Dat klinkt inderdaad best wel als een logische aanpak, maar het is vooral m'n psycholoog die heel erg uit me probeert te krijgen om mijn lichamelijke spanning te koppelen aan emoties. Dat doet ze al sinds het begin en maanden later vind ik dat nog steeds heel erg moeilijk. Ik denk heel erg vaak "Wat wil je nu van me horen? Ik heb al beschreven wat ik in mijn lichaam voel, maar hoe ik me daarbij voel weet ik echt niet.
Daar zit geen verschil tussen.
Je kan het hooguit opdelen in voelen en emotie die samen 'gevoel' vormen. Daarin is voelen dan wat je lijfelijk voelt en de emotie de drang om iets te gaan doen. Datgene wat jou in beweging zet
Ik ben gewoon gespannen, opgefokt of gestrest en dat lichamelijke gevoel is heel erg naar." Als ze blijft doorvragen, dan begin ik maar gewoon woorden te noemen om haar vraag te beantwoorden, of zij komt zelf met suggesties en dan komt het uiteindelijk altijd neer op dat ik zeg "Ja, het zou kunnen dat ik emotie X, Y of Z daarbij ervaar, ik sluit het niet uit, maar ik weet het gewoon echt niet."
Het lastige is, gevoel is heel moeilijk uit te leggen en woorden aan te koppelen. En als je er zelf ècht dag in dag uit mee aan de slag bent, dan hoef je daar ook helemaal geen woorden aan te koppelen. Dat is niet nodig.
Maar om over je gevoelens te communiceren, daar hebben we woorden voor nodig. Maar een woord/bestaande emotie koppelen aan het gevoel dat je hebt, dat is lastig, zeker voor verslaafden die al jarenlang elke vorm van gevoel zo hard mogelijk proberen te onderdrukken.
Ik zou zeggen. Leg je psycholoog eens uit dat dat te lastig is. Maar dat je wel kan uitleggen wat je voelt lichamelijk en wat je dan graag zou willen doen (de emotie, de actie die naar boven komt drijven).
Wat heb je er zelf aan gehad om de lichamelijke sensaties die je ervaar niet te koppelen aan een gevoel? Want op die manier met mijn lichaam bezig zijn doe ik ook sinds ik psychomotorische therapie volg, maar tot op heden worstel ik enorm met fysieke signalen ontcijferen. Ik weet dat ik spanning voel en ik weet ook waar in mijn lichaam ik dat voel... maar wat nu dan?
En dan, niks eigenlijk. Het gevoel leren kennen, daar gaat het om. En op een gegeven moment ga je verbanden zien. Hè nu voelde ik weer dit om die situatie. Misschien is het toch angst, dat gevoel.
En zo kan je ze nog verder onderzoeken met andere gevoelens.
Hoe meer je dit oefent, hoe sneller je het gevoel gaat herkennen en er dus uiteindelijk ook een woord aan gaat koppelen. Maar het juiste woord vinden, mag nooit het doel zijn, dat is slechts een middel voor communicatie.
Het gaat er meer om dat je sneller gevoelens leert herkennen en dat jij dan weet wat jouw lichaam je probeert te vertellen. Want gevoelens zijn vaak vervelend, maar ze zijn er niet voor niets. Ze zijn er omdat je lichaam jou signalen geeft. Net als dat pijn nodig is als je je hand te dicht bij het vuur houd. Dan komt direct dat gevoel van die actie omhoog: je hand wegtrekken.
Nu is dat een erg basale, want dat signaal zit zo diep ingesleten dat het niet eens je hersenen hoeft te bereiken.
Heb je misschien tips voor mij of voor mijn behandelaar m.b.t. wat misschien een betere aanpak is om echt terug te kunnen gaan naar mijn gevoel?
Ik heb zelf als een echte autist met gevoelskaarten gewerkt en de feeling wheel. Hier heb ik al eens posts aan gewijd. Waaronder deze:
Ik ben meestal niet zo zeer verslaafd aan een bepaald middel, maar ik heb altijd maar dat gevoel dat ik iets in mijn lijf moet hebben, of dat nou alcohol, pijnstillers, stims, benzo's of whatever is. Ik merk ook soms als ik dan tijdje één van die middelen niet gebruikt heb, en ik gebruik het dan...
drugsforum.nl
En verder... ik kan je niet vertellen wat jij zou moeten doen. Maar wat mij enorm heeft geholpen is meditatie, meditatie, meditatie.
En niet alleen door er momenten voor te pakken om te mediteren. Maar ook in bepaalde situaties waaring gevoelens en emoties opkomen, dan een moment pakken om even goed binnen in het lichaam te kijken. Een soort bodyscan dus.
Op die manier kan je heel bewust voelen wat er met je lichaam gebeurt. Bijkomend voordeel, als je in je lichaam voelt, kan je niet met je hoofd bezig zijn en jezelf dus niet voor de gek houden 😉
Damn... dat zijn er echt heel veel. Wat zijn die 30 angsten? Als het te persoonlijk is dan hoef je zeker niet te antwoorden hoor, maar ik ben wel heel nieuwsgierig ernaar! Dat je zoveel angsten hebt kunnen opschrijven had ik niet echt van jou verwacht. Niet dat ik je nou zo goed ken, maar ik heb wel hier en daar eens wat van jouw drugservaringen meegekregen en toen ik het lasv dacht ik juist eerder "Wow, als je zo ver wil gaan, dan moet je toch wel best wel een gebrek aan angst hebben?"
Zegt degene die 10 zegels naar binnen zuigt 😜
Als je genoeg gebruikt, merk je angsten nauwelijks. Echt ongefilterd voelen, komt pas als je helemaal clean bent. Na een week of 4 tot 3 maanden merk je dan de grootste groei daarin.
Voor nu was dit even alle tijd die ik heb om te reageren.