Subuxone/bupe afkickervaringen

r@r@

Wijs gebruiker
Hallo allemaal,

Dit topic is voor iedereen die met dit middel te maken krijgt of te maken heeft gehad.

Allereerst verwijs ik weer naar de volgende link:
http://www.vad.be/media/37445/dossier_b ... _cover.pdf

Hierin staat alles over:
- de werking van Buprenorfine
- Het verschil tussen Subutex en zuivere Buprenorfine
(Subutex heeft een beetje Naltrexon erbij, die echter geen werking heeft als je het netjes sublinguaal= onder de tong neemt. Het werkt echter wel als acute en mogelijk zeer gevaarlijke afkick als je het intraveneus zou gebruiken. Daarom zit het erin, zodat het niet geshot kan worden).
- Met andere woorden: als je Subutex sublinguaal neemt, net als de Bupe hebben beide dezelfde werking
- Dosis overstappen van heroïne of Meet op Bupe/ Suboxone
- Voor beide schema's met onderhoudsdoseringen
- Voor beide afkickschema's

De eerste anderhalve dag is gewoon kut; je lichaam moet eraan wennen, wat als matige afkick voelt.

Ik post dit alvast, later zal ik alles aanvullen (ga nu met de kinderen naar de speeltuin :wink: ).

Hier kan iedereen dus zijn ervaringen met Buprenorfine/Suboxone kwijt.

Groetjes! :wave:

nonna

Experimenterende gebruiker
Ik ga binnenkort op de suboxone, vanaf de methadon.
Al die artikelen van de werking van buprenorfine heb ik al wel gelezen, het receptoren verhaal , en dat het werkt tegen trek, etc.
Maar ik ben vooral geinteresseerd naar de persoonlijke ervaringen van de mensen.
Is het idd milder qua afkick dan methadon? Als ik Yoro's verhaal lees dan twijfel ik daar aan.
Hoe ervaren mensen de overstap. Zijn de eventuele ontwenningsverschijnselen te doen of is het erg onaangenaam? Zoals bijv. met Naltrexon?
Hoop dat iemand daar wat over wil vertellen.

r@r@

Wijs gebruiker
Hé meis,

Is het idd milder qua afkick dan methadon?

Ja, het is écht milder en duurt veel korter dan Meetafkick. Tijdens Meetafkick kon ik soms zo in paniek raken dat ik bijna psychotisch werd, dat is me bij de Bupe (3-4 keer) gelukkig nooit gebeurd.

Zijn de eventuele ontwenningsverschijnselen te doen of is het erg onaangenaam? Zoals bijv. met Naltrexon?

Met Naltrexon afkicken is hel, dit niet. Het is zwaar omdat het uitputtend (bij mij met name de spier-, gewrichts- en botpijn in ledematen) is, maar dat is elke Opiaatafkick. Het is relatief écht goed te doen en je kan het in 5-11 dagen doen; afhankelijk van wat het beste bij jou past.

Houd je taai, meis. Het komt goed! Maak je niet te veel zorgen. Als je echt volledig wilt afkicken is m.i. Bupe inderdaad de beste keuze.

Liefs,
R@ :wave:

joolie-ah

Belezen gebruiker
lieve nonna

probeer er niet teveel over te piekeren meis, je weet hoe goed ik door de afkick van de meet kwam (ik maak er geen hobby van hoor :grin: ) en bup schijnt toch makkelijker te zijn.
ik denk dat yoro al helemaal uitgeput was van de meet afbouw en dat het daarom zo klote was.
hoe je het ook doet, je komt er wel !!!! al moet ik daar persoonlijk voor zorgen :wink:

dikke X van mij

nonna

Thanx meiden!
Had ik net effe nodig.
Tja, zoals jullie wel zullen weten kan je het soms erg groot maken in je kop.
Met de meest vreselijke scenario's.
De meest ernstige natuurlijk. Kan nu ook gaan denken dat het goed te doen is, en volgens de arts kan het helpen bij het depressieve gevoel wat ik blijf houden.
Ben zelfs iets omhoog gegaan met de meet omdat ik dacht dat het daar mee te maken had, dat de dosis te laag zou zijn.
Maar het blijft. De arts zei ook dat in sommige gevallen methadon(vooral langdurig lage dosering) een deprimerend effect kan hebben. Ik ken 1 verhaal van iemand die depressief werd van de methadon. Alles kan, niets hoeft.Je weet van te voren nooit wat het effect is, iedereen reageert weer anders. Maar er komt natuurlijk ook een flink mentaal stuk bij kijken waar ik zeker wat mee moet gaan doen.
Maar ik ga aan de suboxone!

r@r@

Wijs gebruiker
Maar ik ga aan de suboxone!

You go, girl!

Wist je trouwens dat Buprenorfine om redenen die nog niet helemaal wetenschappelijk zijn verklaard, maar wél bewezen, helpt tegen depressies of depressieve gevoelens?

Mooier kan toch niet, meis! :wink:

Suc6 bij de (verslavings)arts! En houd ons op de hoogte! :wave:

Zeepbel

Haai iedereen :wave:

Ik ga ook even snel mijn verhaaltje doen.

Na een half jaar heroineverslaafd te zijn, ben ik nu 4 weken clean, door middel van Suboxone.
Ik ben echt blij dat dit mij is voorgeschreven door de dokter.

De laatste dag dat ik hero gerookt had, was een zondag, ik moest dan wachten van de dokter tot ik afkick had, dat was maandag, en toen moest ik beginnen met suboxone. Dit heb ik 15 dagen moeten doen, beginnen met lage dosis, dan naar de helft van die 2 weken toe naar hoge dosis, en dan weer naar lage dosis.

Ik heb in die 15 dagen GEEN afkick gehad !! Daar was ik heel blij mee, maar 24u nadat ik mijn laatste pilletje had laten smelten onder de tong, kreeg ik wel last van lichte afkick verschijnselen (onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus, ...) En dit was natuurlijk niet zo leuk. De dokter zei dat dit normaal was, maar dat ik nog enkele dagen 1 pilletje mocht nemen, omdat ik dus te snel zou gestopt zijn met suboxone.

Dus nu neem ik nog elke dag 1 pilletje, nog voor 3 dagen (dan zijn ze op). De dokter zei me dat ik daarna waarschijnlijk weer enkele dagen last kan gaan hebben, maar minder dan ervoor. Dus dat is wel draaglijk.

Dus ik vind dit in mijn geval wel een positief verhaal van gebruik van Suboxone :)

Greetz & Peace ..

Drientje

DF-koning
Ik snap dat de afkick van hero hel is maar hey, klagen over
onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus
hebt vind ik wel een beetje overdreven. Mijn moeder heeft ergere dingen als ze twee weken verkouden is en amper kan ademen.

Tegenwoordig wordt nergens meer voor geknokt. Afkicken 30 jaar geleden was vechten maar dat vinden wij doorgefokte westerlingen zonder ruggengraat naar dus slikken we pilletjes of een poedertje/plantje (weetikveel) om de afkick op te vangen en hebben daarna geen associatie gelegd in de hersenen waarom die hero zo lekker is (want alles heeft een schaduwzijde en zonder afkick heeft hero die alleen qua craving en daar valt met hulp goed mee te leven) dus heb ik het vermoeden dat je zonder dat gevecht om clean te worden weer snel terug valt omdat het afkicken wel makkelijk ging die keer daarvoor.

Ik geloof dat je daardoor heen moet om de associatie te leggen dat als je weer gaat gebruiken je weer door die hel moet om clean te worden.

Of denk ik nu zo krom?

joolie-ah

Belezen gebruiker
ik doe mijn best,
ik vind dat mannen vaak lopen te piepen, een verkoudheidje en ze lopen erbij alsof ze de meest erge griep hebben (geldt niet voor alle hoor )
vraag aan drientje,
ben jij verslaafd geweest aan heroine ?
begrijp ik het goed en vind jij dat omdat wij geen ruggegraad hebben dat moeten kweken om zonder wat dan ook af te kicken omdat je dan ziek wordt en door die hel moet om ervan af te blijven ?
afkicken van heroine is zwaar klote en meet nog erger, als het alleen het ziek zijn was waren er niet zoveel mensen verslaafd, het is juist het geestelijke aspect,zeker na een langdurige verslaving, niet alleen de graving maar de strijd om weer normaal te functioneren is mijns inziens de grootste hel !!
kortom, meet is een klote middel maar ik kan het alleen maar toejuigen dat men in nederland steeds meer op buprenorfine overstapt, dat met een goede begeleiding zorgt toch dat de exverslaafde weer vertrouwen krijgt in zichzelf.
btw, ik heb wel ruggegraad :grin:

Drientje

DF-koning
Ik heb nooit hero gebruikt, wel opium maar dat is overduidelijk wat anders.
Als ik iets zeg dan zeg ik dat omdat ik me probeer in te leven in een situatie. Het was ook een vraag.
Het leven bestaat uit dualiteit en daar leren wij van. Ik leg in mijn hoofd connecties en die leren mij dat als ik op dronken op een muurtje ga staan en ik lazer eraf dat ik dat beter niet meer dronken kan doen.
Ik vroeg me hardop af dat als je het fijne aan heroïne kent, de rush en de stonedheid, dan wil je toch ook de down? Tenminste, dat zou ik willen. Ik heb het recht om alles in het leven te ervaren dus ook de negatieve shit. Maar er is niets waarmee de afkick van hero vergeleken kan worden dus? Is de fysieke pijn zo ondraaglijk? Ik zou er juist door heen willen gaan om voortaan te onthouden dat als ik ooit weer gebruik dat ik dat weer zou moeten doorstaan.
En natuurlijk is daar het mentale gedeelte, maar dat is niet veel anders dan bij elke andere verslaving en daar kun je hulp bij krijgen om je leven op orde te krijgen met een strikte agenda en psychologische hulp.

artwork

Hoi Drientje,
Waardeer het dat je je in probeert te leven in een heroine verslaving. Maar denk dat je te makkelijk een conclusie trek. Als je allemaal zo makkelijk van je fouten zou leren zou er niemand verslaafd zijn denk ik. Het zijn vaak lange processen om uit een verslaving te kunnen groeien. En iedereen doet dat op zijn manier. Wel mooi dat er tegenwoordig dat middel subuxone is ik kan dat niet uit eigen ervaring was er volgens mij nog niet toen ik stopte. Maar klinkt beter als methadon want dat is echt zooi. Is nog door de duiters in de tweede wereldoorlog uitgevonden en toen heete het adolfhine brrr.

Drientje

DF-koning
Euh, nee, ik ben 28 en werk al sinds mijn 16e jaar. En ik werk op een kantoor waar ik borden teken. :) School heb ik al heel lang niet van binnen gezien :P .

En ik snap dat de geestelijke kant van een verslaving je terug laat vallen of bang laat zijn voor de afkick. Het zijn je gedachten die je angst gevoel geven, zo sterk dat je er een fysieke reactie van krijgt waardoor je nog banger wordt om af te kicken en je uiteindelijk liever een 'makkelijkere' weg kiest.

Ik heb van mijn 19e tot mijn 21e een behoorlijke XTC verslaving gehad. Toen kwam ik iemand tegen waar ik zo verliefd op was dat ik alles voor hem over had. Ik ben toen gestopt met gebruiken maar na een tijd merkte ik dat ik terug verlangde naar de verdoving. Ik misbruikte allerlei andere huis tuin en keuken middeltjes maar niets kon mij die verdoving geven dan XTC. Ik was op de vlucht voor mijn eigen gevoel want nuchter werd ik steeds met mijzelf geconfronteerd. Verdriet uit het verleden wat niet verwerkt was verstopte ik in drugs. Na drie jaar harddrug vrij begon ik zo hard naar drugs te verlangen dat ik alleen van de gedachte, aan hoe het weer zou zijn om een pil te slikken, een zelfde fysieke reactie had (vergrote pupillen, zweten, trillen, slapeloos) als wanneer ik gebruikt zou hebben. Dus ik snap de craving, daar ben ik bekend mee en ik weet ook dat er in NL goede hulp te krijgen is ter ondersteuning van die kant van de verslaving met praat groepen en individuele psychotherapie.
Wat ik probeer te begrijpen is waarom mensen die echt echt echt willen stoppen dan niet cold turkey stoppen? Natuurlijk zijn er alternatieven die het lichter maken maar is het dan zo dat die negatieve associatie van de CT volledig overstemd wordt door de craving van de mentale verslaving?

Ik gebruik geen voor mij verslavende drugs. Ik ben een tijd verslaafd geweest aan speed maar dan slaap je een tijd goed uit en ben je afgekickt, rest is alleen de mentale craving en heel af en toe gun ik mezelf een weekendje speed. Dat zou het hero dus niet kunnen? Ben je weer meteen hooked als je ooit weer gebruikt?

En komt dat dan door dat de chemische samenstelling in je hoofd permanent naar de hero 'is gaan staan'? (weet het even niet anders uit te drukken). Zijn de receptoren in je hoofd door de tijd van gebruiken soort van aangepast aan de heroïne dat de drang zo overweldigend groot is dat je weer en weer neemt?

Ik kan hier geen info over vinden op internet maar ik vind het wel heel erg interessant.

joolie-ah

Belezen gebruiker
ik denk dat je een heroine verslaving niet kunt vergelijken met wat anders, ik ben ook jarenlang aan coke verslaafd geweest en heb denk ik het meeste wel gebruikt wat los en vast zit.
pijn en ellende ga ja na verloop van tijd bagataliseren hoor, bevallen is ook geen pretje en toch lopen er heel wat koters rond.
ik dacht al dat je geen heroine verslaving hebt gehad anders had je het afkicken niet vergeleken met de verkoudheid van je moeder :confused: , ik bedoel dat zeker niet vervelend hoor, maar ik kan je verzekeren dat ik liever ( en meer met mij !!!!!) toch liever een hele pittige griep zou hebben dan af te kicken.
ik begrijp best dat je alles wilt voelen dus ook de ellende maar geloof me het weerhoudt je er niet van om toch weer te gebruiken, ik denk dat je dat pas snapt als je wel een heroverslaafde bent, dus is het maar goed dat je het niet snapt.

Drientje

DF-koning
Ik vergeleek de afkick niet met de kwalen van mijn moeder.

Drientje zei:
Ik snap dat de afkick van hero hel is maar hey, klagen over
onrust, slapeloosheid, geeuwen, tranende ogen, lopende neus
hebt vind ik wel een beetje overdreven. Mijn moeder heeft ergere dingen als ze twee weken verkouden is en amper kan ademen.
Ik vergeleek zijn klachten met erg mild als ze van de afkick zijn dan. Als dat alles was dan kom je er goed mee weg. Maar Zeepbel draaide het om en zei dat dit niet zo leuk was. Ik zou zeggen, gast, wees fucking blij dat dat het enige was! Je had wel 10 dagen kunnen liggen kreperen in je bed, alles onderkotsend.

En nee, ik snap het niet dus vraag ik om informatie (zie vorige post.) Ik wil zeker de afkick niet bagatelliseren of de persoon die een andere weg kiest dan CT belachelijk maken of kritiek op die persoon hebben hebben.

En ik ben zeker niet van plan om ooit heroïne te gaan gebruiken. Ik hou van mijn leven en heb niet de behoefte om mijzelf af te zonderen van die wereld waar ik net weer blij van aan het worden ben.

joolie-ah

Belezen gebruiker
hoi drientje,
das goed om te horen en op sommige vragen krijg je nooit een concreet antwoord hoor en das misschien maar goed ook.
er zijn zoveel leuke en spannende dingen en het leven is toch wat je er zelf van maakt :wink:

r@r@

Wijs gebruiker
En komt dat dan door dat de chemische samenstelling in je hoofd permanent naar de hero 'is gaan staan'? (weet het even niet anders uit te drukken). Zijn de receptoren in je hoofd door de tijd van gebruiken soort van aangepast aan de heroïne dat de drang zo overweldigend groot is dat je weer en weer neemt?

Ik kan hier geen info over vinden op internet maar ik vind het wel heel erg interessant.

Hé meis,

Er staat hierover idd niet erg veel op internet. Wat ik ervan weet is dat iedereen receptoren in zijn hersenen heeft; bij de Detox vergeleken ze die met "stoeltjes".

Als je regelmatig opiaten gaat gebruiken, komen er ook steeds meer "stoeltjes"/ receptoren.

Als de opiaten op de stoeltjes zitten, is het "goed"; je hebt geen afkickverschijnselen. Na een aantal uren maken de opiaten zich geleidelijk aan los van de stoeltjes: het afkicken begint.

Hoe langer en meer iemand heeft gebruikt die afgelopen periode, hoe heviger de afkick wordt (omdat er veel meer receptoren/stoeltjes zijn die niet meer worden bezet).

Iemand die al langer clean is, heeft die extra stoeltjes niet meer. Je zou dus denken dat als iemand bijv. 10 jaar achtereen geen opiaten heeft gebruikt, hij/zij bij een terugval weer dezelfde weg zou gaan met het opbouwen van stoeltjes.

Uit onderzoek is echter gebleken dat als iemand na een x aantal jaren weer terugvalt, hij/zij véél sneller weer op het oude niveau zit (dagelijkse hoeveelheid gebruik).

Wetenschappers weten nog niet waar dat precies aan ligt, maar kennelijk "onthouden/registreren" de hersenen, als ze eenmaal hebben gebruikt/verslaafd zijn geweest, dit voorgoed.

Dus ja: in die zin is het inderdaad zo dat er voor altijd iets verandert in je hersenen als je eenmaal verslaafd bent geweest.

Hoihoi! :wave:

ronikron

Newbie
Hallo allemaal,
Zijn er ook mensen die wat kunnen zeggen over het afbouwen van een onderhouds dosis.
Dus die langere tijd subux gebruikt hebben.
Zelf ben ik vorig jaar ,dus feb 2009, gestopt met heroine na 30 jaar gebruik ,en wel via de afkick in het slotervaart ziekenhuis onder narcose
Ik kreeg daar een implantaat naltrexon wat 2 maand zou werken , na die twee maand ben ik weer gaan gebruiken om te kunnen slapen , iets wat me niet lukte met naltrexon, ik sliep die twee maand maar 2,5 uur per nacht, en dat trok ik niet meer.
Maar aangezien gebruiken ook geen optie meer was ben ik een keer of vier afgekickt met subox of temgesik ,dit ging veel beter dan met metha , het is veel rustiger en gaat soepel.
Toen in augustus 2009 met een onderhoudsdosis van 24 mg subox begonnen om van de bruin af te blijven, nu ook nog af en toe een chineesje tot de feestdagen van 2009 ,vanaf die tijd geen bruin meer gerookt.
Het afbouwen gaat nu langzaam ,maar sta nu niet meer op 24 mg maar op 3,8 mg per dag en wil dit deze zomer verder afbouwen, ben er nu aan gewent dat ik geen bruin meer rook.
Vraag me af of iemand een vergelijkbaar traject heeft afgelegd en hoe het afbouwen tot nul gegaan is.
Groetjes Ron

BillyBilo

Badass junkie
ronikron zei:
Hallo allemaal,
Zijn er ook mensen die wat kunnen zeggen over het afbouwen van een onderhouds dosis.
Dus die langere tijd subux gebruikt hebben.
Zelf ben ik vorig jaar ,dus feb 2009, gestopt met heroine na 30 jaar gebruik ,en wel via de afkick in het slotervaart ziekenhuis onder narcose
Ik kreeg daar een implantaat naltrexon wat 2 maand zou werken , na die twee maand ben ik weer gaan gebruiken om te kunnen slapen , iets wat me niet lukte met naltrexon, ik sliep die twee maand maar 2,5 uur per nacht, en dat trok ik niet meer.
Maar aangezien gebruiken ook geen optie meer was ben ik een keer of vier afgekickt met subox of temgesik ,dit ging veel beter dan met metha , het is veel rustiger en gaat soepel.
Toen in augustus 2009 met een onderhoudsdosis van 24 mg subox begonnen om van de bruin af te blijven, nu ook nog af en toe een chineesje tot de feestdagen van 2009 ,vanaf die tijd geen bruin meer gerookt.
Het afbouwen gaat nu langzaam ,maar sta nu niet meer op 24 mg maar op 3,8 mg per dag en wil dit deze zomer verder afbouwen, ben er nu aan gewent dat ik geen bruin meer rook.
Vraag me af of iemand een vergelijkbaar traject heeft afgelegd en hoe het afbouwen tot nul gegaan is.
Groetjes Ron

hey,

ik gebruik nu een jaar of drie buprenorfine, en ik zit nu op 1,6 maar heb wel eens op nul gestaan. Als je echt verder wil afbouwen dan kan je het beste overstappen op temgesic, het is precies hetzelfde maar dan in 0,2 of 0,4 mg per tablet, dus dan kan je nog rustiger afbouwen.

Het afkicken zelf gaat vergeleken met heroine of methadon inderdaad wel vrij makkelijk je voelt je niet SUPER ziek, ik was gestopt op 1 mg en toen was ik wel vrij ziek, maar niet op het ondraaglijke af.
de enige nadelen nadat je een tijd op de buprenorfine bent geweest zijn de ongelooflijk lange naverschijnselen zoals het niet kunnen slapen, rusteloos zijn, verward zijn, depressief zijn en zelfs echt trek naar bruin of wat dan ook. Iets wat er bij mij voor heeft gezorgd dat ik het totale stoppen voorlopig maar uit m'n kop gezet heb.

Dat zijn de negatieve kanten ervan, in ieder geval wel veel respect man, 30 jaar is lang,

een redelijk afbouw schema duurt wel een half jaar tot een jaar, om het zo relaxed mogelijk te maken zou je het beste per aantal maanden 0,2 er af kunnen doen,

bijv. eerst naar 3,4 voor twee maanden en dan naar 3, voor twee maanden en vervolgens in stapjes van 0,2 afbouwen, dan nog een maand of twee drie op 1 mg staan, en dan per maand of wat prettig voelt verder gaan met de stapjes van 0,2. Het een tijdje op bijv. 0,4 staan was bij mij heel belangrijk om toch nog iets te voelen.

het te snel op nul gaan staan is echt link, in ieder geval bij mij wel.

het allerbeste!

BillyBilo

Badass junkie
ik doe mijn best zei:
billy bily,..wat is je advies,om toch naar buprenorfine over te stappen,merk je het verschil als-ik- op 30-mg methadon zou zitten,en dan zou over stappen naar bup,..kun je me toch proberen het verschil uit te leggen tussen meth en bup,..graag je eigen ervaring,want ik sta op dit moment te gaan stoppen met meth en dan naar bup over te gaan,maar,...of zit het tussen me oortjes,..help me een beetje,..groet van f.

ik heb zelf geen onderhouds dosis methadon gehad, maar heb het wel gewoon bijgebruikt zeg maar, ik ben ook geen arts ofzo hoor. maar je merkt wel degelijk verschil als je op 30 mg zit en je moet sowieso ik geloof 72 uur geen methadon gebruiken om over te kunnen stappen op buprenorfine omdat je anders ziek wordt, en dat is wel heel heftig, dat ziek zijn.

de verschillen zijn dat je niet meer zo suffig bent, dat je weinig euforie hebt, je wordt gewoon actiever en sommigen 'functioneren' beter, ook zie je er niet uit alsof je gebruikt hebt, ik niet in iedergeval, ik zit nu dan ook op een vrij lage dosering, 1,6 waar een normale onderhoudsdosis vaak tussen 2 tot 8 ligt.

veel mensen op buup zeggen dat een lagere dosering prettiger is dus zo rond de 2 tot 4 en zelf vind ik dit ook, maar je zou nog wel een tijdje een hogere dosering nodig zijn denk ik totdat op bijvoorbeeld 2 of 4 kan gaan zitten. Een hoge dosis buup maakt me altijd wat geagiteerd, chagarijnig en slapen wordt dan moeilijk.

ook is het zo dat je op een lage dosering meer van buup voelt als een agonist dan een partieel opiaat, ook heb je dan nog wel een paar uurtjes dat je wat euforisch bent, op 1 mg had ik dat veel meer dan toen ik op bijv. 4 mg zat, toen had ik wel een vrij lage tolerantie. Nu ik op 1,6 zit is het voor mij precies goed zeg maar zoals het hoort te werken, ik neem het in, zo'n uur later begin ik het te voelen en voel ik me wat euforisch, en dat zakt dan na een uur of 2/3 en voel ik me vrij normaal, maar het is altijd zoeken natuurlijk.

Het grootste voordeel van buup is dus dat je beter functioneert, en mocht je ooit willen stoppen dan is buup echt een betere optie omdat je veel geleidelijker kan afkicken en omdat het toch een partieel opiaat is, is de afkick ook milder, maar volgens velen wel wat langer.

als je meer wil weten dan moet je maar even berichtje sturen en geef ik je wel m'n mail.

Coco.nuts

Newbie
Ik lees hier eigenlijk continu het beleid dat je eerst compleet moet stoppen met oxy/ opiaten en zodra de afkick begint, er dan pas Subuxone / subutex ingezet mag worden. Omdat als je dit gradueel naast elkaar op/afbouwt, dit de afkick verschijnselen juist zou verergeren.

Zelf heb ik vorig jaar via het RadboudUMC de omzet gedaan van Fentanyl naar Buprenorfine temgesic (pleisters). Niet vanwege verslaving, maar puur vanwege chronische pijn overigens. Dit is gradueel naast elkaar verlopen. Per week werd de Fentanyl verder afgebouwd en tegelijkertijd met de Buprenorfine opgevangen. Ik heb letterlijk nul last gehad van ontwenning. Terwijl in daarnaast ook nog benzodiazepines aan het afbouwen was uit behoorlijke doseringen (Midazolam dat omgezet werd naar Diazepam, om zo met 2 mg per week af te bouwen. Ook fysiek geen last van gehad. Dit ging dermate makkelijk dat ik het tempo zelfs had opgehoogd naar 4 mg per week afbouw omdat ik de sufheid knap irritant vond van de diazepam). Deze medicatie was ook niet tgv verslaving maar medische omstandigheden overigens.

Ik heb voor die tijd 2/3e van de Fentanyl afkick thuis gedaan zonder ondersteuning ondersteunende middelen. Dat was echt de hel op aarde. Hoe klein de stapjes ook waren: de afkick was bij mij gigantisch en duurde ontzettend lang. Ik was per stap weken tot maanden doodziek (en naast al een fors chronische ziekte hakte dat er echt wel in). Ben hiermee 2 jaar aan het aanmodderen geweest. Van de 75 ugl fentanyl en daarnaast nog 20 doses instanyl per dag (omgerekend meer dan 100 ugl aan pleisters), op eigen houtje afgebouwd tot alleen 37 ugl pleisters zonder instantyl. Op dat punt gezegd dat ik het zonder medische begeleiding gewoon niet meer ging doen. Had dat veel eerder moeten doen. De omzet naar Buprenorfine was easy en ik ging er fluitend doorheen.

Mijn doel was zonder pijnmedicatie. Maar we hebben de conclusie getrokken dat dat gewoon niet haalbaar is. Niet vanuit het oogpunt verslaving, maar puur omdat ik dan lichamelijk helemaal niet meer functioneer. Ik heb al een stuk ingeleverd met de overstap van fentanyl naar Buprenorfine. Maar dit is leefbaar.

Mijn ervaring is misschien ietsje anders omdat er geen verslavingsaspect bij zit. Maar wat betreft het omzetten en ontwenning maakt dat met wel of geen verslaving natuurlijk geen onderscheid. Ik heb in ieder geval niet de ervaring dat je last krijgt van afkickverschijnselen als je de Buprenorfine tegelijkertijd opbouwt als je Fentanyl ondertussen afbouwt. Ik weet niet of het resultaat met Oxy hier exact hetzelfde mee zal zijn. Maar lijkt me dat dit elkaar niet veel zou moeten ontlopen?

Bovenaan