Neurotoxiciteit

A

Anonymous

Gast
Ik wil dit ook even behandelen.

Veel drugs werken op je neuronen, zoals mdma op serotonine, of bijvoorbeeld speed op dopamine en adrenaline.

Door drugsgebruik/misbruik raken deze neuronen beschadigt.

Je neuronen zijn essentieel om normaal te kunnen functioneren.

Schade aan je neuronen kan niet alleen komen door misbruik/gebruik van drugs, maar ook bijvoorbeeld door:
-Chemotherapie
-Stralingsbehandeling
-In aanraking komen met zware metalen als: Lood, kwik.
-Bepaalde soorten eten
-Voedsel additieven (Bij ingredienten staan soms E100 oid sommige zijn gewoon dodelijk !!(en die worden gewoon toegelaten!!))
-Pesticiden
-Schoonmaak(oplos)middelen
-Cosmetica
-Verschillende psychoactieve stoffen(Mdma, Amfetamine, alcohol.)

Neurotoxiciteit wordt ook wel Organisch psychosyndroom genoemt (OPS)

Mensen met beschadigde neuronen...
* zijn vaak verward;
* kunnen zich slecht oriënteren in ruimte en tijd;
* kunnen hun aandacht niet lang op iets richten;
* kunnen slecht samenwerken en onthouden;
* hebben een gebrek aan logica;
* hebben een verstoring van het bewustzijn;
* hebben waarnemingsstoornissen;
* hebben (soms) last van snelle wisseling van stemming of persoonlijkheid.
* hebben (soms) last van extreme vermoeidheidverschijnselen
* hebben last met het korte termijngeheugen.

Wat je kan doen om dit te voorkomen?

Matig je drugs gebruik. In alle tijden, geen uitzonderingen maken.

Er zijn 4 stadia van neurotoxiciteit:

* Type I Neurastheen syndroom. Dit zijn vage welzijnsklachten, een ziektetoestand gekenmerkt door sterke geestelijke en lichamelijke vermoeidheid en grote prikkelbaarheid. De klachten in dit stadium worden niet of nauwelijks ontdekt.
* Type IIA Blijvende veranderingen in persoonlijkheid en het gevoelsleven. Te meten anatomische defecten in de hersenen.
* Type IIB Aantasting van leerfuncties
* Type III Dementie; vroegtijdige dementie is dikwijls het eindstadium

Ik wil niemand bangmaken. Maar wel even duidelijk maken wat je kan overkomen door misbruik.

Kan je hier een sticky van maken Admins/Mods?

RandomDude123

Bewuste gebruiker
Een sticky hiervan? Alsjeblieft niet zeg. Er zijn zoveel dingen die beschadigd raken door teveel drugs gebruik, die moeten dan ook allemaal gestickd worden.

A

Anonymous

Gast
oke dan laten we jullie maar in ontwetendheid, ik probeer jullie godverdomme een beetje het goeie pad op te helpen wordt dat niet gewaardeerd? Als je hier niets mee doet jou zaak, ik probeer wat inhoud in dit forum te zetten.

Dit is gerelateerd aan drugs, genoeg reden om te posten dus.

Waarom dan geen archief? of informatief gedeelte waar je alleen kan lezen.

minn

Badass junkie
BobG zei:
oke dan laten we jullie maar in ontwetendheid, ik probeer jullie godverdomme een beetje het goeie pad op te helpen wordt dat niet gewaardeerd? Als je hier niets mee doet jou zaak, ik probeer wat inhoud in dit forum te zetten.

Dit is gerelateerd aan drugs, genoeg reden om te posten dus.

Waarom dan geen archief? of informatief gedeelte waar je alleen kan lezen.

shtshtsht....... rustig joh :)
tuurlijk mag je dit posten! maar ik denk niet dat het 'goed genoeg' is voor n sticky :)
maar als jij denkt dat t wel zo is, moet je eventjes de admins pb'en, wij hebben er geen invloed in :)

Trip Unit

Bewuste gebruiker
Ik ben het met je eens dat het zeer nuttige informatie is,maar ik denk eigenlijk meer dat dit forum een discussie site is,dan echt een informatieve site.

Site's met informatie over drugs zijn er genoeg,maar site waar over drugs gediscussierd word zijn schaars.
Maar ja aan de admins wat ze met dit forum willen.

A

Anonymous

Gast
Ik heb dit juist geschreven omdat ik last heb van een paar van deze verschijnselen. Terwijl ik niet eens gek veel heb gebruikt vergeleken met anderen.

Maar jullie willen vast alleen de goeie verhalen over drugs horen neem ik aan.

Obsessed

Belezen gebruiker
Hehe, zie ze gaan :beer:

Ff on-topic:

Zo goed als alles wat je opnoemde ,heb ik last van, niet al te hard natuurlijk.

Lana

Wijs gebruiker
Ik vind het ook wel interessant.
Kan me ook vinden in een aantal van de verschijnselen.
Ben benieuwd of je dat een keer zou kunnen laten testen ofzo, hoe het in de hersenhuishouding gesteld is.
Maar dat zal wel geen mogelijkheid zijn.

A

Anonymous

Gast
Een hersenscan is wel mogelijk, maar volgens mij kost dit best veel geld.

Leuk dat er mensen zijn die er wel geintresseerd in zijn.
Ik bedoel je kan toch niet drugs tot je nemen zonder te weten wat er precies in je gebeurd?

caatje

Badass junkie
ontopic: ik vind het een goed idee om dit soort dingen als een sticky hier op het forum neer te zetten. Als je ze niet wil lezen klik je ze niet aan toch???

off topic, Bob G laat je niet zo opjuinen joh. Hij houdt vanzelf een keer op als ie genegeerd wordt. :wink:

Trip Unit

Bewuste gebruiker
BobG zei:
Ik bedoel je kan toch niet drugs tot je nemen zonder te weten wat er precies in je gebeurd?
Helaas kan het nog te veel mensen niet schelen wat er precies gebeurt als je drugs neemt en wat je moet doen om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Ik zelf probeer zoveel mogelijk uit te vogelen de laatste tijd,om zo toch een regelmatige verantwoorde gebruiker te zijn.
Erg intressant stukje Bob....Is het pas ontdekt of wisten ze dit al heel lang?

Lana

Wijs gebruiker
BobG zei:
Een hersenscan is wel mogelijk, maar volgens mij kost dit best veel geld.

Waha het ziekenfonds zal wel zo gek niet zijn. :grin:

Nee, eigenlijk zou iedereen die gaat gebruiken eens echt goed moeten nagaan wat de stoffen met je doen qua beschadigingen op lange termijn.
Maar als je er heel jong aan begint, denk je daar niet aan. En toch zeker ga je er dan niet vanuit dat jij degene bent die verslaafd gaat raken. Of je kent verschijnselen en je wuift alles lekker in de wind.
Kortom, de meeste mensen beginnen zonder hun verstand te gebruiken jammer genoeg.

En daarom is dit topic zeker wel belangrijk. Want hier komen ook mensen die eens het één en ander willen proberen. En die worden er dan meteen op gewezen. Of tot nadenken gezet.
Best een reden voor een sticky. Blijft ie lekker bovenaan staan.

A

Anonymous

Gast
Ja precies, als ik dit allemaal had geweten voordat ik ging gebruiken had ik mischien niet +50 pillen intotaal geslikt maar zat ik waanschijnlijk op de 8-10 stuks...

boy

Bewuste gebruiker
BobG zei:
Ja precies, als ik dit allemaal had geweten voordat ik ging gebruiken had ik mischien niet +50 pillen intotaal geslikt maar zat ik waanschijnlijk op de 8-10 stuks...

Je denkt ook echt aan het bovenstaande als je al gruwelijk op toer bent met 10 pillen...

Leuke informatie, maar echt uitgebreid is het niet en het lijkt mij ook niet echt een sticky waard. Als het nou een heel stuk was over neurotoxiciteit... hier wordt slechts verteld wat goed en slecht is, maar niet waarom dat zo is.

edit: We kunnen natuurlijk wel met z'n allen dit hele topic volposten met alle weetjes over neurotoxiciteit, anti-oxidanten etc. en daar dan een grote post van maken :smoke:

A

Anonymous

Gast
ik bedoel over het half jaar niet in 1 keer wat denk je wel nie :openmouth:

Freak

Bewuste gebruiker
DF Founder
Ik heb even een aantal posts verwijdert uit dit topic.

zoals ik al in mijn pb naar jou en in feedback poste hebben we graag dit soort informatie! en zou ik het graag verwerken in een van de FAQs (die we nog moeten maken).

A

Anonymous

Gast
Freak, kan ik dit niet in het 'Informatie' gedeelte posten?

Daar staat het wel goed volgens mij.

Bal0n

Badass junkie
BobG zei:

Veel drugs werken op je neuronen, zoals mdma op serotonine, of bijvoorbeeld speed op dopamine en adrenaline.

Je neurotransmitter kan je zien als een deel van je 'Commandocentrum'.

*knip*

Ik wil niemand bangmaken. Maar wel even duidelijk maken wat je kan overkomen door misbruik.

Je neurotransmitter kan je zien als een deel van je commandocentrum? Een neurotransmitter is niets anders dan een chemisch stofje wat de impuls van zenuw A naar zenuw B over brengt.

En ik ben het verder helemaal met je verhaal eens, alleen moet je wel benadrukken dat dit het geval is bij misbruik. Bij verstandig gebriken (hey, daar is ie weer :wink:) is neurotoxiciteit vrijwel uitgesloten.

Deranged

Badass junkie
Na mijn wilde periode met veel coke en nog meer XTC had ik ook last van enkele van deze symptomen. Een paar jaar heel erg rustig aan doen heeft het wel (voor een groot deel) hersteld volgens mij.

A

Anonymous

Gast
Bal0n zei:
BobG zei:

Je neurotransmitter kan je zien als een deel van je 'Commandocentrum'.

*knip*

Je neurotransmitter kan je zien als een deel van je commandocentrum? Een neurotransmitter is niets anders dan een chemisch stofje wat de impuls van zenuw A naar zenuw B over brengt.

En ik ben het verder helemaal met je verhaal eens, alleen moet je wel benadrukken dat dit het geval is bij misbruik. Bij verstandig gebriken (hey, daar is ie weer :wink:) is neurotoxiciteit vrijwel uitgesloten.

Aangezien de meeste mensen elk weekend pep als normaal beschouwen heb ik gebruik ook geschreven.

A

Anonymous

Gast
Ik heb het in dit geval over de meeste gebruikers, je moet mensen niet te algemeen opvatten.

A

Anonymous

Gast
Kijk maar eens naar de hoeveeheid threads in elk subforum, zo kan je een klein beetje zien hoeveel van de gebruikers wat gebruiken. Populariteit enzo.

Niet dat het nauwkeurig is, maar je ziet wel waar de meeste intresse ligt.

Deranged

Badass junkie
Zoals je weet gebruik ik het elk weekend maar het is echt niet zo dat ik dat normaal vind ofzo, ik vind mezelf uberhaupt niet normaal. Gelukkig niet.

Himself

Belezen gebruiker
moeten we van alles een sticky maken dat we zo terug kunnen lezen op een andere pagina? kom op zeg.... knip en plak werk.... no offence maar dit forum is sowieso niet voor de scientists. Er is vooral de laatste tijd een erg gebrek aan quality posting. Dit forum lijkt gedomineerd te worden door domme vragen. Dit was een tijd geleden niet zo.

en ohjah! mag hier een sticky van gemaakt worden Admin/Moderator?

Himself

Belezen gebruiker
moeten we van alles een sticky maken dat we zo terug kunnen lezen op een andere pagina? kom op zeg.... knip en plak werk.... no offence maar dit forum is sowieso niet voor de scientists. Er is vooral de laatste tijd een erg gebrek aan quality posting. Dit forum lijkt gedomineerd te worden door domme vragen. Dit was een tijd geleden niet zo.

matthijs

Badass junkie
Himself zei:

Zit zeker wat in. Er staat gewoon dat wekelijks harddrugs gebruik slecht is. Dat weten we. Ik denk dat mensen die hier een heleboel moeilijke informatie bij willen, wel naar erowid gaan.

Himself

Belezen gebruiker
het is ook het geval dat wanneer iemand een trip report post, er meteen 20 posts komen van iedereen met "one-liners" over het feliciteren van de tripper. Hoezo??? Nou vraag ik me af... is dit forum bedoeld om te informeren en een goed discussie punt te vestigen of gewoon om met elkaar koekjes te eten en cyber-thee te drinken. Een integriteits kwestie, want het als newbies hier op het forum komen om te kijken naar info moeten er geen meningen zonder onderbouwingen staan.

Mindless1985

Badass junkie
Himself zei:
het is ook het geval dat wanneer iemand een trip report post, er meteen 20 posts komen van iedereen met "one-liners" over het feliciteren van de tripper. Hoezo??? Nou vraag ik me af... is dit forum bedoeld om te informeren en een goed discussie punt te vestigen of gewoon om met elkaar koekjes te eten en cyber-thee te drinken. Een integriteits kwestie, want het als newbies hier op het forum komen om te kijken naar info moeten er geen meningen zonder onderbouwingen staan.

Als je goed leest staat er vaak bij die one-liners samengevat wat ze van het report vinden, of het goed geschreven is, of ze het interessant vonden etc, en natuurlijk ook dat ze blij zijn dat het een mooie trip is geworden. Trip reports zijn er toch juist voor bedoeld om ervaringen te delen, en dat gebeurt daar ook. Als je het over gevolgen van speed gebruik wilt hebben ga je naar het speed forum, als je het over mensen die elkaar doodschieten wilt hebben ga je naar Algemeen, wil je het hebben over je zus die net naar beneden van de trap af viel en jij dat toevallig hebt opgenomen en op inet gezet hebt, ga je naar Onzin. Op bepaalde delen komen andere soort discussies of "cyberthee drinken" voor dan op andere delen.

spacekonijn

Badass junkie
Himself zei:
de cyber-thee vind ik mooi gevonden.
denk dat drugsforum juist zo actief is om dat het een combi van beide is.
tussen de felicitaties in vind je genoeg antwoorden en discussies.
nadeel : wat langer lezen af en toe
voordeel : veel mensen die hier actief blijven en mensen leren elkaar persoonlijk kennen en heb steun aan elkaar ( voorbeeld melissa ).

A

Anonymous

Gast
Sorry hoor dat ik een (veel) voorkomend probleem probeer weer te geven. Als je leest zie je ook dat velen hier schijnbaar geen last hebben van het eerste stadium. Maar zodra dat zich evolueert naar een probleem is het vaak al te laat om de schade terug te draaien. Dit is geen drugspropaganda, dit is nuttige informatie in mijn ogen.

Op veel sites staat simpelweg dat drugs slecht zijn, maar wat er 'precies' afspeelt staat er niet.

Ik heb dit stuk geschreven voor de geintresseerden, als het je niet boeit lees het dan niet.

matthijs

Badass junkie
spacekonijn zei:
Himself zei:
de cyber-thee vind ik mooi gevonden.
denk dat drugsforum juist zo actief is om dat het een combi van beide is.
tussen de felicitaties in vind je genoeg antwoorden en discussies.
nadeel : wat langer lezen af en toe
voordeel : veel mensen die hier actief blijven en mensen leren elkaar persoonlijk kennen en heb steun aan elkaar ( voorbeeld melissa ).

Ik ben het opzich wel met hem eens. Al die dingen kunnen opzich wel in onzin. Het is soms wel leuker als er echt gewoon over de drugscultuur wordt gepraat in plaats van, vaak, een beetje loze reacties.

Bovenaan