Zijn dit paddo's?

Sir.blaat

Newbie
Hey,

vandaag stond ik met een vriend van me nog wat te roken en te praten, zagen we een paar kaalkopjes(?). In ieder geval, ik dacht dat het kaalkopjes waren. Zo enthosiast als we waren meteen een paar geplukt en meegenomen. Alleen we eten ze niet voordat we weten dat het ook echt paddo's zijn ^^, daarom even de vraag of dit echt kaalkopjes zijn (of andere paddo's).

Bovenaanzicht

Vooraanzicht

Verder zit er nog een kleintje tussen die er anders uitziet dan de rest, is dit wat?

Bvd,
~ Blaat

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De foto's zijn te onduidelijk, donker om uitsluitsel te bieden.

Eigenlijk is de test zeer simpel: het kaalkopje heeft een tepelvormig kopje. Andere paddestoelen lijken er misschien hard op, maar hebben dit niet.
Surf anders wat rond, bekijk foto's.
Op theshroomery (website+forum) kan je je vragen stellen en zullen deskundigen je antwoorden.

Op het eerste zicht lijkt dit wel snor te zitten volgens mij.
Maar voor je ze gaat consumeren, toch nog eens checken en dubbelchecken !!!

Arenshi

Bewuste gebruiker
ik denk niet dat het puntige kaalkopjes zyn. maar de foto's zyn wat onduidelyk... kan je er geen betere nemen? vergelyk ze alleszins al eens met deze foto. dit zyn puntige kaalkopjes.

Sir.blaat

Newbie
Erhm.. die foto's die jij post van die kaalkopjes zijn héél anders. De kleur alleen al.

Maar even nog over mijn foto's, tweede foto van boven, foto van de voorkant. De twee achterste paddo's hebben echt "tepels" zegmaar, echt een dopje in het midden ^^. Die twee daarnaast zien er alweer anders uit, en die kleine helemaal aan de zijkant is wéér anders.

Ik denk dat die kleine niks is, maar die twee achteraan zouden nog wel eens wat kunnen zijn.

Ik ga ze niet eten voordat ik echt zeker weet dat het veilig is, zal even kijken op dat forum dat Ernstie me tipte..

JJJ

Bewuste gebruiker
Inderdaad geen kaalkopjes, helaas! Je moet je ook niet blindstaren op de 'tepel', er zijn wel meer paddenstoelen die een bobbeltje hebben midden op het hoedje. Let vooral op de algemene vorm van de paddenstoel, en een combinatie van kenmerken, zoals: kronkelige steel, (soms) blauwverkleuring bij de voet van de steel, smal, klokvormig hoedje (dus niet wijdopen, behalve soms bij oude exemplaren), donkere plaatjes (niet wit of oranje), puntig bobbeltje op het hoedje. De hoedjes zijn niet mooi glad en rond, maar maken altijd een beetje een asymmetrische, rommelige indruk, dat is ook een kenmerk dat kaalkopjes onderscheidt van veel paddenstoelen die er in de buurt groeien. En de habitat: altijd in gras, en meestal in begraasde weilanden (of natuurgebieden) op zandgrond of venige grond. Als je veel foto's hebt bekeken van kaalkopjes dan weet je het waarschijnlijk ook wel zeker als je ze hebt gevonden, waarschijnlijk herken je ze dan meteen. :)

Het is wel lastig om ze te zoeken, je moet wat geluk hebben denk ik. :) In veel weilanden staan ze gewoon niet, of maar in een klein gedeelte. Maar als je ze eenmaal ziet, dan zijn het er meestal wel meteen heel veel bij elkaar :) Letten op andere paddenstoelen is ook wel nuttig. Staan er in een weiland veel andere bruine paddenstoeltjes (meestal vlekplaten), dan is er ook een grotere kans dat ergens anders in dat weiland kaalkopjes staan.

Xtc Bob

Belezen gebruiker
ik denk dat het het slijmrandkaalkopjes zijn maar die hebben geen halliconogeene werking
en btw van kaalkopjes moet je er minstens 30 a 50 eten om een fatsoenlijk effect te krijgen dus je zou zowiezo niks met 5 paddestoeltjes kunnen doen
:wave:

Bovenaan