Temgesic

grotegek

Experimenterende gebruiker
Weet jullie moet ik eerst met in clinic methadone, Of kan en huis arts dit schrijven, Of is ie moeilijk te krijgen.?

Dankje

en

GroteGek

silverfish

Bewuste gebruiker
Ik heb het via mijn huisarts gekregen maar dat kostte heel veel moeite. Eerst contact gezocht met de Brijder Stichting in Haarlem Roelof de Wit) en via hem mijn huisarts zo ver gekregen om het mij voor te schrijven. Helaas werkt temgesic niet bij pijn. het deed niets. Maar ik heb een verslaving van 25 jaar acher de rug (heroine en methadon) en zo ver ik weet slaat het niet zo goed aan bij mensen met een langdurige IV of methadon verslaving.
Maar neem eens contact op met de Brijderstichting zou ik zeggen:

http://www.drugsinfoteam.nl/

speeseend

Wijs gebruiker
Helaas werkt temgesic niet bij pijn. het deed niets

Herstel: het hielp helaas niet bij jouw pijn :wink:

Temgesic is van origine een middel tegen middel tegen pijn. Het valt onder de derde-stap-middelen (morfineachtige pijnstillers) en dat is tegen ernstige pijn.

Ik zou even via de site, die Silverfish noemt, in contact treden met Roelof. Hij kan jou zeker vertellen wat jij moet doen om dit middel eventueel te bemachtigen.

Verder denk ik dat jij geen Temgesic Subutex zal krijgen maar Suboxone. Daar zit ¼ deel aan Naloxone in, wat zorgt dat het "niet spuitbaar" is.

r@r@

Wijs gebruiker
DIT HEB IK OP DEZE SITE GEVONDEN, SUC6!!!

Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!

grotegek

Experimenterende gebruiker
weet niemand welke huis arts in eindhoven kan bupe uitschrijven, Of subo al die soort gelijk middles, Ik wil zo erg stoppen maar die slaap loos heid en pijn woord ik gek van

speeseend

Wijs gebruiker
Buprenorfine is niet zomaar een goedje om als vervanging te nemen, zolang je andere Opiaten gebruikt.

Ik denk dat het allemaal heel duidelijk aangegeven is; eerste even met de Brijder, Roelof de Wit bellen, dan zal deze contact opnemen met jouw behandelend arts.

Succes man,

Eend

r@r@

Wijs gebruiker
Met Buprenorfine (=Temgesic) kan je pas beginnen als je minimaal 24 uur Methadonvrij bent. Het is namelijk gedeeltelijk een opiaatagonist (net als Meet) en gedeeltelijk een opiaatantagonist (net als Naltrexon). Laatstgenoemd middel zorgt ervoor dat
- je minder trek hebt in bruin
- als je toch gebruikt, het geen effect heeft (je wordt niet stoned)

Je mag het pas na 24 uur Meetvrij (als je bent afgebouwd naar 10 mg.) gaan slikken, want als je er eerder mee begint, ga je acuut afkicken, heb ik meegemaakt, dat was geen pretje (= understatement...).

Maar goed, overleg het met verslavingsarts.

Suc6! :wave:

anoniempje

Bewuste gebruiker
Heb je het alleens met clonidine en oxacepam 50 mg geprobeert aftekicken,
wordt je vreslijk vaag van hahaha maar bij mij werkte wel !
maar ik was dan niet verslaafd aan de methadon alleen alle andere drugs en pillen, maar heb toen op politieburau wel 10 dagen zo geslikt tegen de afkick van de bruin,
en vanuit gevangenis met de clonidine en oxapam begonnen en zo redelijk makkelijk erdoorgegaan ben,
de benzo's waren alleen wel lange afkick.

zal zeggen probeer het eens !! :wave:

BillyBilo

Badass junkie
speeseend zei:
Helaas werkt temgesic niet bij pijn. het deed niets

Herstel: het hielp helaas niet bij jouw pijn :wink:

Temgesic is van origine een middel tegen middel tegen pijn. Het valt onder de derde-stap-middelen (morfineachtige pijnstillers) en dat is tegen ernstige pijn.

Ik zou even via de site, die Silverfish noemt, in contact treden met Roelof. Hij kan jou zeker vertellen wat jij moet doen om dit middel eventueel te bemachtigen.

Verder denk ik dat jij geen Temgesic Subutex zal krijgen maar Suboxone. Daar zit ¼ deel aan Naloxone in, wat zorgt dat het "niet spuitbaar" is.

Dat hebben ze voor zover ik weet niet eens in nederland, ik krijg gewone temgesic, gewoon buup. sowieso niet aan te raden om te spuiten ivm alle bindmiddelen, het is voor sublinguaal en dat werkt prima.

speeseend

Wijs gebruiker
Suboxone introductie Nederland

Correctie Vriend!

Het is in mijn geval VERPLICHT omgezet. Ik zat lekker op de 2,0mg. tot ik van de één op andere dag Suboxone kreeg. Vieze, smerige heximale kletsers met een kunstmatig Citrus-smaakje. Er werd mij verteld, via een meegeleverde brief, dat ik geen verschil zou merken. Nu, ik werd badend in het zweet wakker. Nam er nog eentje bij, werkte nog niet naar behoren. Na twee pilletjes Temgesic 0,2mg. erbij genomen te hebben, werkte alles in één keer. Na een kwartiertje en lag ik out op bed.

Dit heb ik twee weken volgehouden, toen mijn dokter gebeld met de mededeling dat dit zo niet verder kan gaan. Zij was uitermate verbaast, wist niet hoe dit precies kon gebeuren. De Subutex (2,0mg) was niet meer (permanent in NL) leverbaar, zodoende ben ik na bidden en smeken overgegaan op de Temgesic 0,2mg.

Nu zit ik nog op één pilletje van 0,2mg. per dag en geen Benzo's meer. Ik voel me beter dan ooit te voren.

Gr.,

EEnd

BillyBilo

Badass junkie
Re: Suboxone introductie Nederland

speeseend zei:
Correctie Vriend!

Het is in mijn geval VERPLICHT omgezet. Ik zat lekker op de 2,0mg. tot ik van de één op andere dag Suboxone kreeg. Vieze, smerige heximale kletsers met een kunstmatig Citrus-smaakje. Er werd mij verteld, via een meegeleverde brief, dat ik geen verschil zou merken. Nu, ik werd badend in het zweet wakker. Nam er nog eentje bij, werkte nog niet naar behoren. Na twee pilletjes Temgesic 0,2mg. erbij genomen te hebben, werkte alles in één keer. Na een kwartiertje en lag ik out op bed.

Dit heb ik twee weken volgehouden, toen mijn dokter gebeld met de mededeling dat dit zo niet verder kan gaan. Zij was uitermate verbaast, wist niet hoe dit precies kon gebeuren. De Subutex (2,0mg) was niet meer (permanent in NL) leverbaar, zodoende ben ik na bidden en smeken overgegaan op de Temgesic 0,2mg.

Nu zit ik nog op één pilletje van 0,2mg. per dag en geen Benzo's meer. Ik voel me beter dan ooit te voren.

Gr.,

EEnd

ah mijn excuses mon ami, ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat je op temgesic mét die antagonist doelde, mijn verslavingsarts heeft dus duidelijk geen kennis van zaken, want ik krijg gewoon de temgesic 0,2.

speeseend

Wijs gebruiker
Wees blij, dit werkt toch naar behoren? Bij mij in ieder geval :)

Nog maar één noodzakelijk 0,2mg. pilletje per dag en ik voel me op en top. Wanneer dit middel er niet zou zijn, voor mij, weet ik niet hoe mijn verhaal gelezen zou worden.

Ik verwacht nog een paar maanden aan te klooien (0,2 mg. is moeilijk te verlagen) met die laatste pil en hoop dan definitief vaarwel te zeggen tegen dit Opiaat-tijdperk.

Op hoeveel sta jij eigenlijk en voor hoe lang gebruik je dit middel al?

Groeten,

Eend

Temgesic heb ik gebruikt, maar Suboxone is beter. Bevat m.i een opbeurend stofje extra. Ben net snel gedetoxed en heb nu Naltrexon.Pffffffffff.............valt niet mee, moet er een paar jaar mee doorgaan, maar werken doet het zeker. Heeft wel zn nadelen!!!!! Don't use, you can die!!!!!!En draag je "bandje" just in case.......! En "Lang leve Edocra".. :rock:

BillyBilo

Badass junkie
speeseend zei:
Wees blij, dit werkt toch naar behoren? Bij mij in ieder geval :)

Nog maar één noodzakelijk 0,2mg. pilletje per dag en ik voel me op en top. Wanneer dit middel er niet zou zijn, voor mij, weet ik niet hoe mijn verhaal gelezen zou worden.

Ik verwacht nog een paar maanden aan te klooien (0,2 mg. is moeilijk te verlagen) met die laatste pil en hoop dan definitief vaarwel te zeggen tegen dit Opiaat-tijdperk.

Op hoeveel sta jij eigenlijk en voor hoe lang gebruik je dit middel al?

Groeten,

Eend

Ik gebruik het eigenlijk nu anderhalf jaar af en aan. Op het moment gaat het even wat minder dus is de dosis omhoog gegaan naar 3x6 0.2 tabletjes op een dag. Meestal neem ik gewoon wel minder omdat ik het daar ook wel mee kan redden.

Toch vind ik het maar apart spul.
Less is more, dat merk ik heel vaak, dat ik van bijv. 10 verspreid over een dag, (5 's ochtends en 2 rond drie uur en een uur voor het slapen gaan 3) lichtelijk euforisch word, en soms neem ik er 10 in 1 keer en ik voel amper dat ik het genomen heb.

Maar het is sowieso beter dan smack, en ik blijf ook wel clean hier mee. Anders had ik het inderdaad ook niet geweten.

En hoelang gebruik jij het al?

speeseend

Wijs gebruiker
Maart 2009 gebruik ik het drie jaren. Maar hopelijk haal ik die datum niet... omdat ik dan Opiaat-vrij ben.

Ik begon met twee pillen van 2,0mg. Binnen vier weken ben ik naar acht mg. omhoog gegaan. Voor alle zekerheid heb ik het laten afronden op tien mg., maar dat terzijde :wink:

Uiteindelijk heb ik over die twee ¾ jaar sprongen gemaakt. Van acht naar zes, zes naar vier en ga zo maar door. Af en toe ietwat omhoog, maar nooit meer dan ik op laatste pijl-datum gebruikte.

Ik merk ook dat het bij gebruik onder de vier mg. per dag een stuk "heftiger" werkt. Toen nam ik het ook één maal daags in, voor het slapen. Heerlijk gevoel was dat, knikkebollen van de Bupe. Bijna net zo lekker als the real stuff :smilingimp:

In mijn beleving is het zeer raar spul. Het ene moment word ik rillend, onrustig wakker, het andere moment word ik helemaal niet meer wakker van 0,2mg. Nou ja, het ligt waarschijnlijk aan de tijd / manier dat het tabletje onder mijn tong heeft gelegen.

Heel af en toe (1 keer in de week) gebruik ik nog één mg. Diazepam of tien mg. Oxazepam. Waarom weet ik ook niet precies. Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van. Maar ach, het is niet zo slecht als bij mijn vorige abouw-sprong, dus het mag wel van mezelf :)

Gr.,

Eend

p.s. @ tijgertje:

Die Suboxone bevat inderdaad één extra stofje genaamd Naloxone. En dit is naar mijn weten geen middel dat opbeurend werkt. Dat middel is namelijk Buprenorfine zelf. Check Wiki indien je anders denkt. Heb je wel eens Temgesic (Buprenorfine) gebruikt?
Wiki-onderwerp Suboxone zei:
Antidepressant features

A clinical trial conducted at Harvard Medical School in the mid-1990s demonstrated that a majority of unipolar non-psychotic patients with major depression refractory to conventional thymoleptic antidepressants could be successfully treated with buprenorphine.[13] See opioids for other (predominantly favorable) experiments with buprenorphine and other opioids for psychological relief. However, psychological distress is currently not an approved indication for the use of any opioid, and legally it falls in to a "grey zone".[14][15] In the United States, the doctor still needs the proper DEA licensing under the Drug Addiction Treatment Act of 2000 to prescribe Subutex or Suboxone for opioid addiction/dependence.

Bovenaan