Kweekset log

Hallo DF'ers :mrgreen: ,

Een aantal weken geleden heb ik zo genoten van truffels met een aantal vrienden dat ik heb besloten dat ik paddo's ging kweken. Via wapwinkel heb ik een kweeksetje Psilocybe Cubensis gekocht. Hieronder zal ik een logje bijhouden en af en toe wat foto's toevoegen. De kweekset ziet elke dag veel indirect licht van buiten en 's avonds nog van een bureaulamp. De zijkanten heb ik bedekt met aluminiumfolie om groei vanuit de zijkanten tegen te gaan.

Kweekset Psylocybe Cubensis Log :)
Dag 1 - 's avonds soaken van de bak
Dag 2 - 's ochtends al het water eruit laten lopen en de bak zonder deksel in de zak gedaan. De zak dicht gedaan met paperclips.
Dag 3 - Aan beide kanten van de zak zie je al condens.

Dag 4-8 - Het witte spul (mycelium heet het geloof ik?) bovenop de kweekset wordt steeds pluiziger.
Dag 9 - Het witte spul vormt een soort kleine piramidebolletjes.
Dag 12 - De kleine piramidebolletjes lijken waterdruppels te zijn.

Weet iemand misschien of het normaal is zoals het er nu voor staat?

Bijlagen

• dag3.jpg
    dag3.jpg
    14,5 KB · Weergaven: 1.587
  • IMG_1032.jpg
    IMG_1032.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 1.106
Dag 13 - De witte korrels uit de bak kleuren aan een zijde een beetje gelig. Het zou 'Mycelium piss' kunnen zijn... Laten we het hopen.

Ik hoop dat ze snel opkomen. Ik moet ook zeggen dat het vrij verslavend is om elke keer te kijken of er in de bak al wat opkomt. :mrgreen:

Tigg

Belezen gebruiker
Haha, de hele tijd kijken doe ik ook altijd als ik kweek. Met een beetje geluk zie je vandaag of morgen de eerste pins. Vanaf dat moment wordt kijken nog verslavender want het zijn net sterren: hoe langer je kijkt, hoe meer je er ziet.

Dag 14 - Ik zie een hele kleine micropin opkomen :hearteyes: Erg klein maar duidelijk wit steeltje en bruin kopje. (nog wel erg klein hoor)

Edit: Nu zie ik 3 kleine pins :grin:

Dag 15 - De minipins groeien erg snel. Ik zie nu 4 pins. Zie foto hieronder voor de twee grootste

Bijlagen

• fotoDAG15.jpg
    fotoDAG15.jpg
    9,2 KB · Weergaven: 1.479
Hey KoxBox, ik wist niet zeker of die in die categorie moest, want dat staat onder coffeeshop. Kan ik dat overigens zelf verplaatsen?

Dag 16-

Dag 17- In totaal 8 pins nu, waarvan 3 vrij groot. Zie de foto's hieronder voor de twee grootste. Ze groeien wel snel zeg :grin: Elke keer als ik uit bed kom zijn ze weer wat groter.

Bijlagen

• dag16.jpg
    dag16.jpg
    10,3 KB · Weergaven: 1.429
  • dag17.jpg
    dag17.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 1.430

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
Hey KoxBox, ik wist niet zeker of die in die categorie moest, want dat staat onder coffeeshop. Kan ik dat overigens zelf verplaatsen?

Dag 16-

Dag 17- In totaal 8 pins nu, waarvan 3 vrij groot. Zie de foto's hieronder voor de twee grootste. Ze groeien wel snel zeg :grin: Elke keer als ik uit bed kom zijn ze weer wat groter.

Ik begrijp wat je bedoelt maar de kweek en crea hoek is gewoon voor alles wat je kweekt of maakt... :).
Nee je kan dit niet verplaatsen, dat zal een van de moderators moeten doen (indien nodig).

Ziet er goed uit, ik zou wel wat water verstuiven 1 à 2 x daags want ik zie niet echt veel condens op de binnenkant van de zak.

@koxbox, volgens mij is het wel oke met de vochtigheid, heb deze foto's vanuit de goede hoek genomen :wink: Hieronder zie je het hoe het condens er helemaal uit ziet.

Dag 20 - :hearteyes:

Bijlagen

• fotodag20.jpg
    fotodag20.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 1.376

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
@koxbox, volgens mij is het wel oke met de vochtigheid, heb deze foto's vanuit de goede hoek genomen :wink: Hieronder zie je het hoe het condens er helemaal uit ziet.

Dag 20 - :hearteyes:

Het is inderdaad in orde!

Vorige week 120 gram geoogst. :hearteyes: Nu een week verder komen er al weer nieuwe paddo's op. De 120 gram ben ik al een week aan het drogen en weegt nu 14 gram. Kan het nog droger of is het zo goed? Ik droog ze op wcpapier met een ventilator.

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
Vorige week 120 gram geoogst. :hearteyes: Nu een week verder komen er al weer nieuwe paddo's op. De 120 gram ben ik al een week aan het drogen en weegt nu 14 gram. Kan het nog droger of is het zo goed? Ik droog ze op wcpapier met een ventilator.

Als ze breken als een takje zijn ze droog, ze moeten echt bijna verpulveren als je er op duwt.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
garfield92 zei:

Als ze breken als een takje zijn ze droog, ze moeten echt bijna verpulveren als je er op duwt.

Yup, ook is de verhouding meestal 1:10 ( droog-nat gewicht).

In die 14gram zit dus nog ongeveer 2 gram water :)

Edit: Maar wat zien ze er mooi uit! :hearteyes:

@koxbox, oke bedankt :)
@ peptalk - thanks :grin:

De eerste flush is goed droog nu (te breken als een takje). De tweede flush groeide erg snel (donderdag pins) en is zojuist geoogst (dinsdag)- 145 gram :hearteyes: (fototje volgt nog wel)

Nou duurde het bij de eerste flush twee weken voordat ze opkwamen en bij de tweede flush maar één week. Nou zit ik over 8 dagen voor een week in Rome en dat komt dus niet zo lekker uit. Ik ben de bak nu weer aan het soaken maar ik heb twee vraagjes:

1. Is het erg als je te laat oogst?
2. Zoja, kan je de paddogroei vertragen? (niet in de koelkast oid, vind mn ma niet chill i guess)

thanx :mrgreen:

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:

De eerste flush is goed droog nu (te breken als een takje). De tweede flush groeide erg snel (donderdag pins) en is zojuist geoogst (dinsdag)- 145 gram :hearteyes: (fototje volgt nog wel)

Nou duurde het bij de eerste flush twee weken voordat ze opkwamen en bij de tweede flush maar één week. Nou zit ik over 8 dagen voor een week in Rome en dat komt dus niet zo lekker uit. Ik ben de bak nu weer aan het soaken maar ik heb twee vraagjes:

2. Zoja, kan je de paddogroei vertragen? (niet in de koelkast oid, vind mn ma niet chill i guess)

1: Ja, dan laten de paddestoelen hun sporen vallen op de set en dat is geen mooi zicht...
2: Nee, niet echt. Misschien ze in een iets koudere plaats zetten maar dan nog heb je geen zekerheid.

En als ik ze in een donkere plek zet, zouden ze dan langzamer groeien? (of pauzeren? het lijkt me dat pauzeren iig niet kan, maar dit is mijn eerste set)

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
En als ik ze in een donkere plek zet, zouden ze dan langzamer groeien? (of pauzeren? het lijkt me dat pauzeren iig niet kan, maar dit is mijn eerste set)

Eens ze een er doorkomen gaat het sowieso rap, ik denk niet dat je dat kan vertragen of stoppen.
Je loopt ook het risico dat er gewoon niets meer zal uitkomen door ze te "verwaarlozen".

MagicMush

Experimenterende gebruiker
garfield92 zei:

Het is niet erg als je ze te laat oogst, ze laten dan inderdaad hun sporen los waardoor alle onderstaande paddo's zwart zullen kleuren, maar verder kan dit geen kwaad (je proeft er ook niks van!).

Paddo's zijn heel erg gevoelig voor licht en temperatuur. In mijn ervaring groeien paddo's die donker staan een stuk langzamer en in de winter ook een stuk langzamer dan in de zomer (ivm een lagere kamertemperatuur)

Bij terugkomst van vakantie stonden er gigantische (pikzwarte) paddovrienden op me te wachten. Helaas vielen sommigen bij het plukken uit elkaar en zagen ze er ook niet meer uit om op te eten :(

Paar weken later ziet het setje er uitgedroogd en lelijk uit en ik verwacht er niks meer van (laat wel voor de zekerheid nog even staan).

De paddos van de eerste keer zijn wel goed bevallen! Heb vorige week op 2.0 gram met een aantal vrienden zeker een leuke avond gehad (eerder al eens 10gram truffels gedaan en een keer 1,5 gram paddos). Volgende keer ga ik voor 2,5 of 3gram.

Mijn nieuwe setje staat alweer een paar dagen op mijn bureau. (setje van wapwinkel.nl). Setje ziet er erg goed en netjes uit moet ik zeggen. Laten we hopen dat er een recordoogst uit mag komen :hearteyes: (gelukkig ga ik voorlopig niet meer op vakantie).

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Heb ik ook al eens gemeld. :beer:
25 maart 2010 dan nog wel. :tearsofjoy:

Ik heb het net gemeld en ik kon het gewoon doen, normaal als iemand dat doet zegt het vanzelf: heeft al iemand gedaan, maar dit keer dus niet. Mischien niet goed doorgekomen ? :P

KoxBox

Badass junkie
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Heb ik ook al eens gemeld. :beer:
25 maart 2010 dan nog wel. :tearsofjoy:

Ik heb het net gemeld en ik kon het gewoon doen, normaal als iemand dat doet zegt het vanzelf: heeft al iemand gedaan, maar dit keer dus niet. Mischien niet goed doorgekomen ? :P

Ha, nee ik bedoel dat ik dat al eens gepost had. Slechte woordkeuze, mijn excuses.

(bedankt voor het verplaatsen van het topic)

Mijn nieuwe setje heeft na 7 dagen al pins (tegenover 14dagen de vorige keer). De kamer is natuurlijk nu wel een aantal graden hoger met dit heerlijke weer. Maar er zijn nu wel al 100 kleine paddo's! :openmouth: Ik neem aan dat er maar een paar hiervan echt groot gaan worden?

Gaan deze paddo's eigenlijk langzamer groeien of heeft dat niets te maken met de hoeveelheid paddo's? (ivm voedingsstoffen die ze moeten verdelen oid).

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
(bedankt voor het verplaatsen van het topic)

Mijn nieuwe setje heeft na 7 dagen al pins (tegenover 14dagen de vorige keer). De kamer is natuurlijk nu wel een aantal graden hoger met dit heerlijke weer. Maar er zijn nu wel al 100 kleine paddo's! :openmouth: Ik neem aan dat er maar een paar hiervan echt groot gaan worden?

Gaan deze paddo's eigenlijk langzamer groeien of heeft dat niets te maken met de hoeveelheid paddo's? (ivm voedingsstoffen die ze moeten verdelen oid).

Ik hoop het voor je dat ze allemaal een deftige grote gaan bereiken, ik heb het ook 1x gehad dat er echt belachelijk veel paddenstoelen uitkwamen maar die werden maar max. 5cm groot...

Time will tell...

Je zal het wel rap zien, ze verdubbelen (bij wijze van spreken) in grote elke dag.

Wouw, ze groeien onwijs hard, je ziet ze letterlijk met het uur groter worden en ze laten nu al het hoedje los: klaar om te oogsten. Uiteraard zijn ze niet groot, maar wel met veel. Ik ga in ieder geval oogsten en zal nog foto's posten.

Nog wel een vraag: Kun je het vermiculiet eten? (de ijzerachtige brokjes op de set) of moet je dit eraf schrapen / onderkant eraf snijden.

KoxBox

Badass junkie
garfield92 zei:
Nog wel een vraag: Kun je het vermiculiet eten? (de ijzerachtige brokjes op de set) of moet je dit eraf schrapen / onderkant eraf snijden.

Het is niet aan te raden dat te eten lijkt me... Gewoon drogen die handel, eenmaal ze helemaal droog zijn kan je het er gewoon afwrijven. :)

Ik ben benieuwd naar die foto's!

Tigg

Belezen gebruiker
Sommigen snijden de onderkant eraf. Maar ik wrijf het vermiculiet er altijd gewoon af. Het eten van het vermiculiet is overigens niet schadelijk.

KoxBox

Badass junkie
Tigg zei:
Sommigen snijden de onderkant eraf. Maar ik wrijf het vermiculiet er altijd gewoon af. Het eten van het vermiculiet is overigens niet schadelijk.

Ik snij het er alleen af als ik een portie vers wil bewaren dan is het makkelijker.

Bovenaan