heb je misschien tips voor mij of voor mijn behandelaar m.b.t. wat misschien een betere aanpak is om echt terug te kunnen gaan naar mijn gevoel?

De waarheid is dat ik veel angsten heb. Daar ben ik tijdens stap 4 van het stappenprogramma wel achter gekomen. Ik had binnen no-time zo 30 angsten opgeschreven.
Damn... dat zijn er echt heel veel. Wat zijn die 30 angsten? Als het te persoonlijk is dan hoef je zeker niet te antwoorden hoor, maar ik ben wel heel nieuwsgierig ernaar! Dat je zoveel angsten hebt kunnen opschrijven had ik niet echt van jou verwacht. Niet dat ik je nou zo goed ken, maar ik heb wel hier en daar eens wat van jouw drugservaringen meegekregen en toen ik het lasv dacht ik juist eerder "Wow, als je zo ver wil gaan, dan moet je toch wel best wel een gebrek aan angst hebben?" Ik heb ook heel veel gevaarlijke dingen gedaan en ik denk dat ik inmiddels makkelijk qua slechte trips de 100 aantik, maar bijvoorbeeld stimulanten injecteren of synthetische cannabinoïden gebruiken gaat me echt te ver. Ik ben dol op stimulanten, maar het injecteren ervan is naar mijn idee (voor mezelf) echt vragen om de leipste paniekaanval en doodsangst ooit.

Ik heb ook jarenlang gezegd dat ik nergens bang voor ben. Dat geloofde ik ook echt, maar ik zag angst als iets heel groots.
In hoeverre het die realisatie je leven veranderd, denk je?

Bedankt voor je reactie, vind het altijd echt boeiend om jouw kijk op dingen te lezen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat klinkt inderdaad best wel als een logische aanpak, maar het is vooral m'n psycholoog die heel erg uit me probeert te krijgen om mijn lichamelijke spanning te koppelen aan emoties. Dat doet ze al sinds het begin en maanden later vind ik dat nog steeds heel erg moeilijk. Ik denk heel erg vaak "Wat wil je nu van me horen? Ik heb al beschreven wat ik in mijn lichaam voel, maar hoe ik me daarbij voel weet ik echt niet. Ik ben gewoon gespannen, opgefokt of gestrest en dat lichamelijke gevoel is heel erg naar." Als ze blijft doorvragen, dan begin ik maar gewoon woorden te noemen om haar vraag te beantwoorden, of zij komt zelf met suggesties en dan komt het uiteindelijk altijd neer op dat ik zeg "Ja, het zou kunnen dat ik emotie X, Y of Z daarbij ervaar, ik sluit het niet uit, maar ik weet het gewoon echt niet."
Vergeef me als ik hier voor mijn beurt spreek, maar ik voel echt een sterke drang om hier even op te reageren.

Dit is zo typisch. Ik hoor dit overal, hier op DF, van mensen om me heen, op andere plekken op internet: altijd moet er een verhaal gekoppeld worden aan een sensatie.

Dat is in feite wat een emotie is: een sensatie, met een verhaal (gedachte) eraan vast. Het is niet enkel een sensatie/gevoel, maar iets dat dóór dat verhaal een emotionele lading heeft.

Maar wat nu, als je zoals jij al zegt gewoon een sensatie voelt? Inderdaad bijvoorbeeld een spanning/stress, maar misschien ook wel woede, verdriet, leegheid. Die dingen hoeven allemaal niet per se een verhaal eraan gekoppeld te hebben óf er is aanvankelijk wel een verhaal, maar dat is irrelevant voor het aanpakken van het probleem.

Ik kan me je mogelijke frustratie hierover erg goed voorstellen. Want in mijn ogen wordt gewoon nog veel te vaak gericht op dat verhaal achterhalen: "Wat is de réden waarom je je zo voelt?"

Who cares!!!!

Nou oké, dat is ook een beetje kort door de bocht misschien. :wink: Soms kan dit (achterhalen wat het verhaal achter iets is) namelijk wel behulpzaam zijn. Maar dus niet altijd. Imo hoef je je niet raar te voelen dat je moeite hebt met de benadering van je psycholoog. Deze voelt (van wat ik zo lees) namelijk niet goed aan dat het bij jou nu even niet om het achterhalen van het verhaal van die gevoelens gaat, maar dat je last hebt van aanhoudende sensaties en niet weet hoe hiermee om te gaan. Je hebt een praktische aanpak hiervan nodig.

Wat heb je er zelf aan gehad om de lichamelijke sensaties die je ervaar niet te koppelen aan een gevoel? Want op die manier met mijn lichaam bezig zijn doe ik ook sinds ik psychomotorische therapie volg, maar tot op heden worstel ik enorm met fysieke signalen ontcijferen. Ik weet dat ik spanning voel en ik weet ook waar in mijn lichaam ik dat voel... maar wat nu dan?

Heb je misschien tips voor mij of voor mijn behandelaar m.b.t. wat misschien een betere aanpak is om echt terug te kunnen gaan naar mijn gevoel?
Deze laat ik even aan @LucidLucy zelf over, anders zit ik alles te kapen. :wink:

Zweevteev

Wijs gebruiker
Dit is zo typisch. Ik hoor dit overal, hier op DF, van mensen om me heen, op andere plekken op internet: altijd moet er een verhaal gekoppeld worden aan een sensatie.
Maar echt! Ik ben er zelf ook heel erg schuldig aan hoor. Bij goede vrienden van mij, die het moeilijk vinden om de juiste woorden te vinden om te omschrijven wat er in hen omgaat, probeer ik heel erg te vissen naar de oorzaak van een sensatie die ze ervaren, want ik heb heel erg lang gedacht dat een sensatie gelinkt kan worden aan emoties die men ervaart, of het nou eerst de emotie was die de sensatie teweegbracht, of dat de emotie pas totstandkwam na het ervaren van een bepaalde sensatie. Alles kan verklaart worden en ik dacht altijd dat zo'n verklaring ook nodig was om te krijgen, om ervoor te zorgen dat je er het optimale mee kan doen. Ik vind het nog steeds moeilijk om te erkennen dat dat helemaal niet altijd het beste is om te doen. Heel mijn leven lang heb ik dacht dat ik mezelf nog niet goed genoeg beschreep en dat ik alles uit moest pluizen. Ik kan niet "zomaar" een sensatie ervaren, er moet meer achter zitten, maar wat dan? Waarom ben ik daar nu al jaren mee bezig en weet ik het nu nog steeds niet? Het is zo ongekend frustrerend om wel rond te lopen in een lichaam waar ik me niet comfortabel in voel en er niets aan lijkt te veranderen, hoe veel ik ook alles probeer te verklaren. Jouw reactie heeft er nu oprecht voor gezorgd dat ik ga vragen of het mogelijk is om, naast individuele creatieve therapie, misschien ook individuele psychomotorische therapie aan te vragen, want je hebt gelijk: er hoeft niet altijd een verhaaltje aan te zitten, ik kan ook "gewoon" voelen, gewoon zijn. Bij PMT heb ik altijd bij de nabespreking hele verhalen zitten te vertellen over welke gedachten er door mij heen gingen, want het grootste deel van de tijd had ik niet het idee dat ik iets voelde, tenminste, niet iets anders voelde wat ik altijd al voel: spanning en opgefoktheid. Heel af en toe was er wel een verandering in te zien, maar ik was zo erg bezig met verklaren, dat ik eigenlijk steeds verder wegging van mijn sensaties en lichaam als een geheel, wat juist niet helpend is.

Soms kan dit (achterhalen wat het verhaal achter iets is) namelijk wel behulpzaam zijn. Maar dus niet altijd.
Inderdaad, maar dat doe ik inmiddels al 7 jaar. Geen wonder dat een aantal therapievormen die ik later in mijn GGZ-avontuur gehad heb geen succes waren. Ik ben alleen maar aan het verklaren, verklaren, verklaren... Ik ben zelfs ooit begonnen met een analyse schrijven over mezelf, omdat ik het idee had dat geen van mijn hulpverleners me echt goed kon helpen, omdat bijna al mijn hulpverleners (in mijn ogen) gewoon niet slim genoeg waren en ik het idee had dat ik ze altijd 100 stappen voor was. Jarenlang hoorde ik alleen maar dingen waarbij ik dacht "Ja, dat heb ik 3 jaar geleden al als verklaring bedacht. Dat jij dit nu ook zegt verandert letterlijk niets aan mijn beleving." Begrijp me niet verkeerd, de aanpak van dingen verklaren is 100% zeker wel helpend geweest. Ik heb heel veel geleerd en ik heb hele grote stappen gemaakt sindsdien, maar op een gegeven moment valt er niets meer beter te verklaren door hulpverleners dan door mijzelf. Ik ben heel de dag bezig met mezelf snappen, zij maar hoogstens een uurtje of twee per week. Dat is ook waarom ik vaak geen inbreng had bij psychotherapie, want ik had al lang over situaties, die ik minder dan een week ervoor had meegemaakt, al zo ver ik maar kon gementaliseerd. Het heeft zelden een meerwaarde om dat in te brengen in de groep en anderen erover te laten meedenken. Vaak genoeg was de groep ook stil en wisten ze niet echt raad.

Ik kan zo wel even doorgaan met typen, maar ik ga nu eerst even mijn psycholoog een berichtje sturen, anders komt er steeds meer bij en kan ik net zo goed een boek schrijven en dat aan haar geven, lol.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat klinkt inderdaad best wel als een logische aanpak, maar het is vooral m'n psycholoog die heel erg uit me probeert te krijgen om mijn lichamelijke spanning te koppelen aan emoties. Dat doet ze al sinds het begin en maanden later vind ik dat nog steeds heel erg moeilijk. Ik denk heel erg vaak "Wat wil je nu van me horen? Ik heb al beschreven wat ik in mijn lichaam voel, maar hoe ik me daarbij voel weet ik echt niet.
Daar zit geen verschil tussen.

Je kan het hooguit opdelen in voelen en emotie die samen 'gevoel' vormen. Daarin is voelen dan wat je lijfelijk voelt en de emotie de drang om iets te gaan doen. Datgene wat jou in beweging zet

Ik ben gewoon gespannen, opgefokt of gestrest en dat lichamelijke gevoel is heel erg naar." Als ze blijft doorvragen, dan begin ik maar gewoon woorden te noemen om haar vraag te beantwoorden, of zij komt zelf met suggesties en dan komt het uiteindelijk altijd neer op dat ik zeg "Ja, het zou kunnen dat ik emotie X, Y of Z daarbij ervaar, ik sluit het niet uit, maar ik weet het gewoon echt niet."

Het lastige is, gevoel is heel moeilijk uit te leggen en woorden aan te koppelen. En als je er zelf ècht dag in dag uit mee aan de slag bent, dan hoef je daar ook helemaal geen woorden aan te koppelen. Dat is niet nodig.

Maar om over je gevoelens te communiceren, daar hebben we woorden voor nodig. Maar een woord/bestaande emotie koppelen aan het gevoel dat je hebt, dat is lastig, zeker voor verslaafden die al jarenlang elke vorm van gevoel zo hard mogelijk proberen te onderdrukken.

Ik zou zeggen. Leg je psycholoog eens uit dat dat te lastig is. Maar dat je wel kan uitleggen wat je voelt lichamelijk en wat je dan graag zou willen doen (de emotie, de actie die naar boven komt drijven).

En dan, niks eigenlijk. Het gevoel leren kennen, daar gaat het om. En op een gegeven moment ga je verbanden zien. Hè nu voelde ik weer dit om die situatie. Misschien is het toch angst, dat gevoel.

En zo kan je ze nog verder onderzoeken met andere gevoelens.

Hoe meer je dit oefent, hoe sneller je het gevoel gaat herkennen en er dus uiteindelijk ook een woord aan gaat koppelen. Maar het juiste woord vinden, mag nooit het doel zijn, dat is slechts een middel voor communicatie.

Het gaat er meer om dat je sneller gevoelens leert herkennen en dat jij dan weet wat jouw lichaam je probeert te vertellen. Want gevoelens zijn vaak vervelend, maar ze zijn er niet voor niets. Ze zijn er omdat je lichaam jou signalen geeft. Net als dat pijn nodig is als je je hand te dicht bij het vuur houd. Dan komt direct dat gevoel van die actie omhoog: je hand wegtrekken.

Nu is dat een erg basale, want dat signaal zit zo diep ingesleten dat het niet eens je hersenen hoeft te bereiken.

Ik heb zelf als een echte autist met gevoelskaarten gewerkt en de feeling wheel. Hier heb ik al eens posts aan gewijd. Waaronder deze:

En verder... ik kan je niet vertellen wat jij zou moeten doen. Maar wat mij enorm heeft geholpen is meditatie, meditatie, meditatie.

En niet alleen door er momenten voor te pakken om te mediteren. Maar ook in bepaalde situaties waaring gevoelens en emoties opkomen, dan een moment pakken om even goed binnen in het lichaam te kijken. Een soort bodyscan dus.

Op die manier kan je heel bewust voelen wat er met je lichaam gebeurt. Bijkomend voordeel, als je in je lichaam voelt, kan je niet met je hoofd bezig zijn en jezelf dus niet voor de gek houden 😉

Damn... dat zijn er echt heel veel. Wat zijn die 30 angsten? Als het te persoonlijk is dan hoef je zeker niet te antwoorden hoor, maar ik ben wel heel nieuwsgierig ernaar! Dat je zoveel angsten hebt kunnen opschrijven had ik niet echt van jou verwacht. Niet dat ik je nou zo goed ken, maar ik heb wel hier en daar eens wat van jouw drugservaringen meegekregen en toen ik het lasv dacht ik juist eerder "Wow, als je zo ver wil gaan, dan moet je toch wel best wel een gebrek aan angst hebben?"
Zegt degene die 10 zegels naar binnen zuigt 😜

Als je genoeg gebruikt, merk je angsten nauwelijks. Echt ongefilterd voelen, komt pas als je helemaal clean bent. Na een week of 4 tot 3 maanden merk je dan de grootste groei daarin.

Voor nu was dit even alle tijd die ik heb om te reageren.

Bovenaan