Wat moet ik doen??

gerbeenn

Belezen gebruiker
Halloo

Mijn vader van 53 jaar zuipt al heel erg lang heel veel.
Laatste tijd slaapt hij veel, hij is in de war, hij doet geen huishoudelijke dingen meer, hij eet slecht en hij drinkt veel.
Ik heb de huisarts gebeld die was langs gekomen met een idee om opgeomen te worden in een afkick kliniek, dat wou die niet.
Ik heb Bureau Jeugdzorg ingeschakeld, en die helpen me er ook bij.
Ik woon officeel nu mijn vader, maar omdat hij niet meer egt voor me kan zorgen, ga ik nu bij me moeder wonen.
Ik vroeg hem ook om voor mij te stoppen met drinken als hij echt om mij geeft, dat wou hij niet.
Hulp wilt mijn vader niet dus eigenlijk heb ik zoiets van, Als je voor mij niet wil stoppen, krijg dan maar lekker de tyfus.
Ik krijg ook steun van me vrienden enzovoort.

Maar ik ben nou echt ten einde raad.
Heeft iemand misschien nog tips of dingen die ik zou kunnen doen voor me?

Dankjewel

Worstenjongen

Bewuste gebruiker
Dat is kut...

als ik jou was zou ik idd ook maar bij je moeder gaan wonen

op een gegeven moment merkt hij het wel en dan gaat hij het voelen

greenpower

Bewuste gebruiker
Als je een lange tijd veel drinkt denk je niet meer goed na, je zit als het ware in je eigen wereld omdat je altijd dronken bent, ook al heb je die dag niks gedronken. Er zitten nog giftige stoffen in je lichaam en het duurt een tijdje voordat die eruit zijn. Ik denk dat het is een goed plan is om bij je moeder te gaan wonen. Verder vind ik dat mensen die verslaafd zijn en andere mensen ermee lastig vallen niks te willen hebben en gewoon opgenomen moeten worden. Als niemand er last van heeft vind ik dat diegene zelf mag kiezen (ook al is meestal het geval dat diegene dat niet kan, maargoed als niemand er last van heeft: so be it).

Tot slot wens ik jouw (en je ouders, familie, vrienden en andere betrokkenen) veel succes.

Flameon

Badass junkie
Veel drinken, slecht eten betekend dus dat hij weinig vitamine binnen krijgt met alle gevolgen van dien. Zeker als hij dit al een lange tijd doet. Zoek maar eens op google op korsakov!
De kans is aannemelijk dat je vader dit heeft.

Als je vader niet opgenomen wilt worden, en je huisarts kan beoordelen dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen / een gevaar is voor andere dan kan hij gedwongen opgenomen worden.
Het jammere is dat je de wegen moet weten hoe je dit het makkelijkste en snelste kan doen, vaak ook de gemeenste.

gerbeenn

Belezen gebruiker
Bedankt voor jullie tips.
Ben nu weer even bij mijn vader aangekomen nog steeds is hij in dezelfde staat.
Koelkast en kast is bijna hellemaal leeg geen drinken geen eten, hellemaal niks!
Nog een paar biertjes nog een beetje shaq, dus ik denk dat hij zo wel bier & shaq gaat halen.
Ik ga zo ff naar de supermarkt wat eten & drinken halen.
Maar ik wil dat mijn vader echt gaat stoppen nu.
Ik ga denk ook nog even van de week de huisarts bellen als het hellemaal slecht gaat.

Maar bedankt allemaal voor jullie steun!

psych-out

Bewuste gebruiker
je bevind je in een klotesituatie
en jah bij je moeder gaan wonen is ook het beste.
vroeg of laat gaat je vader inzien dat hij fout bezig is en dat hij jou misschien aan het verliezen is. dus het zal wel goed komen.
en ik steun je in ieder geval
succes en sterkte

Angramar Temenos

Badass junkie
Flameon zei:
Veel drinken, slecht eten betekend dus dat hij weinig vitamine binnen krijgt met alle gevolgen van dien. Zeker als hij dit al een lange tijd doet. Zoek maar eens op google op korsakov!
De kans is aannemelijk dat je vader dit heeft.

Als je vader niet opgenomen wilt worden, en je huisarts kan beoordelen dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen / een gevaar is voor andere dan kan hij gedwongen opgenomen worden.
Het jammere is dat je de wegen moet weten hoe je dit het makkelijkste en snelste kan doen, vaak ook de gemeenste.

Klopt. Je kan sowieso altijd naar hulpinstanties voor hem stappen.

cropp

Badass junkie
begrijp me niet verkeerd maar ik zou mijn vader van het ene op het andere moment kijhard laten vallen, dan weet hij ook dat hij een probleem heeft, dat jij daar de dupe van bent en dat jij het echt meent

Flameon

Badass junkie
Bovenstaande klopt voor een groot deel, maar van de andere kant ben ik het er absoluut niet me eens. Iemand die verslaafd is moet juist niet laten vallen. Dan belanden ze nog meer in de negatieve spiraal en dan wordt het van kwaad tot erger vrees ik. Zoek prof hulp voor je pa!

steven

Newbie
Misschien is het een idee om vit C (1000mg) en vit B 100-complex te halen (de zwaarste, time -released, dwz wordt opgenomen in de loop van de dag). Van beide pillen 1/dag om de ergste vitamine tekorten van alcoholisten tegen te gaan.
Als ie nog te beroerd is om deze in te nemen heeft ie gewoon besloten om zich dood te zuipen, daar is dan helaas geen kruid tegen opgewassen. Als een junk die er niet eens meer uit wil komen, wat is er nog frustrerender? Moet jij er enkel voor zorgen dat ie jou niet meetrekt naar beneden in een depressie. Let dus vooral ook op jezelf! Beetje begeleiden dan, maar jouw leven gaat voor toevallig!
Het beste

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ik denk niet dat je veel kan doen, de vader van een goede vriend van mij heeft dit ook. En je kunt niet praten met die man. Enigste wat helpt is verplicht opnemen, die mensen willen niet zelf stoppen. En anders zou ik de hoop opgeven.
Een maand geleden heeft de moeder van een oud collega van mij zich dood gedronken, jonge jenever. Smerig spul, die vrouw kreeg ook hulp van alle kanten. Maar toch is ze weer terug gevallen en heeft zich toen helemaal kapot gezopen.

Als je pa niet kan stoppen en niet word opgenomen zou ik alvast afscheid nemen, dan is het nog maar een kwestie van tijd. Succes en sterkte.

njirem

Belezen gebruiker
wat een flut 'advies' he. :rolleyes:
Die man is verslaafd, en de enige manier om hem te genezen is door hem zichzelf te laten genezen.
Je kan alleen afkicken als je er zelf voor kiest, met volle overtuiging.
Maak hem eens om 5 uur wakker, gooi een glas water in zn gezicht en zet hem met een kop koffie in de tuin om het licht te zien worden. Laat merken dat je er voor hem bent (net zoals je familie) als hij daarvoor kiest, en hij zal de overweging tussen het vergif en genezing zeker maken. Soms lukt het, soms niet.

succes

:wave:

Sarori

Bewuste gebruiker
Ik denk dat je je vader niet kunt helpen, behalve door met hem te praten. Hij is verslaafd en als hij dat niet wil inzien en dat hij anderen daar heel veel pijn mee doet dan houdt het op. Dat is de trieste waarheid.

In mijn puberjaren was mijn moeder haast altijd onder invloed en het hele gezin leed daaronder. Er was alleen niet met haar te praten en zij weigerde iedere vorm van hulp. Tragisch, maar je staat dan machteloos. Je kunt niet makkelijk iemand gedwongen laten opnemen, want dan moet je echt een gevaar voor jezelf of je omgeving zijn.

Tot op de dag van vandaag vindt ik haar tragisch omdat zij er kennelijk voor heeft gekozen haar leven te verkloten met drank, terwijl er toch ook andere mogelijkheden waren. Na lange jaren heb ik geleerd dat te respecteren.

Jij hebt gelukkig de mogelijkheid om weer bij je moeder te gaan wonen en ik zou daar geen moment over twijfelen....drank maakt meer kapot dan je lief is.

Sterkte!

Sarori

Bewuste gebruiker
En nog een tip voor jou.

Besef dat het drankprobleem iets van je vader is (zijn keuze!!!) en niet van jou! Als je dat werkelijk kunt beseffen, dan stoppen die rottige gevoelens van het ten einde raad zijn uiteindelijk wel. Als je machteloos staat kan je niets anders doen dan aanvaarden dat het nu eenmaal zo is. Pijnlijk, maar het is helaas niet anders.

Laat je niet kisten en maak wat van je eigen leven! Dat is het enige wat je kunt doen. :wave:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
njirem zei:
wat een flut 'advies' he. :rolleyes:
Die man is verslaafd, en de enige manier om hem te genezen is door hem zichzelf te laten genezen.
Je kan alleen afkicken als je er zelf voor kiest, met volle overtuiging.
Maak hem eens om 5 uur wakker, gooi een glas water in zn gezicht en zet hem met een kop koffie in de tuin om het licht te zien worden. Laat merken dat je er voor hem bent (net zoals je familie) als hij daarvoor kiest, en hij zal de overweging tussen het vergif en genezing zeker maken. Soms lukt het, soms niet.

succes

:wave:

Heb je wel goed gelezen, die man wil niet stoppen. En dan lukt het ook niet als je daar niet kei hard toe gedwongen word, zelf stoppen werkt alleen als je het ook wil, en dan nog kan dat fout aflopen. Iemand wakker houden en nat maken, buiten op een stoel zetten. Nee daar kick je vanaf. Over flut advies gesproken.

gerbeenn

Belezen gebruiker
In iedergeval,, ik ben bij hem weg gegaan.
Heb geen contact meer met hem zal me ook niet meer interreseren...
Ook leuk als je erachter komt dat mijn geboorte "Niet" de bedoeling was..
Majaa ik hoor het wel wanneer die overleden is.
Zal volgens mij niet lang meer duren.
Was nog een tijdje gelenden met me moeder en me stiefzus daarover aan het praten.
En hij is gewoon zo ver dat tie niet meer terug kan.
In iedergeval bedankt voor alles.

Greetzz Gerbeenn

jos1134

Newbie
Hey,
Allereerst al mijn excuses om dit eeuwenoude topic terug boven te halen, maar ik herken me grotendeels in deze situatie en wou dus ook een reactie plaatsen.

Net zoals de topicstarter drinkt ook mijn vader veel; Dat is niet gewoon bier maar dat is sterke drank (Red Label & Bacardi). Mijn vader is ook iets rond de 50 en ikzelf ben nog maar 16. Het is zowat elke avond opnieuw dat hij zich 's avond terug aan de drank zet en drinkt totdat hij aangeschoten/dronken is. Dat is inmiddels al heel lang zo, eigenlijk al zo lang dat ik zelfs de tijd niet meer weet toen hij nog niet dronk. Vroeger dronk hij alleen als hij gewerkt had en dus weer vol stress zat, de laatste tijd begint hij ook al op zijn vrije dagen te drinken. Hij weet gewoon geen manieren om zich te ontspannen en al die stress van zijn werk achter hem te laten. Kijk, ik versta wel dat hij stress heeft, hij heeft een zeer verantwoordelijke baan, maar ik wil uiteraard niet zijn drinken goedpraten. Hij werkt ook met nachten en ploegen, eens gaan fietsen als hij thuiskomt om te ontspannen kan dus gewoon niet (het is soms half nacht). Ik ben altijd enorm gelukkig als hij een shift heeft waarbij hij 's nachts thuiskomt wanneer ik hem niet meer zie. Na zijn werk begint hij immers onmiddelijk te drinken, en dan weet hij dus ook niet meer wat hij doet. Sommige ochtends tref ik dan wel eens de resten van zijn eten nog aan op het tafel tezamen met zijn bestek en bord. Niets opgeruimd, en je ziet gewoon dat het is gedaan door iemand die dronken was.

Ik ben dus 16 jaar en ook student, ik had afgelopen schooljaar dus ook examens. Tijdens een deel van mijn examens had mijn vader een shift waarbij hij 's ochtends thuiskomt ... Gezien ik tijdens de examens rond de middag naar huis kom zou ik hem dus +- niet moeten zien. Nu echter was dat niet altijd zo: van de 4 dagen waarop hij die shift had heb ik hem 's ochtends 3 dagen rond de middag nog aangetroffen, vol alcohol ... Dan ligt hij of op de vloer te slapen, of staat er eten overal en liggen er messen en vorken op de grond, of nog andere scenario's. Ik kom dan thuis en dan tref je zoeits aan ... Daarna moet ik dan ook nog leren voor een volgend examen, maar echt veel zin heb ik daar dan niet meer in. Mijn examens waren dan ook enorm slecht. Ik heb enorm veel geluk dat de leerkrachten mij nog doorgelaten hebben en aankomend schooljaar ga ik dus naar het 6de jaar.

Iets wat ik zelf enorm spijtig vind is dat mijn ouders niet gescheiden zijn, ik kan dus ook niet gewoon bij mijn moeder intrekken en mijn vader achterlaten (hoe graag ik dat ook wil). @Flameon: ik weet best dat ik hem als verlsaafde niet mag laten vallen, maar ik wil ook mijn eigen leven leiden ... Ik ben zelf 16 en heb ook nog mijn hele leven voor mij liggen, dat wil ik niet laten verpesten door hem.

Vanavond had mijn vader een vrije dag en dus weer een dag zoals geen ander: hij begint weer te drinken en te discuteren met mijn moeder over allerlei stommiteiten. Deze avond had ik er echt genoeg van en ben ik begin roepen dat het eens gedaan moest zijn met het drinken. Ik ga zeker en vast morgen tijdens het middag eten (wanneer we dus eens allemaal samen zijn & nuchter) het alkoholverbruik binnen onze familie eens aansnijden. Nog een schooljaar waarin ik mijn vader 's ochtends op de vloer vind kan ik gewoon niet meer aan. Ik moet mijzelf inzetten voor het school om deftige punten te halen, maar dat kan ik gewoon niet als hij drinkt. Het is wel zo dat hij enkel 's avonds begint te drinken, overdag is hij dus een gewone vader als geen ander en kan ik me amuseren met hem, maar dan begint de avond weer en zijn we weer vertrokken. Mijn moeder begint nu ook al veel meer glazen wijn te drinken, omdat ook zij de situatie niet meer aankan. Ik hoop van harte dat het gesprek morgen middag voor eens en voor altijd verandering brengt, want ik ben het kotsbeu.

Op school ofzo is er ook niemand die ik erover kan aanspreken; Mijn vrienden drinken zelf enorm graag wanneer ze uitgaan, en dan zitten ze soms op schol te pochen over hun zwarte gaten (daar word ik nu eens erg kwaad van). Ik kan dat dus gewoon niet aan hen kwijt, ook daarom dat ik eens op het internet mijn hart wou luchten, anoniem.
Groeten, jos1134

AMG991

Newbie
Mijn famillie heeft ook te maken gehad met alcohol verslaving. Mijn opa, mijn oom en een drietal vrienden van mij. Zelf drink ik niet veel. Maar ik hou er van toch af en toe lekker dronken te worden met vrienden, en ik gebruik zelfs andere drugs. In zo gehete maten dat ik nog voldoende kan functioneren in de maatschappij iig. Vooral gebruik wiet en soms amfetamine zoals xtc en speed, maar dat blijft echt alleen bij 3x per jaar. Blowen deed ik dagelijks en nu heel af en toe voor het slapen gaan. Voor alles geldt, of dat nou wiet of heroine is dat je het met mate moet doen. En bij de ene drug is dat makkelijker als bij de ander. Juist door de tolerantie van alcohol in onze samenleving zullen mensen bij problemen eerder naar de alcohol grijpen dan naar andere drugs. Omdat er vaak wordt gedacht dat alcohol om die reden een makkelijke vlucht route is. En tegelijkertijd wordt het gevaar van alcohol niet gezien. Ik vind het toch maar raar dat we jaarlijks over enkele xtc doden praatten (soms geen enkele) en over een aantal duizend alcohol doden. En dat alcohol juist dat gene is dat geacepteerd wordt door de maatschappij. Alcohol is natuurlijk ook de europese drug, ook uit de geschiedenis. En persoonlijk zou ik alcohol ook in het rijtje van harddrugs zetten.

Wat betreft je vader. Moet je wel of geen afstand van hem nemen. Dat is een moeilijke vraag. Je moet zowiezo niet altijd bij hem in de buurt zijn. Een alcoholist heeft tijd nodig en uiteindelijk wil hij vaak ook wel nadenken erover. Aan de andere kant heeft de persoon in kwestie iemand nodig om hem aan te sturen van tijd op tijd. Dus hij moet zowiezo niet 24uur per dag op zijn lip gekeken worden. Een afkick centrum is daar een goed voorbeeld van, en meeste drugs verslaafde gaan daar zeker niet vrijwillig heen. Meeste verslaafde gaan daar pas heen na jarenlang gebruik van drugs. Omdat ze zo sloom of niet begrijpend worden dat ze het probleem tegen die tijd pas inzien. Wat je imo vooral moet doen is het plaatje omdraaien en eerder vader voor hem zijn dan hij voor jou. Dat accepteerd jou vader vast niet, maar het is zowiezo beter dan optreden als onschuldige zoon. Want je kan beter niet luisteren naar een alcoholist. Wel kan je hem helpen door toch af en toe naar hem toe te gaan. Hij zal dan vast dronken en ongezellig zijn of misschien zelfs onleefbaar, hij zal niet veranderen zonder iemand die hem helpt. want een alcoholist heeft het gewoonweg niet door, en dat is het zielige ervan. En ik vind persoonlijk dat je zelf hulp moet bieden ook als de persoon daar niet om vraagt. Het feit dat je uberhoud hulp biedt geeft al aan dat je je vader wil helpen, en ik wens je daar veel succes bij. En wat betreft zijn gezondheid is het ook zeer belangrijk dat je dat doet. Alchoholisme kan ontstaan door verschillende reden, een groot scala aan problemen. Of meneer heeft gewoon te vaak in de kroeg gezeten en is door gewenning steeds meer gaan drinken. Wat betreft het eerste kun je eens nagaan wat voor problemen je vader heeft. In geval van het laatste moet zich vaak eerst een probleem vormen voordat je vader echt gaat nadenken over zijn daden. Wees dat probleem niet zelf door juist afstand te houden, dat is niet goed. Hij zal door zijn alcoholisme genoeg problemen krijgen. Tegelijkertijd heeft hij echter wel iemand nodig die hem helpt.

Probeer vooral dingen te zeggen waar je vader niet boos om word terwijl hij wel tegelijkertijd te weten krijgt te moeten stoppen. Wat dit is moet je zelf verzinnen, het is mijn vader niet en je kent hem beter dan ik. Door langdurig alcohol gebruik word je erg eenzaam, totaal afstand nemen is dus geen optie. Tenzij je egoistisch bent en verder niks om hem geeft. Maar indien dat het geval zou zijn geweest zou ik dit topic ook niet zijn tegengekomen.
Als je vader eenmaal normaal (Of redelijk "normaal") is aan te spreken zou ik inderdaad rustig aan eens beginnen te praten over een mogelijk afkickkliniek indien hij nog niet mindert maar dat dus wel wil.

Ik wens je heel erg veel succes.

MVG Arthur.

knolselderij

Wijs gebruiker
Om het kort te houden je moet op een of andere manier toch zorgen dat ie het zelf wil, hoe dit ook klinkt hij moet niet voor jouw stoppen maar omdat ie het zelf wil anders word het heel moeilijk

Bovenaan