Slaapverlamming

wave

Belezen gebruiker
Iets waar ik me een beetje in zit te verdiepen: slaapverlamming.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming)

Een vriend van me heeft er een tijdje lang steeds last van: vlaknadat je in slaap valt niet meer weten of je slaapt of niet, behalve dat er witgeschminkte lijken in de kamer staan etc.
Na een aantal van dat soort verhalen had ik het eergister ook opeens:

Ik had het gevoel dat ik door mijn lichaam heen viel en ik vond het wel gaaf en ik dacht: tof! lucide dromen! Maar nee hoor, ik kon niks doen en opeens trokken tientallen dode kinderen mij uit mijn foetushouding en een stak een naald in mijn arm. Toen schrok ik wakker, en gelijk viel ik weer in die rare roes. Ik hoorde een soort chineze muziek, het was wel prettig maar veel te intens en het veranderde langzaam in een hele harde ruis/storm/wind. Toen schrok ik weer wakker.

Hebben jullie ook ervaring met dit soort dingen? Het voelt een beetje als tussen droom en werkelijkheid inzitten waarbij hele intense emoties en hallucinaties bij komen kijken..
Op Wikipedia staat ook: 'Personen die gebruik maken van XTC-achtige stoffen geven vaker aan deze klachten te hebben.'. Dus? Gebeurd het hier veel?

salvation

Belezen gebruiker
Toen ik (erg) veel xtc gebruikte had ik hier weleens last van, evenals "kortsluiting" in mijn hoofd als ik bijna in slaap viel. Tegenwoordig heb ik dit nooit meer.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik herken dit wel. Kwam regelmatig voor tijdens de periode dat ik zoveel speed gebruikte, dat ik dus ook nog nauwelijks aan echt slapen toe kwam. Als ik dan na vier nachten doorhalen eindelijk weer eens mijn bed op zocht, had ik voordat ik in slaap viel, of vlak nadat ik weer wakker werd, soortgelijke ervaringen.

Tegenwoordig zorg ik wel dat ik voldoende slaap pak, naast mijn speedgebruik. Het komt nu eigenlijk vrijwel nooit meer voor. Gelukkig, ik vond het alles behalve prettig namelijk!

Yeah ik heb het ook wel eens gehad. Kwam mij bij voornamelijk omdat mn ritme goed naar de kloten was. Op tijd gaan slapen verhielp het. Schrok me wezenloos de eerste keer. :grin:

wave

Belezen gebruiker
Bij ons allebei was het eigenlijk ook na xtc of speed ja, toch een beetje eng eigenlijk. (En ik gebruik beide redelijk met mate) :)

extreme

Experimenterende gebruiker
Ik heb dit ook al voor gehad. Redelijk veel nog toen ik veel speed gebruikte, na elk weekend wakker wakker geweest te zijn probeerde ik op zondagavond te slapen en kreeg ik soort van flitsen in mijn hoofd,ik keek naar de donkere kamer, wou me rechtzetten maar dat ging niet meer, wou roepen maar dat ging niet meer. Heel bangelijk.
Maar ben dan een jaar gestopt met speed en dan is dat overgegaan. Nu gebruik ik het soms nog is maar de slaapverlamming heb ik niet meer.
Wel heb ik soms nog die flitsen als ik andere drugs gebruik. Ik zou ook niet weten hoe dat komt.

Hopeloos

Newbie
Daar heb ik ook wel is last van, waarschijnlijk ook omdat ik veel te veel slaaptekort heb.
Dan lig ik bijvoorbeeld op de bank weg te dutten, en zit ik net tussen slapen/wakker zijn in, en dan heb ik bijna áltijd dat ik in een donkere ruimte loop en ineens onderuit glij.
Dan schrik ik zo hard wakker dat ik mijn ogen nauwelijks nog dicht durf te doen.

Spor

Wijs gebruiker
Ken het wel, maar heb zelf nooit echt storende ervaringen hiermee... Vind het meestal wel tof omdat ik het tot bepaalde hoogte kan relativeren.

Mijn dromen daartegen, zijn een hele tijd wel ZWAAR storend geweest, dat ik gewoon ontdaan wakker werd door hoe verknipt ik gedroomd had... Maanden lang iedere nacht, met of zonder temazepam, wiet, ghb, noem maar op, ik had ze altijd.

Nu gelukkig niet meer :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hopeloos zei:
Daar heb ik ook wel is last van, waarschijnlijk ook omdat ik veel te veel slaaptekort heb.
Dan lig ik bijvoorbeeld op de bank weg te dutten, en zit ik net tussen slapen/wakker zijn in, en dan heb ik bijna áltijd dat ik in een donkere ruimte loop en ineens onderuit glij.
Dan schrik ik zo hard wakker dat ik mijn ogen nauwelijks nog dicht durf te doen.

Dit slaap/waak fenomeen kent iedereen volgens mij wel en is toch weer net iets anders als de "echte" slaapverlamming, waar de ts over begint. Je schrikt dan ook met je gehele lichaam en geest weer even helemaal wakker. Ik zie dit altijd een beetje als het moment dat je gewoon letterlijk in slaap begint te vallen, maar dat je bewustzijn er eigenlijk nog net iets te wakker voor is en dus niet helemaal synchroon met de rest loopt. Hierdoor beleef je het moment van dat in slaap vallen dus heel realistisch en voelt het ook daadwerkelijk alsof je een val maakt. Het gevolg is dat je lichaam natuurlijk een logische schrikreactie hierop geeft. Je schrikt je op dat moment inderdaad echt het apelazarus en vaak twijfel je ook nog even kort of het wel "veilig" is om weer verder te slapen. Hoogstwaarschijnlijk val je meteen daarna - zonder je er verder nog druk over te maken - alsnog als een blok in slaap en ben je je nergens meer echt van bewust.
Het is wel typisch ook zo'n vermoeidheidssyndroom volgens mij. In zware tijden, maak ik soms zelfs wel meerdere keren achter elkaar zo'n "struikelpartij", voordat ik daadwerkelijk echt goed in slaap kan vallen. Niet echt een pretje, maar vaak zijn het zulke korte schrikmomenten, dat ik ze niet echt als heel beangstigend ervaar.

Bij een z.g.n. slaapverlamming is dat vaak wel een ander verhaal! Je bewustzijn is dan nog wakker, of wakker geworden tijdens de (meestal vroege of late) REM slaap. Dit is de fase waarin je droomt en al je spieren verlamd zijn (behalve de hartspier en die voor de ademhaling). Deze verlamming is ook noodzakelijk, anders zou je elke beweging die je droomt ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Wanneer je alleen plotseling bewust bent van deze verlamming, kan dit uiteraard zeer beklemmend en / of verstikkend aanvoelen. Je wordt compleet in beslag genomen door een extreme angst, want je kan je opeens niet meer bewegen, je kan tevens niet praten of schreeuwen en normaal ademen gaat ook niet of nog maar heel moeizaam. Omdat je als het ware ook nog steeds aan het dromen bent, kunnen er zeer realistische hallucinaties optreden.
Veel mensen voelen een onzichtbare, kwaadwillende "aanwezigheid" in hun buurt. Men kan voetstappen, gezoem, stemmen of geruis horen. Ook ervaart men soms het gevoel van tinteling of vibratie. Dit in combinatie met een drukkend gevoel op de borst, alsof je door iemand verstikt wordt.

Ik heb dit dus meerdere keren zo meegemaakt en door veel er over te gaan lezen, kwam ik tot de ontdekking dat dit verschijnsel gelukkig niet ongewoon is en dat er velen zijn, met soortgelijke ervaringen. Een hele geruststelling, toch maakt het de ervaring op zichzelf niet echt minder beangstigend op. Het is namelijk zo ontzettend realistisch allemaal en ook lang niet altijd exact hetzelfde. Ik heb het nu gelukkig al heel lang niet meer gehad en eigenlijk hoop ik het ook nooit meer terug te krijgen. Voldoende slaap heeft iig een positieve invloed!

TrippyShit

Badass junkie
salvation zei:
Toen ik (erg) veel xtc gebruikte had ik hier weleens last van, evenals "kortsluiting" in mijn hoofd als ik bijna in slaap viel. Tegenwoordig heb ik dit nooit meer.
Dan was je serotonine flink op :P

OT: Waarom heb ik dit nog nooit gehad :openmouth:

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
google eens op : Vals ontwaken.

Dan denk je dat je wakker in bed ligt, maar je droomt dat je wakker in bed ligt, en je niet kan bewegen. (vooral als het je al eens is overkomen, dan droom je er regelmatiger over)

het kan ook wel eens voorkomen, dat je rechtop in bed denkt te zitten, en dan ineens wakker schrikt, en dan blijk je gewoon nog te liggen.

negen van de tien gevallen van slaapverlamming, zijn een vorm van vals ontwaken.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Bij echte slaapverlamming is het alleen onmogelijk om uberhaupt rechtop te kunnen zitten, omdat je spieren nou eenmaal echt verlamd zijn...

extreme

Marla Singer zei:
Bij echte slaapverlamming is het alleen onmogelijk om uberhaupt rechtop te kunnen zitten, omdat je spieren nou eenmaal echt verlamd zijn...
Ja bij mij is dat ook zo kan je me iets meer vertellen over de flitsen die daarvoor krijg als echt nog wakker ben daar vind ik niks over.

extreme

Toen ik op google keek kwam ik mijn eigen stukje tekst uit van dit forum.
Wel nog grappig. :wink:

frizzr

@Marla Singer

Wow je hebt er echt verstand van hoor ik al,
want vooral dit stukje...

Dit is de fase waarin je droomt en al je spieren verlamd zijn (behalve de hartspier en die voor de ademhaling). Deze verlamming is ook noodzakelijk, anders zou je elke beweging die je droomt ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Wanneer je alleen plotseling bewust bent van deze verlamming, kan dit uiteraard zeer beklemmend en / of verstikkend aanvoelen. Je wordt compleet in beslag genomen door een extreme angst, want je kan je opeens niet meer bewegen, je kan tevens niet praten of schreeuwen en normaal ademen gaat ook niet of nog maar heel moeizaam. Omdat je als het ware ook nog steeds aan het dromen bent, kunnen er zeer realistische hallucinaties optreden.

... herken ik heel erg,

En ik heb dit ook alleen met xtc meegemaakt. Zeeer vervelend! En idd heel angstig

Eerst heb ik een half uur tot een uur die vervelende 'kortsluiting' in m'n hoofd. Dan wanneer ik een beetje tot rust ben val ik idd als het ware in slaap, en in gedachten ben ik dus op een plek(droom). Maar opeens realiseer ik me dat ik helemaal niet echt slaap, alleen mijn lichaam slaapt dus wel! En idd ik kan me een paar seconden of zelfs langer helemaal niet bewegen :xtc: . Ik wil op dat moment het liefst schreeuwen of rechtop zitten maar DAT GAAT DUS NIET. Echt fucking eng. Als het eenmaal voorbij is ben ik vaak bezweet en durf ik bijna niet meer te gaan slapen. Ik heb het zelfs een keer 2 keer achter elkaar meegemaakt.

Het is me wel duidelijk wat dit veroorzaakt en dat is absoluut het overmatig gebruik van xtc.
(of een ander middel, zou ook best kunnen, bij mij was het zeer waarschijnlijk serotine tekort)
Ook omdat ik weet dat serotine er voor zorgt dat je goed kan slapen, je hoofd kan dus eigenlijk niet in slaap komen maar je lichaam heeft die slaap toch nodig.

Drugs Doen echt zieke dingen met je mind.

Gelukkig gebruik ik nu maar zelden en heb ik ditprobleem nooit meer.

kippekont

Heb ik ook redelijk vaak last van gehad, soms zelfs 3 keer per nacht. Zeker geen pretje, ik kreeg geen adem meer en ik kon me niet meer bewegen. Ook een keer hallucineerde ik dat mijn zus in m'n kamer stond en me probeerde te wurgen :( Enge ervaringen, maar ik weet tegenwoordig dat het wel goed komt.

Ik heb ooit op discovery gezien dat mensen in de 18de eeuw ofzo, er ook last van hadden, en dat ze heksen voorbij zagen vliegen en die heksen hun probeerden te laten stikken. Hieruit herkende ik mijn eigen ervaringen. :wave:

Oom Klaas

Badass junkie
Heb 't best vaak als ik geen benzo voor 't slapen gaan gebruik, of wiet.
Nu gebruik ik ook niet dagelijks meer maar heb ik zo'n 3/4 keer per week soortgelijke dingen,
plus nog wel wat vage dingen.
Ik laat 't over me heen komen, 't is alleen kut dat ik maximaal 4 tot 5 uur maximaal slaap op een nacht.

maisnon

Newbie
kippekont zei:
Ik heb ooit op discovery gezien dat mensen in de 18de eeuw ofzo, er ook last van hadden, en dat ze heksen voorbij zagen vliegen en die heksen hun probeerden te laten stikken. Hieruit herkende ik mijn eigen ervaringen.

De Incubus
Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen. Er zijn mensen die zeggen dat ze de demon hebben waargenomen en omschrijven hem als een grote kwaadaardige zwarte geest.

:)

Ikzelf droom specifiek over dode mensen die al dan niet met een wit geschminkt gezicht door mijn kamer lopen. Een aantal weken geleden gebeurde het bijna iedere nacht, waarna ik het ook elke keer in een goede richting probeerde te duwen, het schijnt een mooi opstapje te zijn naar een lucide droom namelijk. Maar de angst nam het altijd over en dan schrok ik weer wakker.. erg vervelend.

Het komt overigens wel in periodes, ik heb er nu al een tijd geen last meer van gehad :)
Ziekte heeft er ook wat mee te maken denk ik, koortsachtige dromen zijn vaak benauwend en beklemmend, en als kind had ik er soms ook last van als ik ziek in slaap viel!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Bedankt voor jullie positieve reacties op mijn post! :) Fijn dat jullie jezelf er zo goed herkennen.

Wat betreft die flitsen: kan twee dingen betekenen. Of je serotoninehuishouding is van slag, of het zijn hallucinaties.

Dopezilla

Badass junkie
Ik heb één keer slaapverlamming gehad toen ik wakker werd. Nog voordat ik ooit ook maar xtc had aangeraakt, overigens, maar goed, iedereen schijnt het normaal gesproken wel een paar keer te hebben.

Zonder hallucinaties, goddank, ik zat gewoon naar het plafond te staren, wilde opstaan, kon niet opstaan.

'k Werd helemaal gek toen ik merkte dat ik niet kon bewegen.

't Zal hooguit 'n seconde of tien geduurd moeten hebben, maar 't voelde akelig lang.

Ben daarna met 'n halve hartverzakking maar 't nest uitgekropen.

Olle

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik kan mijn eerste keer nog goed herinneren, haha. Ik lag in bed en wist echt niet wat er gebeurde. Ik probeerde mijn vader te roepen maar naar mijn idee kwam er alleen maar een gekreun uit terwijl het voelde alsof ik aan het roepen was. Waarna het eindelijk weg was riep ik echt om m'n vader alsof ik een klein kind was want ik had me echt de tering geschrokken. Nadat hij had uitgelegd wat het was in 1 zin liet ie me weer alleen met de schrik van m'n leven. Leuk zo'n vader. :grin:

De dag nadien begonnen met googlen en docus over gekeken. En tegenwoordig heb ik er wel plezier in als het nog eens gebeurd. Ik weet dat het nep is, dat het overgaat, en soms kan je er heel leuk mee spelen als je hallucineert en je lijf gekke dingen doen. :)

wave

Belezen gebruiker
Ik had het vorige week donderdag weer :).
Ik en maisnon (die van wat posts hierboven!) (hoi maisnon!) wilden 's avonds nog uitgaan, dus we dachten: we doen een middagdutje aangezien we regelmatig nachten doorhalen en dat ik wel merk dat het niet zo bar goed voor je is..
Ik had het dit keer met wakker worden, dat lukte niet goed dus ik wilde steeds 'maisnon' roepen om me echt wakker te maken, en ik dacht steeds dat het lukte en dat ik allemaal dingen zei en wakker werd, maar toen gebeurde het weer (zo'n 10 x). Het bleek dat ik niks zei, terwijl ik in mijn droom zelfs boos aan het schelden was dat ik toch echt wakker moest worden.

Ja precies

Bewuste gebruiker
Ja hoor, dit komt me helaas maar al te bekend voor, vooral na XTC gebruik. Niet elke keer, maar vaak wel. En elke keer schrik ik me weer dood, want ik probeer uit alle macht mijn benen te bewegen en iets te zeggen, maar het lukt gewoon niet! Echt wel beangstigend.

wave

Belezen gebruiker
ik had het zojuist weer en moest gelijk aan het forum denken:

ik droomde dat ik in slaap viel, (maar ik sliep al), en ik gleed weer weg in iets een of ander raars waar ik me amper kon bewegen, ik dacht steeds dat het me wel lukte om met mijn benen te spartelen en ik hoorde vrienden praten over: ' aah wat lief ze spartelt met haar benen in haar slaap'. bovendien zat mijn neus verstopt en kon ik mijn mond niet open krijgen om te ademen. toen ik wakker werd bleek iedereen nog te slapen en heeft er niemand wat gezegd.

ik bedacht me toen: je wilt er altijd zo snel mogelijk uit omdat je een beetje schrikt, maar wat gebeurd er als je het gewoon over je heen laat komen en niet probeert te vechten om wakker te worden? iemand ooit getest? :confused:

(dit keer heeft het niet met drugs te maken gehad trouwens, heb weken geen speed en al maanden geen pil meer aangeraakt. )

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Wow, bij mij komt zo'n slaapverlamming misschien maar 1x in de paar jaar voor, maar zo vaak achter elkaar als wave het heeft, lijkt me echt niet leuk meer.,,,

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
Ik heb er echt alleen last van als ik (te veel) xtc pillen heb geslikt. Ik dacht dus eerst ook dat het alleen door de drugs veroorzaakt kan worden, maar dat is niet zo!

Ik sprak toevallig een paar weken geleden een vriendin van me die dus precies hetzelfde meemaakt af en toe en ik geloofde mijn oren bijna niet omdat zij dus echt nooit, wat voor drugs dan ook aanraakt.

Maar ze heeft wel ergens anders last van, namelijk iets met haar spieren geloof ik. Ze kan soms een soort aanval krijgen als ze onder druk komt te staan, dan begint ze hevig te trillen met haar hele lichaam best freaky. En ze krijgt daar medicijnen voor dus wat dat betreft zou het ook wel door de meds kunnen komen.

Best heftig om te zien dat er zoveel mensen zijn die hier wel eens last van hebben, het is namelijk een van de vervelendste dingen die ik in m'n leven heb meegemaakt. Omdat je zo graag wilt slapen en het lijkt alsof je door een of andere enge geest in zijn macht wordt genomen.

Ik ben (gek genoeg) echt heel blij dat dit bij mij alleen door de drugs veroorzaakt wordt want als ik dit vaker mee moet maken dan zou ik direct een huisarts inschakelen.

wave

Belezen gebruiker
Marla Singer zei:
Wow, bij mij komt zo'n slaapverlamming misschien maar 1x in de paar jaar voor, maar zo vaak achter elkaar als wave het heeft, lijkt me echt niet leuk meer.,,,

Dit was gelukkig de laatste keer dat ik het heb gehad tot nu toe..

Misschien heeft het er mee te maken dat ik die tijd wel eens pep nam en dat nu al een hele tijd niet heb gedaan..

Angramar Temenos

Badass junkie
Vind het vreselijk naar, heb dan altijd het idee dat ik een hartaanval heb, en wegzak in de dood.. Heb het ong. een keer per maand. Zou er al m'n geld voor over hebben deze hel nooit meer mee te maken :(

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
wave zei:
Marla Singer zei:

Dit was gelukkig de laatste keer dat ik het heb gehad tot nu toe..

Misschien heeft het er mee te maken dat ik die tijd wel eens pep nam en dat nu al een hele tijd niet heb gedaan..

Denk idd dat het daar mee te maken heeft gehad... :wink:

Drientje

DF-koning
Wow dit is best heftig! Lijkt mij een naar idee dat je wakker bent en je niet kunt bewegen.

Ik dacht in eerst instantie dat dit over de slaapziekte ging, dat mensen zomaar ineens in slaap vallen. Dat een slaapverlamming bestond wist ik niet eens!

crocodile

Had ik een keer nadat ik me kapot gezopen had en in iemand zijn kamer op een matras op de grond sliep. Werd ik wakker (volgens mij was ik dus nog in REM slaap), staarde een enge motherfucker me aan :openmouth: ik kon me ook helemaal niet bewegen dus probeerde ik het uit te schreeuwen, maar er kwam alleen een hees geluidje uit mijn keel.

Daarna werd ik echt wakker en bleek het maar een stoel te zijn. Ik kon me ook weer bewegen.

Opvallend is ook dat het in heel veel culturen volgens de volksverhalen om boze geesten gaat die je in je slaap pakken. Blijkbaar hoort zo'n engerd bij dit verschijnsel.

speedjunky69

Bewuste gebruiker
dit is verschrikkelijk ik had het laatst weer een keertje :confused:
bij mij kwam het verder alleen voor in combinatie met extreem xtc-gebruik samen met de bekende
elektrische schokken. maar nu heb ik het gelukkig vrijwel nooit meer :)

Bovenaan