Nicotine

Kees Klapkaak

Bewuste gebruiker
Na zo’n 6 jaar gerookt te hebben ben ik het spuugzat..
Ik ga stoppen met roken.
:)

Officieel aanstaande vrijdag 29 augustus om exact 00.00 uur rook ik de laatste sigaret, en stop ik voorgoed!

Waar doe ik dit voor?

- Om een betere reuk en smaak te krijgen
- Gezonder ogende huid en haar
- Schoner gebit en frissere adem
- Betere conditie
- Betere weerstand
- Om meer als 1000 euro per jaar uit te sparen

Nicotine is lullige kut drugs het doet niets met je,
maar je verlangt er wel naar!

Mijn vooruitzichten na 29 augustus

-Na 8 uur is het nicotine gehalte in je lichaam al gehalveerd en de hoeveelheid zuurstof in je lichaam kruipt terug naar een normale waarde.

-Na 1 dag is de carbonaat monoxide uit je lichaam en kunnen de longen beginnen zichzelf langzaam maar zeker te herstellen.

-Na 2 dagen is al de nicotine uit je lichaam verdwenen en het gevoel van smaak en geur is aanzienlijk gestegen.

-Na drie dagen neemt de conditie langzaam weer toe en wordt ademhalen weer makkelijker.

-Na 2 weken wordt de bloedsomloop weer beter. Hierdoor krijgt de conditie een enorme duw vooruit.

-Na 3 maanden zal de rokershoest zo goed als verdwenen zijn en is de longfunctie voor meer dan 10% verbeterd.

Het gaat moeilijk worden maar ik weet zeker dat het ditmaal keer lukt.

Dit wou ik met jullie delen,
Je kan me in dit topic succes wensen of samen met me stoppen.

Adios amigos,
Kees met de swingende onderkaak
:wink:

Flameon

Badass junkie
Succes met het stoppen!
Ik ben een tijd geleden ook gestopt, maar op het werk toch weer eens een sigaret aangestoken en dan wordt het toch gelijk weer een gewoonte.
Gelukkig en misschien ook wel tot mijn verbazing hoef ik voor mezelf bv niet op bepaalde momenten steeds te roken, dus wellicht toch niet echt verslaafd.
Maar in stressvolle situaties is een sigaretje wel eens ontspannend, maargoed dan hoef je nog geen pakje weg te blazen

troebadoer

Bewuste gebruiker
Je hebt gelijk. Ik wil al een tijdje stoppen !!

Het is alleen moeilijk als ik wat alcohol op heb, dan smaakt het me erg goed.

Ik heb net mijn pakje op, ik ga proberen vanaf nu te stoppen..

Ik hou jullie op de hoogte :wave:

Gemini

Badass junkie
Succes, Kees Klapkaak!

Ik wacht er nog wel even mee voordat ik ga stoppen, tot ik echt gemotiveerd genoeg ben. Als ik dat niet ben heeft het toch weinig zin, dan begin ik in no-time weer.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Succes, als je het echt wilt is het makkelijk. Het is voor mij nu een klein half jaar geleden dat ik voor het laatst gerookt heb en ik hoest nog steeds ranzig dik slijm op, soms nog steeds met bruine stukjes erin (Die smakelijke details waren nodig om aan te geven wat een troep sigaretten eigenlijk zijn :þ)

Detroit303

Bewuste gebruiker
Met de juiste mindset kan stoppen met roken veel minder moeilijk zijn dan je denk.

Ik raad je het boek aan van Allen Carr. Hiermee ben ik ondertussen ook al 4 maanden gestopt!

Four months, five days, 21 hours, 2 minutes and 4 seconds. 767 cigarettes not smoked, saving 141,34 €. Life saved: 2 days, 15 hours, 55 minutes. :grin: :grin:

Veel succes ermee! Het leven wordt enkel beter zonder te roken en je mist niks!!

takala

Bewuste gebruiker
Varry zei:
Met de juiste mindset kan stoppen met roken veel minder moeilijk zijn dan je denk.

Ik raad je het boek aan van Allen Carr. Hiermee ben ik ondertussen ook al 4 maanden gestopt!

Four months, five days, 21 hours, 2 minutes and 4 seconds. 767 cigarettes not smoked, saving 141,34 €. Life saved: 2 days, 15 hours, 55 minutes. :grin: :grin:

Veel succes ermee! Het leven wordt enkel beter zonder te roken en je mist niks!!

Ik heb em een aantal jaar geleden proberen te lezen, maar ben maar tot de helft geraakt.
helpt het echt dat saaie kutboek te lezen? Ik zou willen stoppen na de herexamens. Ik woon namelijk momenteel ff bij mn moeder om te studeren en hier liggen de saffen voor het rapen.
Misschien pak ik dat boek dan nog eens vast ter steun...
In ieder geval al proficiat aan diegenen die gestopt zijn en een poging gaan wagen :beer:

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
succes!

btw ik weet niet waar je die vooruitzichten vandaan hebt, maar ze zijn precies wel op maat van zware rokers?? Ik rook max 10 sigaretten per dag (shag, wat ze ook beweren, volgens mij gezonder dan filters), maar als ik een dag niet rook merk ik al dat smaak en rook vooruitgegeaan zijn, rokesrhoest heb ik geen last van (maar dus wel als ik een dag filters rook), en voor de rest van de dingen ben ik nog niet lang genoeg gestopt :(

edwin__

Belezen gebruiker
verstandig :grin: als je hiermee doorzet ben je jezelf de rest van je leven dankbaar. gewoon geen uizonderingen meer maken. koop van het gespaarde geld een vaporiser of een pijpje :)

flipkonijn

Bewuste gebruiker
Ik stop!!

..

..

Failed!
Steekt snel een nieuwe op.

Ik wens je allesinds veel succes, mij lukt het niet zo makkelijk omdat ik nietveel rook maar in bepaalde situaties/ momenten rook ik wel veel en dit maakt het erg hardnekkig..

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik heb nooit begrepen waarom mensen rookten.

Spor

Wijs gebruiker
acidboy zei:
Welhallodaar zei:
Vraagje, hoelang kun je roken voordat je kanker krijgt?

Ik denk dat dit, by far, de meest domme vraag is die ik in toch wel een tijdje heb gehoord.

Maar vergeet niet dat we het over welhallodaar hebben he :)

grapje he :wink:

Ik ben een tijd geleden zelf ook gestopt met het roken van sigaretten... Weer. Heb eerst 2 jaar gerookt, toen 3 jaar ofzo gestopt geweest en was dan afgelopen 1 januari weer begonnen. Maar vond het maar smerig al die tijd, dus ben ik er ook maar weer mee gekapt, zonder moeite na weer 6 maanden gerookt te hebben. Maargoed succes !

Ewie

Belezen gebruiker
Ik heb het geluk dat ik er niet verslaafd aan kan raken echt, ik rook soms een dikke week niet, alleen in sommige situatie's (als je uitgaat, of soms met vrienden bent..) rook ik. Geld eigenlijk ook voor ale andere drugs, alleen de wiet moet nog wat minderen.. :wink:

Ik vind het ook eigenlijk gewoon vies, alleen soms is het wel lekker voor de zenuwen bijvoorbeeld (ben beetje een druk/gespannen soms, dan helpt een sigaretje wel iets lijkt het).

maxrelax07

Belezen gebruiker
Ik heb nooit de 'kalmerende werking' verstaan... en die was/is/zal in mijn ogen er niet zijn :grin:
Gewoon door de kleine mutaties die je genen ondergaan door de nicotine, wordt het feit dat je weer nicotine binnenkrijgt ontspannend (alvast mijn theorie, ps nicotine muteert genen)

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
maxrelax07 zei:
Ik heb nooit de 'kalmerende werking' verstaan... en die was/is/zal in mijn ogen er niet zijn :grin:
Gewoon door de kleine mutaties die je genen ondergaan door de nicotine, wordt het feit dat je weer nicotine binnenkrijgt ontspannend (alvast mijn theorie, ps nicotine muteert genen)
Rokers zeggen vaak dat roken helpt om
rustig te worden als ze gespannen zijn
en opwekt wanneer ze vermoeid zijn. Dit heeft te maken met de dosis nicotine die je binnen krijgt. Als je weinig nicotine binnen krijgt, geeft dat een opgewekt en alert gevoel door de adrenaline die vrijkomt. Wanneer je meer nicotine binnen krijgt geeft dat een ontspannen en rustig gevoel, omdat de onthoudingsverschijnselen van het niet-roken verdwijnen. Dit werkt dus net zoals bij alcohol. Eerst wordt je actiever, maar hoe meer je drinkt hoe vermoeider je je gaat voelen.

Ik weet alleen niet waarom ik graag wil roken als ik gedronken heb, maar dit geeft gewoon echt een goed gevoel :beer:

Ensenata

Experimenterende gebruiker
Immo zei:
Angramar Temenos zei:
Ik heb nooit begrepen waarom mensen rookten.

Omdat het heel erg stoer is in onze status georienteerde samenleving.

Hahaha! :grin:

20-30-40 jaar geléé was het stoer ja, maar als je tegenwoordig rookt ben je een soort van verschoppeling der maatschappij ofzo.. +-10 jaar geleden kon je zelfs nog roken in het vliegtuig enzo.. damn dat had ik mee willen maken, is net een paradijs :tearsofjoy:

MAAR, succes met stoppen!

Inhale

Bewuste gebruiker
Ik snap er werkelijk helemaal niks van waarom mensen zouden willen roken. ik bedoel, kijk om je heen, je ziet hoe verslavend het is. En wil je iets "rustgevends" dan zijn er GENOEG andere dingen die niet verslavend zijn. En kinders die beginnen omdat het stoer of spannend is kunnen ook beter wiet, paddo's of alcohol ofzo gebruiken.

Maarja, ieder zijn ding :sunglasses:

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
Inhale zei:
Ik snap er werkelijk helemaal niks van waarom mensen zouden willen roken. ik bedoel, kijk om je heen, je ziet hoe verslavend het is. En wil je iets "rustgevends" dan zijn er GENOEG andere dingen die niet verslavend zijn. En kinders die beginnen omdat het stoer of spannend is kunnen ook beter wiet, paddo's of alcohol ofzo gebruiken.

Maarja, ieder zijn ding :sunglasses:
Het maakt mij niet uit dat het verslavend is alleen dat het ongezond is :cry: en duur

chase

Newbie
Het rustgevende effect van nicotine is er wel maar word verkeerd geinterpreteerd heb ik vaak de indruk. Het is niet dat je van de nicotine rustig wordt, net andersom eigenlijk. Een dagijkse roker heeft een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Wanneer het nicotinepijl in je bloed zakt word je een beetje nerveus. Zie het als een mini afkick. Wanneer je het pijl terug op hoogte brengt, word je gelijk terug rustiger.

Een 2de element dat ik effe wil aanhalen is het volgende. Rokers beweren vaak dat ze rustiger worden van een sigaret. Vooral op de werkvloer. En eigenlijk is dit wel zo. Maar niet alleen door de sigaret. Het heeft ook een stuk met de context te maken. Een roker kan op dewerkvloer om de pakweg 2uur het werk even neerleggen om de zgn rookpauze. Roken op de werkvloer is al overal al ettelijke jaren verboden, dus gaan ze naar een designated smoking area. Om de 2 uur 10 minuten pauze is op een gemiddelde werkdag toch gauw een 40 tal minuten extra pauze die een roker heeft tov een niet roker. Want jaaa als niet roker je werkplaats verlaten zonder reden is zo not done. De sigaret geeft je een reden. Je 'moet' gaan roken :wink:

Ik bekijk dit trouwens niet helemaal theoretisch, ik heb practijkervaring.
Mijn status: toch een jaar of 7 een stevige roker geweest. Nu al 5 jaar niet meer gerookt. Ik ga niet zeggen dat ik het niet meer mis, maar de focus op de sigaret is wel verdewenen. Maar ik moet me regelmatig mezelf aan herinneren waarom ik nou net met die troep gestop ben :wink:

tomz0r

Badass junkie
Als ik sporadisch rook geeft het me een ontspannen gevoel wat je een beetje kan vergellijken met stoned zijn. Als ik langere tijd achter elkaar rook voel ik er vrij weinig van.

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
tomz0r zei:
Als ik sporadisch rook geeft het me een ontspannen gevoel wat je een beetje kan vergellijken met stoned zijn. Als ik langere tijd achter elkaar rook voel ik er vrij weinig van.
Ja dat komt door de gewenning, je hebt steeds meer nicotine nodig voor hetzelfde gevoel. dat maakt het zo slecht denk ik

Complicity

Belezen gebruiker
Welhallodaar zei:
tomz0r zei:
Ja dat komt door de gewenning, je hebt steeds meer nicotine nodig voor hetzelfde gevoel. dat maakt het zo slecht denk ik
Dikke bullshit, volgens jou ga je als roker dus steeds meer roken om hetzelfde effect te bereiken? Ik rook al jaren en het effect van een sigaret is nog steeds hetzelfde.

Gemini

Badass junkie
Als je steeds langer rookt, komen er steeds meer situaties waarin je gewend bent om even lekker een sigaretje op te steken.
Toen je net begon rookte je misschien je sigaretje stiekem op het schoolplein en had je er 's avonds thuis geen behoefte aan, maar in de loop van de tijd komen er steeds meer momenten dat je rookt. Na het ontbijt, bij de bushalte, in je pauze en ga zo maar door, ieder heeft zijn eigen momenten. Ik rookte altijd in mijn kamer achter de pc, maar daar ben ik in Januari mee gestopt. Ik had er moeite mee, omdat ik het zo gewend was gedachteloos even een peuk aan te steken, de nicotine miste ik niet. Het is de gewenning waardoor je meer gaat roken, niet echt de dringende behoefte aan nicotine.
Ik heb niet ineens 's ochtends 2 sigaretten nodig om mijn portie nicotine binnen te krijgen.

Welhallodaar

Bewuste gebruiker
Complicity zei:
Welhallodaar zei:
tomz0r zei:
Dikke bullshit, volgens jou ga je als roker dus steeds meer roken om hetzelfde effect te bereiken? Ik rook al jaren en het effect van een sigaret is nog steeds hetzelfde.
De acetylcholine receptoren worden overprikkeld wanneer er veel nicotine in
de hersenen aanwezig is. Hierdoor worden de acetylcholine receptoren tijdelijk ongevoelig en kunnen acetylcholine en nicotine niet meer binden. Er worden dus minder signalen doorgegeven dan normaal en er is dus meer nicotine nodig om hetzelfde prettige gevoel te krijgen. Het neuron merkt dat en maakt extra receptoren bij voor acetylcholine.

bron:
http://www.jellinek.nl/brain/index.html

Bovenaan