Stomme tollerantie.........

Benzotekz

Newbie
nou ben ik een maand geleden begonnen met 2 diazepam 10mg per dag om dat de oxa's 10mg niet sterk genoeg waren voor me.

inmiddels een maand later moetje kijken:

Maandag 21 September:

1x(Paracetamol/Cofeinne 500/50mg) - sochtens
1x(Refusal-250mg) sochtens
1x(DIA-10mg) sochtens
4x(DIA-10mg) smiddags
2x(OXA-50mg) savonds

en ik voel me op dit moment niet eens zo verlost van mijn angsten / spanningen en onrust.
als toen ik net begon met de benzo's
Laat het dus ook duidelijk zijn dat ik ze niet recreatief gebruik!.

nja gelukkig morgen afspraak met mijn psychiater om te kijken voor een detox en een landurige opnamen, om al deze pammen op een gegeven moment te kunnen vervangen door de nieuwe types anti depresiva waar veel goede berichten over zijn en waar geen lichamelijk tolerantie de kop op steekt, en je dus zeg maar gewoon kan kuren om een beetje normaal te functioneren in deze maatschaapij :)

groetjes marcel

Wacky

Badass junkie
Ik ken ze niet hoor die nieuwe dingen waar je het over hebt, maar volgens mij is er geen enkele pil die een structurele oplossing voor de rest van je leven bied en is de enige oplossing om toe te werken naar een stabiel leven zonder medicatie. En voordat dat lukt moet je volgens mij af van het beeld van de pillen als wondermiddel en jezelf niet meer zien als slachtoffer van een ziekte, maar als persoon in ontwikkeling die in de toekomst zijn problemen zelfstandig de baas zal kunnen.

Mijn visie staat haaks op waar de psychiatrie volgens mij mee bezig is, dus neem mijn mening maar voor wat ie is, maar veel positief resultaat heeft de psychiatrie volgens mij nog niet geboekt tot op heden.

Bontkikker

Experimenterende gebruiker
@Wacky,

Bij de een slaan psychiatrische medicijnen beter aan dan bij de ander. Een aantal stoornissen zijn biologisch van aard en kun je met medicijnen verlichten en niet met therapie. Maar, in veel gevallen gaan de medicijnen samen met therapie en vult het ene het andere aan.
Als je ziek bent, ben je ziek en dat mag ook gerust. Tegen een brildrager zeg je ook niet dat hij zijn bril maar af moet zetten en moet blijven proberen beter te zien, waarom moet iemand wiens brein chemisch iets van slag is dat zonder medicijnen oplossen? Prima als het zonder medicamenten kan, maar ook prima dat ze er wel zijn voor wie ze nodig heeft!

Wacky

Badass junkie
Omdat al die medicijnen tijdelijk werken, tollerantie kennen, verslavend zijn en bijwerkingen hebben, en dus geen permanente oplossing zijn.
Als hun tijdelijke werking benut word om in die periode van chemisch verkregen stabiliteit wat anders te bereiken op gebied van psychotherapie lijkt me dat idd een prima combinatie van beide middelen. Ik zie veel mensen pillen krijgen zonder dat daarbij iets van realistische therapie gegeven word. Behalve onkunde of onwillendheid kan dit natuurlijk ook het gevolg zijn van haastwerk doordat er te weinig tijd is voor de patient.

In de meeste gevallen geloof ik niet zo in het vergelijk met de brildrager. Natuurlijk is niet alles hetzelfde, ik snap ook wel dat een schizofreen of autist niet zomaar met psychotherapie te beter te maken is (wel kan hij leren anders mijn zijn ziekte om te gaan). Maar juist die zaken waar ze antidepressiva en benzos bij voorschrijven lijken mij gewoon psychische problemen waarvan de oorzaak te vinden is in allerlei traumas of gewoon een te stressvol leven, daarom ook dat ze steeds meer voor lijken te komen. In die gevallen moet de oorzaak worden aangepakt ipv de symptomen te bestrijden zonder te weten wat je precies doet.

En een bril is dus wel een structurele oplossing voor de rest van je leven. Stel nou dat door een bril je ogen nog slechter zouden worden waardoor wanneer je aan een bril begint met sterkte -2 je waarschijnlijk over 5 jaar aan de -15 zit en over 10 jaar blind bent . In dat geval zou ik dus ook zeggen, doe maar geen bril, ik wen er wel aan dat ik een beetje wazig zie.

Wanneer patienten zich in een passieve slachtofferrol zien en ze word verteld dat pillen de oplossing zijn, dan denk ik dat dit hun ontwikkelingsproces remt en averechts zou kunnen werken op lange termijn.

Een betere vergelijking dan met een bril is volgens mij het RSI probleem dat ik zelf heb (muisarm ook wel genoemd) Ik kan natuurlijk pijnstillers nemen en gewoon verder gaan, maar dat lost niets op. Ik kan ook naar de fysiotherapeut gaan 1 keer in de week, maar als ik het daarbij laat dan helpt dat ook niets. Als ik wil dat er iets aan veranderd, vereist dat actieve inzet van mezelf. De fysiotherapeut kan mij vertellen wat ik moet doen, en dan moet ik ermee aan de slag. Ik moet mijn levensstijl veranderen en dagelijkse oefeningen doen. En natuurlijk, terwijl ik daarmee bezig ben kunnen pijnstillers best helpen, zolang die er maar niet voor zorgen dat ik niets meer doe en de hele dag achter de PC blijf zitten omdat ik toch niets voel. (ik ben overigens ook te lam om daar echt mee aan de slag te gaan, maar in tegenstelling tot hersenen, heb ik 2 armen, dus nu verneuk ik gewoon de linkse :wink:)

En zoals ik al zei, het is mijn visie, en ik heb er niet voor geleerd, dus neem het voor wat het is. Maar ik begin van mijn leven nooit nie aan antidepressiva, benzos of ritalin mocht een arts het me ooit voorschrijven. Denk dat ik dan liever naar de ayahuasca shamaan ga :)

Bovenaan