Vraag weed-paranoia

Hey people,

Ik heb een vraagje ivm paranoïde gevoelens na weed-gebruik. Ik ben begonnen met weed te roken op mijn 14. Nooit echt veel gedaan (ook nooit iets anders, behalve hash dan), paar keer op de week meeroken. Dan gestopt op mijn 18 ofzo, en terug begonnen op mijn 20. Ik ben ondertussen 24 en heb al effe geleden een vreselijk iets meegemaakt.
Ik ben nooit slecht gegaan ofzo, meestal heel leuk :stoned: , wel es gehad dat ik effe mijn verbinding met de wereld kwijt was, dat ik wat hartkloppingen had, of griezelige foto's in mijn hoofd, niet kon stoppen met denken enzo... maar nooit echt zoals deze keer. 5 minuutjes na het roken van een halve joint was ik moe, ben in mijn bed gaan liggen. Ik lag op mijn rug en kreeg het gevoel dat ik elke seconde dieper wegzakte (in mijn bed, de vloer, whatever). De gedachte 'je blijft hier voor eeuwig in hangen' geraakte niet uit mijn brein en herhaalde zich wel 2000 keer. De dingen die ik toen heb gekregen wil ik nooit meer meemaken: een korte opsomming:
o hartkloppingen, ni normaal. kijken en echt zien dat de huid over je hart naar voor komt
o mijn kleren op mijn bureaustoel waren gigantische spinnen
o warm en koud krijgen, tintelingen, jeuk (en dit ook zelf opwekken: denken van 'gek dat je brein er voor kan zorgen dat je zelfs pijn kan hebben' ---> en dit dan ook krijgen natuurlijk)
o mijn muggennet trilde helemaal, vooral in mijn ooghoeken. Als ik er dan naar keek stopte het, maar begon het in een andere ooghoek.
o TV opgezet. Het gevoel dat ik helderziend was. Mijn reactie op het nieuws: 'ik kan in de toekomst kijken!!'. Mijn mind die vettige tricks on me speelde: tv kijken om het te laten overgaan, en mijn brein dat zei: je gaat vanaf nu alleen nog monsters zien (natuurlijk de reactie op het feit dat er al een monsterfilm bezig was op dat moment, maar dat had ik natuurlijk niet door).
o stemmen in mijn hoefd die vloekten en namen noemden van personen die ik haatte, maar niet eens ken
o Vooral het idee dat ik voor de rest van mijn leven in deze badtrip zou moeten spenderen, het gevoel gek te worden en het nog zélf te beseffen.

De weken erna af en toe nog korte opflakkeringen van deze gevoelens gehad (niet meer de hallucinaties), en nu bijna een jaar geleden soms nog. Ik heb die nacht angsten leren kennen die je in normale toestand nooit kan hebben, maar ik ken ze nu en af en toe komen ze terug. :smilingimp:

Sindsdien NOOIT meer gerookt!

Mijn vraag: zijn er mensen die dit herkennen?
Laatst stelde een vriendin voor om eens coke te gebruiken, maar ik heb schrik dat dit hetzelfde effect zal hebben... en dit wel ik écht niet meer meemaken! :cry: Suggesties?[/list]

jopsa!

Newbie
Sjah,
Ik ben ongeveer 3,5 jaar gelede gestopt met blowe, maar dit had meer de rede dat ik er geen reet meer aan vond en vooral dat ik door het blowe niet lekker in mun vel zat (beetje depresief).

Ik vraag me af wat jij voor joint hebt gerookt. Wassie van de cofeeshop? en hoeveel zat er in? Misschien dat je die dag slecht gegete of geslape had en een veel te sterke joint hebt rerookt.

Wat betreft het terug keren van enge gevoelens van een ''bad trip'' heb ik wel ervaring maar niet van wiet. Kun je je afvrage wie er nou zo stom is om de eerste keer veel te veel LSA zaadjes te ete. hier heb ik ook nog maanden nare gevoelens aan over gehouden, vaak zo sterk dat ik egt dacht dat het terug zou kommen.

iig kun je beter van de wiet af blijven, altijd beter voor je geheugen en geen kans om nare ervaringen hierdoor. Maja, dit word dan ook gezegt door iemand die er al 3,5 jaar mee gestopt is.

Osi`

Bewuste gebruiker
Kheb dat ook soms hoor, dak soms denk van da ik heel erg diep wegzak in m'n eigen bed. Maar dat van da ge daar altijd zal blijven inhangen enzo heb ik nooit gedacht. Heb nooit slechte ervaringen met wiet gehad, dus eigenlijk kan ik toch niet op je vraag antwoorden.

123spacer

Experimenterende gebruiker
ik herken wel het paniekerige gevoel na wieries
Als ik gesmoked heb, ben ik vaak wel sneller bang haha
als ik dan over een donkere weg (zo'n provinciale met bomen langs de weg weetjewel) fiets waar ik normaal geen problemen mee heb lijkt er geen einde aan te kome en ga ik sneller fietsen omdat ik gewoon schrik heb.
Ik denk dat wieries een klein beetje paniekerig effect hebben ofzo
Smoke ongeveer in de weekende dagelijks en door de weeks af en toe
Ook schrik ik ooit sneller van dingen.

Bengt

Bewuste gebruiker
als je veel gepaft hebt heb ik inderdaad enige vorm van paranoïa
maar die is er alleen als ik gepaft heb niet als ik nuchter ben dus volgesn mij is er geen zorg voor paniek

Dissonant

Bewuste gebruiker
Klinkt als een psychotische aanval

Je kan volgens mij best nooit meer smoren. Niet omdat je er dan zeker een blijvende psychose aan overhoudt, maar wel omdat je veel kans hebt om terug hetzelfde mee te maken, zeker als je er niet helemaal gerust over bent.

Met coke heb je veel minder kans om 'raar' te gaan denken, dus je kan het wel proberen.. Probeer eerst een klein beetje, en doe pas meer als je merkt dat je je goed gaat voelen door de coke.

pepito

Bewuste gebruiker
Komt vaker voor. je zegt zelf al niet meer te roken, goeie keus, het voegt namelijk in jouw geval niets toe, integendeel zelfs. Proberen van coke raad ik je persoonlijk ook af, geniet van je nuchtere helderheid. :)

nutsss

Wijs gebruiker
ja joh. Ga lekker aan de coke. Waar maak je je druk om?

even serieus, een keer coke proberen hoeft niets te betekenen in de zin dat je de week erna straatkranten staat te verkopen of zo maar het is wel een zwaar overschatte dure drug die je net zo goed kan laten staan. Hoe meer je aan die coke-ervaring gaat denken hoe zwaarder die tegenvalt.

Als je echt iets leuks met je vriendin wilt doen, probeer dan een XTC pilletje of kristallen. Kijk dan maak je tenminste ook wat mee en niet dat van 'voel ik nou wel iets of toch niet?'

Zoek uitgebreide info over de drug die je wilt gaan doen vóór je het aanschaft! En laat het hier nog even weten. Hoe het je bevallen is.

Soma

Bewuste gebruiker
Ik dacht dat ik al enorm raar reageer op wiet, maar dit is toch wel veel heftiger!

Als ik gesmoord heb, begin ik meteen te doemdenken. Ik krijg dan het gevoel dat ik een complete nietsnut ben en dat het nooit gaat goedkomen met mij enzo. Maar ik heb dit vooral als ik samen met andere mensen smoor. Alles gaat goed tot ik een paar keer van een joint trek. Dan lijkt alles wat ik doe of zeg zo belachelijk waardoor ik natuurlijk niets meer durf zeggen uit schrik voor de reactie van rest. Wat ook heel irri is, is het gevoel dat iedereen mij achter mijn rug uitlacht en zit te roddelen over mij.

Ik denk gewoon dat mensen als jij en ik beter niet blowen. Elke persoon reageert anders drugs, dat is doodnormaal, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven hé! :wave:

Doerak

Bewuste gebruiker
123spacer zei:
ik herken wel het paniekerige gevoel na wieries
Als ik gesmoked heb, ben ik vaak wel sneller bang haha
als ik dan over een donkere weg (zo'n provinciale met bomen langs de weg weetjewel) fiets waar ik normaal geen problemen mee heb lijkt er geen einde aan te kome en ga ik sneller fietsen omdat ik gewoon schrik heb.
Ik denk dat wieries een klein beetje paniekerig effect hebben ofzo
Smoke ongeveer in de weekende dagelijks en door de weeks af en toe
Ook schrik ik ooit sneller van dingen.
Ik heb precies hetzelfde. Aan de andere kant weet ik op dat moment ook dat het onzin is, maar het is toch relaxter om toe te geven aan je paranoide gedachten en dus sneller te gaan fietsen.

Toen ik een keer in een yopo trip zat had ik ook zoiets. Toen dacht ik dat er een ongewenst persoon in mijn huis was (inbreker ofzo). Ik wist dat het wel heel erg sterk zou zijn, maar ik wist ook dat ik fijner zou spacen als ik het toch even uit zou gaan checken. (Er was natuurlijk niks aan de hand)

Jaimie

Belezen gebruiker
Hedonistica zei:
o warm en koud krijgen, tintelingen, jeuk (en dit ook zelf opwekken: denken van 'gek dat je brein er voor kan zorgen dat je zelfs pijn kan hebben' ---> en dit dan ook krijgen natuurlijk)

Ik heb dit gehad toen ik had gepaft op paddo's,ik wist dat het geen waar was maar toch leek het zo echt,uiteindelijk is het gewoon over gegaan. Kwas efe bang dat ik bad ging/zou gaan maarja,maar in mezelf wou ik niet bad gaan dus is er een maar kleine kans dat het zou gebeuren

Mijn sympotonen waren tintelingen,jeuk,warm en koud niet kunnen onderscheiden,pijn,het gevoel dat ik allemaal blaasjes op me tong kreeg(had efe het gevoel dat het een allergische reactie was) en omdat ik gepaft had voelde ik het een klein beetje branden in me keel en dat ging precies heel langs naar beneden(de pijn ''breide'' zich zo langszaam uit),langs me luchtpijp en ook dacht ik efedat er as uit me keel kwam

Mja,kheb het overleefd :P

PePhenkie___//

:stoned: ziek man :openmouth: da heb ik ook met dat para gedoe zoals soma het zegt weet iemand hoe dit kan ik stoor me er niet echt aan en het is ook minder erg dan wanneer je het zo leest maar toch ik zou wel es willen weten hoe dit nou kan. :stoned: Ik zat te denken aan een soort van faalangst zeg maar dat je jezelf zo goed mogelijk wil presenteren tegenover anderen ofzo. ( wat door de baap geactiveerd word, normaal heb ik er geen last van. )
en door je dus compleet stil te houden( toegeven aan de paranoia ) heb je voor jezelf een zekerheid dat anderen je niet dom vinden wat juist weer omgekeerd werkt omdat iedereen denkt waarom ben je de heletijd zo stil dan, ben je gek/dom/debiel ofzo?
en dat triggert dan weer de gedachte dat je dat bent en dus word je weer stiller.
soort van cirkel idee ik denk dat jejezelf mentaal over dit dillema heen moet zetten. ( wat mij overigens gelukt is heb er nu bijna geen last meer van. ) :stoned: :stoned: <--- dan kan dat weer :grin:

jasper

Wijs gebruiker
paranoia gevoel heb ik het laatste jaar-half jaar heel erg gehad telkens als ik blowde.
ik hoorde fluisteringen die er niet waren en als ik dan goed luisterde leek het alsof die fluisteringen over mij gingen (dit had ik enkel als ik alleen blowde)
schimmen en schaduwen zien die er niet zijn
en op het laatst (ben nu gestopt (examens)) ook telkens denken dat diegene met wie je blowde je allerlei dingen gaan flikken enzo waardoor je erg strak komt te staan tegenover je vrienden

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Klinkt wel erg bekend allemaal, ja. Stemmen horen niet (over stemmen gesproken, vanmiddag wel een tijdje gehad, nu af en toe, maar da's niet van het blowen:P), maar wel het vage gevoel dat anderen over je praten of naar je staren. Gelukkig nu niet z'n last meer van, ik rook gewoon 's avonds 1 jointje in het weekend soms 2 en daar hou ik het bij zolang het goed gaat (:

Doodkapje

Wijs gebruiker
ik heb ooit ook een keer toen ik echt overstoned was een soort van trippen meegemaakt. toen rookte ik zo echt maar een keer sporadish.

ik werd misselijk, overgeven, zweten, hartkloppingen net of men hart ging uit men borst springen en bovendien de hallucinatie van een tekenfilm bokser (zo klein figuurtje met reuze bokshandschoen) die telkens op men hart stompte!!!

heb zelf ook regelmatig last van para. zowel -noia als -normaal (denk ik dan) :) maar hoop dat dit tot het verleden gaat behoren want ben zaterdag gestopt met blowen (net iets te vaak teer uit men tipje zien lopen tijdens het paffen van een joint). hopen dat ik het kan volhouden.

Doodkapje

Wijs gebruiker
ik denk dat ieder wat meer zelfbewust begint te worden en ik denk dat dit voor druggebruikers die het in de richting van tripmiddelen zoeken nog sneller het geval is. en zowiezo had ik al heel veel echte voorgevoelens en telepatische ingevingen.

@exceptional insight : paranormale gaven kunnen zich ten allen tijde ontwikkelen. zeer vaak het geval bij mensen die langer in een coma hebben gelegen. ook kwestie van het gevoel ontwikkelen en ervoor openstaan... [/list][/url]

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Yes, ik heb de gothische (of mag gothic nog?) fase ook gehad, maar dat is puberaal en voorbij :grin:
Maar het maakte wel indruk, dat zeker, eng ook!

Dissonant

Bewuste gebruiker
PePhenkie___// zei:
:stoned: ziek man :openmouth: da heb ik ook met dat para gedoe zoals soma het zegt weet iemand hoe dit kan ik stoor me er niet echt aan en het is ook minder erg dan wanneer je het zo leest maar toch ik zou wel es willen weten hoe dit nou kan. :stoned: Ik zat te denken aan een soort van faalangst zeg maar dat je jezelf zo goed mogelijk wil presenteren tegenover anderen ofzo. ( wat door de baap geactiveerd word, normaal heb ik er geen last van. )
en door je dus compleet stil te houden( toegeven aan de paranoia ) heb je voor jezelf een zekerheid dat anderen je niet dom vinden wat juist weer omgekeerd werkt omdat iedereen denkt waarom ben je de heletijd zo stil dan, ben je gek/dom/debiel ofzo?
en dat triggert dan weer de gedachte dat je dat bent en dus word je weer stiller.
soort van cirkel idee ik denk dat jejezelf mentaal over dit dillema heen moet zetten. ( wat mij overigens gelukt is heb er nu bijna geen last meer van. ) :stoned: :stoned: <--- dan kan dat weer :grin:

Ik begrijp heel goed wat je wilt zeggen

boterkoek17

Bewuste gebruiker
PePhenkie___// zei:

deze is egt goed!

maar geen parioana voor mij meer, allen als ik te strak van de pep ben!

Doodkapje

Wijs gebruiker
@exceptional Insight mmm haha je mag trappen maar ik kan me goed verweren hoor!!! hihi ik ben het gewoon om tegen de stroom in te zwemmen.

Soma

Bewuste gebruiker
PePhenkie___// zei:

Jep, zo voel ik mij dus als ik geblowd heb. Erg goed gezegd.

maiskorrel

Bewuste gebruiker
Een vriendin van me heeft in de tuin een heel erg grote trampoline. We waren met zijn 10en gaan smoken. Uiteindelijk vertelde iemand dat ze wel eens geesten had gezien en er in de bosjes er ook een zag. Iedereen raakte in paniek en het was een grote schreeuwbende. het was pikkedonker en we gingen allemaal in een hoopje tegen elkaar zitten op de trampoline. Dat gaf dan weer een warm en veilig gevoel maar iedereen was echt heel erg bang (ja iets teveel gesmoked toen). Nu is het natuurlijk om te lachen maar op dat moment was het toch best eng xD

Dub23

Heb dat ook vaak als ik wiet gerookt heb,dat gevoel van paniek en paranoia.Dus daarom rook ik bijna altijd hash,heb ik daar dus geen last van.Van Hash ben ik relaxted stoned en met blowen van wiet is 't de omgekeerde wereld.Wel vreemd eigenlijk.

Van sommige soorten wiet krijg ik dus ook vet last van mijn ogen en krijg ik last van nies buien.erg irri btw. :smoke:

Bovenaan