Hey,
Allereerst al mijn excuses om dit eeuwenoude topic terug boven te halen, maar ik herken me grotendeels in deze situatie en wou dus ook een reactie plaatsen.
Net zoals de topicstarter drinkt ook mijn vader veel; Dat is niet gewoon bier maar dat is sterke drank (Red Label & Bacardi). Mijn vader is ook iets rond de 50 en ikzelf ben nog maar 16. Het is zowat elke avond opnieuw dat hij zich 's avond terug aan de drank zet en drinkt totdat hij aangeschoten/dronken is. Dat is inmiddels al heel lang zo, eigenlijk al zo lang dat ik zelfs de tijd niet meer weet toen hij nog niet dronk. Vroeger dronk hij alleen als hij gewerkt had en dus weer vol stress zat, de laatste tijd begint hij ook al op zijn vrije dagen te drinken. Hij weet gewoon geen manieren om zich te ontspannen en al die stress van zijn werk achter hem te laten. Kijk, ik versta wel dat hij stress heeft, hij heeft een zeer verantwoordelijke baan, maar ik wil uiteraard niet zijn drinken goedpraten. Hij werkt ook met nachten en ploegen, eens gaan fietsen als hij thuiskomt om te ontspannen kan dus gewoon niet (het is soms half nacht). Ik ben altijd enorm gelukkig als hij een shift heeft waarbij hij 's nachts thuiskomt wanneer ik hem niet meer zie. Na zijn werk begint hij immers onmiddelijk te drinken, en dan weet hij dus ook niet meer wat hij doet. Sommige ochtends tref ik dan wel eens de resten van zijn eten nog aan op het tafel tezamen met zijn bestek en bord. Niets opgeruimd, en je ziet gewoon dat het is gedaan door iemand die dronken was.
Ik ben dus 16 jaar en ook student, ik had afgelopen schooljaar dus ook examens. Tijdens een deel van mijn examens had mijn vader een shift waarbij hij 's ochtends thuiskomt ... Gezien ik tijdens de examens rond de middag naar huis kom zou ik hem dus +- niet moeten zien. Nu echter was dat niet altijd zo: van de 4 dagen waarop hij die shift had heb ik hem 's ochtends 3 dagen rond de middag nog aangetroffen, vol alcohol ... Dan ligt hij of op de vloer te slapen, of staat er eten overal en liggen er messen en vorken op de grond, of nog andere scenario's. Ik kom dan thuis en dan tref je zoeits aan ... Daarna moet ik dan ook nog leren voor een volgend examen, maar echt veel zin heb ik daar dan niet meer in. Mijn examens waren dan ook enorm slecht. Ik heb enorm veel geluk dat de leerkrachten mij nog doorgelaten hebben en aankomend schooljaar ga ik dus naar het 6de jaar.
Iets wat ik zelf enorm spijtig vind is dat mijn ouders niet gescheiden zijn, ik kan dus ook niet gewoon bij mijn moeder intrekken en mijn vader achterlaten (hoe graag ik dat ook wil). @Flameon: ik weet best dat ik hem als verlsaafde niet mag laten vallen, maar ik wil ook mijn eigen leven leiden ... Ik ben zelf 16 en heb ook nog mijn hele leven voor mij liggen, dat wil ik niet laten verpesten door hem.
Vanavond had mijn vader een vrije dag en dus weer een dag zoals geen ander: hij begint weer te drinken en te discuteren met mijn moeder over allerlei stommiteiten. Deze avond had ik er echt genoeg van en ben ik begin roepen dat het eens gedaan moest zijn met het drinken. Ik ga zeker en vast morgen tijdens het middag eten (wanneer we dus eens allemaal samen zijn & nuchter) het alkoholverbruik binnen onze familie eens aansnijden. Nog een schooljaar waarin ik mijn vader 's ochtends op de vloer vind kan ik gewoon niet meer aan. Ik moet mijzelf inzetten voor het school om deftige punten te halen, maar dat kan ik gewoon niet als hij drinkt. Het is wel zo dat hij enkel 's avonds begint te drinken, overdag is hij dus een gewone vader als geen ander en kan ik me amuseren met hem, maar dan begint de avond weer en zijn we weer vertrokken. Mijn moeder begint nu ook al veel meer glazen wijn te drinken, omdat ook zij de situatie niet meer aankan. Ik hoop van harte dat het gesprek morgen middag voor eens en voor altijd verandering brengt, want ik ben het kotsbeu.
Op school ofzo is er ook niemand die ik erover kan aanspreken; Mijn vrienden drinken zelf enorm graag wanneer ze uitgaan, en dan zitten ze soms op schol te pochen over hun zwarte gaten (daar word ik nu eens erg kwaad van). Ik kan dat dus gewoon niet aan hen kwijt, ook daarom dat ik eens op het internet mijn hart wou luchten, anoniem.
Groeten, jos1134