SSRI en hoesttabletje

bier

Badass junkie
Ewa ik slik sinds een week citalopram he. Nou ben ik sinds ik dat slik erg verkouden, dus ik was vanacht erg aan het hoesten. Toen twijfelde ik dus of ik zuigtablet zou nemen, want er zit 7,33 mg dxm in. Maar op de bijsluiter stond het volgende:

Niet te gebruiken bij: Gebruik van bepaalde middelen tegen ernstige neerslachtigheid (M.A.O.-remmers);

Nou is citalopram geen mao-remmer, maar nu is mijn vraag: heb ik na 1 zuigtabletje kans op het serotoninesyndroom? Ben ik stom geweest, kan deze combinatie nog verdere gevolgen hebben?

Oom Klaas

Badass junkie
Met zo'n kleine hoeveelheid hoef je je totaal geen zorgen te maken.
Gebruik het volgens de bijsluiter, dus niet recreatief en er zal je niets gebeuren.

bier

Badass junkie
Oom Klaas zei:
Met zo'n kleine hoeveelheid hoef je je totaal geen zorgen te maken.
Gebruik het volgens de bijsluiter, dus niet recreatief en er zal je niets gebeuren.

Ok gelukkig, ik wou het ff zeker weten
:)

bier

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
Niet te gebruiken bij: Gebruik van bepaalde middelen tegen ernstige neerslachtigheid
!

Waarom uberhaupt het risico lopen? Het is maar een verkoudheid..

Er stond mao-remmers, ik kon niet slapen van het hoesten en er stond niet bij dat je het niet met ssri kunt gebruiken?

Oom Klaas

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
Niet te gebruiken bij: Gebruik van bepaalde middelen tegen ernstige neerslachtigheid
!

Waarom uberhaupt het risico lopen? Het is maar een verkoudheid..

Ja, pak even de bijsluiter van een gemiddelde paracetamol,
dan zou ik ook allang dood moeten zijn.
Het brengt geen risico's met zich mee als hij het gebruikt waar 't voor bedoeld is,
dus niet om op te trippen.

bier

Badass junkie
Ik wil graag ervaringen horen van mensen die citalopram samen gebruikt hebben met dxm. Is alles goed gegaan? Is de kans op het serotoninesyndroom groot?

speeseend

Wijs gebruiker
Als ik nu doe alsof ik het weet en dan tegen jou zeg dat het geen enkel probleem is, maak jij je dan geen zorgen meer?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
bier zei:
ik ben lui, contactgestoord, vergeet de laatste tijd te veel, heb af en toe zieke ideeën in me kop, wil eigenlijk wel dingen doen, maar kan me eigen er niet toe brengen. Op school zit ik soms uren voor me uit te staren zonder iets te zeggen, de helf van de tijd stoned op school doorgebracht dit jaar. Heb aan de ene kant spijt dat ik na de eerste keer nog een paar keer dxm heb gedaan, met als gevolg flashbacks en alle andere gevolgen vandien, en toch wil ik weer dxm, beetje paradox. Heb geen vrienden meer, weet niet wat ik wil enz.
Dit poste je in zelfkritiek ... Gebruik GVD eens je verstand!

En ja dit is gevaarlijk, dmx wordt véél langzamer afgebroken met alle gevolgen van dien.

bier

Badass junkie
Als ik een tijdje zou stoppen met de ad, is het risico dan minder groot? En hoelang moet ik dan stoppen als dat het geval zou zijn?

endor

Badass junkie
Van 1 keer een foute combinatie heb je niet veel kans op serotonine syndroom.
Ik ken wel een paar mensen die aan de anti depressiva zitten , en dan nog MDMA gaan nemer erop , en ze lijken nog perfect in orde te zijn.

Nu wat mijn persoonlijk probleem is , dat ik anti psychotica neem (risperdal)
En als ik die genomen heb , en daarna drugs neem , merk ik er echt wel bijna niets van.
Maar ok , dit staat los van het topic.

bier

Badass junkie
endor zei:
Ik ken wel een paar mensen die aan de anti depressiva zitten , en dan nog MDMA gaan nemer erop , en ze lijken nog perfect in orde te zijn.

En als ik die genomen heb , en daarna drugs neem , merk ik er echt wel bijna niets van.

Ad werkt toch helemaal niet met mdma? Mdma zorgt ervoor dat de serotonine tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven, en citalopram zorgt ervoor dat de serotonine juist langer in de hersenen blijft. Merkte die mensen er toen wel iets van? Maar mdma is natuurlijk een heel ander soort drug dan dxm. DXM blokkeert de serotonine juist helemaal. Maar ik weet niet hoe groot de kans op het serotoninesyndroom is?

Ik heb trouwens ook een maand of twee risperdal gehad, maar dat werkte niet goed, ik voelde me op het laatst net een wandelend lijk. Nootmuskaat werkte toen wel trouwens, dxm heb ik niet geprobeerd. Nouja toen was ik maar met de risperdal gestopt. Werkt het bij jou wel naar behoren?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
bier zei:
Als ik een tijdje zou stoppen met de ad, is het risico dan minder groot? En hoelang moet ik dan stoppen als dat het geval zou zijn?
Ja, maar ik weet niet hoe lang je moet stoppen, dat is echt een vraag voor je psychiater.

endor

Badass junkie
bier zei:
endor zei:

Ad werkt toch helemaal niet met mdma? Mdma zorgt ervoor dat de serotonine tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven, en citalopram zorgt ervoor dat de serotonine juist langer in de hersenen blijft. Merkte die mensen er toen wel iets van? Maar mdma is natuurlijk een heel ander soort drug dan dxm. DXM blokkeert de serotonine juist helemaal. Maar ik weet niet hoe groot de kans op het serotoninesyndroom is?

Ik heb trouwens ook een maand of twee risperdal gehad, maar dat werkte niet goed, ik voelde me op het laatst net een wandelend lijk. Nootmuskaat werkte toen wel trouwens, dxm heb ik niet geprobeerd. Nouja toen was ik maar met de risperdal gestopt. Werkt het bij jou wel naar behoren?

In het begin was ik ook een lijk , maar toen kreeg ik er nog een hoop andere medicatie bij.

Roseta Stoned

Belezen gebruiker
DXM is ook een (volgens mij matige) serotonine heropname blokker. Het versterkt dus het effect van anti-depressiva. Ik heb nooit problemen gehad met de combinatie van SSRI/SNRI en DXM. MDMA met SSRI's combineren is wel levensgevaarlijk.

bier

Badass junkie
Roseta Stoned zei:
DXM is ook een (volgens mij matige) serotonine heropname blokker. Het versterkt dus het effect van anti-depressiva. Ik heb nooit problemen gehad met de combinatie van SSRI/SNRI en DXM. MDMA met SSRI's combineren is wel levensgevaarlijk.

Ook zou DXM moeten worden vermeden als je een van de volgende kalmeringsmiddelen neemt, SSRI (Prozac, enz. Als je kalmerend neemt en weet niet of is het een SSRI, vraag uw apotheker.) Dit riskeert serotoninesyndroom. Tricyclic kalmeringsmiddelen (opnieuw, vraag een apotheker of kalmerend gebruiken), lithium, of de dieetdrugs phentermine en fenfluramine van dieetdrugs die met DXM wordt gebruikt riskeren ook het serotoninesyndroom. Vermijdt het gebruik dextromethorphan als je een van de bovenstaande middelen neemt.

Is het nou wel of niet gevaarlijk? Op de ene site lees ik dat het niet zoveel kwaad kan, en op de ander dat het levensgevaarlijk is. Maar jij hebt dus nooit problemen met deze combinatie gehad?

Roseta Stoned

Belezen gebruiker
SSRI een kalmeringsmiddel?

Ik heb zowel met duloxetine als met venlafaxine geen problemen gehad met DXM. Een keer zelfs 750mg DXM op. Wel veel bijwerkingen als jeuk en zo, maar dat is volgens mij normaal met DXM. Overigens zal ik niemand aanraden om hetzelfde te doen.

DXM is trouwens een serotonine receptor agonist lees ik net op wikipedia. Ik zal binnenkort wel ff op web of science zoeken hoe het precies werkt.

bier

Badass junkie
Roseta Stoned zei:
SSRI een kalmeringsmiddel?

Ik heb zowel met duloxetine als met venlafaxine geen problemen gehad met DXM. Een keer zelfs 750mg DXM op. Wel veel bijwerkingen als jeuk en zo, maar dat is volgens mij normaal met DXM. Overigens zal ik niemand aanraden om hetzelfde te doen.

DXM is trouwens een serotonine receptor agonist lees ik net op wikipedia. Ik zal binnenkort wel ff op web of science zoeken hoe het precies werkt.

Ben je er al uit?

bier

Badass junkie
Is de combinatie met citalopram echt wel zo schadelijk? Kleven er wel zulke grote risico's aan? :stoned:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
bier zei:
endor zei:

Het kan twee kanten op gaan met de combi mdma & ssri's; of het werkt niet/nauwelijks of het werkt veel heftiger dan jij van te voren in kunt schatten. Kans op serotoninesyndroom is groot en het is gewoon ontzettend dom om t toch te gaan proberen, dat is letterlijk spelen met je leven. En zelfs als je er niet aan dood gaat, kom je er zoveel slechter uit, dat wil je ECHT niet.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, de enige die hierover uitsluitsel kan geven is je arts of apotheker. Anti depressiva's zijn geen speelgoed, als je dit slikt blijf dan ver weg van iedere vorm van drugs als je serieus wilt werken aan het verbeteren van je levenskwaliteit. Je slikt niet voor niets een anti depressiva, als je ook maar 1 hersencel in je hoofd hebt zitten blijf je gewoon van drugs af zolang je anti depressiva slikt. Nadat je daarmee gestopt bent kun je eventueel wel weer een keer drugs nemen, hoewel je dat niet direct moet doen. Maar zo tussendoor even op eigen houtje stoppen om drugs te nemen is fakking dom, dan slik je de ad voor niets en kun je weer helemaal opnieuw beginnen..

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
[SF] Safiertje zei:
Je slikt niet voor niets een anti depressiva, als je ook maar 1 hersencel in je hoofd hebt zitten blijf je gewoon van drugs af zolang je anti depressiva slikt.
Nou bier, die kun je in je zak steken.

bier

Badass junkie
Maar ik heb gewoon fucking zin om even helemaal weg te zijn. Is er echt geen andere manier? Hardlopen niet, dat heb ik vanmiddag nog gedaan totdat ik bijna moest kotsen, maar ik voel me geen ruk beter. Ik wil weer trippe.

endor

Badass junkie
bier zei:
Maar ik heb gewoon fucking zin om even helemaal weg te zijn. Is er echt geen andere manier? Hardlopen niet, dat heb ik vanmiddag nog gedaan totdat ik bijna moest kotsen, maar ik voel me geen ruk beter. Ik wil weer trippe.

Willen is geen oplossing.
Verzet jouw gedachten en pak geen dope meer , als je er al zo van af hangt.

bier

Badass junkie
endor zei:
bier zei:

Wat moet ik dan? De hele avond kanker onrustig voor me uit zitten staren? Niet meer proberen te denken? Dissociëren?

endor

Badass junkie
bier zei:
endor zei:
bier zei:

Wat moet ik dan? De hele avond kanker onrustig voor me uit zitten staren? Niet meer proberen te denken? Dissociëren?

Denk je nu zelf niet dat dat jouw eigen fout is?
En denk je niet dat dat vanzelf voorbij gaat?
Grow up , life's a bitch if you are one to.

endor

Badass junkie
bier zei:
Nee, het gaat niet voorbij, het word alleen maar erger.
Dat maak je jezelf wijs.
Of je bent overgevoelig ervoor.
Dan zou je echt moeten stoppen.
Probeer toch eens tot dat besef te komen.
Ik word er ziek van.
En vooral voor jouw onrespectvol gedrag tegenover jouw ouders.
Is dit allemaal niet door een bepaalde frustratie? die je uitoefent op andere mensen?

bier

Badass junkie
endor zei:
bier zei:
Dat maak je jezelf wijs.
Ik word er ziek van.
Is dit allemaal niet door een bepaalde frustratie? die je uitoefent op andere mensen?

Ja, dat is zo. Maar over het algemeen ben ik best respectvol naar men ouders toe. Ik had/heb verdriet, dat reageerde ik op men moeder af. Daar heb ik nou ook met haar over gesproken. Over het algemeen heb ik een best goede band met me ouders en met me zusje. Maar toch voel ik me vaak onbegrepen.
Ik wil niet meer omkijken naar wat gebeurd om me heen, ik wil alles vergeten, leven in mijn eigen wereldje. Ik wil me niet meer door elke dag heen te hoeven knokken. Ik wil niet meer vechten. Ik heb geen vrienden (meer) met wie ik kan praten, ik praat nauwelijks nog op school. Ik ben zoiezo al niet iemand die makkelijk met iedereen contact maakt. Ik staar vaak, zonder dat ik het in de gaten heb. Elke dag voel ik me ellendig, ontzettend onrustig en gestressed. Ik wil alles weer even vergeten, me goed voelen.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
bier zei:
endor zei:
bier zei:
Dat maak je jezelf wijs.
Ik word er ziek van.

Ja, dat is zo. Maar over het algemeen ben ik best respectvol naar men ouders toe. Ik had/heb verdriet, dat reageerde ik op men moeder af. Daar heb ik nou ook met haar over gesproken. Over het algemeen heb ik een best goede band met me ouders en met me zusje. Maar toch voel ik me vaak onbegrepen.
Ik wil niet meer omkijken naar wat gebeurd om me heen, ik wil alles vergeten, leven in mijn eigen wereldje. Ik wil me niet meer door elke dag heen te hoeven knokken. Ik wil niet meer vechten. Ik heb geen vrienden (meer) met wie ik kan praten, ik praat nauwelijks nog op school. Ik ben zoiezo al niet iemand die makkelijk met iedereen contact maakt. Ik staar vaak, zonder dat ik het in de gaten heb. Elke dag voel ik me ellendig, ontzettend onrustig en gestressed. Ik wil alles weer even vergeten, me goed voelen.
Heel begrijpelijk allemaal, maar besef dat dit maar tijdelijk is hè. Je bent enorm aan het puberen en hebt het wat erger dan de meeste. Als je wat ouder bent valt alles wel weer op zijn plek, believe me. Het is alleen niet echt handig om DXM te nemen aangezien je hier al zo veel probelem van hebt gehad. Aangezien ik weet dat je toch wel iets neemt, neem dan natterman met codeïne. Dit is veel veiliger en minder schadelijk en een lekkere downer. Maar houd jezelf wel in de hand van als je het dagelijks gaat nemen is het zeker verslavend.

endor

Badass junkie
Inderdaad , dat is allemaal tijdelijk.
Denk je dat ik het makkelijk heb gehad in mijn puber jaren?
Toen ik 12 was dacht iedereen dat ik al 16 was.
In het 6de leerjaar werd ik tijdens het zwemmen als we ons moesten omkleden ,uitgelachen omdat mijn persoonlijk 'ding' groter was dan die van hun en omdat ik al schaamhaar had.
So what? Ik lachte hen vierkant uit in hun gezicht.
Ik heb de eerste 3 jaar van het middelbaar ook nooit vrienden op school gehad , alleen buiten school.
Vanaf vorig jaar gaat dat allemaal veel beter.
Ik zit tenminste niet meer met onozele kleine kinderen in de klas , maar met realistische en normale mensen.
Geloof mij , het is allemaal maar tijdelijk.

bier

Badass junkie
Petrovic zei:
Heel begrijpelijk allemaal, maar besef dat dit maar tijdelijk is hè. Je bent enorm aan het puberen en hebt het wat erger dan de meeste. Als je wat ouder bent valt alles wel weer op zijn plek, believe me. Het is alleen niet echt handig om DXM te nemen aangezien je hier al zo veel probelem van hebt gehad. Aangezien ik weet dat je toch wel iets neemt, neem dan natterman met codeïne. Dit is veel veiliger en minder schadelijk en een lekkere downer. Maar houd jezelf wel in de hand van als je het dagelijks gaat nemen is het zeker verslavend.

Hoeveel flesjes moet je daar van leegzuipen dan?

marijecaroline

Experimenterende gebruiker
je moet niet dingen gaan gebruiken om even helemaal weg te zijn van alles.
dat maakt het alleen maar erger.
dat zeiden ze ook allemaal tegen mij. het is wel de waarheid
dus gebruik gewoon niks? wachten totdat alles weer beter gaat?

en het hardlopen heeeft echt neit geholpen..
dat is wel jammer want bij mij werkt dat wel onwijs goed.. gewoon met muziek rennen totdat je niet meer kunt.. werkt best wel rustgevend xD
en goeie nachtrust helpt soms ook wel beetje? slaap je goed of lig je wakker van al dat gestress?
uhm.. speel je een instrument? want anders als je dat wel speelt, dan kan je ook je gevoelens omzetten in muziek. en dat kan ook met dansen.. kan ook wel relaxt zijn.
of met tekenen?
en afleiding? leuke dingen gaan doen, niet denken aan alles wat je stresst?

Elfquest

Bewuste gebruiker
bier zei:

No offence, maar ik denk dat therapie je wel goed zou doen.
En anders: flinke dosis ghb of benzo's en je bent ff van de wereld.
Nadeel = je wordt weer wakker en voelt je pcies hetzelfde. :wink:

endor

Badass junkie
Elfquest zei:
bier zei:

Hmm , ja.
Therapie kan enorm goed doen heb ik zelf ook gemerkt.

bier

Badass junkie
Elfquest zei:
bier zei:

Hoe kom ik dan nou weer ineens aan ghb?

endor

Badass junkie
bier zei:
Elfquest zei:
bier zei:

Zeg toch gewoon tegen jouw psychiater of wat het ook is , om zolpidem voor te schrijven en dat je enorm slecht slaapt.

afraidtech

Bewuste gebruiker
endor zei:
In het begin was ik ook een lijk , maar toen kreeg ik er nog een hoop andere medicatie bij.

na ongeveer een jaar a anderhalf jaar 8mg risperdal te hebben geslikt, durf ik met recht te zeggen dat dat spul de meest goorste medicijnen zijn die er zijn.

de maanden na dat ik gestopt was met risperdal waren een hel terwijl het daarvoor ook wel een hel was maar toen was het nog te doen....

kortom risperdal is troep :grin:

endor

Badass junkie
afraidtech zei:
endor zei:

na ongeveer een jaar a anderhalf jaar 8mg risperdal te hebben geslikt, durf ik met recht te zeggen dat dat spul de meest goorste medicijnen zijn die er zijn.

de maanden na dat ik gestopt was met risperdal waren een hel terwijl het daarvoor ook wel een hel was maar toen was het nog te doen....

Hmm , ik merk niet zozeer veel van die risperdal.
Maar ik moest mijn dagen doorkomen met een halve pil etumine op.
Man , ik viel in 2 seconden in slaap.
En dat kreeg ik dan terwijl ik 5 seconden wakker was.
En dan nog eens akineton , en nog een ander middel.
Het smerigste van al : ik moest een plas test doen.
Maar ik was niet in staat om naar de wc te gaan , dat lukte gewoon niet , er kwam geen druppel uit.
De begeleiders werden enorm kwaad op mij.
6 maanden later kijk ik op de bijsluiter : kan moeilijk urineren.
Ik geloof niet dat die mensen daar weten wat ze je allemaal voorschrijven , anders wisten ze wel dat ik niet in staat was urine af te geven.
En dan staat er nog eens een camera voor je neus , geruststellend hoor.

bier

Badass junkie
endor zei:
afraidtech zei:
endor zei:

Hmm , ik merk niet zozeer veel van die risperdal.
Maar ik moest mijn dagen doorkomen met een halve pil etumine op.

Man , ik viel in 2 seconden in slaap.
En dat kreeg ik dan terwijl ik 5 seconden wakker was.
En dan nog eens akineton , en nog een ander middel.
Het smerigste van al : ik moest een plas test doen.
Maar ik was niet in staat om naar de wc te gaan , dat lukte gewoon niet , er kwam geen druppel uit.
De begeleiders werden enorm kwaad op mij.
6 maanden later kijk ik op de bijsluiter : kan moeilijk urineren.
Ik geloof niet dat die mensen daar weten wat ze je allemaal voorschrijven , anders wisten ze wel dat ik niet in staat was urine af te geven.
En dan staat er nog eens een camera voor je neus , geruststellend hoor.

Ik merkte op het begin ook niks van de risperdal, maar na verloop van tijd voelde ik me leeg en lusteloos. Ik had helemaal geen kracht meer..

Elfquest

Bewuste gebruiker
bier zei:
Elfquest zei:
bier zei:

Je schort voordoen en de keuken induiken?
Oh god nu heb ik je in de vernieling geholpen. :grin:

Bovenaan