Paddokweekset: grappig

Jpilot

Experimenterende gebruiker
Geen dank, overigens nog een tipje. Ik zie dat veel mensen de growkits onder een lamp zetten. In tegenstelling tot wiet is dit bij paddenstoelen totaal niet nodig. Als je het wel wilt doen is 2 uur meer dan genoeg. En neem dan een TL, die worden niet zo heet.
Paddenstoelen hebben alleen licht nodig om te bepalen wat onder en boven is.

paupie

Bewuste gebruiker
waj00w dat zijn zeker goed tips.

Ik zou opzich ook wel growkit willen. Lijkt me wel leuk :). Denk alleen niet dat me ouders het ok vinden...:(

Jpilot

6 jaar geleden begon het bij mij gewoon in een hoekje boven op de kledingkast. Growkit is enkele centimeters groot, met een zak er omheen, niemand die het ziet :)

fun

Bewuste gebruiker
Ziet er inderdaad allemaal goed uit, maar als je wilt gaan beginnen met kweken zou ik geen growkitje kopen.
Zoals de topicstarter al zegt, je ziet ze alleen groeien als je het goed doet.

Veel leuker is het om zelf al het voorbereidende werk te doen en beginnen met een spoor. dat je echt van de sporen die onder de hoed van de paddo zitten je eigen paddos gaat kweken...dat is écht leuk om te doen!
Ook bespaar je bijna 40 euro die een groeisetje kost.
Voor dat geld koop je al je startersbenodigheden en genoeg voedingsbodem om nog vele kweken te kunnen doen!
Wil je maar één keer "voor de leuk" kweken, dan is zo'n groeisetje n optie.

Zelf ben ik ook begonnen met informatie opzoeken op internet en nadat ik genoeg info had gelezen en langzaam alle benodigdheden had, kan ik starten met mn eerste kweek.
Op http://www.fsre.nl/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0
kun je het hele verslag van mijn kweek van begin tot eind nalezen.

Het is goed gelukt en ik heb nog nooit zo'n heftige en fijne trip beleeft als van die paddo's!

Jpilot

Klopt, maar zoals je weet fun is een kweeksetje leuk als kennismaking, en weet je zeker dat het lukt. 40 euro is de prijs van azarius, er zijn zat goedkopere leveranciers, als je maar goed zoekt :wink:

Daarnaast is helemaal from scratch beginnen zeker niet moeilijk. Maar als het meteen de eerste keer lukt heb je wel mazzel. Daarnaast heb je redelijk wat spullen nodig. Snelkookpan, potje, filterzak, coco, verm, polifyl, spuit, naald, sporen, substraatbakje met deksel. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog het een en ander. Als je die spullen eenmaal in huis hebt is het zo gepiept, maar je moet ze wel eerst ff koken ( kleine 80 euro als je alles in de winkel koopt ) Online misschien 60.

Jpilot

In principe kan er met rijstmeel kweek weinig mis gaan. Als je je maar aan de kweekhandleiding houd.

Ik zie potjes ( potjes zijn bij de supermarkt 17 cent, en dan krijg je de appelmoes er gratis bij )
Vermuceliet is 10 euro per 100 liter. ( ik vermoed dat jij iets meer betaald hebt :wink: )
En rijstmeel is ongeveer een euro per kilo bij de toko. Of als je het zelf maakt een kleine 10 cent.
Dus ik zou zeggen maak je zelf nog eens blij en probeer het gewoon nog eens, tis de verkoop niet waard.

Als je intresse hebt mag je me wel mailen, dan leg ik het je graag uit.

Happydude

Belezen gebruiker
gaaf winkeltje in je onderschrift !!
(ik wil ook nog iets gaan doen met zo`n e-commerce site :wink: )

maar die appelnmoes pottjes hoe kun je die dan sterriliseren ??

of is dat niet zo`n probleem ?? het schijnt toch nog al moeilijk te zijn
althans dat stond in de gebruikshandleiding toenertijd .. dus ik alles koken enz. en de naald gesterriliseerd alleen groeide er niets ... dus ik denk dat de spuit te heet is geworden .. heb net de spuit in vuilnis weggepleurd dus .. mischien dat ik bij jouw maar eens wat sporen moet halen .......

Jpilot

Er zijn globaal gezien 2 manieren van kweken. De bruine rijst manier, en de hele graan methode. De eerste is het meest simpel, maar heeft wat minder opbrengst.
Wat je doet is rijstmeel, en vermucelite droog mengen, dan voeg je de juiste hoeveelheid water toe tot het luchtig maar vochtig is, dit vul je af in potjes, lekker luchtig ook weer, niks aandrukken. Dan doe je de deksel er losjes op, en kook je de potjes in een laagje water ( eigenlijk stomen ) Dit doe je voor 1 uur. Nu zijn de potjes klaar om gebruikt te worden, laat ze afkoelen in een schone bak. Maak dan een sporenspuit en spuit dat in. Even weekje of 2 wachten, cakjes uit de potjes halen, en plukken maar. Klinkt heel simpel maar er zitten heel veel haken en ogen aan. De grootste kans is dat je potjes besmet raken, en je de verkeerde schimmel kweekt.

Voor de hele graan methode heb je een snelkookpan nodig, anders lukt het niet. Als je geen sporenspuit kan maken dan kun je dat beter door iemand laten doen die er verstand van heeft. Dus of kopen, of even iemand vragen.

Tigos

Ik heb onlangs een kweeksettje van azarius gekocht. Nu bleek toen ik het hoekje wou afkraken dat het bakje niet volledig gesloten was. Ik heb het hoekje dan natuurlijk afgekraakt en er water in gedaan maar het ganse substraat kwam naar boven. Nu vraag ik me af of dat het geen kwaad kan voor de toekomstige paddestoelen. :confused:

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Het kan een beetje omhoog gaan door het water ja, maar je moet het overschot aan water ook weer een beetje afgieten zodat de deksel er weer op kan. Het is gewoon de bedoeling dat het eventjes onder water staat, en later moet je al het water afgieten enzo. Staat wel helder uitgelegd in de gebruiksaanwijzing dacht ik zo :)

Jpilot

Dan zijn mijn growkits makkelijker :wink:

Maar idd je maakt dat lipje open, en laat hem vol lopen. Het substraat komt omhoog omdat het waarschijnlijk al een klein beetje vocht is verloren. Dit kan komen omdat de kweekkit oud is, of omdat het veel vocht heeft verloren tijdens de colonisatie. Als de deksel los zit dan moet je eerst goed kijken of je kit nog wel oke is. Alleen dan geeft azarius je een nieuwe.
En volgende keer gewoon die van mij kopen :wink:

Just kidding, ben benieuwd wat je resultaten zijn.

Tigos

Ik hoop dat ik veel paddestoelen krijg. :grin: Ik hoop dat er niet te veel bacteriën in gekomen zijn tijdens de verzending. Ik denk dat de kit nog wel inorde is. Het ziet er niet het zelfde uit als de foto's van de handleiding. Het witte gedeelte zit ongeveer overal vanboven en de bruine stukjes zitten maar aan 1 kant. Ook zijn de witte stukjes vol met witte schimmel. Ik weet niet of dit kwaad kan....

Tigos

De paddo's zijn nu zo'n 3dagen ver (maandag water in gedaan en dinsdag water uitgegoten). De ene helf is nu al goed beschimelt en de andere helft niet :confused: . Mijn vraag is nu of dat het beschimmelen normaal is.

Frisko

Badass junkie
Tigos zei:
De paddo's zijn nu zo'n 3dagen ver (maandag water in gedaan en dinsdag water uitgegoten). De ene helf is nu al goed beschimelt en de andere helft niet :confused: . Mijn vraag is nu of dat het beschimmelen normaal is.
aangezien een paddestoel een schimmel is denk ik van wel :wave:

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Tigos zei:

Zolang het wit schimmel is en geen bruine/groene stinkende smurrie zijn het volgens mij de goeie schimmels :wink:

Ik heb trouwens ook een setje besteld, hopelijk heb ik m dinsdag of woensdag. Updates volgen :wave:

Jpilot

Stukken waar zich geen schimmel bevind zijn normaal. Bruine vlekken echter niet. Dat is of een stuk uitgedroogd substraat, of een besmetting. Wat wel kan zijn bruine druppels vloeistof op witte schimmel. Dit zijn de afvalstoffen van de schimmel.

Suc6 met je growkit, foto ?

Tigos

Moet daar echt geen water meer bij nadat het 12u in water heeft gestaan? Ik vind het nogal raar dat het een week zonder water kan.
Momenteel nog geen paddestoelen. Ik zal jullie zeker nog rapporteren over de paddestoelen :grin: .

Jpilot

In de kweekset zit graan, dat is volgezogen met water, daarop zit een casinglaag die ook vocht bevat. Dat is echt genoeg. Wat wel belangrijk is is water geven na elke oogst. Kijk naar de handleiding die je hebt gekregen hoe dat precies moet. Anders kun je mijn handleiding van me site downloaden daar heb ik het ook in omschreven. ( url staat in me profiel )

Tigos

Vandaag staan er 4 kleine paddestoelen :grin: . één van hen is iets groter dan halve centitmeter! Het schimmel lijkt nu precies op witte pluisjes met vochdruppeltjes op.
De set is nu 8 dagen oud, dus het zal wel langer duren dan 10 dagen vooraleer er wat meer paddo's op staan.

Tigos

Jpilot zei:
In de kweekset zit graan, dat is volgezogen met water, daarop zit een casinglaag die ook vocht bevat. Dat is echt genoeg. Wat wel belangrijk is is water geven na elke oogst. Kijk naar de handleiding die je hebt gekregen hoe dat precies moet. Anders kun je mijn handleiding van me site downloaden daar heb ik het ook in omschreven. ( url staat in me profiel )

De handleiding ligt hier naast me. het enigste wat ik me af vroeg ofdat de bodem niet in het water moest zitten omdat ik dat ergens gelezen heb. Maar blijkbaar geen water geven.

The Used

Bewuste gebruiker
Ik heb nu ook mijn eigen setje gekocht bij azarius voor 37,50 + 5 euro verzendkosten... Ik ben benieuwd , alleen nog wel een probleempje is dat ik niet weet hoe mijn ouders er tegen over zullen staan ik hoop maar dat ze het niet verbieden, maar vast niet joh. :) , ik ga ook foto's posten en een recensie plaatsen.

Tigos

The Used zei:
Ik heb nu ook mijn eigen setje gekocht bij azarius voor 37,50 + 5 euro verzendkosten... Ik ben benieuwd , alleen nog wel een probleempje is dat ik niet weet hoe mijn ouders er tegen over zullen staan ik hoop maar dat ze het niet verbieden, maar vast niet joh. :) , ik ga ook foto's posten en een recensie plaatsen.

Dit probleem had ik ook. K'heb gezegd dat de paddestoelen voor in de soep zijn maar natuurlijk gaat dit door allerlei omstandigheden niet doorg aan :wink:

Trouwens nu tel ik al 6 paddestoelen

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Veel succes ermee allebei :)

Hm... mijn foto's doen het allemaal niet meer :(

Zo zag het er uit (de 1e vlucht had ik iets te laat geplukt bleek later):

Klaar om te drogen

Gedroogd

The Used

Bewuste gebruiker
Tigos zei:
The Used zei:

Dit probleem had ik ook. K'heb gezegd dat de paddestoelen voor in de soep zijn maar natuurlijk gaat dit door allerlei omstandigheden niet doorg aan :wink:

Voor in de soep haha :P, die paddo's zijn idd heel erg mooi! ik zie alleen geen kleintjes , heb je die al weggehaald ?

Jpilot

Je moet die worteltjes er af knippen, zo kan de paddenstoel vocht verliezen via de onderkant en zijn ze 2 dagen eerder droog.

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Tigos zei:
Dit probleem had ik ook. K'heb gezegd dat de paddestoelen voor in de soep zijn maar natuurlijk gaat dit door allerlei omstandigheden niet doorgaan :wink:

Ach, paddo's in tomatensoep smaakt best lekker hoor :mrgreen:

Ik heb mijn setje ook binnen.. staat nu in te weken in de koelkast :)

Tigos

Een vraagsje over het plukken van de paddo's. Stel dat je grote en kleine paddo's hebt. Moet ik de grote dan plukken en de kleine nog een tijdje laten staan of van de eerste keer alles plukken?

Nu staan er al 14 :grin:

Delirium

Badass junkie
je hebt mooie paddestoeltjes gekweekt, Sweet_Shadow! Zien er lekker uit :P

Lijkt me geweldig om zelf te kweken, hoop dat mijn moeder er toestemming voor geeft :openmouth:

Tigos

Vandaag om dit uur zo'n 19 paddo's. Ik heb al een foto gemaakt maar is nogal onduidelijk dus zal ik proberen als ze nog wat groter zijn nog een paar te posten, als het teminste lukt.

Jpilot

Tigos zei:
Een vraagsje over het plukken van de paddo's. Stel dat je grote en kleine paddo's hebt. Moet ik de grote dan plukken en de kleine nog een tijdje laten staan of van de eerste keer alles plukken?

Nu staan er al 14 :grin:

Paddenstoelen zijn geneigd om in groepjes te groeien. Dus de kans is groot dat als je die grote er uit trekt, dat de kleine mee komt. Dit kan geen kwaad. Je moet wachten tot alles zo ongeveer klaar is, en dan pluk je hem helemaal leeg. Niet te lang wachten want dan komen de sporen vrij en wordt het een plakkerige bedoeling.

Wow relax man, zien der erg goed uit en ook echt heel groot of zie ik dat verkeerd of ben ik telkens afgezet met kleine paddo's :openmouth:

En Hoe kom je aan zo'n kweekset dan? ik en een maat zijn al langer van plan eige paddo's te kweken, lijk me gewoon chill om heerlijk te trippe op je eigen gekweekte opgegroeid zien wordende paddo's :mrgreen:

Tigos

Vandaag 28 al. Ik zie eentje dat horizontaal neerligt. en eentje dat horizontaal nog onder zit. Ik zie ook dat er velen naar 1 kant overhellen. Kan dit te wijten zijn met de lichtinval?

Jpilot

Er zijn veel betere. Bovendien beschrijft deze handleiding nagenoeg alleen de PF tek, en daar heb je dan weer niets aan met een kweekkit. Alhoewel niets, in het globaal is het wel leuk om te lezen.

The Used

Bewuste gebruiker
Ik heb nu ook een kweekset besteld maar hij wil maar niet aankomen! ( onder rembours ) we zijn nu alweer 5 dagen verder :openmouth: :angry:

Bovenaan