XTC/mdma maakt me rustig.

MR_CHIP

Badass junkie
ik zou dat vragen in het meer algemene topic wat je hebt over de dingen waar je tegen aan loopt :wink: anders is alles een beetje te verspreid over topics

ljuv

DF-koningin
Ik neem trouwens een SSRI
Djiezus dude…
Dan is het zeker ‘overdosering’. Niet zo zeer door de dosering van de mdma, maar door de dosering van je SSRI. Deze combinatie zorgt voor een gevaarlijke hoeveelheid serotonine. NIET doen gewoon…

vul een keer een google term in met deze combinatie: zonder lastige scheikundige uitleg wordt het je ook wel duidelijk. DuidelijkER misschien wel. Zelfde geldt voor 3mmc inderdaad.
Al half jaartje geen md meer gedaan, wel andere troep maar weet niet als Dat ook zo gevaarlijk is
Klopt, enja ik heb letterlijk elke drugs gecombineerd, omdat ik die SSRI echt al 5 jaar neem ofso. Toen kende ik nog niets tot weinig van drugs
Het is een accuut gevaar - dat betekent dat het serotonine syndroom direct kan optreden na een combinatie van je SSRI en een “sero releaser” (sorry Neo). Ik snap echt niet dat als je medicatie gebruikt en drugs wil proberen, je niet eerst éven je telefoon gebruikt of je hersens om te kijken of dat wel zo handig is.

Maar goed: dat je effecten afwijken is dus geen verrassing en je omschrijving van uitvallen en niet echt wakker worden of whatever is zelfs erg zorgwekkend.

knuffelhormoon, moeder en baby’s krijgen het voor verbinding en hechten met elkaar
papas en babys ook.

Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:
Dat deed ik toch ook niet haha?
Maar dat van de indirecte werking oxytocine wist ik niet indd. Verrast me ook niet eigenschappen!

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
ik heb uiteraard wel op google dingen opgezocht, maar nooit verdiept omdat ik meestal las dat er weinig over bekent is en word afgeraden. maarja elke drugs word afgeraden. maar na deze topic toch een ander zicht op.

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
ze hebben me ook nooit uitgelegd, wat het precies doet met het lichaam. het zou me helpen tegen depressie en angsten. meer wist ik er niet van.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Haha ja persoonlijk erger ik me er wel eens aan als het effect van MDMA weer eens gereduceerd wordt tot 'serotonine slurper'. Haha, dan denk ik "CRINGE". :sweatsmile:

Het is geen slurper, het is een releaser en reuptake inhibitor. Het gaat met beleid, met delicate receptor binding.

Kom op, je kunt soms ook op teveel slakken zout leggen en iets te hard de wetenschapper/alwetende professor willen uithangen. (Zegt de ex-wetenschapper.) Lijkt me nogal overdreven dat je daarvan zou gaan ‘cringen’, toch?

Het woord sero-slurper is gewoon makkelijke en bijna liefkozende slang/druggie-taal voor de alom bekende middelen zoals MDMA die een bepaald soort vervelende kater geven, en maar beperkt genomen kunnen worden omdat ze ONDER ANDERE behoorlijk flink op serotonine werken (en bovendien erg gevaarlijk kunnen zijn in combinatie met een groep andere middelen die ook ‘onder andere iets significants met serotonine doen’, want hallo potentieel levensgevaarlijk serotoninesyndroom).

Uiteraard altijd goed om het precieze mechanisme uit te leggen, interessant om te lezen, maar je aan de term sero-slurper storen lijkt me niet nodig. Is gewoon een leuk woord, en omschrijft ook mentaal en fysiek wel een beetje hoe je je voelt de dagen na het gebruiken van dat soort middelen, alsof het leven uit je gezogen/geslurpt is. :’)

ljuv

DF-koningin
ik heb uiteraard wel op google dingen opgezocht, maar nooit verdiept omdat ik meestal las dat er weinig over bekent is en word afgeraden. maarja elke drugs word afgeraden. maar na deze topic toch een ander zicht op.
Ok. Geloof je het dan nu wel?

Op heel veel sites, zoals deze maar nog veeeeeeel meer, wordt ook gewoon realistisch advies gegeven. Er zijn genoeg instellingen die ook het positieve van drugs inzien of in elk geval weten dat je gebruik in het algemeen niet kan stoppen. Daarom adviseren ze liever hoe je verstandig kan gebruiken. SSRI + mdma is dat niet.
Ook hier doen we aan een zekere voorzichtigheid - zijn ook mensen die dat ‘te netjes’ vinden. In the end is het vooral omdat je de persoon achter het annonieme accountje niet genoeg kent om maatadvies te geven. Je wilt niet verantwoordelijk zijn voor de ernstige gevolgen als je te makkelijk adviseert.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het woord sero-slurper is gewoon makkelijke en bijna liefkozende slang/druggie-taal voor de alom bekende middelen zoals MDMA die een bepaald soort vervelende kater geven, en maar beperkt genomen kunnen worden omdat ze ONDER ANDERE behoorlijk flink op serotonine werken (en bovendien erg gevaarlijk kunnen zijn in combinatie met een groep andere middelen die ook ‘onder andere iets significants met serotonine doen’, want hallo potentieel levensgevaarlijk serotoninesyndroom).
Ja hieromtrent kom ik gewoon nogal veel pseudo-wetenschap tegen juist omdat de focus zo op 'serotonine' ligt. Ik vind dat zeker wel cringewaardig. Te meer omdat bijvoorbeeld de affiniteit van cocaïne voor SERT hoger is dan bij MDMA, maar verder niemand het ooit heeft over het risico van serotoninesyndroom bij cocaïne.
Sowieso denk ik dat er te veel focus ligt op de mogelijkheid van serotoninesyndroom, aangezien het een nogal zeldzame aandoening is en oververhitting, hyponatriëmie, kaakklem en/of opwindingsdelier een groter risico opleveren. Dus dat is ook onderdeel van de cringe, dat door de focus op serotonine er allerlei associaties getriggerd worden die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met het risicoprofiel van MDMA. Kun je zout op slakken leggen, of wetenschappertje spelen, vinden. Maar daar ga jij dan maar over cringen :P

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
hoe ik het zie is dat ik vooral de active 3d/2d vergelijkt vandaar de uitroepteken met dat 3m best wel actief is op serotonine
Wat ik ervan begrijp is dat het verwijst naar 2-dimensionale modellen (een structuurformule van moleculen) of 3D-modellen van receptorbinding. Dat laatste is een vrij nieuwe tak van de wetenschap die dus in een 3-dimensionaal model kijkt hoe een molecuul precies in een receptor past.
Qua drugs is het meest bekende 3D-model dat van LSD in een 5-HT2a-receptor. Want uit dat model bleek dus dat LSD in de receptor blijft haken en er niet meer uit kan. Zo kon verklaard worden waardoor LSD zo lang werkt in kleine hoeveelheden. Uit 2D-modellen werd dat namelijk niet duidelijk.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Uiteraard altijd goed om het precieze mechanisme uit te leggen, interessant om te lezen, maar je aan de term sero-slurper storen lijkt me niet nodig. Is gewoon een leuk woord, en omschrijft ook mentaal en fysiek wel een beetje hoe je je voelt de dagen na het gebruiken van dat soort middelen, alsof het leven uit je gezogen/geslurpt is. :’)
En dan sorry toch ook nog even hierover:

De kater van MDMA hangt mogelijk niet (volledig) samen met een gebrek aan (activiteit in) serotonine (neuronen). Want er worden nogal tegenstrijdige bevindingen gedaan bij klinisch onderzoek naar MDMA-assisted psychotherapie waarbij de dinsdagdip helemaal niet zo'n grote rol lijkt te spelen. Dus waarschijnlijk is de setting waarin MDMA gebruikt wordt voor een groot deel medebepalend voor het katerige gevoel: veel lichaamsbeweging, weinig eten, verstoorde slaap, een psychologisch verschil tussen ecstase met andere mensen en daarna een ietwat lege eenzaamheid als je weer thuis bent. Dat soort dingen.

Dus ja dat alles zorgt er wel voor dat ik sero-slurper dus helemaal niet zo'n leuk woord vind. Maarja dat is natuurlijk een persoonlijk waardeoordeel waar je anders over mag denken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het is een accuut gevaar - dat betekent dat het serotonine syndroom direct kan optreden na een combinatie van je SSRI en een “sero releaser” (sorry Neo). Ik snap echt niet dat als je medicatie gebruikt en drugs wil proberen, je niet eerst éven je telefoon gebruikt of je hersens om te kijken of dat wel zo handig is.
Zo is het nog feitelijk juist hoor :handok: :handok: :handok: :handok:
Maar dat van de indirecte werking oxytocine wist ik niet indd. Verrast me ook niet eigenschappen!
En nog wat leesvoer:

• Love
Waarderingen: ljuv

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja hieromtrent kom ik gewoon nogal veel pseudo-wetenschap tegen juist omdat de focus zo op 'serotonine' ligt. Ik vind dat zeker wel cringewaardig. Te meer omdat bijvoorbeeld de affiniteit van cocaïne voor SERT hoger is dan bij MDMA, maar verder niemand het ooit heeft over het risico van serotoninesyndroom bij cocaïne.
Sowieso denk ik dat er te veel focus ligt op de mogelijkheid van serotoninesyndroom, aangezien het een nogal zeldzame aandoening is en oververhitting, hyponatriëmie, kaakklem en/of opwindingsdelier een groter risico opleveren. Dus dat is ook onderdeel van de cringe, dat door de focus op serotonine er allerlei associaties getriggerd worden die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met het risicoprofiel van MDMA. Kun je zout op slakken leggen, of wetenschappertje spelen, vinden. Maar daar ga jij dan maar over cringen :P

Ik ben het met je eens dat er ook focus moet liggen op de overige risico’s (wat volgens mij ook gewoon redelijk gebeurt in het geval van MDMA, de dingen die jij noemt worden vrij standaard vermeld bij de bijwerkingen behalve het opwindingsdelier…), maar serotoninesyndroom is zo’n gevaarlijke toestand dat daar best veel aandacht naartoe mag gaan. Dan heb ik niet alleen over MDMA of andere drugs combineren met SSRI’s of antipsychotica, maar ook binnen de psychiatrie bij het voorschrijven van verschillende soorten medicatie naast elkaar. Gelukkig gebeurt dat dus ook steeds meer.

Cocaïne is toch vooral een serotonine-reuptake-remmer (naast reuptake-remmer van de overige neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline), in plaats van een releaser? Ik heb geen weet van de specifieke receptoren moet ik zeggen.

Ik moet je artikelen nog lezen, thanks voor het delen! Ik begrijp dat de werkelijkheid een stuk complexer is dan wat in het algemeen geroepen wordt. Het feit dat jij je meer verdiept hierin dan de gemiddelde persoon is mooi, dus als mijn opmerking bitchy overkwam, dan mijn excuses daarvoor.

Dat de setting bij een MDMA-kater enorm uitmaakt geloof ik trouwens - ook zonder de artikelen nog gelezen te hebben - zeker. Maar ik vind zelf de kater van MDMA en consorten wel consistent ‘anders’ dan die van middelen waarvan bekend is dat ze voor een groot deel dopamine-werkers zijn (ongetwijfeld een nog meer cringey term 😂) zoals speed, en heb beide middelen in het verleden wel eens vaker (in het geval van MDMA een keer per ongeluk flink) overgedoseerd. De verschijnselen die ik in de dagen na die forse overdosering MDMA kreeg waren doodeng. Daar heeft speed nooit bij in de buurt kunnen komen, ook niet na misbruik. Dat is natuurlijk puur anekdotisch. Het is interessant als er artikelen zijn die tegengeluiden laten horen.

* Edit: heb mijn post nog iets aangepast. ☺️

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Cocaïne is toch vooral een serotonine-reuptake-remmer (naast reuptake-remmer van de overige neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline), in plaats van een releaser? Ik heb geen weet van de specifieke receptoren moet ik zeggen.
Klopt, cocaïne heeft affiniteit voor de serotonine heropnamepomp (SERT). Door die te triggeren wordt de heropname van serotonine uit de synaps geremd, en kan de pomp ook andersom gaan werken waardoor er meer serotonine in de synaps wordt gepompt.

De release van neurotransmitters vindt plaats via activatie van VMAT1 en VMAT2. Alleen die receptoren zijn niet specifiek voor één soort neurotransmitter. Dus activatie van VMAT2 kan resulteren in zowel de release van (nor)adrenaline, als dopamine, of serotonine. Het hangt dan af van welke plek in het brein de VMAT2-receptor wordt geactiveerd. En aangezien het over wateroplosbare drugs gaat, worden zulke receptoren doorgaans in een groot deel van het brein geactiveerd. Dus dan krijg je zowel de release van dopamine, (nor)adrenaline, én serotonine in het brein. De affiniteit voor andere receptoren zoals SERT en DAT bepaalt dan verder hoe die release van neurotransmitters tot uiting komt. In het geval van MDMA wordt alleen de VMAT2-receptor geactiveerd die voornamelijk in het striatum voorkomt, wat ook gelijk verklaart waarom MDMA zo'n impact heeft op je humeur.

Dat gezegd hebbende is het effect van MDMA dus juist behoorlijk gebalanceerd tussen allerlei verschillende neurotransmitters, maar is het effect geconcentreerd in de hersengebieden die betrokken zijn bij beloning, humeur, motivatie, automatische stressrespons (fight, flight, freeze), eetlust, angst, en de regulering van lichaamstemperatuur. Voor hersenonderzoekers is het niet zo fijn dat MDMA rommelt met allerlei verschillende neurotransmitters, want die hebben het liefst één soort activiteit zodat het onderzoek lekker gestandaardiseerd met nulmeting en placebo uitgevoerd kan worden voor maximale statistische significantie. Persoonlijk denk ik dat MDMA juíst zo goed werkt doordat er allerlei verschillende delen van het brein een beetje gekieteld worden, waardoor je een mooie balans krijgt in de effecten.

De hoofdpsychiater van MAPS, Ben Sessa, kan het effect van MDMA nog veel beter uitleggen dan ik. Check vooral deze video tussen 15:00 en 16:48, waarin hij uitlegt hoe de receptor-affiniteit meespeelt bij het uiteindelijke effect van MDMA. (De rest van de video is ook top trouwens :wink: )

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Over wat voor verschijnselen heb je het dan? Ben ik benieuwd naar!

Dit gaat echt vele jaren terug in de tijd en ik ben hier niet bepaald trots op, maar ik heb ooit samen met mijn toen al ex (die nog een soort friends with benefits was die bleef hangen) een rekenfout gemaakt met MDMA-poeder. We hadden de eerste dosis al ingenomen en na anderhalf tot twee uur zat hij, ex, er al een hele tijd volledig in en merkte ik nog niks, waarna we de klassieke fout maakten om te ongeduldig bij te nemen. Bij de berekening hebben we een fout gemaakt (nooit * half * onder invloed je doseringen (laten) afwegen zonder goed dubbelchecken!!!) waardoor die bijneemdosis verdubbeld werd. Lang verhaal kort: naïef, enorm dom, rekenfout, oeps, overdosis MDMA. Voor zover we achteraf terug hebben kunnen rekenen heb ik in totaal ongeveer 450 mg binnen gehad als lichtgewicht.

Even los van duidelijke tekenen van overdosering tijdens die ervaring zelf (acuut hallucineren zoals gekleurde letters en zinnen op de spiegel zien verschijnen, waar ik dat normaal alleen ‘gewend’ was in de come-down, niet recht vooruit kunnen kijken omdat m’n ogen hun eigen gang gingen, moeite met praten door het harde klapperen van mijn kaken, gebrekkig korte-termijn-geheugen waardoor een gesprek voeren moeilijker was, een veel langere werkingsduur dan normaal) was dus vooral de kater creepy.

Er waren een aantal overduidelijk fysieke verschijnselen. Mijn hele wangen waren uiteraard kapotgekauwd (pijn!), ik was gedurende twee of drie dagen erg flauw, vlekken voor ogen bij opstaan, trillen, hoofdpijn etc. Maar dit is ook de enige keer in m’n leven dat ik serieuze ‘brain zaps’ had, vooral vlak voor het in slaap vallen waardoor gaan slapen beangstigend werd. Die elektroschokken door mijn brein voelden echt aan als plotse zweepslagen recht op mijn oor (ik hoorde er ook precies zo’n keihard geluid bij…?) en ik schrok me dan steeds helemaal kapot en zat klaarwakker met hartkloppingen rechtop in bed, fight en flight systeem maximaal geactiveerd.

Toen mijn ex naar huis was voelde ik me huilerig (dit is niet gebruikelijk voor mij tijdens een drugskater, het typische lege, sombere gevoel is voor mij veel bekender dan echte emotionele labiliteit) en ‘s avonds merkte ik een soort angst/paranoia in mijn eigen huis op (wat ik ken uit de verhalen maar zelf ook niet mee bekend ben/niet perse gevoelig voor ben, sindsdien ook nooit meer meegemaakt - ook niet na meerdere dagen wakker op speed).

Toen ik na ik denk zo’n drie dagen weer naar m’n werk ging leek alles normaal (behalve dat m’n wangen serieus moesten herstellen, die lagen echt open) maar toen ik naar de bushalte liep overviel me een beetje een unheimisch gevoel, alsof ik in een simulatie zat. Mijn buurt zag er normaal uit, maar er leek een laagje overheen te liggen waardoor het toch niet helemaal zoals altijd was. Nu, achteraf, weet ik dat dit derealisatie was. Toen kende ik dat begrip nog niet (ik zat denk ik in het eerste jaar van m’n PhD en was vooral met werk bezig, m’n drugshobby bestond nog niet als zodanig, ik zat nog niet op dit forum). Dus het was wel vreemd om dit mee te maken, zonder het te kunnen plaatsen.

Derealisatie is ook iets waar ik verder niet perse gevoelig voor denk te zijn; ik heb het in de vorige jaren nog slechts één keer duidelijk meegemaakt in het openbaar toen ik na een nachtje op 3-MeO-PCP samen met een DF-vriendin, alleen in de trein op weg naar huis zat. Toen kreeg ik datzelfde gevoel weer en kon ik het wel meteen duiden, na een disso is het natuurlijk ook niet zo vreemd.

Anyway, sorry voor het lange verhaal, maar die onbedoelde overdosering heeft toen wel indruk op me gemaakt, heb daar serieus voor moeten boeten. Ik kreeg in een paar dagen tijd met verschillende psychologische/psychiatrische/neurologische verschijnselen te maken die ik helemaal niet kende, dat voelde toch wel als een forse serotonerge (?) opdonder voor mijn hersenen. Is wel een goeie les geweest destijds. Ik wil die fout nooit meer maken! En zou ook tegen iedereen willen zeggen: don’t try this at home.

Ik ben dus in de jaren daarna wel verschillende keren met speed uit de band gesprongen (dagenlang opblijven) en dit voelde ook nooit gezond voor mijn brein, zacht uitgedrukt, maar daarbij heb ik de bovenstaande verschijnselen toch niet gehad.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Anyway, sorry voor het lange verhaal, maar die onbedoelde overdosering heeft toen wel indruk op me gemaakt, heb daar serieus voor moeten boeten. Ik kreeg in een paar dagen tijd met verschillende psychologische/psychiatrische/neurologische verschijnselen te maken die ik helemaal niet kende, dat voelde toch wel als een forse serotonerge (?) opdonder voor mijn hersenen. Is wel een goeie les geweest destijds. Ik wil die fout nooit meer maken! En zou ook tegen iedereen willen zeggen: don’t try this at home.

Ik ben dus in de jaren daarna wel verschillende keren met speed uit de band gesprongen (dagenlang opblijven) en dit voelde ook nooit gezond voor mijn brein, zacht uitgedrukt, maar daarbij heb ik de bovenstaande verschijnselen toch niet gehad.
Ja, thanks! Goede beschrijving, en voor mij heel typisch voor de klachten die je inderdaad kunt ontwikkelen na MDMA-gebruik.

Speed lijkt inderdaad wat minder verschillende soorten stoornissen te veroorzaken. Al moet ik wel zeggen dat de kater die ik krijg van speed echt veel erger is dan van MDMA. Van MDMA heb ik doorgaans alleen dat ik nergens zin in heb, maar dat ik ook niet niks wil doen. Soms komt er wat chagrijn bij kijken, en een klein beetje vermoeidheid.
Maar van speed ben ik minstens een hele week gewoon niet meer functioneel. Ik kan alleen maar slapen, ik word misselijk als ik eventjes niks gegeten heb, krijg last van allerlei angstklachten, ben heel onrustig en niks voelt bevredigend. Het kan dan ook een maand duren voordat ik me weer helemaal als vanouds kan concentreren op ingewikkelde dingen en ik weer hetzelfde libido heb als daarvoor.

Dat zal vast ook aan het verschil in dosering liggen. Met MDMA ben ik altijd een stuk voorzichtiger en plan ik de dosering strak. Met speed weet ik dat als ik eenmaal de eerste dosis heb genomen dat ik daarna dan bijna niet meer kan stoppen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dit gaat echt vele jaren terug in de tijd en ik ben hier niet bepaald trots op, maar ik heb ooit samen met mijn toen al ex (die nog een soort friends with benefits was die bleef hangen) een rekenfout gemaakt met MDMA-poeder. We hadden de eerste dosis al ingenomen en na anderhalf tot twee uur zat hij, ex, er al een hele tijd volledig in en merkte ik nog niks, waarna we de klassieke fout maakten om te ongeduldig bij te nemen. Bij de berekening hebben we een fout gemaakt (nooit * half * onder invloed je doseringen (laten) afwegen zonder goed dubbelchecken!!!) waardoor die bijneemdosis verdubbeld werd. Lang verhaal kort: naïef, enorm dom, rekenfout, oeps, overdosis MDMA. Voor zover we achteraf terug hebben kunnen rekenen heb ik in totaal ongeveer 450 mg binnen gehad als lichtgewicht.

Even los van duidelijke verschijnselen van overdosering tijdens die ervaring zelf (acuut hallucineren zoals gekleurde letters en zinnen op de spiegel zien verschijnen, waar ik dat normaal alleen ‘gewend’ was in de come-down, niet recht vooruit kunnen kijken omdat m’n ogen hun eigen gang gingen, moeite met praten door het harde klapperen van mijn kaken, gebrekkig korte-termijn-geheugen waardoor een gesprek voeren moeilijker was, een veel langere werkingsduur dan normaal) was dus vooral de kater creepy.

Er waren een aantal overduidelijk fysieke verschijnselen. Mijn hele wangen waren uiteraard kapotgekauwd (pijn!), ik was gedurende twee of drie dagen erg flauw, vlekken voor ogen bij opstaan, trillen, hoofdpijn etc. Maar dit is ook de enige keer in m’n leven dat ik serieuze ‘brain zaps’ had, vooral vlak voor het in slaap vallen waardoor gaan slapen beangstigend werd. Die elektroschokken door mijn brein voelden echt aan als plotse zweepslagen recht op mijn oor (ik hoorde er ook precies zo’n keihard geluid bij…?) en ik schrok me dan steeds helemaal kapot en zat klaarwakker met hartkloppingen rechtop in bed, fight en flight systeem maximaal geactiveerd.

Toen mijn ex naar huis was voelde ik me huilerig (dit is niet gebruikelijk voor mij tijdens een drugskater, het typische ‘lege’, sombere gevoel is voor mij veel bekender dan echte emotionele labiliteit) en ‘s avonds merkte ik een soort angst/paranoia in mijn eigen huis op (wat ik ken uit de verhalen maar zelf ook niet mee bekend ben/niet perse gevoelig voor ben, sindsdien ook nooit meer meegemaakt - ook niet na meerdere dagen wakker op speed).

Toen ik na ik denk zo’n drie dagen weer naar m’n werk ging leek alles normaal (behalve dat m’n wangen serieus moesten herstellen, die lagen echt open) maar toen ik naar de bushalte liep overviel me een beetje een unheimisch gevoel, alsof ik in een simulatie zat. Mijn buurt in Brussel zag er normaal uit, maar er leek een laagje overheen te liggen waardoor het toch niet helemaal zoals altijd was. Nu, achteraf, weet ik dat dit derealisatie was. Toen kende ik dat begrip nog niet (ik zat denk ik in het eerste jaar van m’n PhD en was vooral met werk bezig, m’n drugshobby bestond nog niet als zodanig, ik zat nog niet op dit forum). Dus het was wel vreemd om dit mee te maken, zonder het te kunnen plaatsen.

Derealisatie is ook iets waar ik verder niet perse gevoelig voor denk te zijn; ik heb het in de vorige jaren nog slechts één keer duidelijk meegemaakt in het openbaar toen ik na een nachtje op 3-MeO-PCP samen met een DF-vriendin, alleen in de trein op weg naar huis zat. Toen kreeg ik datzelfde gevoel weer en kon ik het wel meteen duiden, na een disso is het natuurlijk ook niet zo vreemd.

Oh, ik vergeet er nog eentje: slaapverlamming! Normaal ook niet bekend mee!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja, thanks! Goede beschrijving, en voor mij heel typisch voor de klachten die je inderdaad kunt ontwikkelen na MDMA-gebruik.

Speed lijkt inderdaad wat minder verschillende soorten stoornissen te veroorzaken. Al moet ik wel zeggen dat de kater die ik krijg van speed echt veel erger is dan van MDMA. Van MDMA heb ik doorgaans alleen dat ik nergens zin in heb, maar dat ik ook niet niks wil doen. Soms komt er wat chagrijn bij kijken, en een klein beetje vermoeidheid.
Maar van speed ben ik minstens een hele week gewoon niet meer functioneel. Ik kan alleen maar slapen, ik word misselijk als ik eventjes niks gegeten heb, krijg last van allerlei angstklachten, ben heel onrustig en niks voelt bevredigend. Het kan dan ook een maand duren voordat ik me weer helemaal als vanouds kan concentreren op ingewikkelde dingen en ik weer hetzelfde libido heb als daarvoor.

Dat zal vast ook aan het verschil in dosering liggen. Met MDMA ben ik altijd een stuk voorzichtiger en plan ik de dosering strak. Met speed weet ik dat als ik eenmaal de eerste dosis heb genomen dat ik daarna dan bijna niet meer kan stoppen.

Het is inderdaad allemaal ook echt grotendeels dosering hoor, die dosering van 450 mg was ook niet normaal, en dit was dus (thank God) ook niet mijn gebruikelijke M-kater. Tegenwoordig neem ik trouwens altijd 6-APB, en doseer ik gewoon zoals het “heurt”, als een normaal mens. 😂 Dan lijkt de kater wel wat op de kater die ik ‘vroegah’ na doorhalen op speed had: een paar dagen flinke lamlendigheid en vermoeidheid. Waar ik dan rekening mee houd, dus dan boeit het niet zo. Even uitzitten/liggen/chillen. Maar dan nog vind ik M (of in dit geval dan 6-APB) wat meer ‘emotioneel leeggetrokken’ voelen waar ik een speedkater meer als fysieke vermoeidheid ervaar met daarbij een bepaalde overprikkeling (sneller angstig of geïrriteerd/chagrijnig). Netto vind ik de M- of 6-APB-kater overall toch net irritanter dan die van pep. Zeker als ik meeneem dat pep meer van m’n lichaam vraagt omdat ik dan veel langer wakker ben en langer slecht eet dan met M/6-APB. Bij 6-APB is het maar een dag.

Jij hebt zo te lezen ook wel echt lang last van de pepkater! Het is ook gewoon best wel individueel verschillend. Ik heb al heel lang geen pep meer gebruikt in hogere dosering, ik zal er mocht ik het weer een keer in huis hebben eens op letten hoe lang ik de kater voel doorwerken. Misschien is het ook weer anders nu ik meer bejaard ben. :’)

Ik ga je linkjes m.b.t. cocaïne ook meteen even checken! Interessant. Dank, Prof Neo. 😎

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Klopt, cocaïne heeft affiniteit voor de serotonine heropnamepomp (SERT). Door die te triggeren wordt de heropname van serotonine uit de synaps geremd, en kan de pomp ook andersom gaan werken waardoor er meer serotonine in de synaps wordt gepompt.

De release van neurotransmitters vindt plaats via activatie van VMAT1 en VMAT2. Alleen die receptoren zijn niet specifiek voor één soort neurotransmitter. Dus activatie van VMAT2 kan resulteren in zowel de release van (nor)adrenaline, als dopamine, of serotonine. Het hangt dan af van welke plek in het brein de VMAT2-receptor wordt geactiveerd. En aangezien het over wateroplosbare drugs gaat, worden zulke receptoren doorgaans in een groot deel van het brein geactiveerd. Dus dan krijg je zowel de release van dopamine, (nor)adrenaline, én serotonine in het brein. De affiniteit voor andere receptoren zoals SERT en DAT bepaalt dan verder hoe die release van neurotransmitters tot uiting komt. In het geval van MDMA wordt alleen de VMAT2-receptor geactiveerd die voornamelijk in het striatum voorkomt, wat ook gelijk verklaart waarom MDMA zo'n impact heeft op je humeur.

Dat gezegd hebbende is het effect van MDMA dus juist behoorlijk gebalanceerd tussen allerlei verschillende neurotransmitters, maar is het effect geconcentreerd in de hersengebieden die betrokken zijn bij beloning, humeur, motivatie, automatische stressrespons (fight, flight, freeze), eetlust, angst, en de regulering van lichaamstemperatuur. Voor hersenonderzoekers is het niet zo fijn dat MDMA rommelt met allerlei verschillende neurotransmitters, want die hebben het liefst één soort activiteit zodat het onderzoek lekker gestandaardiseerd met nulmeting en placebo uitgevoerd kan worden voor maximale statistische significantie. Persoonlijk denk ik dat MDMA juíst zo goed werkt doordat er allerlei verschillende delen van het brein een beetje gekieteld worden, waardoor je een mooie balans krijgt in de effecten.

De hoofdpsychiater van MAPS, Ben Sessa, kan het effect van MDMA nog veel beter uitleggen dan ik. Check vooral deze video tussen 15:00 en 16:48, waarin hij uitlegt hoe de receptor-affiniteit meespeelt bij het uiteindelijke effect van MDMA. (De rest van de video is ook top trouwens :wink: )

Dit is nieuwe informatie voor mij. Ik ben de video aan het kijken, erg boeiend, thanks for sharing.

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ik wist niet dat ik me zo chill kon voelen terwijl ik eigenlijk gewoon een beetje bewustzijn aan het verliezen was. Ik dacht altijd dat je dat wel door zou hebben als je bewustzijn verdiend
Had me geïnformeerd maar kreeg vrij snel te lezen dat er weinig over de risico's bekent is. En dat het gebruik ervan word afgeraden. Ja, oke elke gebruik wordt afgeraden denk je dan met medicijnen. Maar daar ging mijn vraag niet over, is verleden tijd en mag blij zijn dat ik nog leef dan. Voor de mensen die het nog zouden interesseren, de nieuwe medicatie werkt goed. Voel me veel beter, en ik zie terug mogelijkheden. Bedankt voor jullie info en de waarschuwing. Ik weet wat ik nu moet doen bij iedere andere drugs, en dat is beter informeren.

JohnGalt

Belezen gebruiker
Ik weet wat ik nu moet doen bij iedere andere drugs, en dat is beter informeren.
Heel goed! Hier op het forum is veel info te vinden, net als via google. Gebruik als zoektermen je medicijn en de drugs, dan lees je vanzelf of dit kan of niet. Probeer wel een beetje kritisch te zijn waar je je advies van overneemt. En mocht je er niet uitkomen, er is hier een heel forum om je te helpen!
Keep it real, keep it safe!

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ik heb me een beetje te hard gefocust op die SSRI waardoor ik niet echt ben gaan opzoeken over die anti psychotica die ik pas krijg, weet er iemand als dat een naam heeft wat dat soort bewustzijn verlies maar lijkt niet zo en wel chill voelen Enzo ik probeer op te zoeken maar vind niets. Weten jullie wat te doen in zo een situatie als mij? En voel je dat aankomen of is het echt in 1 keer?

Manu76

Badass junkie
Ik heb me een beetje te hard gefocust op die SSRI waardoor ik niet echt ben gaan opzoeken over die anti psychotica die ik pas krijg, weet er iemand als dat een naam heeft wat dat soort bewustzijn verlies maar lijkt niet zo en wel chill voelen Enzo ik probeer op te zoeken maar vind niets. Weten jullie wat te doen in zo een situatie als mij? En voel je dat aankomen of is het echt in 1 keer?
Waar ben je mee bezig? Luister je naar je dokter? en hoe zit het met je 3MMC en Ketamine gebruik deze dagen/ uren?
SSRI slik je al jaren en je anti psychotica is toch geen probleem?

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ja en nee Simpelweg kan hier wel uitleggen maar dat is nog geen reden om bij te halen. Maar ik moet beginnen beseffen dat drugs niet voor mij gemaakt is. En antwoord op je vragen ketamine weet ik niet denk ongeveer weekje niks meer en 3mmc was ik gisteren avond 24u clean en ik had moeten volhouden op dat moment dit is echt dom van mij gwn ik moet ermee stoppen

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ik merk ook dat jullie dit niet voor niets zeggen. En dat doet veel voor me dat onbekende mensen je proberen dingen te laten inzien die je eerst helemaal niet inziet

Manu76

Badass junkie
Ja en nee Simpelweg kan hier wel uitleggen maar dat is nog geen reden om bij te halen. Maar ik moet beginnen beseffen dat drugs niet voor mij gemaakt is. En antwoord op je vragen ketamine weet ik niet denk ongeveer weekje niks meer en 3mmc was ik gisteren avond 24u clean en ik had moeten volhouden op dat moment dit is echt dom van mij gwn ik moet ermee stoppen
Je komt al wijzer over dan weekje terug! Ja weg met die 3mmc, want je draait dan helemaal door bij gebruik en is niet goed.

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Je komt al wijzer over dan weekje terug! Ja weg met die 3mmc, wil je draait dan helemaal door bij gebruik en is niet goed.
Ja ik zag de afgelopen tijd ook niet echt opties ofso omdat ik telkens me kut voelde, maar nu ik die nieuwe medicatie heb ben ik terug een beetje uitgezoomed als je begrijpt. Meer overzicht op de realiteit. Enja nu is toekomst 1ste plaats ben 19 jaar dit kan gewoon niet en dat wist ik altijd al maar tussen weten en beseffen zit voor mij een groot verschil

moetnietmagwel

Belezen gebruiker
Ik besef het nu heel goed dat waar deze 19 jarige jongen die altijd het beste heeft gegeven voor alles mee bezig ben ik ben mezelf letterlijk schade aan het aanbrengen en het is gewoon totaal niet goed

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik besef het nu heel goed dat waar deze 19 jarige jongen die altijd het beste heeft gegeven voor alles mee bezig ben ik ben mezelf letterlijk schade aan het aanbrengen en het is gewoon totaal niet goed
Dat besef is het meest belangrijke. Het is niet altijd makkelijk om niet te gebruiken, maar duidelijkheid in je doel en/of wat je juist niet wil, helpt enorm.

Bovenaan