Stap3:Casing maken

de666

Newbie
Matias Romero

Casing//groeimediumpie voor je paddestoeltjes.

Dit is de simpelste manier,alhoewel je moet wel vermiculite zien te scoren :angry:

Dit wordt gebruikt in de bouw,en meestal om open haarden afvoeren mee te isoleren,tis een natuurlijk produkt dat goed isoleerd en uitmuntund geschikt voor onze kabouterhuisjes.

Dit vermiculiet kook ik in een grote pan met ruim water voor 3 uur.
En laat dit met de deksel op de pan tot de volgende dag staan,zodat dit lekker ken afkoelen.
Niet tussendoor even kijken lekker dicht laten staan tot je het gebruikt.

Zorg er voor dat alles is onsmet en schoon,werk snel.
Gebruik bami bakkies(groothandel of Chan ling op de hoek)
Maak ook deze bakkies schoon en daarna nog eens met spiritus :confused:mileyoke:
halve centimetervermiculite----hele pot Mycelium(ik gebruik zelf rogge zakkies)---en daarbovenop weer een laag van 3 cm vermiculite
Snel het met spiritus schoongemaakte dekseltje met de hele schone gevingerde handschoentjes dicht maken en lekker warm/donker wegzetten.
Als je licht toelaat komt ons paddestoelen huisje in het bamibakkie al tot vrucht en dat is nog niet de bedoeling.
Eerst moet het hele bakkie overwonnen worden door het schimmeltje (Mycelium)
Fotoos:

Met dank aan de kierewiet voor leveren van fotoos van het eind

(foto,s en tekst 666)

fun

Bewuste gebruiker
het groeien van het mycelium duurt ca. 14 dagen als dit gebeurd bij zo'n 28-30 graden.
Laat je het mycelium groeien bij kamertemperatuur (22 graden) dan duurt het meestal langer, ga uit van 28 dagen.

Als het mycelium helemaal is doordrongen en alle rogge heeft gekoloniseerd + de casinglaag (die je later hebt aangebracht) ook is gekoloniseerd, kun je alles in het licht zetten (indirect zonlicht of lampje, paddo's kennen geen fotosynthese zoals planten dus meer licht groeien ze niet harder van, gewoon enkele uurtjes per dag wat licht als orientatiepunt) en bij kamertemperatuur (22 graden)

Na enkele dagen groeien er paddo's uit, en bij het goed in de gaten houden van de luchtvochtigheid en dus de vochtigheid van het substraat en casing, kun je meer en meer flushes uit je bakje krijgen (= periode waarin paddo's eruit schieten. :P

In totaal dus zon 2maanden, bij ideale omstandigheden heb je al binnen 1 maand je eerste paddos.

Boerke

Experimenterende gebruiker
is er voor de casing niets anders nodig dan die vermiculiet? Want ik had ergens gelezene dat je er ook turfstrooi en kalk moest tussen mengen?

Als ik het goed versta volgens deze uitleg heb je voor paddo's te kweken dus enkel graan/rogge nodig en vermiculiet? (heb het natuurlijk enkel over de ondergrond)

fun

Bewuste gebruiker
een casing bestaat uit 2 delen:
-je substraat
-de casinglaag

je subtraat
bestaat meestal uit rogge.

de casinglaag
is vaak een mix van vermiculite, kalk + turfstrooi
de kalk dient ervoor de ph waarde idealer te maken voor de groei van paddo's.

wat ook wel word gebruikt als casinglaag is een laag coco coir, zonder andere toevoegingen etc. gewoon 100% coco coir (geperst blok)

ik ga deze laatste casinglaag binnenkort uitproberen, ik heb er positieve evrhalen over gehoord dus ben benieuwd.

Bovenaan