Beginnende 3mmc verslaving

Pompoen

Bewuste gebruiker
Je hebt er in ieder geval van genoten. Dat is ook wat waard. En toch ook nieuw gedrag door niet te afteren.

Nou alleen oppassen dat het hier voorlopig bij blijft. Vooral dinsdag, dan is de dip het meest voelbaar.
Thanks voor je reactie. Ja ik denk dat ik af en toe behoefte heb om stoom af te blazen en vind dat heerlijk om dan gewoon keihard te dansen, met anderen in dezelfde vibe te zitten en even mijn hoofd uit te zetten.
Een vriendin zei het gisteren nog tegen me: ik ben zo iemand die alles altijd helemaal goed wil doen en dan nog is het niet goed genoeg. Wil graag een goede moeder zijn, een fijne partner, een goede vriendin voor mijn vrienden, heb een baan met veel verantwoordelijkheid binnen de jeugd ggz, doe daarnaast nog een opleiding erbij en wil ook nog goed voor mezelf zorgen als in gezond eten, goed slapen etc. Op zich allemaal heel normaal maar ik kan daarin echt wel heel streng voor mezelf zijn en ben me altijd zo bewust van alles. Die vriendin zei: ik ben blij dat je je ook nog een leuke dag gunt met wat drugs als je daar gewoon zin in hebt, ook al is het misschien beter van niet. Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.

Maar de scheidslijn is dun inderdaad. Ik snap haar punt totaal, maar zij heeft ook niet dat wekelijks gebruik gehad wat echt wel problematisch aan het worden was (bij mij dus). Ik moet oppassen dat ik niet in oud gebruik ga vervallen zoals deze maand wel weer een keer gebeurde.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Dat heb ik dus nooit. Merk het nog het meest de dag na gebruik. En ook dat valt best mee.
Ik heb die dip na xtc vaak ook de dag erna meteen maar dat is vooral vermoeidheid ook. Echt somberheid heb ik dan gelukkig niet (wel na het wekelijks 3M gebruik van voorheen). Sterker nog, soms voel ik me de hele week juist heel goed (behalve moe), een soort van nagenietend van het feestje.

_shikantaza

Badass junkie
Thanks voor je reactie. Ja ik denk dat ik af en toe behoefte heb om stoom af te blazen en vind dat heerlijk om dan gewoon keihard te dansen, met anderen in dezelfde vibe te zitten en even mijn hoofd uit te zetten.
Een vriendin zei het gisteren nog tegen me: ik ben zo iemand die alles altijd helemaal goed wil doen en dan nog is het niet goed genoeg. Wil graag een goede moeder zijn, een fijne partner, een goede vriendin voor mijn vrienden, heb een baan met veel verantwoordelijkheid binnen de jeugd ggz, doe daarnaast nog een opleiding erbij en wil ook nog goed voor mezelf zorgen als in gezond eten, goed slapen etc. Op zich allemaal heel normaal maar ik kan daarin echt wel heel streng voor mezelf zijn en ben me altijd zo bewust van alles. Die vriendin zei: ik ben blij dat je je ook nog een leuke dag gunt met wat drugs als je daar gewoon zin in hebt, ook al is het misschien beter van niet. Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.

Maar de scheidslijn is dun inderdaad. Ik snap haar punt totaal, maar zij heeft ook niet dat wekelijks gebruik gehad wat echt wel problematisch aan het worden was (bij mij dus). Ik moet oppassen dat ik niet in oud gebruik ga vervallen zoals deze maand wel weer een keer gebeurde.
Tsja... conditionering is een bitch. Als je festivals met gebruik associeert en je wilt niet gebruiken dan is een festival bezoeken niet handig. Maar je hebt er een goede ervaring bij, en je merkt vanzelf wat het met je doet. Chill out. Misschien pak je de draad weer gewoon op, misschien niet. Dan heb je het antwoord dat je zocht toch? Je bent al zo veel verder dan menig ander forumlid dat worstelt met gebruik. Je doet 't echt wel goed.

En nuchter dansen is ook fijn hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?

miles

Wijs gebruiker
Dat heb ik dus nooit. Merk het nog het meest de dag na gebruik. En ook dat valt best mee.

Laag/normaal doseren, goed drinken, fruit eten, gezond eten erna, op tijd gaan slapen, magnesium en L-Tryptofaan supplementeren.

Voor de dinsdag ben ik alweer de oude.
Ik begin tijdens gebruik al te eten, en bij genoeg slaap heb ik zo goed als geen last na de tijd

Pompoen

Bewuste gebruiker
Tsja... conditionering is een bitch. Als je festivals met gebruik associeert en je wilt niet gebruiken dan is een festival bezoeken niet handig. Maar je hebt er een goede ervaring bij, en je merkt vanzelf wat het met je doet. Chill out. Misschien pak je de draad weer gewoon op, misschien niet. Dan heb je het antwoord dat je zocht toch? Je bent al zo veel verder dan menig ander forumlid dat worstelt met gebruik. Je doet 't echt wel goed.

En nuchter dansen is ook fijn hoor. Heb je dat al eens geprobeerd?
Je hebt helemaal gelijk! En nee, nuchter dansen moet ik dus nog steeds eens proberen. Kan natuurlijk ook gewoon in de huiskamer :wink:

_shikantaza

Badass junkie
Je hebt helemaal gelijk! En nee, nuchter dansen moet ik dus nog steeds eens proberen. Kan natuurlijk ook gewoon in de huiskamer :wink:
Zie je nu waar het probleem zit met een verslaafd hoofd?

Je vertelt jezelf: "Alleen als ik drugs gebruik kom ik in de juiste vibe"

Maar je hebt het nooit anders geprobeerd dus je weet het niet.

Pas toen ik in ging zien dat mijn eigen gedachten bullshit waren, terwijl ik zelf vond dat ik het altijd het beste wist, kon
ik gedachten die naar gebruik zouden leiden naast me neer leggen. En dat kon ik het eerste half jaar niet eens zelf. Dat
heb ik steeds gecheckt bij anderen. Maar het is te leren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb die dip na xtc vaak ook de dag erna meteen maar dat is vooral vermoeidheid ook. Echt somberheid heb ik dan gelukkig niet (wel na het wekelijks 3M gebruik van voorheen). Sterker nog, soms voel ik me de hele week juist heel goed (behalve moe), een soort van nagenietend van het feestje.
Echt somberheid heb ik ook niet. Ik voel natuurlijk dat mijn lichaam een klap heeft gehad en even moet herstellen. Dus geef ik die extra wat het nodig heeft. Mentaal zorg ik er tijdens de "trip" al voor dat ik dat opvang.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Zie je nu waar het probleem zit met een verslaafd hoofd?

Je vertelt jezelf: "Alleen als ik drugs gebruik kom ik in de juiste vibe"

Maar je hebt het nooit anders geprobeerd dus je weet het niet.

Pas toen ik in ging zien dat mijn eigen gedachten bullshit waren, terwijl ik zelf vond dat ik het altijd het beste wist, kon
ik gedachten die naar gebruik zouden leiden naast me neer leggen. En dat kon ik het eerste half jaar niet eens zelf. Dat
heb ik steeds gecheckt bij anderen. Maar het is te leren.
Mooi, stof tot nadenken 🙂

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Het heeft mijns inziens gewoon met de omgeving te maken. Bij een festival hoort nou eenmaal drugs. Meerendeel van de mensen die er heen gaan gebruiken en het word er ook gewoon als 'normaal' gezien. Niet zo gek dat je overstag gaat. Is mij ook vaak genoeg gebeurd.

Belangrijkste is dat je een leuke dag hebt gehad! Ik mis dat zelf nog wel hoor. Even uit mn bol te gaan, de gezelligheid die je op zn dag hebt, de tijdelijke vrijheid. Weg van het echte leventje en de realiteit.

Maar als je echt wilt stoppen, zijn festivals gewoon niet de plek waar je je wilt begeven. Mij is in herstel wel eens vertelt: sla het eerste jaar alle feestjes maar over. En dat is voor mij ook nodig, want voor mij is het gewoon noodzaak. Terug naar mijn oude leven is geen optie.

Herstel is voor mij een nieuwe manier van leven vinden. En ja dat is lastig, wennen, hard werken en kost gewoon tijd. Heel veel tijd. Maar als ik nu bijna een jaar in herstel terugblik, heb ik ook al best veel in mn leven verandert, wat ik ook niet meer kwijt wil.

Als ik kijk naar hoe ik vorig jaar koningsdag erbij liep. Was wel een gezellige dag, maar wat betreft middelen weer een groot probleem. Hele tijd weglopen van het feestje om coke te nakken uit een bullet. Gewoon in de stad tussen alle mensen en kinderen, denken dat het niet opvalt en omdat het me toch geen fuck meer boeide. Voordat ik naar huis ging nog snel een sixpackje gehaald en thuis in me eentje nog de hele nacht doorgegaan tot alles op was, ook nog maar een gram miauw drbij gepakt wat eigenlijk voor een andere keer was. Dat moment dat ik dan de zon weer zie opkomen en de vogeltjes hoor fluiten. De leegte en eenzaamheid die ik toen voelde waren zo diep. Weer dagen slecht geweest van die dag. En het ergste is ik deed het mezelf allemaal aan.

_shikantaza

Badass junkie
Mooi, stof tot nadenken 🙂
Mijn punt was juist: check het bij een ander (verslaafd persoon) en wantrouw je eigen hoofd :)

Als jij er over na gaat denken gaat je verslaving met je aan de haal.

En ja, kiezen is moeilijk als je altijd perfectie wil. Want als jij voor een clean leven kiest en valt terug dan heb je gefaald, terwijl je bestwel trots mag zijn dat je voor de lastigste weg kiest. En dat het best een keer (of 100 in mijn geval) fout mag gaan, zolang je je best maar doet.

Laatst bewerkt:

Damius

Bewuste gebruiker
Wel goed te zien dat je nog in staat bent om de rem erop te zetten wanneer je toch impulsief overstag bent gegaan. Dat an sich is een goed signaal. Niemand is perfect.

Daarnaast kun je volgens mij wel de voorzichtige conclusie trekken dat zo’n soort dag dus té veel triggers met zich mee brengt. En mocht je bijvoorbeeld belangrijke zaken hebben de dag er na, je in het vervolg beter kunt vermijden :).

Edit: ben wel benieuwd hoe het moment verliep dat je aan de xtc ging. Werd het je aangeboden? Vroeg je er om? Hoe ging dat in z’n werk?

Pompoen

Bewuste gebruiker
Maar als je echt wilt stoppen, zijn festivals gewoon niet de plek waar je je wilt begeven.
Ja en dit is dus precies het punt waar ik nu op ben: wat wil ik nu eigenlijk? Wil ik echt stoppen? Nee, liever niet. Maar ik wil ook niet meer terug naar dat bijna wekelijkse 3M gebruik. Daarin herken ik wat jij schrijft over jouw Koningsdag de vorige keer. Dat gefixeerd zijn op gebruik, alle schaamte voorbij, maar doorgaan (in ons geval met z’n 2en) lang nadat het feestje al voorbij was. Dat wil ik echt niet meer. De vraag is of gecontroleerd gebruik bij mij haalbaar is. Niet wat middelen als coke en 3mmc betreft in ieder geval.

knap dat jij zo’n draai hebt gemaakt afgelopen jaar!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Edit: ben wel benieuwd hoe het moment verliep dat je aan de xtc ging. Werd het je aangeboden? Vroeg je er om? Hoe ging dat in z’n werk?
Nou, mijn vriend had op het festival wat spulletjes in mijn tasje gedaan (portemonnee, doosje met oordopjes etc). Op een gegeven moment vroeg hij of hij dat doosje mocht, want daar zaten pillen in (Ipv oordopjes) en een vriend wilde er 1. Dus ik liep zelf rond met die pillen kwam ik toen achter. Toen was het snel gedaan en heb ik zelf gepakt. Niet heel handig (vanuit hem ook niet) om dit bij me te (blijven) dragen, bedenk ik me nu.. want dit heeft de drempel wel aanzienlijk verlaagd.

Laatst bewerkt:

Jazz35

Wijs gebruiker
Mijn mooie plan is echt finaal mislukt🥴
Heb xtc op gisteren.

Jammer, had mezelf echt een keer een nuchtere ervaring gegund op een festival, ook gewoon om te weten hoe ik dat nou echt vind en hoe me dat vergaat. Maar nog geen 2 uur binnen ben ik al overstag gegaan. Was ook echt zo ontzettend weinig voor nodig.. ik weet nog niet helemaal waarom. Heb het wel binnen de perken gehouden vergeleken met voorgaande festivals en ben om 0:00 meteen richting bed gegaan terwijl de rest nog naar een after ging. Heb echt een ontzettend leuke dag gehad en alleen maar gedanst, waar ik ook zo’n behoefte aan had.

Komende dagen ga ik maar eens nadenken wat ik hier nou eigenlijk écht mee wil, hoe ik me tot drugs wil verhouden. Ik denk dat ik nog niet klaar ben voor een “nooit meer alcohol/drugs”, al weet ik dat dat waarschijnlijk het beste zou zijn.
Nou, allereerst: heerlijk dat je genoten hebt! Dat is in ieder geval heel fijn. En niet meegegaan naar de after, óók goed. Don't be too harsh on yourself. Ik ben laatst óók weer een keer voor de bijl gegaan met 3mmc. Schaamde me kapot. Uiteindelijk de restanten weer weggegooid. We komen er wel, stap voor stap, of niet. Maar je bent op de goede weg. Laat dit inderdaad een moment zijn voor reflectie, maar níet voor zelfkastijding hoor! 😘

Laatst bewerkt:

Jazz35

Wijs gebruiker
En ik zit met precies dezelfde gedachte. Nooit meer alcohol of drugs? Liever niet. Is het haalbaar om het af en toe en met mate te doen? Misschien, dat kan ik nu nog niet beoordelen. Ik hoop het. Het is een tijdlang wél goed gegaan namelijk. Maar ja, ik weet het ook niet. Misschien is stoppen met alles voorgoed het beste. Alleen ben ik daar - net als jij - in mijn hoofd nog niet helemaal. Stap voor stap dus maar gewoon.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
knap dat jij zo’n draai hebt gemaakt afgelopen jaar!
Ik volg dit topic, omdat ik veel van mezelf in jouw verhaal zie. Ik heb jaren lopen yo-yo'en tussen willen stoppen, maar ook weer niet willen stoppen. (Huis)feestjes, festivals, uitgaan, bij mensen thuis gebruiken waren ook jarenlang mijn identiteit. Ik kon dat niet zomaar allemaal laten vallen, omdat ik wilde stoppen met gebruiken, maar ook weer niet want ik vond het gebruiken ook nog leuk. Het was toch altijd een soort vlucht voor me. Mijn gebruik is met corona omgeslagen. Toen gebruikte ik steeds vaker alleen, of soms met een klein gezelschap. Maar eigenlijk ben ik vanaf moment één dat ik gebruikte al wel verslaafd geweest. Want drugs gaf mij wel een gevoel wat ik altijd heb gemist in mijn leven. Maar pas toen ik meer en meer alleen ben gaan gebruiken toen ging het fout. Ik kon op den duur ook niet meer met en niet meer zonder. Het werd ook steeds meer, combineerde altijd van alles en mijn katers werden heel heftig. Bij de NA staat ergens in het boek bij stap 1 het zinnetje: 'wij waren door ons gebruik lichamelijk, emotioneel en spiritueel bankroet'. Zo diep heb ik moeten komen. Ik ben lang depressief en suicidaal geweest door mijn gebruik. Voor mij hoefde het allemaal niet meer. Ik heb dat punt wel nodig gehad om mijn leven om te gooien. Dus de keuze was voor mij heel zwart wit. Of ik kies voor de dood, of ik ga weer leven.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ik volg dit topic, omdat ik veel van mezelf in jouw verhaal zie. Ik heb jaren lopen yo-yo'en tussen willen stoppen, maar ook weer niet willen stoppen. (Huis)feestjes, festivals, uitgaan, bij mensen thuis gebruiken waren ook jarenlang mijn identiteit. Ik kon dat niet zomaar allemaal laten vallen, omdat ik wilde stoppen met gebruiken, maar ook weer niet want ik vond het gebruiken ook nog leuk. Het was toch altijd een soort vlucht voor me. Mijn gebruik is met corona omgeslagen. Toen gebruikte ik steeds vaker alleen, of soms met een klein gezelschap. Maar eigenlijk ben ik vanaf moment één dat ik gebruikte al wel verslaafd geweest. Want drugs gaf mij wel een gevoel wat ik altijd heb gemist in mijn leven. Maar pas toen ik meer en meer alleen ben gaan gebruiken toen ging het fout. Ik kon op den duur ook niet meer met en niet meer zonder. Het werd ook steeds meer, combineerde altijd van alles en mijn katers werden heel heftig. Bij de NA staat ergens in het boek bij stap 1 het zinnetje: 'wij waren door ons gebruik lichamelijk, emotioneel en spiritueel bankroet'. Zo diep heb ik moeten komen. Ik ben lang depressief en suicidaal geweest door mijn gebruik. Voor mij hoefde het allemaal niet meer. Ik heb dat punt wel nodig gehad om mijn leven om te gooien. Dus de keuze was voor mij heel zwart wit. Of ik kies voor de dood, of ik ga weer leven.
Jeetje, wat een heftig verhaal joh! Was 3m bij jou óók de boosdoener uiteindelijk? Wat goed dat je je leven hebt kunnen omgooien. ♥️ Mag je echt ontzettend trots op zijn!

Jazz35

Wijs gebruiker
Nou, mijn vriend had op het festival wat spulletjes in mijn tasje gedaan (portemonnee, doosje met oordopjes etc). Op een gegeven moment vroeg hij of hij dat doosje mocht, want daar zaten pillen in (Ipv oordopjes) en een vriend wilde er 1. Dus ik liep zelf rond met die pillen kwam ik toen achter. Toen was het snel gedaan en heb ik zelf gepakt. Niet heel handig (vanuit hem ook niet) om dit bij me te (blijven) dragen, bedenk ik me nu.. want dit heeft de drempel wel aanzienlijk verlaagd.
Volgende keer je vriend wél effe z'n eigen shit bij zich laten dragen. 😅😂 Inderdaad niet zo snugger van hem.

Edit: ik heb die van mij echt gesommeerd om alles wat hij eventueel aan drugs in huis heeft/haalt uit mijn buurt te houden, dus ik heb geen idee waar het ligt. Weet wél waar er nog mdma ligt, maar daar maal ik echt niet meer om, dus dat zal ik niet zomaar pakken. Moet er zelfs niet aan denken. 🤐

_shikantaza

Badass junkie
Volgende keer je vriend wél effe z'n eigen shit bij zich laten dragen. 😅😂 Inderdaad niet zo snugger van hem.

Edit: ik heb die van mij echt gesommeerd om alles wat hij eventueel aan drugs in huis heeft/haalt uit mijn buurt te houden, dus ik heb geen idee waar het ligt. Weet wél waar er nog mdma ligt, maar daar maal ik echt niet meer om, dus dat zal ik niet zomaar pakken. Moet er zelfs niet aan denken. 🤐
Dat was wel echt een ondoordachte actie ja 😄

Maar goed, het is allemaal nieuw voor @Pompoen en het was weer een les. Dus weer een beetje wijzer geworden.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Jeetje, wat een heftig verhaal joh! Was 3m bij jou óók de boosdoener uiteindelijk? Wat goed dat je je leven hebt kunnen omgooien. ♥️ Mag je echt ontzettend trots op zijn!
Met miauw ging het wel heel hard bij mij. Dat was wel een middel waarmee ik grenzelozer werd en niet mee kon stoppen als ik begon. Maar ik had niet specifiek een middel waar ik geen maat mee kon houden. Dat probleem heb ik met alles wat ik gebruikte.

De grote boosdoener was ikzelf.

Jazz35

Wijs gebruiker
Met miauw ging het wel heel hard bij mij. Dat was wel een middel waarmee ik grenzelozer werd en niet mee kon stoppen als ik begon. Maar ik had niet specifiek een middel waar ik geen maat mee kon houden. Dat probleem heb ik met alles wat ik gebruikte.

Dat zeg je mooi. Wij zijn de boosdoeners inderdaad. Zelf kan ik eigenlijk met alles mate doen, alleen met 3mmc voelde ik voor het eerst cravings die moeilijk tegen te gaan waren. Heb ik vroeger met x en zo echt niet gehad. Nu wél. Ben toen ook ineens in m'n eentje gaan pakken en zo. Niet oké. Dus hier was 3m (hoewel nog geen jaar geleden ontdekt) echt het gevaarlijke goedje. Naast de benzo's natuurlijk. 🥹

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja, maar dat is een kwestie van tijd. Ieder middel wordt een probleemmiddel voor een verslaafde.
Zelf ben ik veel te bang voor de meeste shit geworden om ze probleemmiddelen te laten worden. Yes man, is die angststoornis tóch nog ergens goed voor. 😂

Maar over het algemeen zal het wel waar zijn wat je zegt. Verslaving hopt zo over van het ene op het andere middel, the basterd.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja, maar dat is een kwestie van tijd. Ieder middel wordt een probleemmiddel voor een verslaafde.
Niet per se toch?

Ik kon bijvoorbeeld eerst niet met mijn wiet gebruik stoppen. MDMA daarentegen is nooit een probleem geweest.

Jazz35

Wijs gebruiker
Maar.... benzo's hebben bij mij ooit wél de alcohol vervangen als probleemmiddel bijvoorbeeld. Dus ik ken het concept wél.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Bij mij exact hetzelfde. Wiet ook jaren over gedaan om mee te stoppen. Mdma werd nooit een probleem.
Heb altijd na MDMA dat ik er niet eens aan moet denken het weer te nemen. Lichaam mot er niks van hebben. Tijd voor herstel.

_shikantaza

Badass junkie
Niet per se toch?

Ik kon bijvoorbeeld eerst niet met mijn wiet gebruik stoppen. MDMA daarentegen is nooit een probleem geweest.
Bij mij exact hetzelfde. Wiet ook jaren over gedaan om mee te stoppen. Mdma werd nooit een probleem.
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen, sex, aandacht, sporten, een verzameling of andere hobby. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Ga bij jezelf maar eens na of je niet stiekem aan het vervangen bent. Wedden dat je een obsessie(tje) hebt?

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Same... En bij mij zou het einde zoek zijn.

Soms maakt mijn hoofd het me wel wijs hoor. Ahjoh, MDMA of LSD is toch niet verslavend. Dat moet toch wel kunnen?

Maar dan denk ik terug aan de laatste zoveel sessies dat ik die middelen gebruikte. En daar stopt het niet. Na MDMA volgt er hoe dan ook keta. Na LSD volgt er hoe dan ook 2-cb en keta en als het ff kan ook MDMA.

Dus... Waar ligt dan de grens. Geef mijn verslaving een vingerkootje. En ik ga tot m'n tenen door de mangelmolen.

Wat dat betreft zie ik ook echt nog wel verschil tussen 'de ziekte' verslaving of een zwaar gebruiker van wie het gebruik tijdelijk uit de hand is gelopen.

En ook zie ik 'de ziekte' verslaving als iets progressiefs. Ik ben er zodanig ver in doorgegaan, dat ik al die combinaties aan elkaar link. Onderscheid tussen middelen hoef ik niet te maken want het ene middel (dat misschien minder verslavend is), lijdt vanzelf tot het volgende middel dat wèl weer heel verslavend is.

Maar inderdaad, ook nu zit m'n verslaving in heerlijke obsessies. Eten is de meest duidelijke. Maar ook dagdromen bijvoorbeeld kom ik steeds meer achter.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Ga bij jezelf maar eens na of je niet stiekem aan het vervangen bent. Wedden dat je een obsessie(tje) hebt?
Mijn werk nu...

Kan het vaak moeilijk neerleggen. Ook icm mijn telefoon waarop ik veel moet regelen daarvoor.

Moet nog meer balans tussen dat en vrije tijd vinden.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mijn werk nu...

Moet nog meer balans tussen dat en vrije tijd vinden.

Werk voor mij nu ook ja haha
Hoe kon ik die vergeten.

Al vind ik het op dit punt even niet zo erg. Ik mag verschrikkelijk mooie dingen doen deze maanden op mijn werk. Dus zolang ik m'n grenzen qua rust net aan weet te bewaren èn het mijn herstel niet in gevaar brengt, ben ik heel tevreden.

OtherShore

Badass junkie
Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag wel.
Wil ik echt stoppen? Nee, liever niet. Maar ik wil ook niet meer terug naar dat bijna wekelijkse 3M gebruik.
Klinkt een beetje als de droom van gecontroleerd gebruik — dat is de droom van iedere verslaafde, wordt wel gezegd. Kan die droom voor jou werkelijkheid worden? Ik heb er een hard hoofd in, want het verleden is gebleken dat het juist niet lukte om mate te houden. Waarom zou dat nu wel lukken? Gister is gebleken dat het je niet lukt om je aan je voornemens te houden. Dat is een teken dat je jezelf niet in de hand hebt.

Sorry, ik wil niet te pessimistisch zijn, maar ik denk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt. Wat er gisteren gebeurd is laat niet zien dat het af en toe wel kan. Het laat juist zien dat je (nog) geen controle hebt over je gebruik.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Werk voor mij nu ook ja haha
Hoe kon ik die vergeten.

Al vind ik het op dit punt even niet zo erg. Ik mag verschrikkelijk mooie dingen doen deze maanden op mijn werk. Dus zolang ik m'n grenzen qua rust net aan weet te bewaren èn het mijn herstel niet in gevaar brengt, ben ik heel tevreden.
Ik denk omdat dit over het algemeen niet als een probleem wordt gezien en dat je er in deze maatschappij zelfs voor wordt geprezen. Want: je bent productief, je hebt succes, je verdient geld.

Dan kan het nog steeds wel problematisch zijn. Ik weet dat het op momenten problematisch is voor mij. Bijvoorbeeld: na een lange dag werken daarna thuis ook nog bezig zijn met shit regelen voor de volgende dag(en) en uiteindelijk om 21:00 uur eindelijk het werk neerleggen, 22:00 uur op bed, rinse and repeat de volgende dag.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik denk omdat dit over het algemeen niet als een probleem wordt gezien en dat je er in deze maatschappij zelfs voor wordt geprezen. Want: je bent productief, je hebt succes, je verdient geld.

Dan kan het nog steeds wel problematisch zijn. Ik weet dat het op momenten problematisch is voor mij. Bijvoorbeeld: na een lange dag werken thuis ook nog bezig zijn met shit regelen voor de volgende dag(en) en uiteindelijk om 21:00 uur eindelijk het werk neerleggen, 22:00 uur op bed, rinse and repeat de volgende dag.

Ja die tijden heb ik ook wel gekend. 70+ uur in de week. Dus ik weet dat werk voor mij een valkuil is. Maargoed, ik ben nu wel veel bezig met werk en wat zaken eromheen. Maar ik denk dat ik krap aan over de 45 uur kom.
En het lukt goed om grenzen te bewaken dat ik niet structureel om 23h nog een onderzoeksrapport zit na te kijken.

Dus ik ben waakzaam, maar het is (nog) niet problematisch.

Jazz35

Wijs gebruiker
Mijn verslaving wil altijd wat. Na mijn coke probleem is er een schakelaar omgegaan die ik niet meer terug kan zetten. Of het nou roken is, of snaaien, gokken, shoppen, sex, aandacht, sporten, een verzameling of andere hobby. Het vindt altijd wat. Ik kon ook altijd prima gecontroleerd drinken maar ik vertrouw het nu niet meer en ik ben niet meer bereid het risico te nemen omdat ik de gevolgen niet meer kan overzien.

Sporten hier! Maar goed, is inderdaad een relatief gezonde obsessie, dus die sta ik mezelf lekker toe. Op naar de bodycombat. 💥

Pompoen

Bewuste gebruiker
Klinkt een beetje als de droom van gecontroleerd gebruik — dat is de droom van iedere verslaafde, wordt wel gezegd. Kan die droom voor jou werkelijkheid worden? Ik heb er een hard hoofd in, want het verleden is gebleken dat het juist niet lukte om mate te houden. Waarom zou dat nu wel lukken? Gister is gebleken dat het je niet lukt om je aan je voornemens te houden. Dat is een teken dat je jezelf niet in de hand hebt.

Sorry, ik wil niet te pessimistisch zijn, maar ik denk dat je jezelf een beetje voor de gek houdt. Wat er gisteren gebeurd is laat niet zien dat het af en toe wel kan. Het laat juist zien dat je (nog) geen controle hebt over je gebruik.
Helemaal gelijk hoor! Ik weet het ergens ook echt wel. Vind het ook zwak. Het is me niet gelukt om me aan mijn voornemen te houden gisteren en die beslissing was in een split second genomen. En zo al 2 andere keren begin deze maand.

Weet je wat het is. Een aantal maanden terug baalde ik zo ontzettend van mijn gebruik en liep het echt uit de hand. Toen had ik super goed voor ogen dat ik dit niet wilde en dat geheelonthouding daarvoor nodig was. Ben daar heel intensief mee bezig geweest, veel over gelezen/geluisterd, veel gedeeld met anderen. Het was echt een topic waar ik dagelijks mee bezig was. Ik maakte steeds een superstrak plan voor het weekend waarin ik alle scenario’s had uitgedacht en er een oplossing voor had, zodat ik niet overstag zou gaan. Dit is de laatste paar weken aan het afzwakken en dan heb ik minder scherp waarom ik ook alweer niks meer kan/wil drinken/gebruiken. En komt dat stemmetje: het kan wel weer, gun jezelf ook eens iets, de rest kan het ook, blablabla. En dan heb ik een leuke dag gehad en denk ik: zie je, misschien is het ook wel oké zo. Maar dat is natuurlijk ook gewoon goedpraten, dat besef ik me ergens ook wel.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nodig heb om voor de volle 100% die keuze te maken. Ja, het moet weer een keer gigantisch fout gaan zodat ik bevestiging heb: zie je, het kan écht niet meer. Maar daar wil ik liever niet naartoe werken. Ik vind het gewoon echt wel heel lastig..

Pompoen

Bewuste gebruiker
Heel veel respect voor jou!

Pompoen

Bewuste gebruiker

Hey, en nog een 'goed' ding @Pompoen , het was xtc, géén 3mmc. Dat scheelt toch alweer. Met 3m in je mikkie was je misschien wél meegegaan naar die after en in een binge beland. Ik kan me dat goed voorstellen tenminste. 😬
3mmc pak ik niet meer. Dat kost me geen moeite. Ben echt helemaal klaar met dat middel en zie wat voor ellende het teweeg brengt. Sinds 3mmc heb ik drugs niet meer in de hand inderdaad. Maar dan nog kan ik (sindsdien) ook doorslaan met coke bijvoorbeeld. Dat had ik voorheen niet.

Jazz35

Wijs gebruiker
Helemaal gelijk hoor! Ik weet het ergens ook echt wel. Vind het ook zwak. Het is me niet gelukt om me aan mijn voornemen te houden gisteren en die beslissing was in een split second genomen. En zo al 2 andere keren begin deze maand.

Weet je wat het is. Een aantal maanden terug baalde ik zo ontzettend van mijn gebruik en liep het echt uit de hand. Toen had ik super goed voor ogen dat ik dit niet wilde en dat geheelonthouding daarvoor nodig was. Ben daar heel intensief mee bezig geweest, veel over gelezen/geluisterd, veel gedeeld met anderen. Het was echt een topic waar ik dagelijks mee bezig was. Ik maakte steeds een superstrak plan voor het weekend waarin ik alle scenario’s had uitgedacht en er een oplossing voor had, zodat ik niet overstag zou gaan. Dit is de laatste paar weken aan het afzwakken en dan heb ik minder scherp waarom ik ook alweer niks meer kan/wil drinken/gebruiken. En komt dat stemmetje: het kan wel weer, gun jezelf ook eens iets, de rest kan het ook, blablabla. En dan heb ik een leuke dag gehad en denk ik: zie je, misschien is het ook wel oké zo. Maar dat is natuurlijk ook gewoon goedpraten, dat besef ik me ergens ook wel.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nodig heb om voor de volle 100% die keuze te maken. Ja, het moet weer een keer gigantisch fout gaan zodat ik bevestiging heb: zie je, het kan écht niet meer. Maar daar wil ik liever niet naartoe werken. Ik vind het gewoon echt wel heel lastig..
+ 1, 100%.

Wat een lastige hè! Damn.

Bovenaan