Tips voor de beginnende paddokweker

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik wil binnenkort samen met een aantal vrienden paddo's gaan gebruiken. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan en vind het heel erg fijn.

Maar deze keer moet ik ze zelf gaan kweken want ik vind paddo's toch wel beter dan truffels en de persoon die eerst kweekte doet dat niet meer.

Ik zat te denken aan deze kweekset http://www.paddosmartshop.nl/index.php/ ... ekset.html

Het lijkt me beter dat ik niet elke dag water toe hoef te voegen, want ik ben vaak een aantal dagen niet thuis. Daarom heb ik deze gekozen.

Hebben jullie nog tips voordat ik het bestel? Is dit een moeilijke kweekset?
Ik las op dit forum dat sommigen na 2 weken al oogsten en anderen na een maand, hoe lang duurt deze kweekset ongeveer? Hoeveel mensen kunnen hier ongeveer op gaan trippen?
En als ik hem dan thuis heb, welke tips kunnen jullie me geven?

Ik zal wat foto's posten als ik aan het groeien ben :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
In princiepe hoef je bij geen enkele kweekset tussendoor de ''soaks'' te doen.
Wel kunnen kweeksets wat vocht gebruiken d.m.v. sproeien, maar kan me niet voorstellen waarom deze strain minder vocht nodig zou hebben dan een andere cubensis.
Koxbox een idee?

Geen een kweekset is moeilijk, mits je het goed aanpakt.

En dat je vaak een aantal dagen niet thuis bent kan ''gevaarlijk'' zijn.
Wanneer de paddo's bijna oogstklaar zijn is het een kwestie van uren om het juiste moment van oogsten af te wachten.
Ben je en paar dagen niet thuis, dan hebben de paddo's de sporen al laten vallen (niet erg) maar kunnen de paddo's ook al gaan ontbinden ( sporen zijn los, dus hun werk is gedaan -> sterven af).

Al met al is dit dus gewoon een goede kweekset om te kiezen!
Hoe lang het bij deze duurt weet ik niet, maar dit staat ook niet altijd vast.
Sommige sets waarbij beloofd is binnen 2 weken oogst te hebben, beginnen pas met paddo's groeien na 3 weken en andersom.

Met de totale oogst van deze bak kun je wel met een flinke groep op trippen, met een flush ben ik echter bang dat dit niet gaat lukken.
Dit alles hangt natuurlijk wel af van het kweek resultaat!

Kijk op internet de dosis met de daarbij behorende effecten en bepaal hoeveel je wilt nemen.
Daarna weeg je je oogst, en kijk je hoeveel porties je hebt!

Succes met je kweek!

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb hem net besteld dus ik hoop hem deze week nog binnen te krijgen. Ik houd jullie up to date :)

Klopt het trouwens dat het groeien van paddo's eigenlijk ook illegaal is? Ik las dat het hebben van paddo's ook niet toegestaan is dus officieel lijkt me het illegaal?

lolnoob

Bewuste gebruiker
Nederlander :)

Als het groeien van paddo's trouwens illegaal is dan is iedereen die een achtertuin heeft ook illegaal bezig lijkt me? Ik las dat er bijna 200 paddestoelen op die lijst staan :P

lolnoob

Bewuste gebruiker
Morgen krijg ik trouwens als het goed is mijn setje binnen :)

Maar ga waarschijnlijk pas volgende week beginnen met soaken, omdat ik dit weekend weg ga en ik dan geen 12 uur wachttijd heb.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
lolnoob zei:
Morgen krijg ik trouwens als het goed is mijn setje binnen :)

Maar ga waarschijnlijk pas volgende week beginnen met soaken, omdat ik dit weekend weg ga en ik dan geen 12 uur wachttijd heb.

Iets korter of langer dan 12 uur is ook geen probleem hoor ( 10 - 20 uur)

Als je besluit met wachten, zet het doosje dan wel in de koelkast bijv. Of in iedergeval een koele donkere plaats!

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik heb hem net binnen en ik lees nu de handleiding. Daar staat dit in:

Plaats de klimaatzak op een vlakke ondergrond en vul deze met zo'n 2 cm kraanwater.

Zet de kit in de klimaatzak en verwijder het deksel (de kit mag niet gaan drijven)

Sluit de bovenkant van de zak met wat paperclips en zet de zak op een plek bij kamertemperatuur zodat er ook licht op valt (LET OP: geen direct zonlicht!) De filter op de zak zorgt voor toevoer van zuivere lucht

Na ongeveer 10 dagen zullen de eerte paddestoelen verschijnen. Om te plukken ahall je de kit even uit de zak en verwijder je de paddestoelen die nog net in de knop zijn.

Er staat dus helemaal niets in over 12 uur soaken. Dit is dus niet nodig? Dat zou fijn zijn, want dan kan ik hem nu klaarmaken en het weekend er vandoor gaan.

Als je het antwoord weet graag meteen melden want ik ga over een paar uur weg. Lijkt me dat ik de handleiding gewoon moet volgen? Maar op de website staat wel iets over 12 uur soaken?
Je hoeft slechts 1 keer water aan de paddoweekset te voegen. Giet het water na 12 uur af en plaats de set in de bijgevoegde plastic zak.

Edit:
Hier ook een plaatje van de paddosmartshop zelf. Ik denk dat ik het toch ga soaken, dat lijkt toch meer de normale manier. Ik wacht dus nog even tot volgende week, behalve als jullie nog snel even tips hebben :)

Edit 2:
Ok dit ga ik gewoon doen. Volgende week ga ik beginnen. Ik hoop net zulke mooie te krijgen als op dit filmpje :rock:
http://www.youtube.com/watch?v=X1H3yFpk ... r_embedded

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Yup soaken is toch wel echt belangrijk.
Anders is de vochtigheid van het substraat veel te laag en zal het dus niet gaan fruiten ( paddo's produceren).

lolnoob

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:
Yup soaken is toch wel echt belangrijk.
Anders is de vochtigheid van het substraat veel te laag en zal het dus niet gaan fruiten ( paddo's produceren).

Ja ik had de shop gemaild en die vonden het ook raar, want ze hadden een nieuwe leverancier. Beetje slecht maar het komt goed :)

Bedankt voor de hulp trouwens :)

lolnoob

Bewuste gebruiker
Hij is gesoaked en ready :)

Heb nog een vraagje, het is redelijk koud op mijn kamer (denk meestal iets van 19 graden) en daarom lijkt het me handig om altijd een bureaulamp op de growbox te richten. Deze wordt redelijk warm en zorg voor een paar graadjes meer denk ik.

Is het erg als het licht er direct op is gericht (het is een gloeilampje)?
Is het erg als er geen cyclus is, dus 24/7 dit licht aan?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Edit: hier een paar pics :)

Ik heb trouwens ook wat water in de zak zelf gedaan op aanraden van de winkel. Ik heb een klein laagje gedaan dus ik hoop dat het genoeg is, anders kan ik altijd nog wat bijdoen denk ik later. Ik hoop echt dat het gaat lukken, ik heb zin om te trippen op mijn eigen spul :sunglasses:

JJJ

Bewuste gebruiker
Pas vooral op dat het niet ineens te warm wordt met die lamp, ik kan me voorstellen dat het nogal heet kan worden in die zak op deze manier. Verder is 19 graden op zich een prima temperatuur om bij te kweken. Bij mij is het ook prima gelukt bij 17 graden. Bovendien wordt het in die zak vanzelf al een paar graden warmer dan de omgeving. Ik krijg bij die lamp niet zo'n heel goed gevoel geloof ik, maar het kan prima dat het gewoon goedgaat hoor!

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen thermometer ofzo dus ik weet niet hoe warm het is in mijn kamer.

Maar ik denk dat je misschien wel gelijk hebt dat het weer té warm kan worden. Misschien dat iemand anders er ook nog een mening over heeft?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
lolnoob zei:
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen thermometer ofzo dus ik weet niet hoe warm het is in mijn kamer.

Maar ik denk dat je misschien wel gelijk hebt dat het weer té warm kan worden. Misschien dat iemand anders er ook nog een mening over heeft?

Te warm.

Gloeilamp word een 100tal aantal graden..
Gewoon proberen bij die 19 graden!:wink:

Draai desnoods de thermostaat stiekem wat hoger :openmouth:
Of krijg ik door dit advies allerlei milieu bewegingen over me heen?

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok ik heb hem weer verwijderd. Ik zal mijn verwarming wel gewoon wat sneller aanzetten :P

'S nachts wordt het wel wat kouder denk ik maar ik hoop maar dat het goed gaat.

Bedankt voor de tip :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
lolnoob zei:
Ok ik heb hem weer verwijderd. Ik zal mijn verwarming wel gewoon wat sneller aanzetten :P

'S nachts wordt het wel wat kouder denk ik maar ik hoop maar dat het goed gaat.

Bedankt voor de tip :)

Let wel op te grote temperatuur schommelingen!

Beter 19 overdag, 17 snachts dan 22 overdag en 17 s'nachts!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
lolnoob zei:
Klopt het trouwens dat het groeien van paddo's eigenlijk ook illegaal is? Ik las dat het hebben van paddo's ook niet toegestaan is dus officieel lijkt me het illegaal?

Het verkoop van paddo's is illegaal in Nederland. Het hebben van een eigen kweekset is wel legaal. Daarom dat de kweeksetjes ook gewoon verkocht mogen worden in de smartshops. Zou een beetje raar zijn als het illegaal was en het overal bij de smartshops in de etalage ligt he. :P

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat is niet helemaal waar.
Het is verboden psilocybine bevattende paddenstoelen te bezitten/verkopen.
Dus met een eigen kweekset ben je eigenlijk strafbaar vanaf het moment dat ze de koppies boven de grond steken.

Daarom zijn shops dus niet fout bezig, op het moment dat je ze koopt groeit er nog niets.
Op sommige kits staat ook: Pas op! Uit dit substraat groeien paddenstoelen. Check de wet in je eigen land of deze legaal zijn blablabla.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok. Nou ja ze zijn toch alleen voor eigen gebruik dus ik denk niet dat ik me druk hoef te maken :)

Heb trouwens een thermometertje gekocht (kwam ik toevallig tegen en het koste toch geen drol). Hij schommelt een beetje tussen de 19 en 21 graden nu, ligt eraan of ik mijn verwarming aan heb staan.

Ben benieuwd wat hij zegt als ik morgen wakker wordt.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Dat is niet helemaal waar.
Het is verboden psilocybine bevattende paddenstoelen te bezitten/verkopen.
Dus met een eigen kweekset ben je eigenlijk strafbaar vanaf het moment dat ze de koppies boven de grond steken.

Daarom zijn shops dus niet fout bezig, op het moment dat je ze koopt groeit er nog niets.
Op sommige kits staat ook: Pas op! Uit dit substraat groeien paddenstoelen. Check de wet in je eigen land of deze legaal zijn blablabla.

Echt ? Dat wist ik nog niet. :tearsofjoy:

Wat is Nederland toch een heerlijk hypocriet land ! :sunglasses:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat is daar hypocriet aan?

De politici stellen een wet op ( of die terrecht is, dat is dan weer te betwijfelen).
En de handelaren reageren daarop door de consument een legaal (gedoogd, want thuis teelt blijft gewoon gedoogd) product aan te bieden.

Vind ik juist logisch:)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Wat is daar hypocriet aan?

De politici stellen een wet op ( of die terrecht is, dat is dan weer te betwijfelen).
En de handelaren reageren daarop door de consument een legaal (gedoogd, want thuis teelt blijft gewoon gedoogd) product aan te bieden.

Vind ik juist logisch:)

Wat daar hypocriet aan is ?

Het is gewoon weer zo een dubbele wet. Ze weten heus wel dat er paddestoelen uit die bakken gaan groeien die psilocybine bevatten.

Ik vindt het niet erg, absoluut niet hoor. Begrijp me niet verkeerdt. :grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tja het is misschien een wat gekke wet, maar door het algemene paddo verbod zijn er wel minder mensen die zo maar even impulsief paddo's eten.

Deze mensen veroorzaken over het algemeen de ''overlast''.
Wanneer je een kweeksetje koopt, heb je in iedergeval minimaal 1 week om je mentaal voor te bereiden!

Hypocriet of niet:

We'll keep on growing:)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
PepTalk zei:
Tja het is misschien een wat gekke wet, maar door het algemene paddo verbod zijn er wel minder mensen die zo maar even impulsief paddo's eten.

Wanneer je een kweeksetje koopt, heb je in iedergeval minimaal 1 week om je mentaal voor te bereiden!

Hypocriet of niet:

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. :grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Sublimo zei:
PepTalk zei:

Hypocriet of niet:

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. :grin:

Wanneer niet? :openmouth: :openmouth:

lolnoob

Bewuste gebruiker
Even een update. Ik werd vanochtend wakker en omdat gisteren mijn kamer iets beter heb geïsoleerd stond de thermometer nog steeds op 19 graden. Dus ik denk dat het met de temperatuur wel goed gaat komen :)

Hier nog even 2 foto's, er zit ook mooi veel condens aan de zak. Nog geen teken van leven, maar dat zou nu ook nog niet moeten.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik heb nog even een vraagje, ik lees wel eens dat mensen de zak open doen voor frisse lucht. Is dit nodig? Want dit heb ik niet gedaan, ik heb totaal niet meer aan de zak gezeten nadat ik hem heb neergezet.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat is eigenlijk pas als de paddo's echt al aan het groeien zijn, als ik me niet vergis.

Het bevorderd de frisse lucht, maar geeft iets meer kans op contaminatie.
Hoewel uit ervaringen van kwekers hier op het forum blijkt dat die kans echt heel klein is.

Of het wapperen ook echt bevordelijk is voor de groei van de paddo's is natuurlijk ook geen wetenschappelijk bewezen theorie/methode.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok bedankt voor de info :)

Nog steeds geen teken van leven trouwens, maar hij staat er ook nog maar een weekje

JJJ

Bewuste gebruiker
Als er een luchtfilter in de zak zit dan hoef je hem niet open te doen. Is de zak helemaal dicht, dan is het absoluut nodig om 1-2 keer per dag verse lucht naar binnen te wapperen.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok hij heeft een luchtfilter dus dat moet goed komen. Nog steeds niets te zien trouwens, ik begin me ongerust te maken :(

Hij staat nu al 2 weken.

Sjarel

Experimenterende gebruiker
nu het er tog over gaat heb ik ook een vraagje :)

Ik heb 2 weken terug een kweekset mexican gold gekocht + warmte elementje omdat het te koud is in huis.

Nu begint er na 15 dagen 1 pinup te komen, en die is al aardig gegroeit (2cm hoog nu) maar verder komt er niks? is dit normaal en moet ik deze wel plukken als ie volgroeit is, ook al zijn er nog geen andere?

alvast dank :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Waarschijnlijk komen er later nog meerdere.
Is die ene grote echt klaar om te oogsten, en is de rest het nog niet waard dan kun je die ene oogsten. Maar oogst de rest daarna wel allemaal tegelijk.

Dit komt ten goede van de volgende flushes, en bij het telkens 1 paddo oogsten vergroot je de kans op besmetting.

Succes met je kweek!

Sjarel

Experimenterende gebruiker
Dankje!,

ondertussen zijn er nu 21 pins totaal, varieerend van nauwelijks zichtbaar tot een halve cm, en natuurlijk 1 grote die bijna klaar voor oogst is..

nu nog een manier vinden om te drogen, die erg simpel is, zonder teveel of dure benodigdheden,

kan het bijv. tussen 2 laagjes keukenpapier/of krantenpapier en op het bovenste laagje een ventilator zetten?

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Hoe moet ik dit interpreteren:

¨Temperatuur gedurende kolonisatie: 28-30 C.
Temperatuur gedurende groei: 22-25 C.¨
bron: http://www.onlinesmartshop.nl/psilocybe ... p-988.html

Eerst op een heel warme plek zetten, en daarna een iets minder warme plek (kamertemperatuur)?
Of is het begrip ´kolonisatie´ niet van toepassing als je een kant en klare set koopt (dus alleen water toevoegen enzo)?
Want als ik iets ga doen dan koop ik bij azarius zo´n soort set:
http://www.azarius.nl/smartshop/shrooms ... _cambodia/

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
kapitein-x zei:
Hoe moet ik dit interpreteren:

¨Temperatuur gedurende kolonisatie: 28-30 C.
Temperatuur gedurende groei: 22-25 C.¨
bron: http://www.onlinesmartshop.nl/psilocybe ... p-988.html

Eerst op een heel warme plek zetten, en daarna een iets minder warme plek (kamertemperatuur)?
Of is het begrip ´kolonisatie´ niet van toepassing als je een kant en klare set koopt (dus alleen water toevoegen enzo)?
Want als ik iets ga doen dan koop ik bij azarius zo´n soort set:
http://www.azarius.nl/smartshop/shrooms ... _cambodia/

Precies wat je zelf al dacht:wink:
Je koloniseert alleen als je zelf incubeert.
Dus met een kant en klare set hoef je alleen de groei temperatuur aan te houden.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bij mij is nog steeds helemaal niets gegroeid. Nog tips of gewoon wachten?

Is er nog kans dat het iets wordt?

lolnoob

Bewuste gebruiker
Eindelijk zie ik iets gebeuren. Op het achterste witte plekje zie ik een wit bolletje. Ik hoop dat dit een paddo is en ik hoop ook dat er nog meer komen.

We'll see. Ik wacht nog maar even af...

Bovenaan