Bijpakken

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Mensen die dit topic lezen, klikken dit waarschijnlijk aan omdat ze meer willen weten over bijnemen of het zelf ook willen doen. Het helpt ze ook niet bepaald om in de comments te zien dat ik geen 3 pillen moet nemen🤣

Tja, als je zoiets post moet je kritische antwoorden ook kunnen accepteren. That's how we roll. (No pun intended.)

Neo-Shulginist

Badass junkie
MDMA veroorzaakt vrij snel tolerantie. Als je na een paar uur weer bijpakt dan nemen sommige effecten wel toe, maar andere niet meer zo. Het 'love' gevoel verdwijnt al snel en daarvoor in de plaats komen bijwerkingen zoals trillende ogen, veel zweten, verminderde aanspreekbaarheid, kaakschaatsen, misselijkeid en braken. Dus het heeft wel steeds minder zin om nog meer bij te pakken.

Over het algemeen is een aardig advies om te beginnen met ongeveer 80 milligram MDMA (of dat nou in een xtc-pil zit of niet) en dan na 2 uur eventueel nog 60 milligram bijnemen. Bij meer dan 160 milligram per gebruiksmoment (zeg maar avond/nacht/dag) krijgen bijwerkingen de bovenhand. De kans op ernstige gezondheidsincidenten waarbij er acuut levensgevaar is en een ziekenhuisopname nodig is neemt dan ook flink toe. Dus nog even naast de kater kan het echt heel gevaarlijk zijn om veel MDMA te nemen. De kans bestaat bijvoorbeeld dat je last krijgt van oververhitting, een opwindingsdelier, kaakklem, hartklachten, leverfalen, een hersenoedeem (wat samenhangt met water- en zoutinname). Daarnaast zijn er ook langdurige psychische klachten mogelijk zoals derealisatie, een psychotische episode en bijvoorbeeld het Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).

Ik denk zelf daarom dat less is more met MDMA. Die 80 + 60 milligram geeft een prosociaal effect met beheersbare gezondheidsrisico's en een veel minder extreme kater.

De hele tijd blijven bijpakken leidt overigens ook tot oplopende gezondheidsrisico's. De blootstellingsduur is een belangrijke factor bij neurotoxiciteit in diermodellen. Dus houd de sessie kort, de dosis relatief laag, en zo maximaliseer je het plezier wat je er (ook nog in de toekomst) aan kunt beleven :wink:

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Begrijpelijk. Jammer dat ik dit topic niet kan verwijderen, maar dan maak ik alsnog een nieuw aan. De berichten die mensen stuurde kwamen niet bepaald “helpend” over vind ik zelf. Dat mensen het niet geloven, etc. Vind het nog steeds niet fijn dat dit topic dus alleen over die pillen gaat plaats van bijnemen. Ik heb paar fatsoenlijke antwoorden gekregen en de rest is alleen commentaar. Dus mijn besluit is dat ik toch een nieuw topic kan starten over bijnemen. En misschien help ik ook andere mensen die ook graag meer willen weten over bijnemen in plaats van in alle reacties te zien van “neem geen 3 pillen!” :)
Het is niet de bedoeling om meer topics over dezelfde vraag te starten, zeker niet als de reden is dat je in het eerste topic niet de reacties krijgt die je wil.

Also, het is op dit forum een kwestie van geven en nemen, iets komen halen en iets komen brengen. Regelmatig zijn er mensen met een enkele vraag die ze stellen en die je daarna niet meer terug ziet. Die komen alleen wat halen en dat is prima, helpen we met liefde. Maar als iemand alleen maar vraagt, alleen maar haalt, wordt dat vrij snel vervelend.

Al jouw 26 posts zijn in je eigen twee topics, waarin je enkel informatie komt halen. Het grootste deel van die posts bestaat uit commentaar op door jou ongewenste antwoorden. Daarmee kom je ook nog eens wat ondankbaar over. Alleen maar halen dubbelplus zegmaar.

Wees je ervan bewust dat je niet blijvend alleen maar kunt blijven halen en afwijzend kunt blijven reageren. Draag ook een steentje bij, of incasseer eens wat meer de antwoorden die je krijgt en reageer wat minder afwijzend.

Vriendelijke groet,
Mevrouw Pløp

IMG_20211116_200555.png

Laatst bewerkt:

Dirkdirk

DF-koning
Het is niet de bedoeling om meer topics over dezelfde vraag te starten, zeker niet als de reden is dat je in het eerste topic niet de reacties krijgt die je wil.

Also, het is op dit forum een kwestie van geven en nemen, iets komen halen en iets komen brengen. Regelmatig zijn er mensen met een enkele vraag die ze stellen en die je daarna niet meer terug ziet. Die komen alleen wat halen en dat is prima, helpen we met liefde. Maar als iemand alleen maar vraagt, alleen maar haalt, wordt dat vrij snel vervelend.

Al jouw 26 posts zijn in je eigen twee topics, waarin je enkel informatie komt halen. Het grootste deel van die posts bestaat uit commentaar op door jou ongewenste antwoorden. Daarmee kom je ook nog eens wat ondankbaar over. Alleen maar halen dubbelplus zegmaar.

Wees je ervan bewust dat je niet blijvend alleen maar kunt blijven halen en afwijzend kunt blijven reageren. Draag ook een steentje bij, of incasseer eens wat meer de antwoorden die je krijgt en reageer wat minder afwijzend.
Kijk haar gaan. Dit is leiderschap.
FEE69008-D1FF-44A3-A0F3-03FB47AF5DD6.gif

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
als je bijpakt versterkt het juist de trip of verlengt het juist de trip? En als je bijpakt voel je dan ook weer wat “meer"?
Met MDMA versterkt bijpakken de effecten, dus het is niet alleen verlengen.

Dit geldt echter wel alleen tot op bepaalde hoogte. Als je al een dosis op hebt van laat zeggen +-120mg, dan zal alles daarboven vooral de 'negatieve' effecten versterken zoals strak staan, kaakschaatsen, warm krijgen, onrustig. Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken en ik ga hieronder proberen uit te leggen waarom dat is.

MDMA zorgt ervoor dat al je serotonine uit de voorraad in je hersenen vrijkomt (=gelukstofje, zorgt voor euforie). Als je dit triggert met een bepaalde dosis dan duurt het euforische gevoel een paar uur omdat de hersenen zich helemaal vullen met serotonine. Je hersenen zijn vol, maar je voorraad is helemaal leeg. Je kunt dan wel bijnemen, maar van een kale kip kun je niet plukken dus in die lege voorraad valt geen euforie meer te halen.

Dit hele serotonine voorraad grapje duurt tot wel 3 maanden om weer helemaal aangevuld te worden, wat dus de reden is dat je beter niet vaker dan om de 3 maanden kunt gebruiken. Doe je dit wel en misbruik je het heftig voor langere tijd (=wekelijks/meerdere keren per maand), dan ontregel je je serotonine systeem dusdanig dat het jaren duurt voordat je wel weer euforische effecten van MDMA ervaart. Daarnaast is serotonine een van de belangrijkste stoffen in je brein die een rol speelt bij een tal van processen. Emoties, angst, eetlust, (seksueel) gedrag, etc.

Er gaan ook nog andere effecten door in je brein als je MDMA bijneemt maar die zien we meestal als negatieve bijwerking, zoals ik eerder al beschreef.

Nog even terugkomend op je dosis. Stel je neemt 50mg, uur later weer 50mg en uur later nog een keer 50mg, dan zul je er rustig inrollen en pas na de laatste keer pakken de 'full-on' serotonine release hebben. Op deze manier kan bijpakken van MDMA dus wel zinvol zijn. Het heeft niet heel veel voordelen behalve dat het wat rustiger opkomt en dus ook minder snel een overweldigend gevoel.

Als je eerst 120mg neemt en twee uur later weer 120mg, dan heb je bij de eerste keer al dusdanig de poort van je serotonine voorraad opengezet dat er de tweede keer niet zoveel meer te halen valt en dit is dus af te raden, ook omdat het simpelweg schade doet aan je systeem.

Bijpakken heeft dus zin, maar niet als je meerdere hoge doses achter elkaar neemt. Ik hoop ik het een beetje begrijpbaar heb neergetikt

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken en ik ga hieronder proberen uit te leggen waarom dat is.
Goed verhaal! Alleen wel een nuance die ik vaker probeer te maken in dit forum.

Er wordt vaak voorgesteld alsof de serotonine 'op' raakt. Maar of dat het geval is, dat is eigenlijk heel lastig te meten. Probeer maar eens neuronen na te gaan of er ergens nog een molecuultje 5-HT over is gebleven. Dat is dus lastig. Laten we het even op een ongeverifieerde bewering houden, want ik zou niet per se willen zeggen dat dit niet klopt:
Je hersenen zijn vol, maar je voorraad is helemaal leeg. Je kunt dan wel bijnemen, maar van een kale kip kun je niet plukken dus in die lege voorraad valt geen euforie meer te halen.

Dit hele serotonine voorraad grapje duurt tot wel 3 maanden om weer helemaal aangevuld te worden, wat dus de reden is dat je beter niet vaker dan om de 3 maanden kunt gebruiken.
Wat een minstens zo belangrijk proces is, zijn receptoren die zichzelf ongevoelig maken voor stimulatie. Dat is een reactie die valt onder de 'farmacodynamiek', wat een wetenschappelijke term is voor het proces waarmee het lichaam reageert op een bepaalde middel. Receptoren kunnen zichzelf ongevoeliger maken door zich (deels) terug te trekken in de cel. Op die manier ontstaat er tolerantie. Dan maakt het dus niet meer zoveel uit of er veel of weinig serotonine in de synapsspleet is want neuronen reageren er gewoon niet meer op. Die ongevoeligheid voor stimulatie kun je dus wel meten (in diermodellen) met een zogenaamde flenfluramine challenge. Dan wordt een serotonine-agonist toegediend waarvan de mate van stimulatie bekend is, en elke verminderde respons op dat middel is een teken van verminderde gevoeligheid :wink:

Daarnaast is er discussie over de vraag of MDMA neurotoxisch is. Als daarvan sprake is dan sterft een hersencel af (meestal vanwege oxidatieve stress). Dat is een probleem omdat die hersencellen nauwelijk teruggroeien en er dan dus al snel sprake is van blijvende schade. Uit onderzoek tussen grofweg 1980 - 2000 is in diermodellen wel (redelijk heftige) neurotoxiciteit aangetoond. Het 'probleem' (of eigenlijk de mazzel) is dat we dat bij mensen dan weer niet zo heftig terugzien. Daarvoor zijn verschillende mogelijke verklaringen: tijdens de onderzoeken die neurotoxiciteit aantonen worden heel hoge doses gebruikt gedurende lange tijd om het effect te maximaliseren. Het is mogelijk dat mensen minder hoge doses nemen, en het is ook mogelijk dat mensen minder heftig reageren op hoge doses.
Neurotoxiciteit bij mensen aantonen is alleen een stuk lastiger, omdat je dan eigenlijk kinderen (of jongvolwassenen) die nooit MDMA hebben gebruikt een flinke dosis MDMA zou moeten geven om daarna de schade te meten (bij voorkeur door het brein in plakjes te snijden en onder de microscoop te leggen). Zulk onderzoek vinden we bij dieren wel maar bij mensen niet ethisch. Daardoor weten we niet zo goed hoe sterk de neurotoxiciteit bij mensen is.

Wel zijn er wetenschappelijke onderzoeken gedaan met MDMA door de organisatie MAPS. De psychiaters die betrokken zijn bij dat onderzoek vinden niet de klachten die je zou verwachten bij neurotoxiciteit. Dus op basis daarvan wordt verwacht dat MDMA bij mensen niet zo neurotoxisch is als werd verwacht op basis van de diermodellen. Een belangrijke MAAR daarbij is dat mensen binnen dat onderzoek hoogstens 160 milligram MDMA toegediend kregen, én dat ze maximaal drie keer een dosis kregen. Het is mogelijk (en zelfs plausibel) dat er geen lineaire maar een exponentiële relatie bestaat tussen de dosis en neurotoxiciteit. Dan zou de schade van één hoge dosering dus heel veel groter kunnen zijn dan een paar keer een lagere dosis. Ik ben zelf ook aanhanger van dat idee. En daarom vind ik het ook relevant dat in dit topic veelvuldig werd gewaarschuwd voor zulke hoge doseringen.

@Geneesmiddel vat namelijk correct samen waarom het een probleem is om specifiek dit systeem te beschadigen:

Doe je dit wel en misbruik je het heftig voor langere tijd (=wekelijks/meerdere keren per maand), dan ontregel je je serotonine systeem dusdanig dat het jaren duurt voordat je wel weer euforische effecten van MDMA ervaart. Daarnaast is serotonine een van de belangrijkste stoffen in je brein die een rol speelt bij een tal van processen. Emoties, angst, eetlust, (seksueel) gedrag, etc.

Er gaan ook nog andere effecten door in je brein als je MDMA bijneemt maar die zien we meestal als negatieve bijwerking, zoals ik eerder al beschreef.
Nog even een disclaimer waarom ik hier de betweter uithang:
Ik vind het belangrijk om onderscheid te maken tussen de aanvoer van serotonine en de respons van neuronen op die aanvoer. Beide 'problemen' hebben namelijk een andere aanpak nodig. Bij tolerantie kun je weinig anders doen dan een tijdje niks gebruiken en dan wachten tot het lichaam zich weer aanpast aan de normale omstandigheden. Bij een tekort aan serotonine kun je nog gaan proberen om dingen te gaan bijslikken zoals 5-HTP of L-tryptofaan (hoewel dat de biosynthese van 5-HT niet versnelt). Bovendien vormt de tolerantie van 5-HT-neuronen een meer passende verklaring voor de oplopende bijwerkingen (waaronder hallucinaties). Dat effect wordt namelijk rebound-effect genoemd, en dat effect zie je wel meer bij drugs. Denk bijvoorbeeld aan de beruchte ontwenningsverschijnselen van benzodiazepines :wink:

En nog even for the record: ik denk dus dat er sprake is van meerdere effecten tegelijkertijd: tolerantie, neurotoxiciteit en verminderde release van serotonine (en andere neurotransmitters) :wink:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Met MDMA versterkt bijpakken de effecten, dus het is niet alleen verlengen.

Dit geldt echter wel alleen tot op bepaalde hoogte. Als je al een dosis op hebt van laat zeggen +-120mg, dan zal alles daarboven vooral de 'negatieve' effecten versterken zoals strak staan, kaakschaatsen, warm krijgen, onrustig. Het euforische gevoel zal niet sterker worden als je veel gaat pakken (..)
Ohja en hier nog een kek grafiekje dat visualiseert wat @Geneesmiddel al had gezegd :wink:
Schermafbeelding 2022-03-25 om 08.23.29.png

Dirkdirk

DF-koning
Ohja en hier nog een kek grafiekje dat visualiseert wat @Geneesmiddel al had gezegd :wink:
Bekijk bijlage 40149
Jij bent echt zo’n leraar die iets uitlegt, en dan steeds zegt: “dat is natuurlijk logisch”. Ik snap er niks van. Die laatste piek en dal bijvoorbeeld. Wat is dat?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Jij bent echt zo’n leraar die iets uitlegt, en dan steeds zegt: “dat is natuurlijk logisch”. Ik snap er niks van. Die laatste piek en dal bijvoorbeeld. Wat is dat?
Het is natuurlijk logisch (sorry ik moest even mijn reactie hiermee beginnen) dat de doorgetrokken streep de gewenste effecten laat zien, en de gestippelde lijn de ongewenste bijwerkingen.

Wat je dus kan aflezen aan de grafiek is dat de optimale dosis tussen de 80-120 milligram in ligt, want dan rapporteren mensen de meeste gewenste effecten en (relatief gezien) de minste ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 120 milligram, dan blijven de gewenste effecten niet toenemen, maar die dalen zelfs! In ruil daarvoor krijg je een steeds grotere kans op ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 160 milligram? Dan is de kans op bijwerkingen groter dan de kans op gewenste effecten.

Dat was dus wat Geneesmiddel eigenlijk al had gezegd maar ik gaf nog even een andere presentatie van die beweringen.

Dirkdirk

DF-koning
Wat je dus kan aflezen aan de grafiek is dat de optimale dosis tussen de 80-120 milligram in ligt, want dan rapporteren mensen de meeste gewenste effecten en (relatief gezien) de minste ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 120 milligram, dan blijven de gewenste effecten niet toenemen, maar die dalen zelfs! In ruil daarvoor krijg je een steeds grotere kans op ongewenste bijwerkingen. Neem je meer dan 160 milligram? Dan is de kans op bijwerkingen groter dan de kans op gewenste effecten.
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. En ik had er een gratis woordgrap bij gedaan.

Dirkdirk

DF-koning
simpelweg schade doet aan je systeem.
Dit ook vooral. Die neuronen gaan kapot. En het is niet alleen serotonine. Er zijn nog veel meer stoffen die verstoord raken, het is alleen wel serotonine (en metabolieten) die bij xtc er het meest aan bijdragen.

Waaroncis die limbolic pathway trouwens niet in het Nederlands te verkrijgen? Engels is pas donderdag.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Goed verhaal! Alleen wel een nuance die ik vaker probeer te maken in dit forum.

Er wordt vaak voorgesteld alsof de serotonine 'op' raakt. Maar of dat het geval is, dat is eigenlijk heel lastig te meten. Probeer maar eens neuronen na te gaan of er ergens nog een molecuultje 5-HT over is gebleven. Dat is dus lastig. Laten we het even op een ongeverifieerde bewering houden, want ik zou niet per se willen zeggen dat dit niet klopt:

Wat een minstens zo belangrijk proces is, zijn receptoren die zichzelf ongevoelig maken voor stimulatie. Dat is een reactie die valt onder de 'farmacodynamiek', wat een wetenschappelijke term is voor het proces waarmee het lichaam reageert op een bepaalde middel. Receptoren kunnen zichzelf ongevoeliger maken door zich (deels) terug te trekken in de cel. Op die manier ontstaat er tolerantie. Dan maakt het dus niet meer zoveel uit of er veel of weinig serotonine in de synapsspleet is want neuronen reageren er gewoon niet meer op. Die ongevoeligheid voor stimulatie kun je dus wel meten (in diermodellen) met een zogenaamde flenfluramine challenge. Dan wordt een serotonine-agonist toegediend waarvan de mate van stimulatie bekend is, en elke verminderde respons op dat middel is een teken van verminderde gevoeligheid :wink:

Daarnaast is er discussie over de vraag of MDMA neurotoxisch is. Als daarvan sprake is dan sterft een hersencel af (meestal vanwege oxidatieve stress). Dat is een probleem omdat die hersencellen nauwelijk teruggroeien en er dan dus al snel sprake is van blijvende schade. Uit onderzoek tussen grofweg 1980 - 2000 is in diermodellen wel (redelijk heftige) neurotoxiciteit aangetoond. Het 'probleem' (of eigenlijk de mazzel) is dat we dat bij mensen dan weer niet zo heftig terugzien. Daarvoor zijn verschillende mogelijke verklaringen: tijdens de onderzoeken die neurotoxiciteit aantonen worden heel hoge doses gebruikt gedurende lange tijd om het effect te maximaliseren. Het is mogelijk dat mensen minder hoge doses nemen, en het is ook mogelijk dat mensen minder heftig reageren op hoge doses.
Neurotoxiciteit bij mensen aantonen is alleen een stuk lastiger, omdat je dan eigenlijk kinderen (of jongvolwassenen) die nooit MDMA hebben gebruikt een flinke dosis MDMA zou moeten geven om daarna de schade te meten (bij voorkeur door het brein in plakjes te snijden en onder de microscoop te leggen). Zulk onderzoek vinden we bij dieren wel maar bij mensen niet ethisch. Daardoor weten we niet zo goed hoe sterk de neurotoxiciteit bij mensen is.

Wel zijn er wetenschappelijke onderzoeken gedaan met MDMA door de organisatie MAPS. De psychiaters die betrokken zijn bij dat onderzoek vinden niet de klachten die je zou verwachten bij neurotoxiciteit. Dus op basis daarvan wordt verwacht dat MDMA bij mensen niet zo neurotoxisch is als werd verwacht op basis van de diermodellen. Een belangrijke MAAR daarbij is dat mensen binnen dat onderzoek hoogstens 160 milligram MDMA toegediend kregen, én dat ze maximaal drie keer een dosis kregen. Het is mogelijk (en zelfs plausibel) dat er geen lineaire maar een exponentiële relatie bestaat tussen de dosis en neurotoxiciteit. Dan zou de schade van één hoge dosering dus heel veel groter kunnen zijn dan een paar keer een lagere dosis. Ik ben zelf ook aanhanger van dat idee. En daarom vind ik het ook relevant dat in dit topic veelvuldig werd gewaarschuwd voor zulke hoge doseringen.

@Geneesmiddel vat namelijk correct samen waarom het een probleem is om specifiek dit systeem te beschadigen:

Nog even een disclaimer waarom ik hier de betweter uithang:
Ik vind het belangrijk om onderscheid te maken tussen de aanvoer van serotonine en de respons van neuronen op die aanvoer. Beide 'problemen' hebben namelijk een andere aanpak nodig. Bij tolerantie kun je weinig anders doen dan een tijdje niks gebruiken en dan wachten tot het lichaam zich weer aanpast aan de normale omstandigheden. Bij een tekort aan serotonine kun je nog gaan proberen om dingen te gaan bijslikken zoals 5-HTP of L-tryptofaan (hoewel dat de biosynthese van 5-HT niet versnelt). Bovendien vormt de tolerantie van 5-HT-neuronen een meer passende verklaring voor de oplopende bijwerkingen (waaronder hallucinaties). Dat effect wordt namelijk rebound-effect genoemd, en dat effect zie je wel meer bij drugs. Denk bijvoorbeeld aan de beruchte ontwenningsverschijnselen van benzodiazepines :wink:

En nog even for the record: ik denk dus dat er sprake is van meerdere effecten tegelijkertijd: tolerantie, neurotoxiciteit en verminderde release van serotonine (en andere neurotransmitters) :wink:
Dankjewel voor de verdieping en nuances! Vind het erg interessant om hier over te leren. Mensen komen hier voor een goede tijd en wij voor nerd-zooi 🤓. Dat grafiekje is ook wel een mooie. Ik heb mijzelf in het verleden nog wel eens laten leiden door compulsive redosing en het klopt als een bus...

Receptoren kunnen zichzelf ongevoeliger maken door zich (deels) terug te trekken in de cel. Op die manier ontstaat er tolerantie. Dan maakt het dus niet meer zoveel uit of er veel of weinig serotonine in de synapsspleet is want neuronen reageren er gewoon niet meer op.
Makes sense. Speelt zo een directe tolerantie als we bij psychedelica zien hier ook een rol? Als in, als je op je acid piek nog een tab neemt, zul je een dikke dubbele dosis moeten nemen om überhaupt te verlengen. Met alcohol is het juist wat meer langere termijn tolerantie en niet dat je je tweede biertje niet meer voelt (als voorbeeld, gaba heeft hier natuurlijk niet zoveel mee te maken met dit verhaal)

Uit ervaring weet ik dat je de avond prima rustig kunt opbouwen om de euforische effecten van MDMA te ervaren, dus een deel zal zeker geen last hebben van die directe tolerantie. Mijn logica zegt een beetje dat dit soort directe tolerantie dan wel zou optreden bij de 5-HT receptoren waar ook lichte affiniteit voor is, omdat dit de overeenkomsten zijn met bijv LSD (of andere psychedelica). Dat zou dan betekenen dat het rustig opbouwen van MDMA een andere percentuele verdeling van bindings affiniteit oplevert onder receptoren dan in 1x je volledige dosis nemen en dus een iets anders effect? Ondanks dat er maar lichte affiniteit is voor de 5-HT receptoren.

Beetje vaag verhaal geworden maar je snapt wel een beetje waar de kennis-gap ligt denk ik.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dit ook vooral. Die neuronen gaan kapot. En het is niet alleen serotonine. Er zijn nog veel meer stoffen die verstoord raken, het is alleen wel serotonine (en metabolieten) die bij xtc er het meest aan bijdragen.

Waaroncis die limbolic pathway trouwens niet in het Nederlands te verkrijgen? Engels is pas donderdag.
Er is wel wat over maar veel minder uitgebreid en eigenlijk best slecht opgeschreven.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Makes sense. Speelt zo een directe tolerantie als we bij psychedelica zien hier ook een rol? Als in, als je op je acid piek nog een tab neemt, zul je een dikke dubbele dosis moeten nemen om überhaupt te verlengen.
Zeker! LSD vertoont juist een vrij extreme reactie doordat het molecuul blijft vasthaken in de receptor, waarna vervolgens de receptor zich terugtrekt en het molecuul in de cel wordt afgebroken; wat een redelijk opvallende metabolisatie-route is.

Met alcohol is het juist wat meer langere termijn tolerantie en niet dat je je tweede biertje niet meer voelt (als voorbeeld, gaba heeft hier natuurlijk niet zoveel mee te maken met dit verhaal)
Elke drug heeft inderdaad een andere farmacodynamiek en dus een andersoortige respons op bepaalde stimulatie. Dat geldt ook voor neurotransmittersystemen bij dezelfde drug, zoals @Dirkjan al terecht aangeeft. De respons van serotonine- dopamine- en noradrenaline-receptoren is anders bij gebruik van MDMA.

Dirkdirk

DF-koning
lke drug heeft inderdaad een andere farmacodynamiek en dus een andersoortige respons op bepaalde stimulatie. Dat geldt ook voor neurotransmittersystemen bij dezelfde drug, zoals @Dirkjan al terecht aangeeft. De respons van serotonine- dopamine- en noradrenaline-receptoren is anders bij gebruik van MDMA.
Dat is dus het mooie, het zit er dus wel allemaal in. De mogelijkheid zit er dus wel allemaal al in voordat ik de drug gebruik, en eigenlijk is de drug een soort sleutel.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
kvind het een interessante discussie omdat we het gisteren over middelen hadden die de 'magie' kunnen terugbrengen..

naast gewoon wachten dus..

hebben de heren een mening over stoffen zoals NAC, ALCAR, vit.E etc>
kan het hele lijstje zo wel opsnorren..

Laatst bewerkt:

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Dat is dus het mooie, het zit er dus wel allemaal in. De mogelijkheid zit er dus wel allemaal al in voordat ik de drug gebruik, en eigenlijk is de drug een soort sleutel.
Eigenlijk zijn wij geen junkies, gebruikers, misbruikers of onderzoekers.

Wij zijn afgevaardigden van het goddelijke die de magische poorten naar het hemelse der aarde openen

istockphoto-1093893970-612x612.jpg

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
de heren een mening over stoffen zoals NAC, ALCAR, vit.E etc.
Dit soort dingen valt onder inductief redeneren. Je doet een waarneming en gaat van daaruit een theorie formuleren. Het komt er op neer dat we het gewoon niet weten en dat we op basis van enkele observaties maar gaan speculeren dat het hier en daar door zou kunnen komen. Veelvoorkomend met drugs, de hersenen en wat er bij komt kijken, omdat we er zo weinig van weten.

Vanuit de wetenschap hadden ze liever gezien dat er een patroon ontdekt werd in de hersens waardoor het logisch zou zijn dat bepaalde stoffen zouden werken. Dan kan je vanuit die theorie gaan testen of zoiets als NAC daadwerkelijk werkt zoals je in eerste instantie had bedacht. Een soort dubbele check dus.

Je kunt er een beetje vanuit de inductieve manier ingaan: als het werkt, dan werkt het & we observeren geen schadelijkheid, dus het zal wel meevallen.

Werkt in de meeste gevallen, maar niet altijd. Heb zelf nooit NAC geprobeerd, maar zou zelf wel weer terug willen naar die 'eerste keer magie' 😍

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Wat is nac? Wat krijgen we nou, Dirkjan moet scheikunde vragen stellen?

M’n klas uit.
N-Acetyo-L-Cysteïne. Supplement dat zou beschermen tegen toxiciteit van MDMA maar dat ook de 'magie' kan terug brengen naar een kuur van een paar maanden.

Zie ook dit topic:

Hey Df-ers,

Het laatste jaar ben ik mij wat gaan verdiepen in supplementen wat gebruikt kan worden voor/na de XTC om de schade te verminderen / mindere kater te krijgen. Natuurlijk speelt gezond eten, een goede leefstijl en niet te veel gebruiken hier in mee, maar toch kwam ik wat dingen tegen over NAC en 5HTP wat positieve effecten zou hebben. (wetenschappelijk onderbouwd).

Zo schijnt de 'Magie' van XTC bij veel gebruikers weer terug te zijn na een tijd NAC te hebben gebruikt, helpt het met de neurotoxiciteit bij de hersenen, en helpt 5HTP (24-36 uur na xtc) mee om de dip te verminderen gaan en je serotonine sneller wordt aangemaakt. Natuurlijk zijn er nog veel meer supplementen, maar deze twee spraken mij het meeste aan.

Mijn vraag is nu eigenlijk;
Gebruiken jullie supplementen tegen een dip/kater, of juist als voorbereiding op een leuk xtc feestje? En wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover?

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
die 'eerste keer magie' 😍

die eerste keer magie is natuurlijk inherent aan de eerste keer..
die krijg je op geen enkele manier terug wat het ook is dat je doet..
maar goed..dat is een gegeven..

met alles is mentale mindset ook super belangrijk.. 'mind of matter'
het menselijk lichaam en brein heeft een fantastische capaciteit tot herstel..
positief denken kan andere banen in de hersenen 'slijpen'..
dus wellicht is er ook een soort placebo effect aan de gang met deze middelen..

ik vind het wel bijzonder dat ik veel en soms veel meer mdma op heb dan anderen.. die 'niets' meer voelen,
gedurende decennia.. met wat tussenpozen..
en nog steeds echt wel erg veel liefde/effect etc. ervaar.. moet wel de 3 of meer maanden of meer abstinentie aanhouden natuurlijk.
maar ik mag niet klagen.

Victoriaxx

Experimenterende gebruiker

Vriendelijke groet,
Mevrouw Pløp

Bekijk bijlage 40148
Ik vind het logisch dat ik ondankbaar overkom. Ik vraag om reacties over BIJNEMEN! Niet over mijn 3 pillen. En mensen zijn zo laagbegaafd dat ze het gaan hebben over dat ik 3 pillen neem terwijl ik zeg dat ik het nu save wil spelen en niet meer wil doen🤣 ik ben wel de mensen dankbaar die wel fatsoenlijk reageren op mijn vraag over BIJNEMEN!

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
ze 'herstellen' je hersenen na serotonine gebruik..
mensen die (bijna) niets meer merkten kregen volledig die magie terug..
naja, zoals je eerste paar keer is mss wat veel gevraagd.. maar voor een groot deel..

ik neem het best onregelmatig..
maar je zou ±500 mg van elk per dag kunnen nemen.. anderen doen geloof ik wel 4 x zoveel per dag..
oh, en vitamine E. en Q10

er is ook nog dit:

@Geneesmiddel ken je die rollsafe website al? ^^

ik had op gegeven moment wel het idee dat ik hoofdpijn kreeg als ik deze 'cocktail' nam..
nu heb ik dat niet meer..

1648202519440.png

CuriousExplorer

DF-koning
Ik vind het logisch dat ik ondankbaar overkom. Ik vraag om reacties over BIJNEMEN! Niet over mijn 3 pillen. En mensen zijn zo laagbegaafd dat ze het gaan hebben over dat ik 3 pillen neem terwijl ik zeg dat ik het nu save wil spelen en niet meer wil doen🤣 ik ben wel de mensen dankbaar die wel fatsoenlijk reageren op mijn vraag over BIJNEMEN!
Je valt in herhaling.
Mijn geduld is echt wel op, je stelt een vraag, er komen nutteloze antwoorden, agree, maar je hebt ondertussen ook al antwoord gekregen op je initiële vraag.
Door mij notabene.
Mensen wat laafbegaafd beginnen noemen omdat het jou zo uitkomt, of gelijk welke reden is gewoon not done.
Als jij telkens zo gaat reageren in dergelijke situatie's wordt het grote mensen leven (want ik vermoed dat je überhaupt geeneens 18 bent) best wel nog lastig voor jou.

Was ik mod kreeg je een cooldown ban.
Je hebt geluk, ik ben geen mod.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Je hebt heel duidelijk mijn post niet begrepen, jammer! In plaats van meer te incasseren en vérder te praten noem je nu eenieder die de moeite neemt bezorgd over je te zijn ook nog laagbegaafd?

Lees nog eens heel goed mijn stukje over komen halen en komen brengen, geven en nemen. Wat jij doet is halen dubbelplus en óók nog eens om je heen trappen.

Niet handig en wat mij betreft gedrag wat je aan mag passen als je hier aanwezig wil blijven.

Je krijgt drie dagen om in de spiegel te kijken en daarover na te denken.
Als jij telkens zo gaat reageren in dergelijke situatie's wordt het grote mensen leven (want ik vermoed dat je überhaupt geeneens 18 bent) best wel nog lastig voor jou.
Vandaar de moeite die ik hierin steek.
Was ik mod kreeg je een cooldown ban.
Eens.
Je hebt geluk, ik ben geen mod.
Ik wel.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
ken je die rollsafe website al? ^^
Kende ik nog niet, ik ga eens kijken!

Ik ben zelf niet heel erg voorstander om (vitamine) suppelementen om deze rede:
het menselijk lichaam en brein heeft een fantastische capaciteit tot herstel..
Het leven op aarde heeft miljoenen jaren gedaan over het evolueren van het menselijk lichaam en heeft een perfecte balans opgesteld. Als je gewoon bescheiden, gezond en gevarieerd eet kreeg je genoeg van alles binnen. Vitaminen zijn ook giftig in hogere doseringen en doen naar mijn idee meer kwaad dan goed. Tenzij je natuurlijk bewezen klachten of tekorten hebt om welke reden dan ook. L-tryptofaan & 5-HTP neem ik dan sporadisch maar daarvan weet ik dat ik bewust voorraad heb uitgeput met MDMA

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Als je jong bent misschien en je been breekt.

Het menselijk lichaam is vrij fragile als je het mij vraagt

hehe..

het is erg duaal.. vleeszakken met bloed en botten.. klein prikje op de verkeerde plek en je bent binnen een paar minuten leeg

maar er zijn echt geweldige verhalen van mensen die niet meer konden lopen..
hersendelen die functies overnemen etc. etc.

mss zijn we te nietig en kunnen we niet hard genoeg echt geloven..
maar mss is dit ook wel een Heelal/ computersimulatie waarin alles waar je maar in gelooft.. programmeert, werkelijkheid kan worden..
ik maak iig de gekste dingen mee..
of ik zie er de gekste dingen in gebeuren.. hoe je wil.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Het leven op aarde heeft miljoenen jaren gedaan over het evolueren van het menselijk lichaam en heeft een perfecte balans opgesteld.
ja.. maar als je er chemische middelen in gooit?
Als je gewoon bescheiden, gezond en gevarieerd eet kreeg je genoeg van alles binnen. Vitaminen zijn ook giftig in hogere doseringen en doen naar mijn idee meer kwaad dan goed.
yes..
Tenzij je natuurlijk bewezen klachten of tekorten hebt om welke reden dan ook. L-tryptofaan & 5-HTP neem ik dan sporadisch maar daarvan weet ik dat ik bewust voorraad heb uitgeput met MDMA
zijn min of meer hetzelfde toch? ..kheb ze ook alletwee hoor..

CuriousExplorer

DF-koning
hehe..

het is erg duaal.. vleeszakken met bloed en botten.. klein prikje op de verkeerde plek en je bent binnen een paar minuten leeg

maar er zijn echt geweldige verhalen van mensen die niet meer konden lopen..
hersendelen die functies overnemen etc. etc.

mss zijn we te nietig en kunnen we niet hard genoeg echt geloven..
maar mss is dit ook wel een Heelal/ computersimulatie waarin alles waar je maar in gelooft.. programmeert werkelijkheid kan worden..
ik maak iig de gekste dingen mee..
of ik zie er de gekste dingen in gebeuren.. hoe je wil.
Computersimulatie?
Toen ik dit las moest ik denken aan " Free Guy".
Een heerlijke film over een NPC 😄

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Als je jong bent misschien en je been breekt.

Het menselijk lichaam is vrij fragile als je het mij vraagt
Fysiek gaan we evolutionair achteruit en dat is onze eigen schuld. 'Survival of the fittest', wat ons zo enorm ver heeft gebracht, hebben we volledig getackeld. In een dierpopulatie (mens is een dier) is het heel normaal dat een populatie sterk wordt gehouden door het afsterven van 'zwakkere' individuen, op deze manier wordt alleen het DNA doorgegeven dat het best is aangepast aan de omstandigheden.

De mens heeft dit allang opgegeven. Vroeger overleefde je niet als je slechte ogen had, want je kon niet jagen. Tegenwoordig overleeft iedereen met slechte, maar moeten wel steeds meer mensen aan een bril om goed te kunnen zien.

Als je ziektes laat uitrazen zullen alleen de individuen overblijven die van nature resistent zijn tegen een bepaalde ziekte, nu geven we vaccins en zo wordt het in de evolutie steeds moeilijker voor de mens om op een natuurlijke manier bestend te zijn tegen ziektes.

Nog een voorbeeld: vroeger ging een vrouw dood als ze niet kon bevallen doordat ze te smalle heupen had, nu kan iedereen bevallen met een keizersnede en worden die genen dus ook doorgegeven. Het resultaat is dat de mens steeds smallere heupen krijgt over tijd en dat er dus ook meer keizersnede uitgevoerd moeten worden. Het is dus een zelfversterkende cirkel: meer keizersnedes --> meer smalle heupen --> nog meer keizersnedes. Uiteraard duurt is dit een traag proces, maar we zien het nu al terug.

Begrijp me niet verkeerd, het is iets heel moois dat we mensenlevens kunnen redden. Maar het is interessant wat dit doet over tijd. Ook niet helemaal het juiste topic hiervoor 😄

Bovenaan