Veroudering door GHB?

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hoorde van een vriend dat je sneller aged door GHB.
Kan complete onzin zijn, maar wilde toch even navragen of dit een bekend fenomeen is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij is eerder het tegenovergestelde waar, kijk maar eens hier. GHB verhoogt de afgifte van het menselijk groei hormoon en naarmate je ouder wordt neemt de afgifte van het groei hormoon af.

Fool

Badass junkie
Psychedelibee zei:
Volgens mij is eerder het tegenovergestelde waar, kijk maar eens hier. GHB verhoogt de afgifte van het menselijk groei hormoon en naarmate je ouder wordt neemt de afgifte van het groei hormoon af.
Maar dan is de vraag natuurlijk of ouderdom wordt aangegeven door de hoeveelheid beschikbare groeihormoon, door het aan het lichaam totaal blootgestelde hoeveelheid groeihormoon of door iets compleet anders waar de verlaging van de concentratie groeihormoon een gevolg van is?

In alle drie de gevallen zou het effect van GHB op het menselijk groeihormoon wat anders betekenen met relatie tot het verouderen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik wil ook niet zo ver gaan door te stellen dat er een relatie is tussen GHB en veroudering. Maar het groeihormoon stimuleert in ieder geval reproductie van cellen en regeneratie. Dus als er al een relatie is tussen GHB en veroudering, dan vind ik het aannemelijker dat GHB eerder bijdraagt aan verjonging dan veroudering. Maar het blijft allemaal maar speculatie natuurlijk.

Fool

Badass junkie
Tenzij veroudering voornamelijk lijkt te komen doordat cellen zovaak gedeeld hebben dat er steeds meer DNA kapot gaat door het opnieuw delen?

Ik weet niet precies hoe veroudering werkt, maar ik zou een redenatie beide kanten op kunnen bedenken. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Tenzij veroudering voornamelijk lijkt te komen doordat cellen zovaak gedeeld hebben dat er steeds meer DNA kapot gaat door het opnieuw delen?

Ik weet niet precies hoe veroudering werkt, maar ik zou een redenatie beide kanten op kunnen bedenken. :P
Ik meen me te herinneren eens ergens gezien te hebben dat veroudering ontstaat doordat cellen zich steeds minder gaan vernieuwen, maar zeker weet ik dit ook niet. Ik heb helaas ook te weinig verstand van biologie om op basis van het feit dat GHB de afgifte van het groei hormoon stimuleert gedegen conclusies te trekken over een mogelijke relatie tussen GHB en veroudering.

Bovenaan