Vraagje over eerste keer speed

Joajoa321

Newbie
Hey allemaal!

Het zit al een tijdje in m'n hoofd om aanstaande zaterdag voor het eerst speed te gebruiken. Het enige wat mij er nog van weerhoudt is het feti dat ik 13 jaar geleden voor het laatst epilepsie heb gehad. Ik ben bang dat het dan op een of andere manier verkeerd gaat..

Zal het extra effect op mij hebben? Zal die epilepsie hierdoor terug komen? En is het eventueel beter voor mij om het via een bommetje in te nemen ipv m'n neus? Dan komt het toch niet direct aan in de hersenen?

Zou geweldig zijn als ik wat tips en ervaringen eventueel kan horen :)

Alvast bedankt!

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tja, het wordt sterk afgeraden om stimulerende middelen te gebruiken als je aan epilepsie lijd. Het punt is alleen dat het 13 jaar geleden is dat het je voor het laatst is overkomen. Slik je enige medicatie? Anti-epileptica bijvoorbeeld? Als je medicijnen slikt zou ik het niet doen.

Joajoa321 zei:
En is het eventueel beter voor mij om het via een bommetje in te nemen ipv m'n neus? Dan komt het toch niet direct aan in de hersenen?
Als je het snuift komt het in je neusslijmvlies. Hierdoor wordt het sneller opgenomen door het bloed. Als je het slikt moet het via het maag-darm kanaal. Het komt altijd direct aan in de hersenen, via het bloed. Dus snuiven betekend niet dat het anders aankomt, het effect is hetzelfde. Al is een bommetje wel beter voor je neus, maar dat is hier niet echt de achterliggende gedachte.

Joajoa321

Newbie
Ik slik tegenwoordig geen medicatie nee. Vroeger slikte ik wel elke dag medicatie hiervoor, maar zoals gezegd dat was 13 jaar geleden. En toen is het ook 'over gegaan'. Het is dus sowieso een dikke 10 jaar geleden dat ik medicatie slikte en voor het laatst een aanval heb gehad.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Joajoa321 zei:
Vroeger slikte ik wel elke dag medicatie hiervoor, maar zoals gezegd dat was 13 jaar geleden. En toen is het ook 'over gegaan'. Het is dus sowieso een dikke 10 jaar geleden dat ik medicatie slikte en voor het laatst een aanval heb gehad.

Je blijft wel een aanleg ervoor hebben, dus er kleeft een extra risico aan. Maar als je het risico voor lief wilt nemen, moet je het gewoon doen. Zorg dat je met een niet te grote dosis begint zodat je kan aanvoelen hoe het gaat.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Even voor de duidelijkheid, er wordt vaak gedacht dat het via je neus direct naar je hersenen gaat maar dat is niet zo. Het wordt veel sneller opgenomen omdat het niet eerst door je spijsverteringsstelsel gaat, maar het gaat dus niet gelijk je hersenen in:

Als je snuift komt de speed in de bloedbaan op een plek waar het bloed zuurstofarm is. Het bloed gaat dus eerst terug naar het hart en vanuit het hart wordt het naar je longen gepompt waar zuurstof in het bloed komt. Daarna gaat het omhoog naar je BBB (Bloed Brein Barriëre) en daardoor je hersenen in.

Verder over je vraag, speed kan een aanval triggeren. Waardoor is je epilepsie ooit ontstaan? Weet je dat? Dat maakt een groot verschil in risico namelijk.

Qua inname zou ik zeggen snuiven. Een bommetje is lastiger doseren qua effect, je kunt beter een sleutelpuntje nemen en je kunt altijd meer nemen als het bevalt en je je goed voelt.

Joajoa321

Newbie
Ik heb geen idee waardoor het onstaan is! Mijn oom had het ook, dus het is waarschijnlijk erfelijk? Wat zijn de verschillende risico's dan?

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Joajoa321 zei:
Ik heb geen idee waardoor het onstaan is! Mijn oom had het ook, dus het is waarschijnlijk erfelijk? Wat zijn de verschillende risico's dan?

Door je verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk en zorgt dat dopamine vrijkomt. Dopamine maakt je actiever, waardoor een epileptische aanval makkelijker getriggerd kan worden.

Joajoa321

Newbie
Er is dus daadwerkelijk een kans dat de speed mijn hersenen triggert en dat vervolgens mijn epilepsie 'wakker wordt'?

Daarnaast nog iets: is het eigenlijk wel handig om drugs te doen terwijl je sowieso een beetje twijfelt?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripmiddelen moet je absoluut niet doen als je twijfelt. Speed valt meestal wel mee maar in jouw geval is het dus wel een extra risico. Het is in principe niet zo dat je bad kunt gaan als je je niet goed voelt, dat geldt voor speed niet echt. Als je ooit een epileptische aanval vanwege drugs hebt gehad zeg ik absoluut niet doen. Hoe groot het risico is bij 'aangeboren' aanvallen weet ik niet. Het is natuurlijk de vraag waar het vandaan komt, epilepsie is een vaag iets maar heeft altijd een oorzaak. Helaas is die niet altijd te vinden. Je kunt een epileptische aanval van een overdosis drugs krijgen, maar bijvoorbeeld ook van een beetje littekenweefsel in je hersenen.

Het feit dat je het al 13 jaar niet gehad hebt doet wel vermoeden dat de kans een stuk minder groot is. Toch zul je nooit zeker weten of je het weer krijgt. Je moet zelf beslissen of je het het risico waard vind.

Bovenaan