xtc not as nice as it seems

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
Helaas weet ik dankzij mezelf hoe het voelt om paranoide te zijn (tijdelijk gelukkig). Ik heb de risico's van xtc onderschat een halfjaar. Gelukkig heb ik er niet zoveel aan overgehouden behalve een paar wallen onder m'n ogen en een matig effect van mdma.
Ik moet even m'n verhaal kwijt hier, ik denk dat het een flinke lap tekst wordt.

Toen ik net 16 was geworden kwam een vriendin van mij op het idee xtc te gaan slikken. Als ik eraan terug denk blijf ik het raar vinden dat ik het zomaar zonder aarzeling heb gedaan. Het was natuurlijk de mooiste ervaring van m'n leven en dat zal het voor iedereen geweest zijn de eerste keer. De volgende dag voelde ik me niet echt brak, tenminste niet erger dan je van alcohol wordt dus het leek me niet bepaald 'ernstig'. Ik ging op m'n fietsje naar huis en het was echt prachtig lenteweer ik voelde me ontzettend gelukkig.

Al snel volgde een tweede xtc ervaring (het enige wat ik toen slike, en het enige waar ik aan kon komen in die tijd waren de bekende blauwe mitsu's die echt in overvloed waren *toen*). Natuurlijk was dat ontzettend heftig elke keer en ik nam al snel een hele in 1 keer voor een nóg lekker rush. Ik zat toen midden in de tijd van mijn tentamens/examens ik begon meer te spijbelen en leren? Tjah ik ben toch slim, ik deed vmbo dus dat is gewoon algemene kennis, daar hoef ik niet voor te leren (dacht ik). Nou dat pakte helaas anders uit, ik was alleen nog maar bezig met het weekend waarin ik weer gezellig met vrienden kon chillen. Ik ging niet eens uit ik deed het in de zomer gewoon buiten en soms bij iemand thuis.

Ik kreeg in juni te horen dat ik gezakt was voor mijn examen en ik kon het jaar overdoen. Gelukkig had ik de mogelijkheid om de 3 vakken waarvoor ik gezakt was, over te doen in Alkmaar aan de vavo (volwassenenonderwijs). Daar was ik dus ontzettend blij mee.

Ik kwam (eindelijk) tot de ontdekking dat het zo niet verder kon gaan met de drugs, maar... Het was eindelijk zomer. Alles wat ik van april tot juli geslikt heb had ik beter in de zomervakantie kunnen gebruiken. Maarja wat ken mij het schelen, het is nu toch zomervakantie ik moet er natuurlijk wel een beetje van genieten. Dus het slikken ging gewoon lekker verder, laten we zeggen 1x per 2 weken meerdere blauwe mitsu's. Ik merkte al gauw dat het effect al minder werd. Ik werd sneller depressief ik heb zelfs een keer aan de speed gezeten maar dat pakte een beetje verkeerd uit. Ik zag eruit als een monster, had dagelijks ruzie met mijn ouders (moeder voornamelijk). Mijn broertje van 12 sprak ik eigenlijk nooit ik had ook geen idee hoe hij over mij dacht.

Toen de zomervakantie voorbij was, was ik echt total-loss. Ik was zwaar depressief en dat hield weken aan. Ik was gelukkig wel flink geminderd met de xtc omdat ik wist dat ik dit schooljaar niet mocht verneuken. Mijn ouders waren er ondertussen al lang achtergekomen dat ik flink aan de drugs zat. Ik begon met mijn 'oude' vriendenkring om te gaan die toen alleen nog jointjes rookten. Ze waren er al snel achter wat ik had uitgespookt in de vakantie en langzamerhand zijn ze ook gaan experimenteren, dat maakte het toen voor mij best pijnlijk omdat ik alleen maar voor me kon zien welke lijdensweg zij gingen maken. Gelukkig doen ze het niet regelmatig :).

Nu zit ik dus al een halfjaar op de vavo en heb m'n eerste tentamenweek met alleen maar voldoendes afgerond. Ik wordt over 2 weken 17 en vind het tijd om volwassen te worden. Volgende week komt de tweede tentamen week en ik ben goed aan het leren :grin:. Ik rook al maanden géén wiet meer. Xtc doe ik nog wel af en toe omdat ik de gezellige sfeer gewoon niet achter me kan laten, maar ik hou er nu telkens minimaal een maand tussen. Ok, het kan beter maar tot nu toe gaat het gewoon goed. Alleen wat persoonlijke 'probleempjes' die ik snel op moet gaan lossen maar ik heb er vertrouwen in. Ik heb veel minder ruzie met mijn ouders, m'n broertje praat weer tegen me :grin:. En ik heb zelfs een baan!

Dan nog even dit:
Er waren een aantal forumleden hier die meerdere keren gepost hebben dat ik veel te veel slikte ed. En ik kan me niet meer herrineren hoe ik daar toen op heb gereageerd, maar op dat moment wilde ik gewoon niet inzien dat ik flink verslaafd aan het raken was. Want aan xtc raak je zeker verslaafd na een tijdje en dan niet alleen op feestjes. Iig wil ik toch even bedanken :wink:. En ik beloof dat er (na dit verhaal :P ) geen zielige verhaaltjes meer worden gepost door míj.

Als ik soms berichten lees van 14/15 jarigen dan blijf ik dat schokkend vinden. Het is gewoon té ziek om jonge mensen zo verpilt te zien worden. Na een tijdje stik je gewoon letterlijk in jezelf omdat je één grote verstopte chemische fabriek bent, je voelt de doodsrillingen over je rug alsof je al dood bent. Dat gevoel wil ík iig nooit meer hebben. Gebruik voorzichtig en met mate. Neem het maar aan van een jochie van 16 die zichzelf een halfjaar lang kapot heeft lopen maken.

Respect voor JOU dat je dit heb willen lezen. En als je zin hebt om eens lekker tekeer te gaan;
hieronder mag je je uitleven :beer:

Chris Pontius

Badass junkie
ik vind het fijn voor je dat het nu beter gaat alleen ik moet zeggen dat 1x in de maand nog veel is.. probeer het anders af te bouwen naar1x in de 2-3maanden...

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
ja dat wil ik ook doen en dat lukt ook wel weet ik cker. Een halfjaar keek ik ernaar uit om te spacen, nu kan ik alleen maar uitkijken naar hoe ik mezelf kapot maak en hoe ik depressief ga worden...

Extisi

Wijs gebruiker
Ik herken het wel, wat je zegt van je broertje.
Mijn broertje is ook 12...en ik spreek hem ook weinig. Ik zit soms echt in me eigen wereld en inderdaad, ruzie met me moeder heb ik ook regelmatig.
Herkenbaar.

caatje

Badass junkie
Het stukje verhaal over depressiviteit is erg herkenbaar. Ik slikte me een ongeluk nu ongeveer een jaar of 10 geleden. Elke weekend was het raak en ook doordeweeks wilde ik nog wel eens los gaan. Depressie, niet meer op kunnen staan omdat als ik mijn ogen open deed ik alles als een fotonegatief zag. Ik melde me ziek bij mijn werkgever en liet mensen die me het meest nastaan, links liggen zodat ze niet zagen hoe beroerd het met me ging.

Toen leerde ik mijn huidige mannetje kennen en ik ben gelijk gestopt met alles voor een langere tijd (2 jaar). Na die tijd weer langzaamaan weer eens begonnen, stiekem omdat mijn hubby wars is van alles wat met harddrugs te maken heeft door zijn verslaafde broertje (mijn stap/gebruik vriend (platonisch)toentertijd). Nu ik het hem allemaal heb uitgelegd wat het is en doet met MIJ is het oke. Hij snapt dat ik weet hoe er mee om te gaan en dat mijn prioriteiten anders liggen als toen. Ik gebruik alleen als ik geen verplichtingen heb de dag erna en dan nog niet altijd. Ik denk dat ik nu zo eens in de 2 maanden wat slik. En als ik nu slik heb ik er weer wat aan. Dat was toen wel anders. De dag erna ben ik wel wat brak maar niet depri en ik kan eventueel wel weg als we dat willen zonder kotsend in de auto te zitten of chagrijnig te zijn door het slaap tekort.

Chris Pontius

Badass junkie
pbwebmaster zei:
ja dat wil ik ook doen en dat lukt ook wel weet ik cker. Een halfjaar keek ik ernaar uit om te spacen, nu kan ik alleen maar uitkijken naar hoe ik mezelf kapot maak en hoe ik depressief ga worden...
&
Extisi zei:
Mijn broertje is ook 12...en ik spreek hem ook weinig. Ik zit soms echt in me eigen wereld en inderdaad, ruzie met me moeder heb ik ook regelmatig.
Herkenbaar.
houd er ook rekening mee dat dit normaal is in de pubertijd he :wink:

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
plantenbak zei:
pbwebmaster zei:
&
Extisi zei:
Herkenbaar.
houd er ook rekening mee dat dit normaal is in de pubertijd he :wink:

niet naar aanleiding van drugsgebruik

Chris Pontius

Badass junkie
ik denk niet dat je die twee "depressieve" stromen kan scheiden..
er zal best een deel zijn doordat je veel gebruikt heb maar pubertijd kan ook gewoon een grote boosdoener zijn.

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
1 keer per jaar en het is nicer...
maar idd, als je drugs 'recreatief' wilt gebruiken moet je er gewoon 3 maanden tussen houden. Dan blijft de ervaring het mooist en heb je genoeg tijd om te 'herstellen' en alles weer een beetje op een rijtje te krijgen in het 'gewone' leven en niet in je trip.

kiekert

Bewuste gebruiker
Leuk topic, alleen de topictitel irriteert me mateloos. Bij overmatig gebruik is ALLES 'not as nice at it seems' . Je bent gewoon een gebruiker zonder ruggegraat die op veel te jonge leeftijd begonnen is met die rommel.
Volgens mij was ik oa één van de mensen die je waarschuwde dat je een schop onder je hol moest hebben met je dramatopics en omdat je teveel en tevaak gebruikte.
Vind nog steeds dat je geen ruggegraat hebt trouwens.

Chris Pontius

Badass junkie
sowieso is het handig om eerst een beetje onderzoek te doen naar een stof ipv er later pas achter te komen wat het met je doet (bij overmatig gebruik).

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
plantenbak zei:
sowieso is het handig om eerst een beetje onderzoek te doen naar een stof ipv er later pas achter te komen wat het met je doet (bij overmatig gebruik).
Zodra ik 1 keer blauwe mitsu's had geslikt ging ik meteen op internet voor informatie. Ik had misschien beter van te voren informatie kunnen opzoeken maar aan de andere kant was dit natuurlijk veel leuker, ik had geen idee wat ik moest verwachten. Ik ging uit van een stoned achtig gevoel maar dan sterker ofzo. En zoveel duidelijkheid is er niet vind ik over wat xtc aanricht. Tuurlijk hersenbeschadiging, logisch. Maar er staat ook op veel sites dat het goed mogelijk is dat de hersenen (misschien in mindere mate) herstellen. En hoe weet je zo super zeker dat mdma veel slechter is dan alcohol, ok je merkt het misschien aan de effecten van zo'n pil, die zijn natuurlijk een stuk heftiger dan die van alcohol. Maar... als ik 10 glazen op heb weet ik dat ik wat rustiger aan moet doen. Met pillen ga je al snel te ver omdat het plots om slaat maar ik had veel pillen nodig wou dat gaan gebeuren. Je krijgt het idee dat je lichaam het allemaal wel aan kan. Jammer dat het de volgende dag altijd payback time is en terrecht.

Waar ik wel bang voor was is dat hppd, dat je hersenen zo in de war zijn dat je gewoon ruizen en weet ik veel wat allemaal ziet. Dan ben je wel fuckedup volgens mij, iemand daar wel eens last van gehad?

Kay

Newbie
Ik ben heb het nog niet zo vaak gedaan, maar wel die pillen, en kan me helemaal voorstellen dat het zo ver is gekomen, zeker op zo'n leeftijd. Ben zelf wat ouder en ken mijn grenzen en kan streng voor mezelf zijn.

Ok het is misschien een beetje een drama stuk, maar ik vind het goed dat het erop staat. Af en toe lees ik hier ook berichten van meiden of gasten vanaf 15 jaar en de reacties daarop, het slaat nergens op. Tuurlijk is de een sneller dan de ander met dingen, maar als je nog op de middelbare school zit en minderjarig bent heb je helemaal niets te zoeken met harddrugs, dan rook je maar lekker een jointje, stiekem in een parkje. Dat kan niet zoveel kwaad.

Respect dat je streng voor jezelf bent nu en inziet dat het te ver ging. Ik zou t ook gewoon uitleggen aan je ouders. Mijn ma is er prima onder, zolang ze weet wat ik doe, ookal ben ik een stuk ouder dan jij, ik vind het prettig dat mn ma dit soort dingen weet.

Succes en keep up the good work dude

martin van nu

Belezen gebruiker
Het listige is dat niet bekent is hoe slecht XTC wel of niet is.
Daar wordt geen onafhankelijk medisch onderzoek naar gedaan, want daar valt geen geld mee te verdienen, het is illegaal of moreel verwerpelijk. Ligt er net aan hoe je je onderzoek doet.
Een vragenlijstje rondsturen. Daar blijft het meestal bij.

Coke, wiet en hero, wordt al zo lang gebruikt dat daar iig al een stuk meer over vaststaat.
Van de middenlange en lange termijn effecten van XTC gebruik weet men bijna niks.

Daar komt nog bij dat je geen idee hebt wat er in die pil die pil zit. Men test hoeveel er ongeveer van een bepaalde stof in zit en of er een andere ook in zit, maar wat er wel in zit kom je niet achter.
Het kost wat, maar Je kan hem echt helemaal laten analiseren in een laberatorium.
Dan weet je wat er in die ene pil zit, maar of in diegene die in hetzelfde zakje zat hetzelfde zit is nog maar de vraag.
Laat staan of het dezelfde is als je hem volgende week weer koopt.
Dus wat de gevolgen zijn van die ene pil, geen idee. Wat de gevolgen zijn van al die verschillende pillen en de combinaties daarvan? wie zal het zeggen.

In 99% van de gevallen wil je helemaal niet weten wat voor een troep je eigenlijk naar binnen werkt.
Mensen die pillen stampen staan meestal niet bekent om hun morele waarden en normen.
Of juist wel, maar dan niet in positieve zin.

martin van nu

Belezen gebruiker
EN over de relatie met je broertje.
Ik ben zelf ook een oudere broer en ik had dat vroeger nooit echt door, maar hij gaat alles doen wat jij doet.
Geloof me, als jij je best doet op school of op je werk en er wat van probeert te maken enzo, dan wil hij daar niet aan onderdoen en gaat hij het nog beter proberen te doen als jij.
Als jij naar de klote gaat, gaat hij dat ook.

Ik was echt een lul en had amper nog contact met me broerjes, maar dat boeit voor hun niet. Ze kijken naar jouw en gebruiken jouw als voorbeeld voor hoe het moet. In positieve en negatieve zin.
Echt bizar hoe dat werkt.
Ik kon dat echt niet geloven en nog steeds zakt me broek daar van af.
Ze zijn nu allebij volwassen en nog steeds kijken ze naar me op. Terwijl ik er zo'n puinhoop van had gemaakt.
Tegenwoordig heb ik wat geluk gehad met me cariere en je moet ze eens zien ploeteren om dat te overtreffen.

Nadeel is dat ze ook veel van mijn fouten van toen overnemen, maar ik heb het idee dat ze het verstandiger doen als ik.

tomz0r

Badass junkie
pbwebmaster zei:
ok je merkt het misschien aan de effecten van zo'n pil, die zijn natuurlijk een stuk heftiger dan die van alcohol.

Ik vind het effect van XTC nooit overweldigend, iets wat ik bij alcohol wel kan hebben. Datgene wat je voelt bij XTC is natuurlijk wel heel speciaal.

Meer mensen die het op deze manier ondervinden?

Carlitos

Badass junkie
Maargoed dat je 'gestopt' ben.
Ik zou gewoon helemaal even stoppen ermee voordat je net zo dom word als mij.
En je hersens weer een beetje te laten herstellen.
Je leest het wel vaker ik ben gestopt,maar toch altijd nog die drang hebben om te gebruiken en er aan toe te geven door 1x per maand te gebruiken.

ik denk ook dat het veel uitmaakt welke plek je xtc in je leven geeft, als je constant aan xtc moet denken dan wordt je daar pas depri van, wat dan weer de schoolresultaten ook niet ten goede komt. Als je aan xtc nadenkt omdat je er zin in hebt probeer dan niet alleen op de heele euforie die xtc opwekt te focussen, maar sta erbij stil dat het eigenlijk niet de echte wereld weerspiegelt, vroeger had ik ook wel eens van die enorme buiksteken toen ik terugdacht aan de mooie tijden die ik meemaakte op xtc, xtc maakte echt een groot deel uit van mijn persoon zeg maar, dit heb ik nu gelukkig van mij af kunnen zetten, ik heb xtc zeg maar "gerelatieveerd" als je begrijpt wat ik bedoel

JJJ

Bewuste gebruiker
sleepwalker zei:
Als je aan xtc nadenkt omdat je er zin in hebt probeer dan niet alleen op de heele euforie die xtc opwekt te focussen, maar sta erbij stil dat het eigenlijk niet de echte wereld weerspiegelt,
Óf probeer in de tussentijd er voor te zorgen, dat jouw xtc-ervaringen wél de echte wereld weerspiegelen. Laat mdma je inspireren om dat lekkere gevoel, die openheid, de energie enz. te zoeken terwijl je nuchter bent. Want dat is prima mogelijk :) . Als je aan een gelukkig gevoel denkt, denk dan niet meteen aan mdma, maar denk aan hoe jij dat gevoel zelf zou kunnen oproepen.

Bovenaan