wanneer schade door xtc?

Rivalrie

Badass junkie
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
Xtc geeft niet persee meer schade dan alcohol. Zou mij eerder zorgen maken om een half kratje bier dan een pilletje xtc.

Bunni020

Experimenterende gebruiker
Ik heb vanaf februari in 2 maanden tijd rond de 25 keer xtc gebruikt. Ik ben 50 kilo en slikte eerst halve of (drie)kwartjes, maar later hele pillen van 260mg mdma. Blue punishers waren het. 2 weken slikte ik niet en dan als ik weer geld had slikte ik het weer voor een week dagelijks. Ook daarna had ik nog gebruikt, maar veel minder regelmatig dan eerst. Ik heb moeite met me concentreren. Ik vraag me af of het daar door komt.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Zou er zomaar mee te maken kunnen hebben ja.

als je bijna om de dag xtc gebruikt dan kun je zeker spreken van misbruik wat kan leiden tot problemen.
wat voelde je er op het einde nog van? En hoeveel had je nog nodig om iets nog te voelen op het einde?

Ben ik oprecht wel nieuwsgierig naar..

Ik zou je aanraden sowieso drugs die op je serotonine werken, maar eigenlijk alle drugs voor een lange tijd te laten liggen. Je hersenen kunnen wel een jaartje rust gebruiken denk ik. Eventueel bij aanhoudende problemen naar de huisarts gaan.

Bunni020

Ik had 9 juni voor de laatste keer gebruikt. Daarvoor voelde ik al niks en op 9 juni ook niet. Als ik nu gebruik word ik emotieloos en voel ik me verdoofd (lichamelijk en mentaal verdoofd). Ik kan niet meer verdrietig worden, maar ook niet meer blij. Ik voel letterlijk niks. De laatste keer dat ik er nog echt iets van voelde was rond eind maart. Ik deed het toen met een of andere jongen. Hij was super gelukkig en ik voelde me alleen 'tevreden'.

Eerst nam ik altijd een halve pil. Zo'n 130mg mdma dus en dat werd steeds meer toen ik tolerantie opbouwde. Ik ben niet verder gegaan dan 260, omdat ik geen risico wou lopen. Ik denk dat als ik meer neem ik nog steeds niks voel.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Heb je ook een gemakkelijke vraag?
Dit is bijna onmogelijk, maar ik ga toch eens iemand taggen die dit weer zo correct mogelijk gaat proberen te beantwoorden

@Neo-Shulginist
MDMA veroorzaakt voornamelijk oxidatieve stress waardoor axon terminals kapot kunnen gaan. Dat heeft vooral gevolgen voor de dendrieten van een neuron; de uitlopers die contact maken met andere hersencellen. De klinische relevantie daarvan is onbekend.
Bij onderzoeken naar mensen die veel en vaak MDMA hebben gebruikt worden lichte geheugenklachten gevonden, voornamelijk in het zeer korte termijngeheugen. Andere typen van cognitieve afwijkingen zijn niet gevonden in wetenschappelijk onderzoek, maar dat kan ook komen door gebrek aan lange termijnonderzoek. We weten bijvoorbeeld wel dat een deel van de gebruikers last krijgt van Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD) en derealisatie. Mogelijk zijn dat ook klachten die samenhangen met neurotoxiciteit. Maar dat weten we niet.

Sommige mensen krijgen na 1 keer gebruiken last van HPPD. Er zijn ook mensen die een keer of 100 MDMA hebben gebruikt en zelf zeggen nergens last van te hebben. Wat wel veel voorkomt is dat regelmatige gebruikers klagen dat MDMA de 'magie' verliest. Volgens een schatting van Erowid gebeurt dat volgens gebruikersverklaringen zo ongeveer na 50 keer een xtc-pil slikken. Die klachten zouden mogelijk op neurotoxiciteit kunnen duiden. Hoewel er ook psychologische verklaringen mogelijk zijn.

Sowieso is er veel onbekend over neurotoxiciteit van MDMA bij mensen. Het onderzoek is lastig omdat het onethisch is om aan mensen MDMA te geven en daarna hun brein in plakjes te snijden om te kijken wat er is gebeurd. Recente inzichten zijn wel dat medische verstrekking van MDMA gedurende 3 keer in therapeutische setting niet leidt tot meetbare verschillen in cognitie. Wel is middels dieronderzoek vastgesteld dat hogere doseringen, langdurig gebruik en hoge omgevingstemperatuur factoren zijn die de neurotoxicteit kunnen vergroten.

Meer over wat er wel en niet bekend is:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi @Bunni020 , meestal wordt aangeraden om 1-1,5 Mg MDMA per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Dat zou voor jou zo’n 50-75 Mg zijn per dag dat je gebruikt. Dat is misschien een beetje voorzichtig maar wat jij doet is echt enorm veel voor iemand van 50kg. Dat is echt ruim 3 maal de maximaal aanbevolen dosering.

Verder is het advies om na gebruik 3 maanden rust te nemen van de serotonine drugs om je hersenen wat tijd voor herstel te geven.

Wat jij doet valt onder de categorie “misbruik”. Ik zou je echt willen adviseren om een lange pauze (minstens een jaar) te nemen van de MDMA. Hopelijk heb je daarna weer een leuk effect en kun je er wat verstandiger mee omgaan.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
Overigens zijn mensen altijd heel geïnteresseerd in hersenschade of neurotoxiciteit door MDMA. Maar er zijn ook allerlei andere typen schade he. Zo is MDMA in principe cardiotoxisch en hepatotoxisch (je kunt dus last krijgen van hart- en vaatproblemen of van schade aan de lever).

Om de risico's op te sommen:

Acute gezondheidsrisico's
  • Uitputting
  • Overhitting
  • Uitdroging
  • Overgeven
  • Watervergiftiging
  • Hartinfarct
  • Embolie
  • Hersenbloeding
  • Leverschade
  • Epileptische aanval
  • Gewichtsverlies
  • Serotonine syndroom
  • Opwindingsdelier
  • Kaakklem
  • Derealisatie / depersonalisatie

Chronische gezondheidsrisico's
  • Geheugenstoornissen
  • Angstklachten
  • Somberheid
  • Tandbederf
  • Impotentie
  • HPPD

Bunni020

Hoi @Bunni020 , meestal wordt aangeraden om 1-1,5 Mg MDMA per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Dat zou voor jou zo’n 50-75 Mg zijn per dag dat je gebruikt. Dat is misschien een beetje voorzichtig maar wat jij doet is echt enorm veel voor iemand van 50kg. Dat is echt ruim 3 maal de maximaal aanbevolen dosering.

Verder is het advies om na gebruik 3 maanden rust te nemen van de serotonine drugs om je hersenen wat tijd voor herstel te geven.

Wat jij doet valt onder de categorie “misbruik”. Ik zou je echt willen adviseren om een lange pauze (minstens een jaar) te nemen van de MDMA. Hopelijk heb je daarna weer een leuk effect en kun je er wat verstandiger mee omgaan.
Ik weet het :confused:. Ik probeer ermee te stoppen.

Rivalrie

Badass junkie
Ik heb vanaf februari in 2 maanden tijd rond de 25 keer xtc gebruikt. Ik ben 50 kilo en slikte eerst halve of (drie)kwartjes, maar later hele pillen van 260mg mdma. Blue punishers waren het. 2 weken slikte ik niet en dan als ik weer geld had slikte ik het weer voor een week dagelijks. Ook daarna had ik nog gebruikt, maar veel minder regelmatig dan eerst. Ik heb moeite met me concentreren. Ik vraag me af of het daar door komt.
Hoe oud ben je als ik vragen mag? 50kg is niet veel namelijk... Tenzij je een kleine dame bent wellicht :tongueout:.

Mij verbaasd het dat je überhaupt zin had om het dagelijks te gebruiken. Ik heb echt na 1 nacht, weken geen zin meer.

Bunni020

Hoe oud ben je als ik vragen mag? 50kg is niet veel namelijk... Tenzij je een kleine dame bent wellicht :tongueout:.

Mij verbaasd het dat je überhaupt zin had om het dagelijks te gebruiken. Ik heb echt na 1 nacht, weken geen zin meer.
Ik ben een 'kleine dame'.
Ik heb het zo vaak gebruikt, omdat ik het als een soort antidepressiva zag.

Rivalrie

Badass junkie
Ik ben een 'kleine dame'.
Ik heb het zo vaak gebruikt, omdat ik het als een soort antidepressiva zag.
Ja zo begint het vaak.

Ik begon vaker drugs te gebruiken door een burnout.

Ik denk dat je wel aardig zult herstellen van je misbruik, al weet ik niet of xtc ooit nog leuk zal zijn.
Ben je in behandeling voor je depressie ?

Bunni020

Denk het ook niet, maar des te beter; dan gebruik ik het niet/minder.

Ik was in februari een tijdje in behandeling, maar stopte ermee toen de psycholoog me naar een afkickklink wou sturen.
Over een paar dagen ga ik weer.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Waarschijnlijk zal hier nog een lange nasleep volgen. Reken maar tussen maanden en jaren. Ik spreek uit eigen ervaring. Alles is persoonsgebonden maar als je op het punt zit dat een pil jou geen gevoel meer heeft ga je dit punt nog een hele tijd aanhouden. Jou hersenen hebben een lang herstel nodig.

debkb

Belezen gebruiker
Voor het geval je moeite hebt om van de xtc af te blijven... bedenk dan dat je al een tijdje niets meer voelt van zo'n pil. Je hebt er dus letterlijk niks aan om weer te nemen. Spaar jezelf de schade en de kosten :wink:

Verder wens ik je veel beterschap. Heb je een supportstructuur om je heen? Goede vrienden bij wie je terecht kunt die niet te veel oordelen? En heel belangrijk: je niet proberen over te halen om weer te gebruiken?

XTC kan schade geven aan je; korte termijngeheugen, concentratie en stemming. Bij ernstige schade kun je hart en vaat ziekten of het serotonine syndroom oplopen

Hardcore_frk

Badass junkie
Na de eerste paar keren (teveel XTC) dacht ik dat het nooit meer goed met me zou komen. Ik weet nog dat ik uren gegoogled heb op hersenschade door XTC. Daarna nog honderden keren XTC gebruik en gewoon een studie afgemaakt en goede baan gekregen (en nog steeds behouden, haha).

Moraal van het verhaal: het komt altijd wel goed. Soms even een goede pauze nemen kan natuurlijk nooit kwaad!

Bovenaan