Traumatische ervaring met vriend, ket + xtc

Hiyou

Bewuste gebruiker
Deze nacht schoot ik wakker zonder dat m’n vriend naast me lag in mijn tent op awakenings festival. Ik belde vrienden op en ze vertelden me dat ik niet mocht verschieten maar dat hij op EHBO lag…. HALLO? Hij kon niet meer reageren, lag met zijn ogen en mond wijd open. Hij had voor de 2e dag (!!!), ik weet het niet verantwoord, maar ik heb niks te zeggen, XTC + ketamine op. Het is de ene sleutel ketamine na de andere soms met zijn vriendengroep. Hij viel daar blijkbaar plots neer en kon niet meer reageren. Hij heeft al eens een K hole meegemaakt maar dit ging over na 45 min. Nu was hij 4u (!!!) out. Aan de monitor op bewaking. Ze hebben heel veel op zijn borstkas gewreven of geklopt soort van om hem wakker te krijgen. Eigenlijk comateus. Ik moest zoveel moeite doen om af en toe een blik te krijgen. Vandaag is hij nog steeds suf, verward, reageerd wel maar trager dan anders, wss gewoon ook uitputting. Ik heb die arts niet veel meer kunnen vragen, zij zegt combo van drugs heeft ervoor gezorgd dat hij te ver zat. Maar wat denken jullie? Hebben jullie dit verhaal nogal gehoord? Ik maak me zoveel zorgen. Hij slaapt nu in de zetel. Hij kreunt vaak bij het uitademen. Hij heeft in zijn broek geplast. Hij is precies wel wat in shock van alles. Ik ben zo boos op alles en iedereen van zijn vrienden voor het onverantwoord drugsgebruik en ben zooooo ongerust. Opstaan en cocaine snuiven, nadien xtc en erna nog eens sleutels keta. Dit al 2 dagen, gingen ze normaal vandaag nog eens herhalen he moest dit niet gebeurd zijn. Pffff. Gelukkig ben ik dan de nuchtere van de groep! En ik mocht niet te veel zeggen tegen hun want ze zeggen dat ze het niet zagen aankomen hij was 5 min voordien gewoon aan het lachen en feesten. Ik moet er hier over ventileren want niemand begrijpt me, omdat ze allemaal zelf onverantwoord drugs gebruiken. Wat gebeurde er op dat moment met zijn lichaam? Pure verdoving van alles samen?

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het is nogal moeilijk speculeren via internet. Ik denk eerlijk gezegd dat we niet verder komen dan wat de EHBO-medewerker al heeft gezegd. Een combinatie van drugs die samen te veel werd.

Stimulerende middelen versterken de werking van ketamine enorm. Dus dat zal zeker meegespeeld hebben. Dat je vriend cocaïne én MDMA heeft genomen heeft die combinatie nog risicovoller gemaakt.

In dit VICE-artikel staat best aardig uitgelegd wat er gebeurt als je cocaïne en ketamine combineert.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Wat een heftig verhaal @Hiyou . Ik ben geen arts dus ik kan je niet uitleggen wat er medisch precies aan de hand is/was met je vriend. Maar het lijkt me duidelijk dat 4 uur lang half comateus amper reageren op iets niet gezond kan wezen. Ik vind het dus ook heel terecht dat je je daar zorgen over maakt en die zorgen hier met ons deelt.

Ook je frustratie over zijn vriendengroep vind ik niet overdreven. Dagen achter elkaar coke, xtc en keta mixen is echt verre van verantwoord drugsgebruik. Daar mag je best een mening over hebben.

Hopelijk gaat het ondertussen wat beter met je vriend. Help hem goed te herstellen en bespreek dan op een rustig moment even hoe dit zo kon gebeuren en wat hij in de toekomst anders kan doen om herhaling te voorkomen.

Veel sterkte 🫶🏻

ljuv

DF-koningin
Dat klinkt super intens. Hoewel de combinatie mij niet vreemd is op een festivaldag zeg ik in alle eerlijkheid, maar als je combineert kun je dat ook op een enigszins veilige manier doen. Zo klinkt dit in elk geval niet.

Erg frustrerend dat je vrienden het niet serieus nemen… Die frustratie herken ik, al klinkt mijn vriendengroep iets minder destructief dan de jouwe. Die van mij zijn soms gewoon heel onwetend. Dus om mijn eigen hart wat gerust te stellen heb ik afgelopen jaar ook een ludieke drugspresentatie gegeven op onze festival vergadering😂 Met grappige foto’s en video’s van onszelf tussendoor, die dan vaak ook het punt dat ik wilde maken visualiseerde haha. Ik hoopte dat het zo niet vervelend werd, maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik vind dat áls we domme dingen doen, we dat op zn minst op de meest slimme manier met de juiste kennis moeten doen. Werd uiteindelijk wel gewaardeerd en dit jaar heb ik ook een stuk minder acties bij ze gezien waar ik echt boos of bezorgd van werd (vorig jaar dus wel genoeg)…

Ik kan me je boosheid en frustratie goed voorstellen, is echt niet okay. Ook niet als zo’n incident eigenlijk wat “te klein” wordt gemaakt. Maar ik zou toch proberen nu vooral op jezelf en je vriend te focussen. Flinke klap, fysiek én mentaal. Sterkte💕

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat een heftige ervaring.
Ik hoop dat deze ervaring dan ook meteen een wake up call is voor je vriend en zijn vriendengroep om het volgende keer niet zo hersenloos aan te pakken.
Dit is geen situatie waar je achteraf lacherig over kan doen, ik hoop dat die vriendengroep dat begrijpt.

Sterkte.

Bovenaan