truffels invriezen

&joy

Experimenterende gebruiker
Ik ben van plan wat truffels in te vriezen omdat ik ze besteld heb maar nog geen zin heb om te trippen. Kan dit kwaad? Je hoort wel ooit dat wanneer je voedingsmiddelen invriest dit de kwaliteit van het product omlaag haalt. Is dit ook zo bij truffels? Waarschijnlijk wel, maar ik bedoel eigenlijk of het ook de werkzame stof aantast?

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Ik weet dat het invriezen van paddo's de werkzame stoffen niet aantast, dus ik denk dat het bij truffels ook geen probleem is. Je moet er na het ontdooien wel thee van maken. Ze zijn al goor als je ze vers eet, maar na het invriezen en ontdooien ervan is het echt ranzig geworden.

MIA-1985

Wijs gebruiker
Mijn advies is 100% laten drogen!!
En dan vervolgens gewoon op kamertemperatuur in een zakje of bakje in een donker afsluitbaar doosje bewaren. Je kan het op deze manier in iedergeval 10 maanden bewaren (spreek uit ervaring), maar waarschijnlijk ook wel langer.
Mocht je nog tips moeten hebben bij het drogen; ask me :wink:

Let wel dat de truffels ontzettend hard worden! Net steentjes...Voordat je ze dan kunt kauwen leg ze 2 uur(!) in een glas wijn, ze worden dan zacht en dan zijn ze prima te doen en kun je ze eenvoudig fijn kauwen.

MIA-1985

Wijs gebruiker
lolnoob zei:
Wat is eigenlijk de beste manier om ze te drogen?

Neem een plastic bakje, leg daar wat opgevouwen keukenpapier in, liefst 3 lagen, leg daar de verse truffels verspreid op en zet het bakje vervolgens op een kachel (centrale verwarming bijv.), temp. lekker hoog en de warmte zijn werk laten doen.
De truffels zullen langzaam uitdrogen. Ververs het papier dagelijks (of 2x per dag als het erg vochtig wordt). Na zo'n dag of 3 zouden ze droog genoeg moeten zijn (hardheid van steentjes) en kun je ze weer in het truffelbakje bewaren waarin je ze kocht.

Heb het 2x op deze manier gedaan en het werkt uitstekend :)

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt, werkt het in plaats van een plastic bak ook in een kartonnen doos? Niet afgesloten neem ik aan?

MIA-1985

Wijs gebruiker
Ja, dat lijkt me wel maar zou dan nog steeds keukenpapier / wc papier gebruiken als ondergrond zodat het vocht daarin kan trekken i.p.v. het karton.
Idd onafgesloten, dan kan het vocht namelijk weg.

Truffelboy

Experimenterende gebruiker
Wat je met invriezen moet doen;

- Je pakt eerst een potje of bakje
- Pakt een hutspot stamper, of weet ik veel hoe die dingen heten zolang je er maar mee kan prakken.
- Je legt nu die truffel in je potje of bakje en stampt em helemaal plat

Wat er nu gebeurt, al het sap en dus je knetterstofjes prak je nu je truffel, dit zorgt er dus voor dat je truffel omringt is door vocht, hoordoor kun je hem makkelijker invriezen en kun je hem ook langer bewaren, zonder dat de effecten minder worden! Ze smaken alleen wel iets ranziger en je kan ze iets moeilijker opeten maarja, je moet het er maar voor over hebben :grin:

Bovenaan