Vervroegde seksualiteit bij jongeren

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat is je mening hierover? Vind je dit positief, maakt het je niets uit of vind je dit een gevaar?

Ik kan uit mijn ervaring zeggen dat vervroegde seksuele activiteit voor eem meisje nare gevolgen kan hebben. Ik ben vanwege een verstoorde seksualiteit (klinkt wat mooier dan misbruik en verkrachting) veel vroeger begonnen met seks dan mijn leeftijdsgenoten, en ook meteen veel extremer. Volgens mijn puberende hoofd toen draaide seks alleen maar om de jongen, en vonden jongens mij alleen wat wanneer ik seks met ze had. Ik ben zo ook in veel situaties beland waar ik niet wilde belanden, en kreeg zo een heel laag zelfbeeld zonder zelf echt door te hebben wat ik mezelf aandeed. Goede raad luisterde ik niet naar, want ik was toch al 'volwassen genoeg' om zelf te beslissen?

Nu ben ik een stuk opgegroeid, en heb ik al die shit wel achter me gelaten, maar ik maar me nog steeds zorgen over wat dit soort situaties kan veroorzaken bij jonge meisjes (en jongens). Ik ben sterk van mening dat dit een stuatie is waar dringend wat aan gedaan moet worden, want nu lijkt het wel alsof er een blind oog voor is. Seksuele voorlichting is er genoeg, maar voorlichting over de mentale kant? Over gevoelens en gevolgen? Dat moet dringend in de lesstof gepropt worden imho.

Zo, wel even een flink persoonlijk verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk was.
 

Lauu

Badass junkie
het wordt steeds vroeger dat sex hebben en het dan ook nog stoer vinden op je 12de, 13de, 14de etc...allemaal door reclames, porno, vriendengroepen etc...net als het stereotype waar vrouwen overal dun zijn afgebeeld terwijl de wat vollere dames veel puurder en vaak nog aantrekkelijker zijn ook :)

vind ik dan weer
 

nicolai

Wijs gebruiker
vind het niet zo erg eigenlijk...denk ook dat het misschien zelfs heel normaal is. als je naar de menselijke beschaving van heel vroeger kijkt zie je dat ze daar ook al heel vroeg begonnen. het ligt, van nature uit, denk ik de aard van ons als mens.
 

Extisi

Wijs gebruiker
Ik vind het niet echt een probleem, maar normaal is het natuurlijk ook niet.
Als jij 12 ben, hoor je niet na te denken over dat soort dingen...
 

Wakkoe

Belezen gebruiker
Het wordt steeds raarder, je wordt al bijna raar aangekeken als op je 16e nog maagd bent. Jongens en meisjes krijgen beide zo heel snel het idee dat ze op een bepaalde leeftijd bijna "moeten", van zichzelf en mensen om ze heen.

Daar krijg je ook van die typische situaties van, meisje en een jongen gaan ff lekker los, meisje heeft na de tijd spijt, en zo komt het vaak genoeg voor dat de jongen in kwestie, ineens een verkrachter wordt genoemd..

Jongen heeft achteraf geen spijt natuurlijk, die is tof...tot hij erachter komt dat hij uit wordt gemaakt voor verkrachter...

Ik heb dit soort dingen ook wel dichtbij me zien gebeuren, nooit bij mezelf gelukkig, maar daar werd er dus ook gewoon echt aangifte tegen die jongen gedaan van verkrachting, maar in dit geval niet omdat ze er spijt van had, maar omdat haar moeder de verpakking van een morning after pil had gevonden, en het meisje de waarheid niet durfde te zeggen..

Meisje was toen 14 geloof ik..
 

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik vind het niet echt een probleem. Ik was 13 op mijn eerste keer, en dit was totaal niet om stoer te doen of iets dergelijks. Dit was gewoon uit pure liefde en verliefdheid voor m'n toenmalige vriendin. Ik denk dat ik geestelijk een stuk ouder was (of ben) dan de meeste leeftijdsgenoten, en ik was er denk ik ook aan toe. Ik heb er geen moment spijt van gehad, en ik zou het weer precies hetzelfde doen als ik het over zou moeten doen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de liefde/verliefdheid die je nu voelt anders is dan als je ooit getrouwd bent, en gewoon al een jarenlange relatie hebt. Maar in die setting wordt het grootste deel van de mensen volgens mij niet ontmaagd, en of dat dan op je 13e of 16e is maakt in mijn ogen niet zo veel uit.
 

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
500 jaar geleden, was je 16 en had al kinderen. Dus erg vroeg is het niet. Door de verpreutsing van de maatschappij, is het ineens vreemd. dat kinderen(zoals men ze noemt) sexueel actief zijn.

Als t piemeltje werkt, waarom zou je die niet mogen gebruiken?
 

Wromtraxe

Bewuste gebruiker
Waarom niet,
Ze verliezen naar mijn mening toch wel een deel van hun onschuld maar het is zo conservatief om je daar aan te hechten.
 

Mindgamer

Badass junkie
Als de jeugdige behoefte heeft om intiem met andere te zijn, moet de jeugdige zelf de vrijheid hebben om daar iets mee te doen.
Wat ik zelf echt ENORM belangrijk vind, is dat er veel meer over liefde gepraat moet worden. Jeugdigen moeten zich bewust worden van het concept liefde in de hoop dat ze daar naar opzoek gaan en empirisch bemind veel waarde gaan hechten aan het complexe concept; LIEFDE!
 

Drientje

DF-koning
Mindgamer zei:
Als de jeugdige behoefte heeft om intiem met andere te zijn, moet de jeugdige zelf de vrijheid hebben om daar iets mee te doen.
Wat ik zelf echt ENORM belangrijk vind, is dat er veel meer over liefde gepraat moet worden. Jeugdigen moeten zich bewust worden van het concept liefde in de hoop dat ze daar naar opzoek gaan en empirisch bemind veel waarde gaan hechten aan het complexe concept; LIEFDE!
+1
 

Sarai

Newbie
Het ligt natuurlijk ook heel erg aan je omgeving of je er vroeg mee bent of niet..
En dat niet alleen, sommigen zijn gewoon eerder "rijp"
Maar ik ben het er wel mee eens dat alles ernstig vervroeg wordt, door wat kinderen op TV zien

Maar wat is vroeg??
is 16 vroeg?? vindt ik niet
of is 12 vroeg?? duh
 

buzzrider

Wijs gebruiker
Misschien een iet of wat offtopic antwoord maar ik heb eens een docu gezien over een stam of zo waar meisjes op hun zesde moesten trouwen. Er was zelfs iemand van 6 jaar die zwanger was (hoe onmogelijk dat ook lijkt).
 

Beyond Illusion

Belezen gebruiker
Ik ben blij dat ik wat betreft sex in een vrij ouderwets gezin ben opgegroeid. Het idee was om alleen sex te hebben met degene met wie je je leven wilt delen. Sex en diepe liefde zijn daarom voor mij ook sterk met elkaar verbonden en ik heb daarom ook nooit de serieuze behoefte gehad om me op mijn 16e of daarvoor al sexueel uit te leven.

Ik kan me echter voorstellen dat je als je in een ander soort gezin opgroeid, dat je dan door vrienden etc erg beinvloed word, waardoor je er te vroeg en/of te heftig mee begint
 

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik vind niet dat ik met 13 jaar te vroeg of te heftig ben begonnen. Heb er geen moment spijt van gehad eigenlijk. Mijn ouders hebben altijd gezegd: 'We verbieden je niks, maar we hebben liever dat je wacht tot ongeveer je 16e'. Die vonden het dan ook wel een schok dat ik met 13 al begon, maar gelukkig hebben ze me daar vrij in gelaten en daar ben ik blij om. Wanneer het té vroeg is, verschilt denk ik per persoon.
 

Kees Klapkaak

Bewuste gebruiker
Mindgamer zei:
Als de jeugdige behoefte heeft om intiem met andere te zijn, moet de jeugdige zelf de vrijheid hebben om daar iets mee te doen.
Wat ik zelf echt ENORM belangrijk vind, is dat er veel meer over liefde gepraat moet worden. Jeugdigen moeten zich bewust worden van het concept liefde in de hoop dat ze daar naar opzoek gaan en empirisch bemind veel waarde gaan hechten aan het complexe concept; LIEFDE!

Eensch! Ik vind dat het maar veel te "stoer" is tegenwoordig voor mijn geslacht om veel te scoren en weinig relaties aan gaan. :openmouth:
 

Beyond Illusion

Belezen gebruiker
Kees Klapkaak zei:
Mindgamer zei:
Als de jeugdige behoefte heeft om intiem met andere te zijn, moet de jeugdige zelf de vrijheid hebben om daar iets mee te doen.
Wat ik zelf echt ENORM belangrijk vind, is dat er veel meer over liefde gepraat moet worden. Jeugdigen moeten zich bewust worden van het concept liefde in de hoop dat ze daar naar opzoek gaan en empirisch bemind veel waarde gaan hechten aan het complexe concept; LIEFDE!

Eensch! Ik vind dat het maar veel te "stoer" is tegenwoordig voor mijn geslacht om veel te scoren en weinig relaties aan gaan. :openmouth:


Amen :wave:
 

cropp

Badass junkie
ik zie er toch wel een beetje een probleem in, want ik zou het meisje wat mij ontmaagt heeft niet meer herkennen en dat vind ik jammer.
 

cropp

Badass junkie
eigenlijk is het probleem dat iedereen zich hier zo druk om maakt

iedereen moet gewoon doen wat ze zelf grappig vinden.

dat het zo veel aandacht krijgt in de media is naar mijn idee een stuk krommer dan sex in de brugklas
 

scenemeisjeedana

Bewuste gebruiker
Wakkoe zei:
Het wordt steeds raarder, je wordt al bijna raar aangekeken als op je 16e nog maagd bent. Jongens en meisjes krijgen beide zo heel snel het idee dat ze op een bepaalde leeftijd bijna "moeten", van zichzelf en mensen om ze heen.

Daar krijg je ook van die typische situaties van, meisje en een jongen gaan ff lekker los, meisje heeft na de tijd spijt, en zo komt het vaak genoeg voor dat de jongen in kwestie, ineens een verkrachter wordt genoemd..

Jongen heeft achteraf geen spijt natuurlijk, die is tof...tot hij erachter komt dat hij uit wordt gemaakt voor verkrachter...

Ik heb dit soort dingen ook wel dichtbij me zien gebeuren, nooit bij mezelf gelukkig, maar daar werd er dus ook gewoon echt aangifte tegen die jongen gedaan van verkrachting, maar in dit geval niet omdat ze er spijt van had, maar omdat haar moeder de verpakking van een morning after pil had gevonden, en het meisje de waarheid niet durfde te zeggen..

Meisje was toen 14 geloof ik..

Dat is egt lelijk.
 

scenemeisjeedana

Bewuste gebruiker
Amaranth zei:
Ik vind niet dat ik met 13 jaar te vroeg of te heftig ben begonnen. Heb er geen moment spijt van gehad eigenlijk. Mijn ouders hebben altijd gezegd: 'We verbieden je niks, maar we hebben liever dat je wacht tot ongeveer je 16e'. Die vonden het dan ook wel een schok dat ik met 13 al begon, maar gelukkig hebben ze me daar vrij in gelaten en daar ben ik blij om. Wanneer het té vroeg is, verschilt denk ik per persoon.

Ik was 12 (bijna 13)…12 is dan toch ook niet vroeg O__.’ … Mijn moeder zij alleen *zucht* nee… toen ze ’t hoorde.
 

azgaza

Badass junkie
Ik vind dat de grens niet bij de leeftijd maar de rede en motivatie moet liggen, vooral als de persoon in kwestie nog erg jong is. Als het een manier is om liefde uit te drukken en omdat beide daar voor hun gevoel klaar voor zijn en het voor elkaar hebben gekregen een stabiele relatie te hebben op jonge leeftijd is er in mijn ogen niks mis met jong aan sex beginnen. Ik was er relatief vroeg bij met net 15 zijn, maar die relatie heeft nog 1.5 jaar geduurt daarna dus dat was achteraf gewoon een heel goed idee waar ik echt nooit spijt van zou hebben.

Als mensen het jong doen omdat ze het gevoel hebben dat ze dat moeten, dat dat normaal is of dat het van ze verwacht wordt en er eigenlijk zelf niet 100% achter staan vind ik het verkeerd maar als het vannuit liefde is of gewoon omdat iemand écht jonger rijp is van zich zelf vind ik het echt geen enkel probleem als mensen jong aan sex beginnen. Overigens, ik vind wel dat mensen moeten wachten tot tenminste hun lichaam geen kind maar tenminste beginnende puber is, anders is het gewoon een beetje eng.
 

scenemeisjeedana

Bewuste gebruiker
azgaza zei:
Ik vind dat de grens niet bij de leeftijd maar de rede en motivatie moet liggen, vooral als de persoon in kwestie nog erg jong is. Als het een manier is om liefde uit te drukken en omdat beide daar voor hun gevoel klaar voor zijn en het voor elkaar hebben gekregen een stabiele relatie te hebben op jonge leeftijd is er in mijn ogen niks mis met jong aan sex beginnen. Ik was er relatief vroeg bij met net 15 zijn, maar die relatie heeft nog 1.5 jaar geduurt daarna dus dat was achteraf gewoon een heel goed idee waar ik echt nooit spijt van zou hebben.

Als mensen het jong doen omdat ze het gevoel hebben dat ze dat moeten, dat dat normaal is of dat het van ze verwacht wordt en er eigenlijk zelf niet 100% achter staan vind ik het verkeerd maar als het vannuit liefde is of gewoon omdat iemand écht jonger rijp is van zich zelf vind ik het echt geen enkel probleem als mensen jong aan sex beginnen. Overigens, ik vind wel dat mensen moeten wachten tot tenminste hun lichaam geen kind maar tenminste beginnende puber is, anders is het gewoon een beetje eng.

ik heb tog ook amper tieten.. alleen van die lovehandels of die dingen aan je zij achterkant van je rug
 

cropp

Badass junkie
scenemeisjeedana zei:
ik heb tog ook amper tieten.. alleen van die lovehandels of die dingen aan je zij achterkant van je rug

je bent wel een perfect voorbeeld van vervroegde sexualiteit bij jongeren
 

scenemeisjeedana

Bewuste gebruiker
Wanneer jij er denkt er klaar voor te zijn moet je er voor gaan. Ik was nog steeds 12 en ik ken een paar mensen en die waren 10.

Niet gespoten is altijd miss.
 

cropp

Badass junkie
scenemeisjeedana zei:
Wanneer jij er denkt er klaar voor te zijn moet je er voor gaan. Ik was nog steeds 12 en ik ken een paar mensen en die waren 10.

Niet gespoten is altijd miss.

nou ik was 15, en ik vond het achteraf wel heel vroeg hoor
 

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Goed, het duurde even voordat ik besloot/durfde te reageren op dit topic, maar ik ben dus als kind ook seksueel misbruikt (door mijn opa) en kan mezelf erg goed herkennen in Vode. Denk dat ze helemaal gelijk heeft en ik deel haar mening over dit onderwerp dan ook voor de volle 100%...

Er zit nog altijd een heel groot taboe op seksueel misbruik, waardoor de gevolgen ook niet altijd duidelijk aan het zicht komen. Goed dat Vode dit topic heeft geopend! Door zulke dingen bespreekbaar te maken, kan er misschien eens een hoop extra leed voorkomen worden denk ik.
 

buzzrider

Wijs gebruiker
cropp zei:
ik zie er toch wel een beetje een probleem in, want ik zou het meisje wat mij ontmaagt heeft niet meer herkennen en dat vind ik jammer.
Daar heb ik geen probleem mee, die blik op dat gezicht vergeet ik nooit meer :grin: :grin: :grin:
 

cropp

Badass junkie
buzzrider zei:
cropp zei:
ik zie er toch wel een beetje een probleem in, want ik zou het meisje wat mij ontmaagt heeft niet meer herkennen en dat vind ik jammer.
Daar heb ik geen probleem mee, die blik op dat gezicht vergeet ik nooit meer :grin: :grin: :grin:

keek ze blij of keek ze een beetje pijnlijk?
 

tomz0r

Badass junkie
Slechte zaak als kinderen niet weten waar ze mee bezig zijn of onderdruk worden gezet dor leeftijdsgenootjes en iets doen wat ze eigenlijk helemaal niet willen.
 

cronos

Wijs gebruiker
Beyond Illusion zei:
Ik ben blij dat ik wat betreft sex in een vrij ouderwets gezin ben opgegroeid. Het idee was om alleen sex te hebben met degene met wie je je leven wilt delen. Sex en diepe liefde zijn daarom voor mij ook sterk met elkaar verbonden en ik heb daarom ook nooit de serieuze behoefte gehad om me op mijn 16e of daarvoor al sexueel uit te leven.

Ik kan me echter voorstellen dat je als je in een ander soort gezin opgroeid, dat je dan door vrienden etc erg beinvloed word, waardoor je er te vroeg en/of te heftig mee begint

ik ben niet in een (vrij)ouderwets gezin opgegroeid,maar ik ben het met je eens...daarbij had ik op 12,13,en 14 jarige leeftijd nog geen interesse in sex or whatever...daarbij beklaag ik het zeker niet dat ik wat laat begonnen begonnen ben,want jong meisjes vind ik niet echt aantrekkelijk...eens je ongeveer 25 jaar bent,ben je lichamelijk op je mooist en ben je een vrouw.
 
Bovenaan