Mijn partner is verslaafd

Beste allemaal,

Ik open dit topic omdat ik niet goed weet hoe ik verder moet. Mijn partner en ik zijn al 8 jaar samen en hebben veel meegemaakt. Mijn partner heeft ptss en add en heeft al een aantal jaar psychische hulp gehad waaronder EMDR. Het afgelopen jaar ging het zo slecht dat hij probeerde zelfmoord te plegen en is het crisisteam ingeschakeld. Daaruit bleek dat het gebruik van drugs niet incidenteel was zoals ik dacht maar het een verslaving was geworden. Samen hebben we gekeken naar een kliniek voor opname en dexe heeft hij binenn 4 weken afgerond. Na deze 4 weken leek het heel goed te gaan, hij praatte meer over zijn gevoelens en de ruzies tussen ons waren verdwenen. Soms was hij nog wel eens down of verdrietig maar slechye dagen hebben we allemaal. Onlangs vond ik een zakje hasj in zijn broekzak. Ik confronteerde hem ermee en vroeg hoe oud het was. Hij gaf aan zich erg te schamen en het daardoor niet verteld te hebben. Wel vertelde hij het aan zijn vader. Ik wist dat de kans op terugval aanwezig was en samen hadden we besproken dat hij mij in vertrouwen kon nemen als dit gebeurde. Wat mij dus het meest zeer doet is dat het achtergehouden is en dat hij mij niet in vertrouwen nam. Na er over gepraat te hebben nam hij al snel de slachtoffer rol aan die hij de voorgaande jaren aannam. Uiteindelijk monde het uit in een ruzie omdat er verwachtingen zijn die ik niet kon waarmaken volgens hem. Exact de ruzies die we hadden voordat hij clean was. Desondanks besloot ik te praten in de hoop dat hij het de volgende keer anders zou aanpakken nadat hij mij op het hart drukte het anders te doen de volgende keer maar hij kon niks beloven. Nu vond ik een dag geleden weer een pakbon van drugs. Psychedlics in dit geval. Dit is voor hem altijd al een manier geweest waarbij hij hoopte dat het met micro doses zou helpen bij zijn depressieve gedachten. Ook hierbij gaf ik toen aan dat ik graag wilde dat hij dit eerst zou besprekej voordat hij aan zoiets zou beginnen. Wederom houd hij dit voor mij verborgen, net een paar dagen na de andere ontdekking. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan en wat de beste keus is om te maken. Ik houd van hem en ik wil hem helpen maar hij is over mijn grens gegaan. Doe ik er goed aan om een paar dagen weg te gaan om dingen op een rijtje te kunnen zetten of spoor ik hier meer gebruiks gedrag bij aan? Licht ik de familie eerst in of laat ik hem dit zelf doen? Ik wil niet de oorzaak zijn van zijn terugval maar ik wil ook mezelf niet voorbij gaan. Ik dacht al aan systeem therapie maar voor nu wil ik eigenlijk even alleen zijn voordat we weer gaan praten. Wie heeft er tips voor mij? Of zit in een soortgelijke situatie?

De Zandman

DF-koning
Waar is hij verslaafd aan?
Laten we daar eens mee beginnen.
En, hoe lang?
Dat je even een time out nodig hebt, lijkt me logisch, maar doe dit niet te lang. Ik denk aan een paar dagen.
Waar kan je heen?
Dan dit nog, verslaafden zijn altijd geheimzinnig, en zijn erg goed in het niet vertellen over gebruik...
Zo maar eens een paar vragen...

De Zandman

DF-koning
Ik vrees, dat alle hulp therapievormen gefaald hebben tot nu toe.
Voor een verslaving te kunnen bekampen is zwaarder geschut nodig...een opname in een verslaving kliniek.
Dat komt meestal wel goed aan.
En daarna?
Dan is het aan hemzelf...

L

Lid 152247

Gast
Waar is hij verslaafd aan?
Laten we daar eens mee beginnen.
En, hoe lang?
Dat je even een time out nodig hebt, lijkt me logisch, maar doe dit niet te lang. Ik denk aan een paar dagen.
Waar kan je heen?
Dan dit nog, verslaafden zijn altijd geheimzinnig, en zijn erg goed in het niet vertellen over gebruik...
Zo maar eens een paar vragen...
Dit is het begin.
Alles in kaart brengen.
Ieder bepaalt zijn eigen grens..Maar ik vind elke dag gebruiken wat anders dan microdoseren(doe je 1 x per 4 dagen..kan je gewoon functioneren)

Meestal is de drugs niet het probleem, eerlijkheid wel. Daar valt en staat alles mee

Wat wil je bereiken met het inlichten van zijn familie, hebben jullie thuiswonende kinderen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als het alleen hasj en psychedelica (microdoseren) betreft, zou het toch eigenlijk niet zo zwaar moeten zijn om daar eerlijk over te zijn, zeker over de laatste. Hoe denk jij @Strijder1994 zelf over deze middelen? Ben je ook een beetje bekend met wat het is en doet? Als jij hier heel erg anti in staat, heeft hij (voor zichzelf, in zijn hoofd) misschien meer redenen om er niet eerlijk over te zijn. Natuurlijk kan hasj/wiet en zelfs psychedelica-gebruik problematisch zijn, maar na een tijdje wederom microdoseren van psychedelica lijkt mij niet iets wat ik onder een terugval zou scharen en (imo) ook niet iets wat je achter zijn rug om aan zijn familie moet vertellen. Zij zijn hier wellicht niet bekend mee en horen het woord 'drugs' en schrikken zich dan dood, maar microdoseren met bijvoorbeeld LSD of truffels is in principe nou niet bepaald ernstig of zelfs enigszins schadelijk drugsgebruik.

Het er niet eerlijk over zijn lijkt mij ook het grootste issue hier, van wat ik uit dit verhaal kan opmaken dan.

Maar misschien gebruikt hij nog meer dingen wat de situatie er compleet anders op maakt hoor. Ik ben daar dus ook benieuwd naar, wat de precieze drugs zijn die hij gebruikt en hoe zijn gebruik er dan uitziet.

De Zandman

DF-koning
Dit is het begin.
Noot: klopt als die ene zwerende vinger.
Meestal is de drugs niet het probleem, eerlijkheid wel. Daar valt en staat alles mee
Noot: dat klopt eveneens.
N.b. het leven is op zichzelf al niet eerlijk.
Heel veel zaken mbt drugs zijn ook oneerlijk, laat staan de handel erin...en wat daarmee te maken heeft.
Regelmatig is het oplichting pur sang.

Laatst bewerkt:

BrieMetDeBril

Badass junkie
Huisarts kan het misschien inderdaad beter beoordelen of het ernstig is of niet. Het lastige daarvan is, is dat hij de waarheid moet spreken. Dat is zo te lezen een lastige kwestie.

Paranoize.

Badass junkie
Huisarts kan deze situatie(s) ook vaak helaas niet goed beoordelen hoor!
Zodra het over lsd, truffels gaat denken ze meestal direct junkie en DRUGSGEBRUIK!😱😲🤮🥵🥶
Al is het micro doseren
Ook bij cannabis denken ze al gauw:
Ontspoorde verwarde drugsgebruikers!! Bel de politie, de FBI!!!
Stop uw portomonee goed weg! We hebben hier met een topcrimineel te maken!!

De Zandman

DF-koning
Mijn huisarts volgt deze ( absurde) denkwijze qua druggebruik niet.
(absurde is niet voor jou bedoeld, @Dopemonster, maar voor een huisarts die zo absurd zoals jij beschrijft, reageert)

Als je een huisarts hebt, die wél meteen zijn portefeuille diep wegstopt en op tilt gaat omdat zijn cliënt een joint rookt, wél, dan zou ik direct een andere zoeken.
Met zo'n arts ga je de oorlog niet winnen...!

Ik heb een verdomd goede huisarts.
Deze is op de hoogte wat een verslaving met mij deed, en heeft mij toen niet veroordeeld, maar wel beoordeeld.
Ik kreeg de goede hulp maar sommige dingen zijn nou eenmaal on oplosbaar.
Ik hoop dat Hanna ( de hulphond) mij goed kan bijstaan in die rottige nachtelijke uren...
De 25 e september komt ze bij mij thuis!
En ze mag een maand op proef laten zien, wat ze kan...

Laatst bewerkt:
Bovenaan