Beginnende 3mmc verslaving

Pompoen

Bewuste gebruiker
Hoe beleeft je partner je clean-time? Steunt hij jou of doet ie mee?
Jij gaat er goed op vooruit volgens mij, enjoy the ride!
Goeie vraag. Hij steunt mij. Waar hij mij in het verleden nog wel eens probeerde over te halen als ik een nuchtere maand had bijvoorbeeld, doet hij dit nu totaal niet. We hebben er ook wel veel serieuze gesprekken over gevoerd.

Het liefst zou ik willen dat hij mee doet, maar hij gaat z’n eigen proces door. Gebruikt al veel minder vaak, maar nog wel soms. Gisteren heeft hij wel gebruikt en daar ben ik oké mee.

Damius

Bewuste gebruiker
As we speak hangt mijn partner boven de wc 🤢. Kan een beetje leedvermaak toch niet onderdrukken hahaha 🙈 vandaag extra vrolijk en zonnig door het huis, dan inspireer ik hem ook nog wel 😜
Wat goed dat het je lukt om abstinent te blijven zonder dat je partner met jou ‘mee doet’. Zelf is mijn partner nu ook abstinent en dat werkt voor mij een stuk makkelijker. Mijn partner had overigens wel minder last van problematiserend gebruik dan ik.
Ik vind het interessant te lezen dat hij nu nog wel zo nu en dan gebruikt; gezien jij voor jezelf een (beginnend) probleem hebt erkend en er naar hebt gehandeld. Hoe ziet hij zijn eigen gebruik en hoe kijk jij daar naar? Vooral niet nu aan ‘m vragen als ‘ie boven het toilet hangt :wink:.

een fijne zaterdag een keep it up!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Mijn zusje vroeg vorige week, toen ik een wijntje afsloeg bij m’n ouders: “wanneer ga je weer normaal doen?” Haha. Ik kan er wel om lachen. Ook wel grappig dat anderen zo graag willen dat jij drinkt, toch een soort van ongemak of spiegel die ze ervaren denk ik.
Ik word echt zo moe van die mensen haha. Ieder keer weer tekst en uitleg geven waarom je niet drinkt. Om vervolgens als niet normaal te worden weggezet, fuck off!! Ik zoek die mensen niet meer op.

Maar mooi dat jij erom kan lachen 😘.

Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma. Bam gooi je gelijk die deur dicht. Maar tegelijkertijd hoeft ook weer niet iedereen het te weten ofzo. Lastige.

Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️

_shikantaza

Badass junkie
Wat jij schrijft over dat je zelfs een kater hebt zonder iets te gebruiken is herkenbaar. Had ik vorige week ook. Ik was vorig weekend nog chillen bij goeie vrienden van me. Die drinken en blowen, maar die weten van mijn situatie en die gaan daar met respect mee om. Dus niet aanbieden en opjutten of iets dergelijks. 1uur lag ik erin en was de volgende dag echt helemaal gaar. Zo gek is dat. Alsof mn lichaam op automatische piloot gaat en me in brakke toestand zet. Geen idee ⁉️
Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma. Bam gooi je gelijk die deur dicht. Maar tegelijkertijd hoeft ook weer niet iedereen het te weten ofzo. Lastige.
Bij mij werkt dit inderdaad erg goed. Maar het is inderdaad een afweging die je moet maken of je wilt dat de hele wereld het weet.

Voor mij voelt het toch extra veilig ofzo. Alsof ik minder snel kan maken om terug te vallen, want iedereen weet m'n achtergrond. En tegelijkertijd weet je nooit wie het kan raken. Of ze bijvoorbeeld een familielid hebben die in de ellende zit. En dat ze zien dat er wèl een oplossing is. Stukje stap 12 eigenlijk.

Maarja, soms heb ik er ook even geen zin in om het uit te leggen. Gebeurt niet heel vaak tho 😂

Ik denk toch dat het wel een bepaald spanningsveld met zich meebrengt om onder gebruikers te begeven (voor mij in elk geval). Al is het maar heel erg onbewust.

Maar ook in sociale situaties waar niet gebruikt wordt, maar die buiten het 'normale' zijn voor mij, krijg ik katers. Heb ik bijvoorbeeld een meeting met 40+ man, is er niets aan de hand. Want het gaat volgens het vaste patroon. En die 'rituelen' bieden houvast. Heb ik een (brave) verjaardag met 40+ mensen, is dat al een heel ander verhaal.

Vorige week na de dag van herstel ook wel aardig katerig. Nu was ik al heel moe. Maar zo'n groot evenement met prikkels heeft veel impact.

Ach... Ze zijn nooit zo erg als alcohol of alfa katers 😂

Damius

Bewuste gebruiker
Ik dacht in een podcast eens te horen dat je brein zich in sommige situaties, bijvoorbeeld vlak voor gebruik, al instelt op het gebruik zelf. En daadwerkelijk ook al heropname van dopamine remt (geloof ik, zo goed zit ik niet in de materie, maar wellicht kan iemand aanvullen en/of corrigeren). Misschien werkt dat ook wel zo als jij je in zo’n setting zit die je associeert met gebruik. Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens. Wel helemaal op een feest zoals @_shikantaza schrijft. Ik merkte dat ook wel wanneer ik nuchter op feesten rondliep.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ik vind het interessant te lezen dat hij nu nog wel zo nu en dan gebruikt; gezien jij voor jezelf een (beginnend) probleem hebt erkend en er naar hebt gehandeld. Hoe ziet hij zijn eigen gebruik en hoe kijk jij daar naar?
Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Als zo'n situatie zich bij mij in de toekomst gaat voordoen wil ik eens gaan oefenen om gewoon open kaart te spelen: ik heb verslavingsproblematiek en daarvoor word ik behandeld middels het 12 stappen programma.
Ja dit zou echt een goede zijn. Stoppen ze er meteen mee. Ik stel m ook wel eens terug: “waarom drink jij wel?”
Wellicht handelt je brein dan ook naar een automatische kater… Omdat het gebruik immers altijd gepaard ging met een comedown. Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen.
Ik geloof dat meteen, dat je brein zich erop instelt. Heel interessant vind ik dat. Ben benieuwd of het dan ook minder wordt als het nuchter zijn voor jezelf en je brein het nieuwe normaal is. En dat van die prikkels denk ik ook inderdaad. Het katerige gevoel is nu al wel weer weg na een paar koffie, maar voel me nog wel moe. Kreeg wel echt een boost toen ik vanochtend met een goed gevoel en oprecht vrolijk m’n dochtertje uit bed haalde. Dat is echt alllllles waard 🥰🥰

_shikantaza

Badass junkie
Terechte vraag. Hij ziet het wel als problematisch dat er eerder zo vaak en ook thuis gebruikt werd. Daar hebben we het veel over gehad. Maar hij ziet de oplossing anders. Hij ziet er geen probleem in om af en toe (= eens per 6-8 weken) iets te gebruiken en dat is wat hij nu gaat doen, zegt ie. Ik weet van mezelf dat ik eerst iets moet doorbreken voordat ik gereguleerd kan gebruiken (als ik dat überhaupt kan) en zie dus abstinentie voor nu als oplossing. Daarin liggen we niet op 1 lijn. Ik zie het in die zin ook als een groter probleem en spreek van verslaving, hij niet. Ik vraag me af of hij het op deze manier kan volhouden, maar hij moet hier toch zelf achter komen. Hem een bepaalde richting insturen werkt bij hem averechts. Dus misschien is dit onderdeel van zijn proces en gaat hij uiteindelijk ook richting abstinentie. Mocht het weer de verkeerde kant uitgaan dan ga ik dat zeker benoemen.
Petje af voor deze zienswijze.

Gelato43

Bewuste gebruiker
Daarnaast krijgt je brein nu ongefilterd en onverdoofd alle prikkels binnen. Best intens.
De eerste keer dat ik nuchter naar een festival ging merkte ik dit gelijk, helemaal overprikkeld, hoofdpijn, niet kunnen slapen omdat mn hoofd bijna op exploderen stond van wat ik allemaal had meegemaakt. En de volgende dag had ik er nog steeds veel last van.

Als ik gebruik heb ik dat vrijwel niet als ik niet te veel doe.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Ja, dit. Echt weird. Ik was met ADE naar een feestje overdag gegaan (wel heel druk en natuurlijk urenlang zeer harde muziek). Helemaal nuchter en om 23:30 in bed. Volgende dag gammel en hoofdpijn. Was na een paar bakken koffie wel redelijk snel over. Afgeweken van mijn normale dagelijkse ritme dat ik eigenlijk 7 dagen per week aanhoud van rond 22u naar bed en rond 7u op.
Hier ook heel herkenbaar inderdaad! Altijd een lichte kater, als ik een nuchter feestje meepak.

miles

Wijs gebruiker
De eerste keer dat ik nuchter naar een festival ging merkte ik dit gelijk, helemaal overprikkeld, hoofdpijn, niet kunnen slapen omdat mn hoofd bijna op exploderen stond van wat ik allemaal had meegemaakt. En de volgende dag had ik er nog steeds veel last van.

Als ik gebruik heb ik dat vrijwel niet als ik niet te veel doe.
Ik trek het niet om nuchter te gaan, ik word er helemaal gestoord van, de drukte, het lawaai en de lichten zijn dan niet te doen voor me

miles

Wijs gebruiker
Bizar hè, toch lijkt dat vaak wèl het geval haha

Dat je een soort van uitleg moet geven als je een biertje weigert of als je wèl op tijd op bed wilt liggen. Maar als ik dan uitleg waarom is het eigenlijk meteen klaar ook. Heb nog niet meegemaakt dat iemand echt aandrong van: aaaaah eentje kan wel.

Al wel gehad dat mensen aanboden: ja maar dan zorg ik er wel voor dat het bij eentje blijft hoor.

Ja uhu, like... Je denkt toch niet dat je me kan tegenhouden als die kronkel in m'n kop gaat opspelen? 😂

Mooi dat je een gezellige avond hebt gehad!
Ik geb ook een tijdje helemaal niks gedaan toen het uit de hand dreigde te lopen, maar als me bijvoorbeeld een biertje aangeboden werd werkte het prima om gewoon aan te geven dat ik ff te hard gegaan was en even een tijdje op 0 ging

Pompoen

Bewuste gebruiker
Hey @Pompoen hoe gaat het nu? :)
Hey! Lief dat je het vraagt. Het gaat goed. Heb 3 maanden helemaal niets gedaan. Geen alcohol/drugs. Afgelopen vrijdag hadden we een feestje bij ons thuis en merkte dat ik de hele week al wat aan het twijfelen was of ik misschien weer eens wat zou drinken en/of gebruiken. Uiteindelijk de keuze gemaakt dit niet te doen, omdat ik merk dat het me steeds gemakkelijker afgaat om niks te gebruiken en ik het heerlijk vind om me fit en fris te voelen. Het zou ook lekker weer worden de dag erna en had geen zin om brak te zijn.

Nu had ik vrijdag een borstonderzoek in het ziekenhuis (controle na een half jaar) en tegen al mijn verwachtingen in vonden ze toch een plekje wat ze wilden onderzoeken en namen ze een aantal biopten af. Ik was daar best wel van geschrokken en had daarna toch de behoefte om even los te gaan. Ik was me er heel erg bewust van dat dit gebeurde en vond het ook oké. Heb zo bewust geleefd afgelopen maanden. Heb een leuke avond gehad, gedronken en paar sleutelpunten sos gebruikt tussen 21:00 en 2:00 uur en ben rond 3:30 gaan slapen. Mezelf niet totaal verloren, geen zelfhaat gehad de dag erna. Wel nog steeds wat moe ervan en merk duidelijk verschil tussen wat gaar en dus het fit zijn van afgelopen tijd.

mijn conclusie: was leuk even, maar heeft uiteindelijk ook niet echt veel toegevoegd. Ik ga weer mooi door met 0.0 voorlopig :)
Misschien denk je nu: gevaarlijk! Maar zo voelt het eigenlijk totaal niet. Ik merk dat ik me heel bewust ben van alles wat ik doe en waarom en daarin toch controle ervaar ofzo.

Damius

Bewuste gebruiker
Ik kan mij er alles bij voorstellen dat je schrikt bij zo’n uitslag van het onderzoek! Hopelijk valt het straks uiteindelijk gewoon mee.

Misschien denk je nu: gevaarlijk! Maar zo voelt het eigenlijk totaal niet. Ik merk dat ik me heel bewust ben van alles wat ik doe en waarom en daarin toch controle ervaar ofzo

Eigenlijk allesbehalve :). Je bent al maanden actief met jezelf aan de slag en ik vond het, zoals eerder aangegeven, al reuze knap hoe jij bepaalde conclusies trok ten aanzien van jouw relatie tot middelengebruik, zonder professionele begeleiding. En nog knapper: je bent met jezelf aan de slag gegaan.

Je bent aan niemand verantwoording schuldig, behalve aan jouzelf :).

Als tip: probeer eens verder voor jezelf uit te diepen wat de functie precies was van het middelengebruik op die betreffende avond. Ontlading? Verdoving? Fun? Escapisme? Ontspanning? Dit alles?

Door er langer bij stil te staan, houd je scherp voor jezelf wanneer je wel of niet gehoor wilt geven aan een craving. Dat zal je helpen om telkens een weloverwogen besluit te nemen wanneer je wel of niet een avondje los wilt. Bijvoorbeeld: de volgende twee keer níet los wanneer je slecht nieuws heb gehad. Zodat dat geen sterke connectie wordt tussen bepaalde omstandigheden en daaruit volgend gedrag. Aan jou om te bepalen wat jij voor jou goed vindt werken natuurlijk!

Pompoen

Bewuste gebruiker
@Damius fijn om te lezen jouw bericht! Doet me goed!! Ook je interesse!

Je bent aan niemand verantwoording schuldig, behalve aan jouzelf :).
Je hebt helemaal gelijk! Ik denk dat ik dit ergens ook voor mezelf typte haha. Ik ga dan twijfelen of het niet gewoon het verslavingsstemmetje is dat roept dat ik alles onder controle heb. Ook omdat ik al ergens een keer had geroepen een jaar niks te willen gebruiken. Achja..
Als tip: probeer eens verder voor jezelf uit te diepen wat de functie precies was van het middelengebruik op die betreffende avond. Ontlading? Verdoving? Fun? Escapisme? Ontspanning? Dit alles?
Hier ben ik ook al steeds over na aan het denken. Ik denk het feit dat ik de week ervoor al twijfelde om iets te gebruiken tijdens het feestje, kwam vanuit een behoefte aan ontlading en fun, even weer een keer buiten de lijntjes kleuren ofzo. Dat kan me soms ook goed doen, mits ik het binnen de perken kan houden.
Maar toen ik het uiteindelijk deed na dat ziekenhuisbezoek, kwam dat volgens mij voort uit de behoefte aan verdoving/escapisme.
Goede tip om dit niet steeds te doen na een vervelend gevoel. Het viel ook precies samen met dat feestje, anders had ik zeer waarschijnlijk niet gedronken of drugs gebruikt. Maar blijft wel interessant wat er allemaal gebeurt van binnen.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Oké waar ik ergens misschien al bang voor was is gisteren gebeurd. Gisteren kwam een vriendin langs en ik besloot wijn mee te drinken. Er lag nog wat coke en 3M in huis van het feestje en dat heb ik er gisteravond doorheen gejast. Ik kon niet stoppen, het moest op. Natuurlijk slecht geslapen en nu moe en gaar.

Baal van mezelf. Was zo goed bezig afgelopen tijd. Ik twijfelde al toen we de coke en 3M bewaarden na het feestje vorige week. Had het weg moeten gooien, dan was er gisteren sowieso niks gebruikt. Daarnaast had ik ook niet moeten drinken. Ook dit wist ik en was ook de reden dat ik afgelopen 3 maanden niet heb gedronken. Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu. Was er zoveel mee bezig afgelopen week, ook door het feit dat er dus nog drugs in huis lagen.

Ik doe heel erg m’n best om nu niet in een grote zelfhaat te belanden. Dat lukt gelukkig wel. Ergens merk ik ook rust. Ik heb mezelf bewezen dat ik beter gewoon niet drink (en gebruik). Lekker duidelijk en ik hoef hierover dus niet meer te discussiëren in m’n hoofd. Dus ik probeer het maar als een les te zien. En dooorrr.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Wees niet te streng voor jezelf, een terugval hoort erbij zegt men wel.
Het is goed dat je weet waardoor het is misgegaan, en alcohol is een slechte raadgever.
Raap jezelf op en begin opnieuw met nuchter te blijven.
Dank je voor je reactie! Precies zoals ik het nu probeer te zien en doen. Op een of andere manier voel ik me zelfs een beetje opgelucht, ik denk omdat nu duidelijk is dat ik weer nuchter ga blijven ofzo.

MR_CHIP

Badass junkie
Wees niet te streng voor jezelf, een terugval hoort erbij zegt men wel.
Het is goed dat je weet waardoor het is misgegaan, en alcohol is een slechte raadgever.
Raap jezelf op en begin opnieuw met nuchter te blijven.
dit dus hele goede les wees idd niet die hard boos op jezelf

HappyMind

Badass junkie
Oké waar ik ergens misschien al bang voor was is gisteren gebeurd. Gisteren kwam een vriendin langs en ik besloot wijn mee te drinken. Er lag nog wat coke en 3M in huis van het feestje en dat heb ik er gisteravond doorheen gejast. Ik kon niet stoppen, het moest op. Natuurlijk slecht geslapen en nu moe en gaar.

Baal van mezelf. Was zo goed bezig afgelopen tijd. Ik twijfelde al toen we de coke en 3M bewaarden na het feestje vorige week. Had het weg moeten gooien, dan was er gisteren sowieso niks gebruikt. Daarnaast had ik ook niet moeten drinken. Ook dit wist ik en was ook de reden dat ik afgelopen 3 maanden niet heb gedronken. Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu. Was er zoveel mee bezig afgelopen week, ook door het feit dat er dus nog drugs in huis lagen.

Ik doe heel erg m’n best om nu niet in een grote zelfhaat te belanden. Dat lukt gelukkig wel. Ergens merk ik ook rust. Ik heb mezelf bewezen dat ik beter gewoon niet drink (en gebruik). Lekker duidelijk en ik hoef hierover dus niet meer te discussiëren in m’n hoofd. Dus ik probeer het maar als een les te zien. En dooorrr.
Dikke knuffel voor jou! 💛

RnB_fan

Bewuste gebruiker

Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️

Manu76

Badass junkie
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest. Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.

Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?

Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Eigenlijk is dit een klassieke terugval volgens het boekje.

Maar wat heel goed hieraan is, dat je niet boos bent op jezelf, dat je er een les uit trekt en dat je gemotiveerd bent om weer door te gaan waar je gebleven was. Jij komt er wel! Succes.
Dank je wel!!

Pompoen

Bewuste gebruiker
Mooi inzicht waar je mee aan de slag kunt!

Probeer inderdaad niet in boosheid of teleurstelling naar jezelf te belanden. Dat kan je er op dit moment eigenlijk niet bij hebben. Zoals eerder al gezegd, een terugval kan erbij horen.

Zie het maar zo; de zieke gedachtes in je hoofd hebben langzaam de deurtjes open gezet naar een terugval. Dat gaat sneaky en geleidelijk. Hoe beter je daar inzicht in krijgt, hoe beter je er op voorbereid kan zijn. Het is geen zwakte, morele tekortkoming, ontbreken van een ruggengraat. Het is echt een sneaky verslavingsstem.

Kusje erop en weer door!

Dat is hoe ik het meestal benader in elk geval.

Uitbrakken en de draad weer oppakken. Hugs! ❤️
Dank je wel voor je reactie! Ik probeer het nu ook op die manier te benaderen en dat helpt wel :)

Pompoen

Bewuste gebruiker
Harde klap heb je jezelf gegeven, maar als je weer op kunt staan en weer een plan kunt maken, dan zijn de laatste maanden zeker een goede les geweest.
Het plan was inderdaad even weg, maar heb ik nu weer scherp! En ik weet dat het moet lukken want veel lastige momenten heb ik inmiddels doorstaan.
Deze terugval zie ik persoonlijk niet als een positieve les, want je wist het allang :sunglasses:.
Hoe bedoel je dit? Dat ik die lessen al wist of dat ik wist dat dit ging gebeuren?
Ga je nogmaals proberen een 6 maanden sober te blijven? Of eerst maar eens 30 dagen en dan weer plannen?
goeie vraag. Per maand is wellicht toch beter. Of per weekend van tevoren een plan maken, zo startte ik eerder ook en werkte goed.
Heel veel sterkte en je hebt jezelf laatste tijd bewezen dan je er zin in hebt en dat je leven best ok is zonder je feestjes/ verdovende middelen!
Dank je wel!! En helemaal waar 😊

Manu76

Badass junkie
Hoe bedoel je dit? Dat ik die lessen al wist of dat ik wist dat dit ging gebeuren?

Ik noem dit geen goede les, omdat je één week na terugval, met drugs in de buurt wijn gaat drinken. En dan doen alsof je niet had kunnen zien aankomen dat je ook de 3M en Coke erdoor zou gaan jassen?

Ik herken het wel, je was weer helemaal vergeten dat je niet verslaafd was en toch wel. :) Je hebt geen probleem met verslaving totdat je drugs neemt..

Sterkte en ja, eerst maar eens een paar weken genieten zonder verdoving, dan een maand en dan wordt het weer helder...

Tot volgend weekeinde zal wel makkelijk worden waarschijnlijk en dan volgende gevaar is als het weer 22⁰c wordt?

Pompoen

Bewuste gebruiker
Ik noem dit geen goede les, omdat je één week na terugval, met drugs in de buurt wijn gaat drinken. En dan doen alsof je niet had kunnen zien aankomen dat je ook de 3M en Coke erdoor zou gaan jassen?

Ik herken het wel, je was weer helemaal vergeten dat je niet verslaafd was en toch wel. :) Je hebt geen probleem met verslaving totdat je drugs neemt..

Sterkte en ja, eerst maar eens een paar weken genieten zonder verdoving, dan een maand en dan wordt het weer helder...

Tot volgend weekeinde zal wel makkelijk worden waarschijnlijk en dan volgende gevaar is als het weer 22⁰c wordt?
Tja ik begrijp ik wat je zegt hoor. Ik denk nu achteraf ook: hoe dom kun je zijn. En misschien had ik het ergens ook wel verwacht en heb ik het alsnog laten gebeuren. Ik weet het ook niet zo goed. Ik denk nu achteraf wel dat dit nodig was om er weer echt ff scherp op te worden want dat was aan het verslappen. En besef dat dit ook mijn eerste echte serieuze stoppoging is.. Een volgende keer hoop ik hier alerter op te zijn en zorg ik dat er überhaupt geen drugs in huis bewaard worden. Daarin was ik wel wat laks of overmoedig..

22 graden is overigens niet zozeer een trigger, inmiddels al vaker met vrienden of op terras alcoholvrij gedronken. Ik moet in het algemeen gewoon alert zijn op alcohol, dat besef ik me weer. Voor elk weekend een plan maken; wat ga ik doen en wat ga ik dan drinken (alcoholvrij). Zolang ik daar bewust mee bezig ben, moet het goedkomen.

De Zandman

DF-koning
.......... Per maand is wellicht toch beter. Of per weekend
Mijn advies is: pak dit net zo aan, zoals de AA dit zegt.
wees nuchter voor vandaag. En morgen maak je dezelfde afspraak met jezelf.
Per 24 uur, dan is het niet zo groot en zwaar als dat je zegt: ik drink nooit meer of ik gebruik nooit meer.
Op deze manier kun je het Halen. Het redden om nuchter te zijn en te blijven.
Voor mij heeft dit tot nu toe al meer dan 25 jaar gewerkt, en als ik het kan, dan kun jij dit ook!
Begin opnieuw, van voren af aan.
Alle sterkte toegewenst!

Damius

Bewuste gebruiker
Stoer dat je dit gewoon weer eerlijk opschrijft en met ons deelt!

Drank=drugs bij mij. Die link blijft er zitten. Eigenlijk heb ik, door vorige week tijdens het feestje te gebruiken, alle deurtjes in m’n hoofd weer opengezet bedenk ik me nu.
Dit is een waardevol en belangrijk inzicht. Voor mij overigens geheel herkenbaar. Je zou je 1 van je onderzoeksvragen voor de komende wellicht kunnen aanscherpen / aanpassen. In plaats van: “hoe wil ik mij tot middelen verhouden?” naar: “welke relatie wil ik met drank hebben?”. Tip van de sluier: de conclusie die ik zelf heb getrokken in mijn eigen proces is dat ik niet meer wil drinken. In ieder geval nóg een jaar niet (ik zit al op een jaar, waarschijnlijk drink ik nooit meer). Dat bied mij rust en perspectief. En bovenal: geen enkele onbeheersbare craving naar drugs of andere middelen. Ik ben en blijf volledig in control door de drank links te laten staan.

Heb je al een beeld van hoe je je tot drank wilt verhouden?

Pompoen

Bewuste gebruiker
Stoer dat je dit gewoon weer eerlijk opschrijft en met ons deelt!
Wat lief! Was wel aan het twijfelen haha, vooral na mijn bericht daarvóór waarbij ik het allemaal zogenaamd zo goed onder controle had. Maar het helpt om te delen, om jullie reacties te lezen en ook om het voor mezelf op een rijtje te zetten wat er nu eigenlijk gebeurt.
Heb je al een beeld van hoe je je tot drank wilt verhouden?
Voor nu zeg ik: geen drank. Als mij dat lukt, heb ik (net als jij) geen cravings naar drugs. Dan vind ik het ook helemaal niet zo lastig om daar weerstand tegen te bieden, ook al wordt om mij heen wel gebruikt. Dus als ik drank onder controle heb, lukt de rest ook wel. Dat denk ik echt. Dus 2 wijntjes met een vriendin, zoals zaterdag, moet ik “gewoon” niet meer doen.

Over 2 weken gaan we naar een festival met Koningsdag. Die wil ik nu ook helemaal nuchter (dus ook geen drank) gaan doen. Ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen.

Wat knap @Damius dat jij al zo’n lange tijd niet drinkt!

Bovenaan