Stimulant->Caffeine->Koffie=ranzig

thor

Belezen gebruiker
Elke ochtend een kop koffie.. Bijna iedereen doet het.. Ik dus ook. En nu vroeg ik me af, wat kan ik nemen IPV koffie?
Kan ik ook gewoon die koffiebonen opeten? Laatst geprobeerd, best lekker.. Maar weetniet of ik dan ook echt die caffeine binnen krijg.
Zijn jullie ook verslaafd aan koffie? :rolleyes:

azgaza

Badass junkie
Gewoon níet doen? Ik drink zelf geen koffie (meer). Ik wás eraan verslaafd. Maar nee nu ben ik de hele dag ontspannen en veel rustiger dan mét koffie dus liever geen :)

Razar

Belezen gebruiker
Af en toe neem ik L-Taurine, ze weten daar nog niet zo heel veel over, maar ik vin toch dat je na 1500 mg taurine toch wel actiever wordt.

Eens proberen ( dat zit ook in redbull maar das maar das een extreem lage dosis ).

Razar

Belezen gebruiker
Die taurine gewoon bij de apotheek.
Tis wel in Belgie, maar das zal in Nederland wel hetzelfde zijn zeker,
zonder voorschrift en zo

ik geloof 11 euro voor 100 tabletten van 500mg.

MetaalKonijn

Badass junkie
Als je vervangingen zoekt voor koffie, om hetzelfde effect te behalen, ben je verslaafd aan 't effect, en niet aan de koffie, lijkt mij.

Als je 't niet lekker vind, dan drink je toch een bakje thee?

:smoke: Coffee and TV :stoned:

brommer-nozem

Experimenterende gebruiker
ik was ook verslaafd aan koffie ( meer dan 10 koppen per dag :flushed: )
en toen ik op een dag weer eens opstond als zombie besloot ik dat het genoeg was, ik ben vanaf die dag gestopt met zo veel koffie te drinken.
De eerste paar dagen waren zwaar maar daarna werd ik actiever en functioneerd ik ook zónder koffie :grin:

ik drink nu max nog 5 koppen per dag, alleen op zaterdag als ik aan het werk ben, doordeweeks niet meer dan 2

dallandra

Wijs gebruiker
Wat is middelenafhankelijke hoofdpijn?
Naar schatting 320.000 Nederlanders lijden aan middelenafhankelijke hoofdpijn, een ellendige kwaal. Vaak weten zij niet dat hun hoofdpijnklachten juist veroorzaakt worden door een overmatig gebruik van pijnstillers, zoals paracetamol, aspirine, ibuprofen, naproxen, en diclofenac. Ook een overmatig gebruik van producten met coffeïne kan deze middelenafhankelijke hoofdpijn veroorzaken. Dit type hoofdpijn moet overigens niet verward worden met andere soorten hoofdpijn, zoals migraine of spanningshoofdpijn (zie verderop).

Cijfers lijken aan te tonen dat mogelijk 4% van de bevolking aan deze vorm van hoofdpijn lijdt (hoofdpijn door overconsumptie van pijnstillers). Volgens de huisartsen lijkt deze groep voor hen moeilijk te bereiken omdat 95% van de mensen die hoofdpijn heeft niet naar de huisarts gaat en daar zelf iets aan doet (onder meer zelfzorgpijnstillers kopen). De kans is groot dat deze mensen wel bij de drogist komen (meer dan 80% van de zelfzorgpijnstillers wordt verkocht door de drogist). Wij menen dat wij dan ook bij uitstek iets aan dit probleem kunnen doen.

Hoe weet u middelenafhankelijke hoofdpijn heeft?
Er is een grote kans dat u lijdt aan middelenafhankelijke hoofdpijn als u:

1. 15 of meer dagen per maand hoofdpijn heeft

en

2. één van de volgende middelen in de volgende hoeveelheden gebruikt:

> drie of meer dagen per week één of meer pijnstillers met de volgende stoffen:

paracetamol (Finimal, Panadol, Sanalgin, Saridon, Witte Kruis e.d.acetylsalicylzuur* (Aspirine, Alka-Seltzer, Aspro,
Chefarine, Daro APC Roter APC e.d.)
ibuprofen (Advil, Femapirin, Nurofen e.d.)
naproxen (Aleve)
diclofenac (Voltaren K)
en alle huismerken met deze stoffen waarmee deze merken meestal worden aangeduid (stoffen staan standaard op de verpakking genoemd)
OF:

> dagelijks minstens vijf producten met coffeïne (zoals koffie, thee, ice-tea, cola of andere coffeïne bevattende dranken).

Het gaat dus om een combinatie van punt 1 en 2!

Andere kenmerken van middelenafhankelijke hoofdpijn zijn de aanwezigheid van hoofdpijn bij het wakker worden en een afnemende effectiviteit van de gebruikte pijnstillers, waardoor steeds meer daarvan moet worden geslikt. Of u daadwerkelijk lijdt aan middelenafhankelijke hoofdpijn wordt pas duidelijk nadat u volledig bent gestopt met het gebruik van deze middelen. Dan blijkt of de daarmee samenhangende chronische hoofdpijnklachten inderdaad zijn verdwenen.

[/u]

buzzy

Badass junkie
BillyBilo zei:
een koffie verslaving bestaat niet, onzin.
Zo denk ik er ook over, ik kan me gewoon niet voorstellen hoe iemand de hele dag tiefus zenuwachtig op zijn volgende kop zit te wachten :P

zommes

Badass junkie
Caffeine kan je wel degelijk aan verslaafd raken. Best ernstig ook.

Een 'koffieverslaving' an sich bestaat misschien niet, maar ik weet niet of je dat bedoelde.

Daarbij komt, buzzy & bilo, dat niet alle dingen die jij je niet voor kan stellen ook meteen onzin zijn.

BillyBilo

Badass junkie
zommes zei:
Caffeine kan je wel degelijk aan verslaafd raken. Best ernstig ook.

Een 'koffieverslaving' an sich bestaat misschien niet, maar ik weet niet of je dat bedoelde.

Daarbij komt, buzzy & bilo, dat niet alle dingen die jij je niet voor kan stellen ook meteen onzin zijn.

Misschien een verslaving in de zin dat er wat dopamine vrij komt omdat je jezelf beloont door een kopje koffie te drinken, ik heb dagen dan drink ik 8 koppen koffie en ik heb dagen dan drink ik geen koffie, nou lekkere verslaving dan, aan kauwgom kun je ook verslaafd raken op deze manier.

dallandra

Wijs gebruiker
je kan eraan verslaafd raken in de zin van:
als je een dag geen koffie drinkt,dat je dan knallende koppijn krijgt.
ik ken iemand die t had..
maar t is dan natuurlijk de cafeine waaraan je verslaafd bent

zommes

Badass junkie
BillyBilo zei:
Misschien een verslaving in de zin dat er wat dopamine vrij komt omdat je jezelf beloont door een kopje koffie te drinken, ik heb dagen dan drink ik 8 koppen koffie en ik heb dagen dan drink ik geen koffie, nou lekkere verslaving dan, aan kauwgom kun je ook verslaafd raken op deze manier.

Klopt. Blijkbaar ben jij dus niet vatbaar voor een dergelijke verslaving, ik heb precies hetzelfde. Soms drink ik een kan per dag en soms een week niet of word ik al misselijk bij één slok. Maar er zijn mensen die hoofdpijn krijgen en chagrijnig worden als ze niet voor 9 uur koffie binnen hebben gehad.

sjaaktrekhaak

Belezen gebruiker
Je raakt ook niet verslaafd aan die dampende zwarte drank maar aan de oppeppende werking van een stofje dat zich daarin bevindt: caffeïne.

Koffieverslaving = caffeïneverslaving.

Cafeïne of coffeïne is een alkaloïde die onder andere voorkomt in koffiebonen, thee, maté, guarana en cacaobonen. De alkaloïden zijn een groep stoffen waartoe ook genotmiddelen zoals nicotine en cocaïne behoren. Ook in de geneeskunde gebruikte stoffen zoals morfine en codeïne zijn alkaloïden. De systematische naam van cafeïne is 1,3,7-trimethylxanthine. De chemische formule van cafeïne is C8H10N4O2.

Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken zoals Coca-Cola en Dr Pepper. Soms wordt zij toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol, omdat lage doseringen cafeïne pijnverlichtend kunnen werken. Sinds enkele jaren is ook de invloed van cafeïne op de stofwisseling bekend, waardoor cafeïne een veel gebruikt ingredient is van populaire vetverbranders (ook wel fatburners genoemd) zoals Stacker. Cafeïne heeft adrenerge effecten: zij stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Bij regelmatig gebruik kan gewenning optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere ontwenningsverschijnselen. Dit komt regelmatig voor bij mensen die op het werk veel koffie drinken en dan in het weekeinde hoofdpijn hebben.

:)

BillyBilo

Badass junkie
sjaaktrekhaak zei:
Je raakt ook niet verslaafd aan die dampende zwarte drank maar aan de oppeppende werking van een stofje dat zich daarin bevindt: caffeïne.

Koffieverslaving = caffeïneverslaving.

Cafeïne of coffeïne is een alkaloïde die onder andere voorkomt in koffiebonen, thee, maté, guarana en cacaobonen. De alkaloïden zijn een groep stoffen waartoe ook genotmiddelen zoals nicotine en cocaïne behoren. Ook in de geneeskunde gebruikte stoffen zoals morfine en codeïne zijn alkaloïden. De systematische naam van cafeïne is 1,3,7-trimethylxanthine. De chemische formule van cafeïne is C8H10N4O2.

Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken zoals Coca-Cola en Dr Pepper. Soms wordt zij toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol, omdat lage doseringen cafeïne pijnverlichtend kunnen werken. Sinds enkele jaren is ook de invloed van cafeïne op de stofwisseling bekend, waardoor cafeïne een veel gebruikt ingredient is van populaire vetverbranders (ook wel fatburners genoemd) zoals Stacker. Cafeïne heeft adrenerge effecten: zij stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Bij regelmatig gebruik kan gewenning optreden en plotseling stoppen met de inname kan dan zorgen voor hoofdpijn, een sterke afname van de bloeddruk en andere ontwenningsverschijnselen. Dit komt regelmatig voor bij mensen die op het werk veel koffie drinken en dan in het weekeinde hoofdpijn hebben.

:)

:openmouth: no shit

Ik denk dat verslaving gewoon een verkeerde definitie is, en een koffie verslaving, dat vind ik echt een zwak iets, "ik ben caffeine verslaafd, en mijn naam is bob" onzin gewoon.

azgaza

Badass junkie
Ik was serieus verslaafd. En had afkick koppijn, hahaha. En ik kreeg angststoornisversterking door constanth alf overdoseren met de koffie.

Bovenaan