schoolpaper: amphetamines

maxrelax07

Belezen gebruiker
Voor school moet ik voor een mondeling examen een paper schrijven.
Amphetamines leken geschikt; maar nu ben ik erachter gekomen dat het misschien niet zo verstandig zou zijn om ze allemaal te behandelen (het moet 4 à 5 p. zijn).

Weet iemand waar ik het beste kan beginnen om al de chemische/ bio-chemische informatie te zoeken?
Heeft iemand tips welke amphetamine ik kan nemen?

Alvast bedankt :wave:

PS: ik haat van die leraars die denken dat ze aan de unif les geven :angry:

Chris Pontius

Badass junkie
ik begrijp niet precies wat je moet onderzoeken, het effect? de scheikundige zooi er achter? de verslaving?
kun je iets duidelijk zijn?

Martijn.

Belezen gebruiker
maxrelax07 zei:
Vooral de scheikundige zooi :grin:
verslaving en effect ken je wel na een tijdje DF
:wave:
Denk dat je je het beste kunt richten op:
- amfetamine (gewone speed dus)
- methamfetamine
- 3,4-methyleendioxymethylamfetamine (MDMA dus)
Dit zijn de bekendste amfetamines. Het lijkt me onder andere wel interessant om te onderzoeken hoe 't komt dat meth zó veel sterker is dan gewone pep, enkel en alleen door die methylgroep.

Maar als ik het goed begrijp, gaat het dus meer om de biochemie? Want gewoon puur scheikundig zijn die amfetamines niet zo interessant volgens mij.

Martijn.

Belezen gebruiker
maxrelax07 zei:
de biochemie is denk ik moeilijker
Wel interessanter, voor deze stoffen. Je zou uit kunnen leggen hoe amfetamines invloed hebben op de aanmaak en heropname van neurotransmitters, zoals serotonine, dopamine en noradrenaline.

Als je echt bij het echte scheikundige wil blijven, denk ik dat je beter andere stoffen kunt kiezen. Puur scheikundig over amfetamines kun je niet veel verder komen dan de synthese volgens mij.

Bovenaan