wat doet methadon eigenlijk?

smackhead

Newbie
grtz,een vraagje voor diegenen die hier hun ervaring mee hebben...ik heb een tijd lang heroine gechineezd,en ben er nu voor de zoveelste keer van afgekickt...dat lichamelijk ontwennen kan ik nog wel hebben,maar geestelijk wordt het me na een tijdje toch altijd terug teveel.het is vooral het gevoel van welbehagen dat ik dan mis en ik verveel me ook gewoon teveel om het vol te houden.onlangs werd ik aangeboden om op methadon over te schakelen maar heeft dat wel nut?mijn psycholoog zegt dat dat enkel dient om ontwenningsverschijnselen te vermijden maar soms lees ik dan op het internet dat het je ook een gevoel van welbehagen kan geven.dat je de roes van in het begin niet krijgt weet ik maar als het iets is wat je mentaal ook nog iets doet zou ik dat toch graag weten.als het is zoals de psycholoog zegt ben ik er niet veel mee maar ik ben nogal zenuwachtig van aard en zou dus toch nog willen weten of er nog effecten zijn die methadon geeft.alvast bedankt

dfssdfde

Badass junkie
Als het is omdat je het gevoel mist en omdat je je verveeld, kan je best beginnen sporten of zo, zorgt ook voor een goed gevoel en gaat de verveling tegen.

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
mehadon is niet alleen tegen de lichamelijke ontwenning die heroine je kan geven, methadon schijnt ook die craving naar heroine, enigszins weg te houden... maar wat ik niet zeker weet of dat alleen zo is als je hoge dosis methadon neemt ....

ik heb van meerdere mensen gehoord dat als ze onder een bepaalde hoeveelheid methadon kwamen, of als ze te snel omlaag gingen in methadondosis, die geestelijke craving weer terugkwam ... ook al was dat lang nadat ze lichamelijk afgekickt waren... ( voor zover je van afkicken kan praten als je ipv methadon heroine neemt natuurlijk ) .. afgekickt ben je pas als je geen van al die middelen lang, lange tijd niet in je lichaam hebt ..

het is dus maar de vraag waaraan je je lichaam verslaafd wil hebben :wink:

afkicken van methadon is langduriger en pijnlijker dan van de heroine. als je in 1 keer ermee op zou houden en cold turkey gaat spelen.

Allen tegen methadon is het veel makkelijker nee zeggen, omdat methadon veel minder roes geeft dan heroine... en dus kun je amper tegen jezelf zeggen vandaag 1 gram bruin, morgen 8 strepen, overmorgen 7 .. etc ... iets wat met methadonpillen of drank wel kan ... het verschil in roes tussen 3 of 4 pillen is namelijk helemaal niets, voor de meeste mensen tenminste ...

het blijven opiaten en dus zullen er af en toe mensen anders op reageren .. en dus zullen zij wel een roes krijgen van methadon. of wel moeite hebben met methadon afbouwen ..

je hebt in de gebruikersscene verschillende soorten gebruikers .. daaraan zie je vaak ook al hoe verwoestend middelen kunnen zijn ...

veel mensen die bv wel coke roken, roken geen bruin ... omdat de lichamelijke ontwenning de hel is .. vooral als je geen geld hebt ... alhoewel de craving naar coke ook niet mis kan zijn :wink:

dan heb je bij de mensen die wel bruin roken, ook vele mensen die wel heroine roken, maar absoluut geen methadon willen .... omdat het nu eenmaal mogelijk is om binnen de kortste keren tegelijk aan de heroine en aan de methadon verslaafd te raken ... daar letten ze vaak niet eens op bij verslavingszorg lijkt het wel ... is natuurlijk ook vooral je eigen verantwoordelijkheid ...

methadon zou puur een vervanging moeten zijn om af te kicken .. gebruik je het niet zo, maar bv tegelijkertijd met heroine ( paar dagen kan al genoeg zijn ! ) dan ben je binnen de kortste keren begenadigt met een nog hogere tolerantie grens .. en dus nog sneller en langer ziek :wink:

methadon is absoluut geen wondermiddel .. en zelfs als je denkt dat je er geen roes van hebt .. zit je gewoon in een roes .. maar daar kom je pas achter als je een maandje of 2 gestopt bent met die zooi .... dan zie je opeens van he .. dr was toch een roes, alleen was ik me er niet bewust van :)

maar het is wel zo .. zonder methadon zouden er nog veel minder mensen afkicken dan nu ... dus het kan zn nut hebben ... de vraag is alleen voor wie en waarom ...

en dat zijn denk ik dingen die jij met je psycholoog annex verslavingsdeskundige moet bespreken ... wat zijn de voor en nadelen en wat zijn de risicoos voor jou persoonlijk ...

om je hele leven methadon te moeten slikken lijkt me ook niets ... majah je hele leven moeten vechten tegen dat craven ... ik zou het niet kunnen :wink:

helaas snap ik wel maar al te goed wat je bedoeld, want ik ervaar het op een zelfde manier ... die lichamelijke afkick ben ik alweer vergeten ( 3 maanden geleden ofzo ) maar die mentale drang .. die is er nog steeds ..

elke maand en soms elke twee weken wel een keertje dat ik mezelf echt moet tegenhouden om niet naar de stad te lopen ... 20 km lopen :wink: ( zou niet de eerste keer zijn dat ik snachts doodziek zo'n afstand loop om maar een paar uur eerder aan mn dope te kunnen komen

kratje bier, pak shag en een pc :grin: en als het echt niet te houden is paar dikke joints erbij ... majah in feite is dat dus ook gewoon vervanging zoeken en hopen dat het daardoor weer ooit weggaat of minder wordt .

en misschien als ik op die momenten methadon zou nemen, dat die trek ook weg zou gaan .. majah .. ik redeneer zo .. die trek is ooit gekomen, omdat ik opiaten in mn lichaam stopte ... dan lijkt het voor mij geen oplossing om nog meer opiaten erin te stoppen om die trek tegen te gaan. Zeker nu ik lichamelijk gezien geen opiaten meer nodig heb ...

ik hoop voor je dat je een voor jou juiste beslissing zal nemen
sterkte :)

smackhead

Newbie
bedankt voor de antwoorden,ik kan er wel wat mee doen denk ik.ik lees dat het voor jou 2O km verplaatsing is om aan spul te geraken,voor mij is dat 2 minuten wandelen,maakt het er niet echt makkelijker op :)
bijkomend probleem is ook nog ens dat ikzelf helemaal niet wil stoppen;maar de familie ziet dat uiteraard anders,plus het feit dat ik met men auto onder invloed een paar keer over kop ben geslagen,zetten je dan toch tot nadenken.aan de andere kant heb ik mijn leukste tijden beleeft dmv dat spul,vooral in combinatie met coke,en dat vergeet ik dan ook weer niet zo snel.xtc heb ik er ook mee gemixt,maar ookal heb je dan een paar bollen op,veel is er niet aan vind ik persoonlijk.als ik dit lees zal het ofwel heroine+methadon worden,oftewel gewoon heroine.want ookal heb ik veel om handen,vervelen doe ik me toch om de een of andere manier dus een andere uitweg zit er niet in voor mij denk ik

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
het klinkt raar, maar ik snap je helemaal ... jij zou in feite tevreden kunnen zijn met elke dag wat anders .. ene dag blowen, andere dag drank, pilletje ,, en ga zo maar door ..
alleen ergens op die weg ben je heroine tegengekomen en heb je dat vaak gebruikt, waardoor je nu lichamelijk afhankelijk bent ervan .. en dus komt nu bruin op de eerste plaats .. denk ik :wink:

het is mij bij mezelf en bij veel anderen wel vaker opgevallen dat het niet eens gaat om 1 soort drugs .. maar meer gewoon om het algehele gevoel van ' er niet zijn ' ..

in principe maakt het weinig uit welke soort drugs je hebt, als je maar iets hebt om je niet te vervelen ... uiteraard wel met voorkeuren .. sommige dopies zijn nu eenmaal lekkerder dan andere :wink:

je kunt je echter wel 1 ding afvragen .... is het wel zo verstandig om heroine als 1 van die middelen te houden ... tuurlijk het geeft een heerlijke roes, maar als je het niet hebt en je bent eraan gewend geraakt, dan heb je een probleem .. een groot koud kalkoen achtig probleem zeg maar ...

en als die er eenmaal is, dan is de keuze in drugs eigenlijk alweer heel erg afgenomen, want je MOET als eerste die bruin, om niet ziek te worden .. de eventuele rest komt pas later ..

toe ik nog gebruikte baalde ik als een stekker van die lichamelijke afhankelijkheid .. want dat ziek zijn maakte dat ik de meest idiote dingen deed om aan dope te komen .. terwijl een keer een avondje niet blowen geen ramp is, is dat met heroine wel een ramp, want je wordt ziek ...
toendertijd heb ik vaak zat iets gehad van was ik nou maar clean van de bruin dan zou ik gewoon iets anders kunnen gebruiken. zonder dat het per se moest .... want ook al wilde ik echt van die bruin af .. ik had nog wel zoiets van er moet wel iets anders zijn om de tijd te verdrijven.

helemaal geen roes kon ik me zelfs niet eens voorstellen ...

met zo'n state of mind zou ik nOOIT NOOIT NOOIT maar dan ook echt NOOIT methadon gaan gebruiken ... je zult er amper wat van merken, behalve dat je niet ziek wordt als je geen heroine hebt. in andere woorden .. als je nu je methadon zou nemen en je zou vanavond heroine kunnen nemen, dan doe je dat gewoon ... zo raak je binnen de kortste keren nog verder van huis af .. ik kan dat natuurlijk absoluut niet beoordelen bij jou, maar van wat ik in jouw post lees, herken ik heel erg veel van mezelf vroeger .... en het meedoen aan een methadonprogramma zorgde er bij mij toen alleen maar voor dat ik aan allebei verslaafd raakte, want ik wilde eigenlijk niet echt stoppen met bruin, ik wilde gewoon niet ziek zijn .... en dus nam ik methadon als ik geen heroine had, maar een junk is vindingrijk en meestal lukte het later alsnog om aan dope te komen .. en ga je dus dubbelop gebruiken .. en belangrijker nog .. gaat je lichaam wennen aan het binnenkrijgen van heroine EN methadon .. en dan het liefste nog met een zooi valiums en wat te blowen en te zuipen .. beetje coke erbij .. ole :wink:

lang leve de lol dus :)

in zo'n situatie heeft het gewoon geen zin om methadon te nemen .. dat heeft echt alleen maar zin als je echt wilt stoppen en heroine in zn geheel kan vervangen door methadon .. in jouw geval zie ik dat niet gebeuren .. nog niet ...

als ik vragen mag ? ben je nu op dit moment lichamelijk afhankelijk van opiaten? oftewel je wordt ziek als je geen heroine chineest?

en als dat zo is .. rook je bijvoorbeeld ook wiet erbij ? ik merkte dat ik veel meer effect merkte van heroine als ik er ook een joint bij rookte en later toen ik in een week met methadon ben afgebouwd heb k 'tegen die verveling die jij aandraagt' aardig wat geblowd en gedronken...

tuurlijk het was niet de roes van bruin .. maar het was wel een roes en belangrijker .. op die manier kon ik methadon afbouwen zodat ik daar niet lichamelijk ziek van werd ... tegen de trek doet het niets .. dus als je nie echt wilt stoppen heeft het totaal geen zin .. maar voor mij werkte het :)

en nu heb ik regelmatig nog best flinke trek in heroine, maar de angst om weer lichamelijk afhankelijk te worden gecombineerd met een sixpackje bier en een zakkie wiet is genoeg om die periodes ( meestal een paar uur tot een dag ) door te komen, zonder naar de stad toe te gaan...

sterkte

eend

Belezen gebruiker
Naltrexon - Buprenorfine

Indien jij werkelijk langer dan tien dagen clean bent, kan je er over nadenken om een middel als Naltrexon te nemen. Dit zorgt dat je trek weggaat. Maar er zitten ook nadelen aan dit middel.

Indien je hier nog niet "klaar" voor bent, kan je ook proberen om over te stappen / te beginnnen met Buprenorfine. Dit middel werkt voor mij uitermate goed.

Methadon zou ik in GEEN GEVAL mee beginnen. Dit (het medicijn) is nog grotere rotzooi dan de Hero zelf (de kwaal).

Eén ding is voor mij wel duidelijk geworden; wat je ook kiest, je moet het écht willen. Anders zal geen van allen een bevredigend gevoel geven.

Good luck,

De eend

Flameon

Badass junkie
Duidelijk (ervarings) verhaal van Ariekanarie!

Methadon is een medicijn. Het is een opiumachtige stof zoals heroïne, maar volledig chemisch bereid. Dus een vervanger voor de heroine en heeft ook een gelijkaardige werking als heroïne. Bij methadongebruik treedt er wel geen flash-effect op en het heeft een langere uitwerking dan heroïne. Het werkt rond de 24 uur, heroine maar een uurtje of zes dacht ik. Methadon voorkomt dus de zieke ontwenningsverschijnselen.

Methadon, tsja het is een stuk verslavender dan heroine zelf.
Ik heb veel mensen gezien via mijn vorige baan, die er wel op kunnen functioneren en het kunnen gebruiken als medicatie. Helaas heb ik de meeste poliogebruikers zien worden: Methadon + heroine + slaaptabletten + valium + bier. (ik werkte dan wel met daklozen).
Dus methadon valt voor iedereen anders. Maar als je het echt wilt, zal het je welilicht ook wel kunnen helpen.

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
en als je dat nou vergelijkt met het roken van een joint tellius?

is die joint dan heftiger of roeziger dan een mephie?

ik heb altijd al een hoge tolerantie grens gehad voor van alles en merkte bij mezelf eigenlijk allen nadat ik ook met methadon was gestopt, dat dat toch ook wel een beetje afvlakkend werkte, maar toch niet een bewuste roes ofzo.

:wave:

pythregius

Bewuste gebruiker
Je kan allemaal troep tot je nemen en hopen dat je verslaving overgaat.
90% kans dat jij binnen 3 dagen voor altijd bent afgekickt in 3 dagen :wink:

woon eens een iboga sessie bij.
90% van de ergst junkies komt er tot hedendaags vanaf :wink:

henkie84

Bewuste gebruiker
Probeer anders eens kratom uit de smartshop. Dat is een kruid, dat je opgelost in water binnenneemt, wat een warme, prettige roes veroorzaakt. Niet erg verslavend, en je hebt je roes.

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
grinnik .. methadon heeft dus een wat subtielere roes vergeleken met wiet :wink:

niet zo heel gek natuurlijk, want wiet tegenwoordig kan een flinke sloophamer zijn qua dufheid :)

tnx :)

katOtje

Newbie
hoi..
even n vraagje van n leek....Wat doet 60 mg metadon eigelijk..?? zonder dat je heroine hebt gerookt..wat gebeurt er als je 60 mg metadon neemt..

labradoor

Belezen gebruiker
ik denk dat je dan 2 dagen slaapt.
toen ik 16 was heb ik van 4 pilletjes methadon 2 dagen geslapen en gekotst.

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Ik heb net 2 pilletjes methadon op, ben 17 jaar. Ik heb het 3 kwartier geleden ingenomen, en voel me moe, heb zin om te slapen -.- Heb wel rust aan me hoofd nu :)

Sdes

Newbie
mehadon is niet alleen tegen de lichamelijke ontwenning die heroine je kan geven, methadon schijnt ook die craving naar heroine, enigszins weg te houden... maar wat ik niet zeker weet of dat alleen zo is als je hoge dosis methadon neemt ....

ik heb van meerdere mensen gehoord dat als ze onder een bepaalde hoeveelheid methadon kwamen, of als ze te snel omlaag gingen in methadondosis, die geestelijke craving weer terugkwam ... ook al was dat lang nadat ze lichamelijk afgekickt waren... ( voor zover je van afkicken kan praten als je ipv methadon heroine neemt natuurlijk ) .. afgekickt ben je pas als je geen van al die middelen lang, lange tijd niet in je lichaam hebt ..

het is dus maar de vraag waaraan je je lichaam verslaafd wil hebben :wink:

afkicken van methadon is langduriger en pijnlijker dan van de heroine. als je in 1 keer ermee op zou houden en cold turkey gaat spelen.

Allen tegen methadon is het veel makkelijker nee zeggen, omdat methadon veel minder roes geeft dan heroine... en dus kun je amper tegen jezelf zeggen vandaag 1 gram bruin, morgen 8 strepen, overmorgen 7 .. etc ... iets wat met methadonpillen of drank wel kan ... het verschil in roes tussen 3 of 4 pillen is namelijk helemaal niets, voor de meeste mensen tenminste ...

het blijven opiaten en dus zullen er af en toe mensen anders op reageren .. en dus zullen zij wel een roes krijgen van methadon. of wel moeite hebben met methadon afbouwen ..

je hebt in de gebruikersscene verschillende soorten gebruikers .. daaraan zie je vaak ook al hoe verwoestend middelen kunnen zijn ...

veel mensen die bv wel coke roken, roken geen bruin ... omdat de lichamelijke ontwenning de hel is .. vooral als je geen geld hebt ... alhoewel de craving naar coke ook niet mis kan zijn :wink:

dan heb je bij de mensen die wel bruin roken, ook vele mensen die wel heroine roken, maar absoluut geen methadon willen .... omdat het nu eenmaal mogelijk is om binnen de kortste keren tegelijk aan de heroine en aan de methadon verslaafd te raken ... daar letten ze vaak niet eens op bij verslavingszorg lijkt het wel ... is natuurlijk ook vooral je eigen verantwoordelijkheid ...

methadon zou puur een vervanging moeten zijn om af te kicken .. gebruik je het niet zo, maar bv tegelijkertijd met heroine ( paar dagen kan al genoeg zijn ! ) dan ben je binnen de kortste keren begenadigt met een nog hogere tolerantie grens .. en dus nog sneller en langer ziek :wink:

methadon is absoluut geen wondermiddel .. en zelfs als je denkt dat je er geen roes van hebt .. zit je gewoon in een roes .. maar daar kom je pas achter als je een maandje of 2 gestopt bent met die zooi .... dan zie je opeens van he .. dr was toch een roes, alleen was ik me er niet bewust van :)

maar het is wel zo .. zonder methadon zouden er nog veel minder mensen afkicken dan nu ... dus het kan zn nut hebben ... de vraag is alleen voor wie en waarom ...

en dat zijn denk ik dingen die jij met je psycholoog annex verslavingsdeskundige moet bespreken ... wat zijn de voor en nadelen en wat zijn de risicoos voor jou persoonlijk ...

om je hele leven methadon te moeten slikken lijkt me ook niets ... majah je hele leven moeten vechten tegen dat craven ... ik zou het niet kunnen :wink:

helaas snap ik wel maar al te goed wat je bedoeld, want ik ervaar het op een zelfde manier ... die lichamelijke afkick ben ik alweer vergeten ( 3 maanden geleden ofzo ) maar die mentale drang .. die is er nog steeds ..

elke maand en soms elke twee weken wel een keertje dat ik mezelf echt moet tegenhouden om niet naar de stad te lopen ... 20 km lopen :wink: ( zou niet de eerste keer zijn dat ik snachts doodziek zo'n afstand loop om maar een paar uur eerder aan mn dope te kunnen komen

kratje bier, pak shag en een pc :grin: en als het echt niet te houden is paar dikke joints erbij ... majah in feite is dat dus ook gewoon vervanging zoeken en hopen dat het daardoor weer ooit weggaat of minder wordt .

en misschien als ik op die momenten methadon zou nemen, dat die trek ook weg zou gaan .. majah .. ik redeneer zo .. die trek is ooit gekomen, omdat ik opiaten in mn lichaam stopte ... dan lijkt het voor mij geen oplossing om nog meer opiaten erin te stoppen om die trek tegen te gaan. Zeker nu ik lichamelijk gezien geen opiaten meer nodig heb ...

ik hoop voor je dat je een voor jou juiste beslissing zal nemen
sterkte :)

Sdes

Newbie
Roes vn methadon ? Ervaringsdeskundige; 30 jaar zonder onderbrekingen, dagdosis nu 60ml.
dosis al 20 jr gelijk gebleven. Eenmaal gewoon aan je dosis heb je geen enkel roesgevend effect toch ! ( daarom dat het autorijden bv wordt afgeraden / “verboden” in beginperiode en erna niet meer net omdat er geen roes is.
Dit is echt grootste misverstand qua methadon, dat ik al oneindig veel keren uitgelegd / verantwoord bijna heb aan familie en vrienden.
het neemt enkel de ongemakken weg van een lichamelijke afkick en zorgt dus dat je kan functioneren. Jan , Piet en Mohammed … de gemiddelde mens dus, denkt ; vervangt heroine dus word je et ook stoned van ; not !!
Of : iemand die geen methadon user is , die er inneemt krijgt wel effect en zelfs makkelijk een overdosis ( en al helemaal bij kids niet veel nodig om fatale afloop te kunnen hebben ) , dus zie je wel … je wordt er stoned van ….
NOT / NOT / NOT ………
Echt niet !!!!
Verder nog een advies: als er andere opties zijn of indien niet echt nodig ; begin er niet aan !!!
Voor de dagelijkse chronische bruin -user kan het wel een reset button zijn om de mogelikheid te hebben ff trug op de pootjes terecht te komen en orde te scheppen.

Dirkdirk

DF-koning
Mensen vergeten vaak dat Methadon geen opiaat is, maar een opiaat receptor agonist, het bootst het na, maar het geeft niet hetzelfde effect als morfine of heroine.

De Zandman

DF-koning
Als je een stevige dosis inneemt, en dit raad ik iedereen met klem af! Dan krijg je wel degelijk een soort roes...iig een paar uur heel goeie zin! Eigen ervaring, ik gebruik met al enkele jaren in een relatief lage dosering, en ooit heb ik geprobeerd wat er gebeurt als je een keer of 2 maal je dagelijkse portie inneemt.
Maar doe dit NIET
Het leidt tot niets en tolerantie stijgt raaazendsnel....

Paranoize.

Badass junkie
Mensen vergeten vaak dat Methadon geen opiaat is, maar een opiaat receptor agonist, het bootst het na, maar het geeft niet hetzelfde effect als morfine of heroine.
Klopt het geeft niet hetzelfde effect als morfine maar het werkt wel op dezelfde receptoren op een soortgelijke manier alleen stimuleert methadon de receptoren heel langzaam waardoor het een hele milde 'roes' en 'kick' geeft dus ervaar je in principe geen euforie ervan. Maar je receptoren herstellen ook daardoor veel langzamer waardoor de afkick veel heftiger is. Heroïne gebruikers weten dat hun Heroïne afkick met een week grotendeels voorbij is waarbij methadon weken lang tot maanden lang pijnlijk lijden kan betekenen.

Bovenaan