captagon/rilatine

rudyv

Experimenterende gebruiker
hello,

eerste keer dat ik een topic open :flushed:

Vroeger gebruikte ik af en toe captagon (1 doosje per jaar), een bevriende arts schreef het me voor om mijn lange werkdagen door te komen. Mijn arts is enkele maanden geleden overleden in een verkeersongeval. Nu is mijn doosje op en ben ik naar een andere dokter geweest met dit verhaal en de vraag voor captagon. Niet gekregen, enkel een donderpreek over verslaving, ..... :rolleyes: terwijl ik toch geen problematisch gebruik vertoon. Zo ben ik wel enkele artsen afgegaan tot er een begripvolle dokter me rilatine voorschreef. Nu heb ik dit al een paar keer gebruikt maar captagon was wel effectiever.
Mijn aanbevolen dosis vroeger: elke 4u 1/2 captagon (=25 mg fenetyline)
Nu: elke 4u 1+1/2 rilatine (=15 mg Methylfenidaat).
Op mijn vraag om de rilatine ook te verhogen naar 25 mg kreeg ik zowel van de arts als van de apotheker een negatief advies. Toch heb ik het geprobeerd maar niet voor herhaling vatbaar, ik kreeg een serieuze terugslag nadien :(
Hebben jullie tips? Eventueel welke vragen je moet stellen aan een arts om terug aan een voorschrift captagon te geraken?

Thanks

Mr.jiho

Wijs gebruiker
Ik weet niet hoe sterk captagon is, en ik wil je zeker geen drugs aansmeren maar als je het echt "nodig" vind om iets te nemen en je vind relatine niet hard genoeg (hoeveel pakte je hiervan per dag?)
dan kun je mss een beetje speed nemen?komt mss ook wat goedkoper uit...
maar ik raad je natuurlijk ten sterkste aan om het gewoon zonder iets te proberen!
...

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
Je hebt nu eenmaal de smaak te pakken voor één bepaalde soort. Net zoals iemand zijn merk sigaretten heeft. Het nog voorgeschreven krijgen is een moeilijke. Is ook voor de arts een risico, het springt er echt tussenuit alleen al omdat het zo oud is en berucht.

neti

Badass junkie
vermoed dat dat dit zozeer door de ritalin komt, als wel door de ontstane rust... de rust maakt dat er plaats ontstaat voor verdrongen, onverwerkte gebeurtenissen

Soma

Bewuste gebruiker
Enesteene zei:
vermoed dat dat dit zozeer door de ritalin komt, als wel door de ontstane rust... de rust maakt dat er plaats ontstaat voor verdrongen, onverwerkte gebeurtenissen

Komt wel door de rilatine, het dwingt je een persoon te zijn die je in feite niet bent. Ik begrijp persoonlijk niet waarom je rilatine zo ophemelt...

Soma

Bewuste gebruiker
Ja, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen vind ik. Geen eetlust, slapeloosheid, depressieve gedachten en op het einde kreeg ik zelfs schrik om gewoon op straat te komen.

Armani7

Bewuste gebruiker
Soma zei:
Ja, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen vind ik. Geen eetlust, slapeloosheid, depressieve gedachten en op het einde kreeg ik zelfs schrik om gewoon op straat te komen.

de bijwerkingen nemen sterk af vind ik. maar inderdaad in het begin was ik ook wat angstig met rilatine.

rudyv

merci voor de vele reacties!

eigenlijk begrijp ik de medische wereld niet.

Vroeger kon je zonder problemen naar de huisarts stappen voor een voorschrift captagon (niet elke week natuurlijk!). Dan is men dat gaan diaboliseren omdat er een paar van de brug zijn gesprongen en toevallig aan de captagon zaten. Vroeger gebruikte men captagon tegen depressies, dus zullen die mensen die depressief waren misschien ook zelfmoord hebben gepleegd zonder captagon.

Nu schrijft men aan kinderen van 6! jaar rilatine voor!!!! Toen ik dit nam kreeg ik een enorme terugslag, iets wat ik van captagon nooit had.
Dus de medische wereld redeneert: amfetamines aan volwassene geven is taboe, maar kinderen wiens zenuwstelsel nog in volle ontwikkeling is worden zonder problemen (bij sommige ouders is het bijna een rage zoals merkkledij) aan de pep geholpen door de heren dokters.

Gevolg op lange termijn:
volwassenen die lange dagen werken en af en toe iets moeten nemen, worden verplicht de zwarte markt op te zoeken. Kinderen die nu worden grootgebracht met rilatine springen binnen 10 jaar massaal van de brug!!!

sorry voor mijn gezaag, maar het frustreerd me al een tijdje!

Rudy

neti

Badass junkie
Soma zei:
Enesteene zei:

Komt wel door de rilatine, het dwingt je een persoon te zijn die je in feite niet bent. Ik begrijp persoonlijk niet waarom je rilatine zo ophemelt...

Hmmm bekijk het zelf anders. En hemel echt Ritalin niet op, want heb dr zelf ook bijwerkingen van, zoals in mezelf gekeerd zijn. De manier warop ik het bekijk is dat zonder medicatie een AD(H)D-er constant aan het overleven is. Onder Ritalin ontstaat rust en een verhoogde concentratie, waardoor de kans groot is dat comorbide-klachten op de voorgrond treden. Daarmee vraag ik mij dus af of zelfmoordgedachten komen door het gebruik van Ritalin, of door het opspelen van de reeds eerder aanwezige andere psychische toestandsbeelden.

ellington

Ik overweeg om morgen een pilletje relatine te slikken/snuiven, aangezien ik morgen mijn laatste en tegelijk moeilijkste examen van de voorbije twee weken heb. Ik ben het leren echt moe, ik heb nog amper concentratie. Is een pilletje dan aan of af te raden? Ik heb er al wat goeie reacties van gehoord, maar meer weet ik er ook niet van.

Bedankt.

Imke

Badass junkie
ellington zei:
Ik overweeg om morgen een pilletje relatine te slikken/snuiven, aangezien ik morgen mijn laatste en tegelijk moeilijkste examen van de voorbije twee weken heb. Ik ben het leren echt moe, ik heb nog amper concentratie. Is een pilletje dan aan of af te raden? Ik heb er al wat goeie reacties van gehoord, maar meer weet ik er ook niet van.

Bedankt.

Het zou beter zijn moest je het gewoon nuchter kunnen doen, maar 1 pilletje kan op zich niet veel kwaad.

rudyv

ellington zei:
Zou iemand mij de voor - en nadelen van rilatinegebruik tijdens studeren kunnen opnoemen?

als je geen adhd hebt is het gewoon amfetamine, je wordt er actiever en wakker van. Je zal ook overvloedig gaan praten.
Studeren met rilatine raad ik niet aan, op de dag van het examen wel.
je zal alerter zijn, zelfzekerder (al kan dat ook inje nadeel werken), en vermoeidheid zal je niet voelen.
Neem echter voor tijdens het examen een extra pilletje mee want als dat ding is uitgewerkt krijg je het gewoon terug in je gezicht!!!!!

free world?

studeren met rilatine werkt, het nadeel is dat rilatine in pieken werkt (concerta bvb heeft geen pieken en werkt een hele dag door). ik neem bvb in de blok periode 1.5 pil inde voormiddag en hetzelfde in de namiddag en dit voor een twee à drie weken. rilatine moet je volgens mij niet eenmalig nemen want je moet eraan wennen, bij mij is dit allesinds zo

Pacoloco

Newbie
Ik gebruik al jaren rilatine en heb hiervan het gewenste effect. (Betere concentratie, alertheid, minder snel afgeleid, voel me beter in mijn vel)
Bij mij is wel ADHD geconstateerd, dus ik spreek niet voor de mensen die rilatine gebruiken en geen ADHD hebben.
Heb nu voor het eerst captagon van een vriend gekregen (redelijk grote capsules, maar weet niet welke hoeveelheid), voorgeschreven door een dokter.

Ik moet zeggen, als ik rilatine gebruik heb ik zo goed als géén neveneffecten. In het begin geraakte ik wat moeilijk in slaap, maar dat was het ook. Als ik nu die captagon voel, heb ik echt net hetzelfde gevoel als speed, voel me er zelfs euforisch van (kan zijn omdat het mijn eerste keer is)

Ben uiterst geconcentreerd, maar ik kan me niet voorstellen dat ik hieronde goed zou kunnen studeren aangezien ik wel merk dat mijn geheugen het laat afweten in tegenstelling tot rilatine.

Ik geef enkel mijn eigen bevindingen, dus het kan zijn dat andere mensen iets volledig anders voelen. Maar ik kan wel een raad geven. Als je met rilatine of concentra geholpen bent, hou het dan daarbij, want captagon vind ik wel redelijk heavy. Zelfs voor iemand als mij, die het gebruik van amfetamines gewoon is.

layla

Newbie
Ik ben allang op zoek naar captagon maar hier in belgie is het enkel op voorschrift te verkrijgen :cry: .Ik ben camion chauffeur en heb zware routes gekregen deze maand en volgende maanden.Ik heb aan mn dokter gevraagd maar ze weigerde dit te geven en ze toonde me zelfs op haar computer hoe gevaarlijk dit zou zijn en bla bla bla maar ik ben toch van plan om naar deze medicatie (captagon) over te gaan aangezien ik een alerte job heb als chauffeur.ik moet wakker blijven en ik kan niet blijven koffie drinken ,dat is ook niet gezond.

Blazing

Newbie
Ik hemel rilatine ook niet op, maar tijdens de examens KAN dit wel een wondermiddel zijn. Ik heb veel meer doorzettingsvermogen en energie door rilatine. M'n concentratie en aandacht zijn ook veel beter. Ik heb geen adhd, maar het helpt wel. Ik neem maar 1 tot 1,5 pil per dag, na een tijdje heb je wel wat tolerantie dus heb je de neiging meer te nemen.. Langdurig gebruik zou ik wel afraden, na een periode van 3-4 weken examens heb ik toch wel een redelijke af-kick van rilatine, paar nachten niet meer kunnen slapen, zombie gevoel.. En tijdens het nemen van rilatine ben ik ook wel angstiger en sluit ik me meer op, angstig om buiten te komen. Maar voor de examens helpt het wel, veel meer concentratie en op mondelinge examens ben ik praat-ziek alles vloeit er gewoon uit, wat normaal net het omgekeerde is zonder rilatine. Nuja, als je geholpen bent met één middel blijf je er beter bij.. Misschien eens een psychiater proberen ipv een gewone dokter om je middel te krijgen, leg je situatie goed uit en zeg dat je het énkel zal gebruiken als je het écht nodig hebt, en niet dagelijks.. Laat hem je ook opvolgen ivm het gebruik, zo biedt je hem zekerheid en jezelf ook !!!! Of, iemand vinden die het gebruikt en afkopen van hem... Tijdens de examenperiodes circuleren zo'n pillen wel...

layla

Newbie
hallo, het is januari 2012.sinds vorig jaar op zoek naar rilatine of captagon en nog steeds niemand een antwoord? i want some real answers please ? come on guys .... :openmouth:

Ik gebruik rilatine (studente eerste jaar bach met ADD), maar ik wil weten wat er gebeurt als ik daarbij captagon ga gebruiken (om nog zo beter te concenteren, omdat rilatine door mijn ADD geen echte oppepper is). Het enige probleem is er aan te komen. Ik las dat je er tot een paar geleden er zo aan kon, maar nu enkel nog op voorschrift kan krijgen ='(

ShakE_iT

Captagon (fenetyline) is niet meer op de markt in Belgie, sinds vorig jaar al niet meer.

Dus dat ga je niet meer kunnen verkrijgen via apo/huisarts

Rilatine/Concerta (methylfenidaat) is een alternatief, maar begrijp dat artsen het niet zomaar voorschrijven aan mensen die wakker moeten blijven , hoewel zelfs piloten nemen modafinil (provigil) om lang te kunnen vliegen, begrijp je dus zeker wel.

Probleem is dat rilatine,gereglementeerd is, en enkel geindiceerd voor ADHD

Probeer dan voor Modafinil te gaan, Provigil is in Belgie de merknaam,in NED Modiodal dacht ik.

Is een goed middel,ook een stimulantium

Ofwel haal je bij de apo een klein doosje ( 6 pilletjes) pseudo-efedrine 60 mg per pil, is zonder voorschrift. En ga je zo naar n paar apo's....is ook een stimulantium,minder sterk dan voornoemde,wel sterker en effectiever dan caffeine ed.

Het is ook in dozen van 30 te verkrijgen via voorschrift, probeer dit bij je huisarts, is onschuldiger

Misschien een beetje een old-topic revival, maar ik moet het even vragen :wink:

Ben door de dokter vastgesteld met Hypersomnia (overmatig slapen, vergelijkbaar met narcolepsie maar iets lichter). Resultaten zijn dat ik sociaal en tijdens school niet wakker te houden ben.
Koffie en Red Bull zijn niet echt meer te doen, niet alleen kost het dagelijks klauwen vol geld maar ik word ook gewoon een beetje misselijk van al die caffeine.

Over 3 weken ga ik terug naar het ziekenhuis en krijg ik de keuze tussen ritalin of modafinil, om me wakker te houden. Heb ze uiteraard beide gegoogled, en zie alleen maar een lijst met "mogelijke neveneffecten". Wat zijn echter de effecten waar ik op kan rekenen? Ik hoor niet erg veel positieve dingen, waaronder depressiviteit omdat de pil in- en uit blijft werken. Ook de claim "je bent een heel ander persoon" heb ik vaker gehoord en kijk ik niet echt naar uit, al weet ik niet of dit geldt voor ADHD/ADD-ers of 'gebruikers' in algemene zin.

Ben erg benieuwd naar input van mensen met ervaring, en die misschien een suggestie kunnen doen (ritalin of modafinil, dus). Het gaat om langdurig en dagelijks gebruik.

stixxx

Newbie
rudyv zei:
hello,

eerste keer dat ik een topic open :flushed:

Vroeger gebruikte ik af en toe captagon (1 doosje per jaar), een bevriende arts schreef het me voor om mijn lange werkdagen door te komen. Mijn arts is enkele maanden geleden overleden in een verkeersongeval. Nu is mijn doosje op en ben ik naar een andere dokter geweest met dit verhaal en de vraag voor captagon. Niet gekregen, enkel een donderpreek over verslaving, ..... :rolleyes: terwijl ik toch geen problematisch gebruik vertoon. Zo ben ik wel enkele artsen afgegaan tot er een begripvolle dokter me rilatine voorschreef. Nu heb ik dit al een paar keer gebruikt maar captagon was wel effectiever.
Mijn aanbevolen dosis vroeger: elke 4u 1/2 captagon (=25 mg fenetyline)
Nu: elke 4u 1+1/2 rilatine (=15 mg Methylfenidaat).
Op mijn vraag om de rilatine ook te verhogen naar 25 mg kreeg ik zowel van de arts als van de apotheker een negatief advies. Toch heb ik het geprobeerd maar niet voor herhaling vatbaar, ik kreeg een serieuze terugslag nadien :(
Hebben jullie tips? Eventueel welke vragen je moet stellen aan een arts om terug aan een voorschrift captagon te geraken?

Thanks

Ik vraag me dit al een tijdje af. Ik neem al 6 jaar Ritaline, zit nu aan 2x/dag 30 mg MR.
Zou ik niet beter zijn met Captagon. Dat zou voor mij dan op constante basis zijn.

stixxx

Newbie
ShakE_iT zei:
Captagon (fenetyline) is niet meer op de markt in Belgie, sinds vorig jaar al niet meer.

Dus dat ga je niet meer kunnen verkrijgen via apo/huisarts

Rilatine/Concerta (methylfenidaat) is een alternatief, maar begrijp dat artsen het niet zomaar voorschrijven aan mensen die wakker moeten blijven , hoewel zelfs piloten nemen modafinil (provigil) om lang te kunnen vliegen, begrijp je dus zeker wel.

Probleem is dat rilatine,gereglementeerd is, en enkel geindiceerd voor ADHD

Probeer dan voor Modafinil te gaan, Provigil is in Belgie de merknaam,in NED Modiodal dacht ik.

Is een goed middel,ook een stimulantium

Ofwel haal je bij de apo een klein doosje ( 6 pilletjes) pseudo-efedrine 60 mg per pil, is zonder voorschrift. En ga je zo naar n paar apo's....is ook een stimulantium,minder sterk dan voornoemde,wel sterker en effectiever dan caffeine ed.

Het is ook in dozen van 30 te verkrijgen via voorschrift, probeer dit bij je huisarts, is onschuldiger

Dit laatste moet ik tegenspreken ! Pseudo-ephidrine, vroeger Alfavit, vind je nu nog terug in verkoudheidsmiddelen.
Dit is idd sterker dan koffie. Wat doet koffie soms ? Gespannen gevoel, beven, hartkloppingen, angsten, niet tot rust kunnen komen.
Pseudo-ephedrine is dit in het kwadraat.

stixxx

Newbie
Re:

neti zei:

Toch wel de Ritalin ! Ritalin sluit bebaalde invloedsfactoren uit waardoor de focus ter zake toeneemt. Een van deze is de invloed op emotie. Die kan veranderen of wegvallen. (het befaamde "robotachtige gevoel"). Angst voor de dood is een emotie. Als die wegvalt en andere emoties veranderen in negativiteit, dan wordt de link gelegd.

Ik heb zware ADHD en neem al 6 jaar 2x/daags 30 mg R.

Even uit eigen ervaring; ik ben 16 jaar en moet elke dag 60mg rilatine nemen. (ik heb ook wel ADD)
Dit komt neer op 20mg (of 2 pilletjes) per maaltijd en dus in totaal 6 per dag :)
Het is normaal dat je je er ellendig door kan voelen.
Eerst voel je je geweldig, tot zelfs euforisch en kan je heel erg helder nadenken, maar wanneer dit weggaat kan je je echt verschrikkelijk slecht voelen. Ik word er bijvoorbeeld stil en enorm onverschillig van, dan kan de wereld je echt niet meer schelen. Dit probleem kan verzacht worden tot direct opgelost met een paar lekkere peukies (sigaretten zijn op zo veel zaken de oplossing :grin:)
Wel is aan te raden niet teveel van die rotzooi te nemen, want aangezien het met mg's wordt voorgeschreven, is het beste harde shit :)

Rudydv

Newbie
Het is al een tijd geleden dat ik hier een bericht postte over mijn Ritaline-gebruik. Normaalgezien mocht ik dat van mijn psychiater niet meer innemen. Hij vertelde mij dat deze medicatie psychotisch maakt.

Ik heb mijn psychiater ruim 3 jaar niet meer gesproken. Hij zorgde er wel voor dat ik op invaliditeit kwam te staan (ben nu bijna 54) en dit al 3 jaar. Ben nooit meer opgeroepen door een adviseur voor controle. Ik geef toe dat ik met mijn jongste zoon enorm veel problemen had waardoor ik écht een psychiater nodig had.

Maar mijn Rilatine-gebruik kan ik niet laten. Ik heb nu 2 artsen die me dit (gelukkig) voorschrijven. Mijn gebruik is 3 doosjes van 30 mg / maand, dus 90 pillen.

Ik speel enkel nog WoW en aangezien mijn kinderen al uit huis zijn en ik alleenstaande, trek ik mij het niet meer aan. Ik vind het wel jammer dat ik zo aan die pillen verslaafd ben. Ik neem ook nog Lexotan maar dat schreven ze mij al voor toen ik in het leger was, in mijn jonge tijd was er immers nog dienstplicht.

Vorige vrijdag waren mijn pillen op, het laatste pilletje heb ik zaterdagochtend genomen. Wat was dat een triestige zondag. Je hebt voor niets zin. Enkel slapen en hopen dat het rap maandag was, vandaag dus.

Maar wat ik wou vragen: stel dat ik stop zoals een roker, van de ene dag op de andere geen Rilatine meer. Kan dat kwaad? Mijn dokter zegt dat ik enkel zéér zenuwachtig zou zijn maar een écht antwoord op mijn vraag of stoppen (gezien de hoeveelheid) kwaad kon kreeg ik niet. Ik zou graag stoppen maar hoe zou ik dit het beste doen?

Rudydv

Newbie
Maar mijn Rilatine-gebruik kan ik niet laten. Ik heb nu 2 artsen die me dit (gelukkig) voorschrijven. Mijn gebruik is 3 doosjes van 30 mg / maand, dus 90 pillen.]

Nog aan toevoegen dat deze artsen dit niet weten uiteraard.

Misschien ook nog melden dat ik van plan was 40 mg te kopen maar wat blijkt: 2 dozen Rilatine van 20 mg is goedkoper dan één doos van 40 mg. (Het is de MR-versie) Je zou eerder denken dat 2 dozen van 20 mg (30 capsules) duurder zou zijn dan één doos van 40 mg. Maar dat is niet zo en het is een verschil van meer dan 10 Euro.

Misschien weet iemand een antwoord hierop en dus ook of plots stoppen kwaad kan en indien ja, wat zou een ideale manier zijn om af te bouwen? Mijn psychiater durf ik niet meer te contacteren want stel dat die mij in een ontwenningskliniek steekt.

Bedankt voor een eventueel antwoord, ik zou de leden van dit forum dankbaar zijn. Ik neem anders niets van pillen en drink nooit alcohol. Soms rook ik een jointje maar als ik één rook per week is het veel. Het is enkel die Rilatine waar ik zou mee willen stoppen/verminderen.

Mvg,
Geert

Bovenaan