Stelling alcoholslot

Flameon

Badass junkie
Een alcoholslot is een extra slot dat automobilisten in hun auto ingebouwd kunnen krijgen om te voorkomen dat ze gaan autorijden met een teveel aan alcoholische drank op. Vanaf mei 2011 meen ik wordt dit ingebouwd in de auto van iemand die gepakt is met 8 tot 10 glazen bier op.

Wat vinden jullie van zo'n alcoholslot?
Gaat het werken? Of is het heel veel geld pompen in helemaal niks?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Goed idee, maar ik denk dat de echte alcoholisten het wel eruit laten halen bij een monteur. Leuk bedacht.

Flameon

Badass junkie
Petrovic zei:
Goed idee, maar ik denk dat de echte alcoholisten het wel eruit laten halen bij een monteur. Leuk bedacht.

Inderdaad, dat dacht ik ook. Maar wellicht word er iets op gemaakt dat dat niet zo gemakkelijk gaat. Ik vind het wel een goeie zet, maar of het gaat werken betwijfel ik helaas. En sowieso op iedere oostblokvrachtauto standaard zetten :P

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik vind het een naar idee, niet om het idee zelf maar om ongewenste apparatuur in mensen hun spullen te installeren met controle als doel. Wat is het volgende, een keylogger van justitie in elke PC? Ik blijf erbij dat het mensen hun eigen verantwoordelijkheid is om niet te drinken achter het stuur (en die van de politie om dronken bestuurders van de weg te plukken en te beboeten.)

Politiestaat komt eraan, en we offeren alles op van veiligheid. De werkgelegenheid en snelwegen van de 21'de eeuw.

Chris Pontius

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
Ik vind het een naar idee, niet om het idee zelf maar om ongewenste apparatuur in mensen hun spullen te installeren met controle als doel. Wat is het volgende, een keylogger van justitie in elke PC? Ik blijf erbij dat het mensen hun eigen verantwoordelijkheid is om niet te drinken achter het stuur (en die van de politie om dronken bestuurders van de weg te plukken en te beboeten.)

Politiestaat komt eraan, en we offeren alles op van veiligheid. De werkgelegenheid en snelwegen van de 21'de eeuw.

Totdat een paar dierbare van je doodgereden worden door zo'n klootviool.
Iemand die bezopen achter het stuur kruipt heeft duidelijk géén verantwoordelijkheidsgevoel. Die politie kan nooit met wat observatie alle bezopen bestuurders van de weg plukken.
Gezien rijden onder invloed nog steeds een erg groot probleem is, zelfs na talloze campagnes, vind ik het helemaal niet zo gek dat hier wat aan gedaan wordt.
Ik vind het prima dat ze extra maatregelen treffen; of deze effectief is weet ik alleen nog niet.

a1b2c3d4

Wijs gebruiker
Leuk en aardig zo een alcoholslot, maar zoals AT al zei: het is een grote inbreuk op je privacy.
Daarnaast lijkt me zo'n slot niet handig in gevaarlijke situaries.
Voorbeeld: Iedereen heeft wel enkele glazen op, maar iemand moet met spoed naar het ziekenhuis of andere locatie oid? Tal scenario's die je kan schetsen waar een alcoholslot niet gewenst is.

Chris Pontius

Badass junkie
DamienDope zei:
Leuk en aardig zo een alcoholslot, maar zoals AT al zei: het is een grote inbreuk op je privacy.
Wat weegt zwaarder: iemands privacy van iemand die al in de fout is gegaan, of mensenlevens?

edit; laat ik me nog meeslepen ook in die onzin.
Wat heeft dit in godsnaam met privacy te maken!!??

DamienDope zei:
Voorbeeld: Iedereen heeft wel enkele glazen op, maar iemand moet met spoed naar het ziekenhuis of andere locatie oid? Tal scenario's die je kan schetsen waar een alcoholslot niet gewenst is.

1. Het stuur wordt pas ingebouwd als je al eerder gepakt bent na het besturen van een voertuig onder invloed van 8 glazen alcohol. Zie je het al voor je dat een hele groep zo'n alcoholslot heeft :')?
2. Je spreekt toch gewoon een (of meerdere) bob(s) af van te voren?
3. Erm... 1-1-2?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Beetje onzin van die privacy, niet zo para zijn mensen.

Bedrijven die een APK keuring doen moeten ook weten wie er zo'n slot heeft. Die kunnen zo controleren of daar 1 in zit en zit die er niet in > doorspelen naar politie > rijbewijs kwijt. Of iets in die trant.

Zelfde geld voor kenteken op naam zetten, dan moet en ook een seintje worden gegeven dat er een autoslot in moet.

Als die dingen er zijn moet het wel redelijk werken.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Manonnie zei:
Ik denk dat het vooral veel geld gaat kosten, maar ik vind het wel een goed idee.
Hoeft niet, degene die de fout in is gegaan betaald het zelf mooi maar.

Flameon

Badass junkie
Het punt van AT ben ik het een heel klein beetje mee eens. De politie controleert naar mijn inziens veeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig op alcohol, waarom dat vraag ik me nog altijd af? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn om eens wat vaker alcoholcontroles te houden.
Ik heb vroeger heel veel op de weg gezeten, door heel zuid en oost nederland .... maar controles amper gezien. Ja met kerst 1x

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Van de zomer met pizza bezorgen heb ik op dezelfde rotonde 3x moeten blazen, haha. Was met het WK. Van mij morgen ze vaker controleren, levert geld op voor de kas en maakt de wek een stuk veiliger.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Petrovic zei:
Van de zomer met pizza bezorgen heb ik op dezelfde rotonde 3x moeten blazen, haha. Was met het WK. Van mij morgen ze vaker controleren, levert geld op voor de kas en maakt de wek een stuk veiliger.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo'n speciaal slot gaat denk ik toch niet werken.

Flameon

Badass junkie
2x blazen voor de prijs van 1 dames? :wink:
Naja alle gekke op een stokje, maar je zal zeker die mensen krijgen die een zatlap de wagen aanblazen.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Het idee is leuk. Maar meer op een manier zoals het idee van Cartman leuk was om met kartonnen vleugels van z'n huis af te springen. Het werkt nooit.

Chris Pontius zei:
DamienDope zei:
Wat weegt zwaarder: iemands privacy van iemand die al in de fout is gegaan, of mensenlevens?

edit; laat ik me nog meeslepen ook in die onzin.
Wat heeft dit in godsnaam met privacy te maken!!??

DamienDope zei:

1. Het stuur wordt pas ingebouwd als je al eerder gepakt bent na het besturen van een voertuig onder invloed van 8 glazen alcohol. Zie je het al voor je dat een hele groep zo'n alcoholslot heeft :')?
2. Je spreekt toch gewoon een (of meerdere) bob(s) af van te voren?
3. Erm... 1-1-2?

Stel je hebt thuis een feestje, en laat in de avond wanneer toch wel bijna iedereen wat heeft gedronken ( ik heb het niet over een biertje 3 uur terug ). En iemand word opeens heel ziek of stel erger nog, krijgt een hart aanval. Je bent in deze situatie een +/- 15 minuten van het ziekenhuis verwijderd. Dan kun je wel gaan wachten, maar zou het mij gebeuren, of ik nou zat of niet was, op dat moment zou ik zodanig mijn lichaamscontrole terug kunnen krijgen om nog te kunnen rijden. Terwijl dat met een "alcoholslot" niet mogelijk was. Dan is dit wel een radicaal voorbeeld, maar het komt vaak genoeg voor.

ik ben het absoluut wel eens ermee dat ze meer moeten controleren, ik vindt op de drugs deelnemen in het verkeer bewijst alleen dat deze persoon geen tot weinig verantwoordelijkheids gevoel heeft ( wat al eerder is gezegd geworden is ).

Ik heb zelf natuurlijk ook wel een keer onder in vloed van alcohol gereden, en een keer of twee ook nog in combinatie met speed/xtc en ik geef eerlijk toe dat ik niet in staat zou zijn in het dagelijkse verkeer te rijden ( deze gevallen waren om half 5/ half 6 's ochtends op een lege weg ). Het onbewust "denken" gaat moelijk, daarbij ging het me op de scooter alleen maar te langzaam terwijl ik een redelijk pittig scootertje heb. Het gaat niet om je zelf als je dit doet, maar om wat je kan aanrichten bij andere personen.

kortom:
Een persoon onder invloed van één of meerdere drugs Ís gewoon niet instaat om op een deugdelijke manier deel te nemen in het verkeer, daar kun je me elk tegenargument op geven, maar ieder logisch, slim, verantwoordelijk mens zal me hierin toch wel gelijk geven.

Oom Klaas

Badass junkie
Angramar Temenos zei:

Niet zo para doen jonge

lolnoob

Bewuste gebruiker
Lijkt me wel een goed plan maar niet echt uitvoerbaar. Je laat dan toch gewoon je partner een auto kopen en daar rijd jij dan in?

Hoe zou dit werken op de motor?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij is het percentage motorrijders die met een flinke hoeveelheid alcohol op rijden te verwaarlozen.

Flameon

Badass junkie
Lijkt me ook lastig om zat op een motor te zitten, dan val je toch zo om?
Vandaag goeie actie. Om 15u reed ik naar een feest van een collega .... alcoholcontrole. Perfect op zondagmiddag. Ben blij dat ik een bob had, moest wel lopen van zijn huis naar het mijne hahaha

k00k

Bewuste gebruiker
Iemand anders, die nuchter is, laten blazen. Of een andere auto pakken. Het zal niet echt veel helpen ofzo.

Manonnie

Wijs gebruiker
k00k zei:
Iemand anders, die nuchter is, laten blazen. Of een andere auto pakken. Het zal niet echt veel helpen ofzo.
Lekker onverantwoordelijk van degene die nuchter is om te laten blazen..

Flameon

Badass junkie
Andere auto pakken zou idd heel makkelijk kunnen, zouden ze daar in den haag niet aan gedacht hebben hihi

Escoban

Bewuste gebruiker
k00k zei:

Als je gepakt zou worden in zo'n auto terwijl je wel een flinke slok op hebt zal je waarschijnlijk keihard genaaid worden en terecht. Het punt van een andere auto pakken is wel een heel goed punt. Je zou dus in principe nooit iemands auto mogen lenen, anders faalt het. En soms moet je nou eenmaal een andere auto gebruiken.

NorthernLightBE

Bewuste gebruiker
Op zich vind ik het niet zo'n probleem voor de privacy. Ik sta standaard erg negatief tegenover veel dingen dat met controle en bestraffing te maken heeft maar ik zie dit niet echt als een gevaar van de privacy immo. Misschien niet al na 1 keer zo'n alcoholslot, maar bv na 3x gepakt te worden in een termijn van 2 jaar?

Stel je voor dat ze zo'n systeem uitvinden met drugs.
DF met de fiets :P

trem

Experimenterende gebruiker
lijkt me echt verschrikkelijk om iemand aan/dood te rijden met alcohol op achter het stuur. rij zelf gelukkig niet. maakt natuurlijk niets uit zo'n ongeluk als het hoe dan ook (ook nuchter) je schuld was, maar ik denk dat met alcohol op je het altijd daaraan zal blijven wijten en je nooit echt goed van het schuldgevoel af zal komen, zelfs al kon je er echt niets aan doen.

trem

Experimenterende gebruiker
vind het in principe een goeie maatregel dus voor degenen die herhaaldelijk in de fout gaan. maar of het echt werkt? weenie

Midi

Newbie
Het alcoholslot is levensgevaarlijk en komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede. Je krijgt het bij de eerste keer meteen al opgelegd. Deze hele maatregel kost je ongeveer €5000,00. In de auto gaan hele sirenes af die je afleiden van de rijtaak. Ook reageert het slot op, behalve alcohol, eten, drinken (niet alcoholisch dranken natuurlijk) en nog veel meer. En als je door bijvoorbeeld, kauwgom of vruchtensappen meer dan 3 x een foute test hebt, wordt je onterecht uit het ASP programma gezet. Je kan niet bewijzen dat het door een colaatje of een kaugompje komt. Ze gaan uit van de gegevens van het slot. Dit is dus geen eerlijke en veilige maatregel.

Klik voor meer info op de link hieronder. En als je tegen het slot bent, teken dan a.u.b de petitie.
http://stophetalcoholslot.petities.nl/
Op de site van de petitie, is o.a een geanonimiseerd gesprek met het CBR te beluisteren, waarop de CBR medewerkster gewoon toegeeft dat het slot op van alles en nog wat reageert. Ook staat er een link op de site die verwijst naar een blog, Ervaringen delen alcoholslot. Ik zou willen vragen deze ervaringen te lezen en zonodig je eigen ervaringen erbij te zetten.

Groet Midi

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vind het een beetje vergezocht, zo'n slot. Het probleem ligt bij de persoon, want die denkt kennelijk niet na en wil gaan rijden met alcohol op. Kun je toch beter wat aan de gedachtengang en het verantwoordelijkheidsgevoel van de persoon in kwestie doen, ipv zo'n mechanisch ding in je auto waar degene die het in gebruik neemt (moet nemen) waarschijnlijk geen haar beter van wordt. Volgens mij wordt men niet echt verstandiger door zo'n opgelegde 'oplossing'. Beter leer je mensen gewoon met alcohol omgaan. (Niet dat dat geen heel klus is hoor.)

Midi

Newbie
Mijn zoon had ongeveer 4 drankjes op. Is een beginnende bestuurder.Is natuurlijk niet goed te praten, maar de boete van justitie heeft hem met beide benen op de grond doen staan. Daar heeft hij van geleerd. Mijn zoon is geen probleem drinker. Hij heeft een eenmalig fout gemaakt waar hij veel spijt van heeft. Hij, en wij ouders ook, hebben al heel veel meegemaakt met dit slot. Dit slot is een ondoordachte mensonterende maatregel. De afleiding van dit slot is enorm!! Er zijn heel veel mensen die denken dat het alleen het blazen is. Maar er komt veell meer bij kijken. Tijdens het rijden geeft het slot harde sirene (s) en verschijnen er teksten op het display. Als de verkeerssituatie het blazen niet toe laat, krijg je om de 4 minuten een signaal te horen en moet je op het knopje oké klikken. Doe je dit niet, blijft het slot piepen. Precies in de 12 de minuut, krijg je me toch een sirene te horen die alleen uit gaat als je de motor uit hebt gezet. Er komt dan een tekst in beeld, wat ook afleid, stop de auto onmiddellijk. Als je geen mogelijkheid hebt om meteen te stoppen, blijf je al die tijd met een oorverdovende sirene rijden. Je bent totaal afgeleid en hebt dan geen notie meer van wat er om je heen gebeurt!! Als je dit overleeft, en je op een veilige plaats je motor uit hebt gezet, houdt de sirene pas op. Als je je auto dan weer start, komt er een tekst op het display dat je binnen 15 dagen het slot uit moet laten lezen. Dit kost je dan ook nog eens €60,00 en je krijgt een aantekening dat je een geweigerde her-test hebt. Dit wordt net zo zwaar bestraft als het drinken van alcohol!! Ook mag je als je een auto gaat kopen, geen testrit maken. Als het slot een mankement vertoont, moet jezelf voor een oplossing zorgen. En desnoods op je eigen kosten een sleepauto huren. Je hebt nergens recht meer op. En er zit een gevaarzettend karakter in. Zo zijn er heel veel dingen die niet kloppen. Het is heel moeilijk om op internet, in bepaalde forums, je verhaal te vertellen. Ze dreigen meteen om je te verbannen. Ik ben blij dat ik mijn verhaal hier kwijt kan. Voor diegeen die de moeite neemt op op de site van de petitie te kijken, kan op de link klikken van het CBR gesprek. Daar is een foto te zien van een auto waar het slot ingebouwd zit. Ze hadden het slot net zo goed op de grond kunnen leggen. Dit slot zit absoluut niet op een makkelijk bereikbare plaats. Deze persoon moet levensgevaarlijk blazen. Ik hoop echt dat de uitspraak van de rechtszaak snel komt, voor er ongelukken gebeuren door de afleiding het slot. En dit dan terwijl je nuchter achter het stuur zit.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Klinkt inderdaad niet als de beste oplossing, maar men raakt nogal makkelijk afgeleid achter het stuur. Ik zie mensen whatsappen, bellen en smsen tijdens het rijden. Dan zal zo'n sirene niet al te erg zijn, vind ik dan.

Bovenaan