Grappig is dat toch, dat er vaak een soort 'voor wat, hoort wat' dynamiek is. Jullie doen je best om mij van advies te voorzien en dus ... Maar zo werkt het toch hopelijk hier niet? Advies is alleen maar advies. Verder niets. Het is geen eis of bevel of norm of gebod of wet; het is advies. En een kenmerk van advies is dat het
vrijblijvend is. Het fijne van dit forum is dat we allemaal in de shit hebben gezeten of nog wel zitten en dat we daarom (denken) wat beter advies te kunnen geven dan de gemiddelde oetlul. Maar het is nog steeds advies, totaal niet verplichtend.
Ik heb het idee dat je dat gelukkig ook wel merkt en dat je daarom zelfs zo eerlijk durft te zijn om dit te bekennen. Wat ook heel fijn is, want het is echt een heel bekend fenomeen. Door daar over te praten, kan het steeds beter getackeld worden omdat het wel een belemmerend idee is. Zoals
@dupont zegt: het is een gevangenis. Het houd je klein en verborgen. Het zet je in een underdog positie.
Terwijl advies juist heel goed kan zijn om je eigen tegengestelde mening te vormen. Ik herken het heel erg, dat idee dat je maar moet doen wat anderen zeggen. Het idee dat iedereen het beter weet, iedereen het beter voor elkaar heeft, iedereen beter in elkaar zit dan ik. Maar dat is niet waar natuurlijk. Want iedereen heeft zijn eigen achtergrond die hij meeneemt in zijn advies en die sluit niet altijd aan bij jouw situatie. En dat geeft je weer de mogelijkheid om te kijken naar je eigen gevoel/idee. Waarom slaat het niet 'aan'? Waarom kan het zelfs soms een totaal tegengesteld gevoel geven?
Mijn advies is om alles in je leven te gebruiken om jezelf beter te leren kennen en daardoor beter van jezelf te kunnen houden. Want ik denk dat hoe beter of meer je van jezelf kunt houden, hoe meer je ook van het leven en alles erin kunt houden. Maar weet je, dat zegt helemaal niets. Alleen dat ik zo denk en dat ik daar op dit moment mee bezig ben. Vanuit die hoek geef ik dan ook advies. En als je daar helemaal niet mee bezig bent, dan is mijn advies iets wat je gewoon lekker naast je neerlegt. Helemaal prima.