Schimmel (?) op paddo's

Wola

Newbie
Ik heb recent een kweekset gekocht voor paddo's (Colombians) en veel later dan normaal (na bijna 3 weken) zijn er uiteindelijk toch paddotjes bovengekomen. Nu groeien ze goed en komen er elke dag meer bij. Bij degene waar de hoedjes een beetje open beginnen gaan, is er echter een subtiele grijsgroene kleur te onderscheiden, juist onder de rand. Het verspreid zich ook niet verder over de rest van de paddestoel. Mijn eerste gedacht was uiteraard een schimmel, maar het lijkt mij zo vreemd dat die enkel op die beperkte plaats zou blijven.Iemand die hier enig uitsluitsel over heeft? Foto's volgen zo snel mogelijk...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Uitsluitsel geven kan nooit. Enige richting zou kunnen maar foto's vereist.

Groen is geen goed teken, ookal blijft het beperkt.

Wola

Newbie
http://imgur.com/iTpZOr6
Afbeelding van de paddo's is terug te vinden op deze link. De groen omcirkelde is de 'groene' schimmel. Het is niet zo heel goed zichtbaar op de foto, maar heel veel meer valt er eigenlijk ook niet te zien. Verder zijn er nog rode cirkels die op een recente verandering wijzen. De paddo's hebben een soort pluis op hun hoedjes. Ik had wel ergens gelezen dat dat eventueel te maken had met de luchtvochtigheid. Enig idee trouwens hoe ver deze nog zijn van het oogsten? :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Klopt het dat er maar 1 groene cirkel te zien is?
Dit is inderdaad niet heel erg duidelijk.

Wat wel duidelijk is, zijn de witte pluizige hoedjes.
Erg veel schimmel op de hoeden, welke zo te zien niet veroorzaakt is door een te hoge LV.
Het ziet eruit als een externe schimmel en niet als mycelium pluis wat dan meestal vanaf de stam omhoog kruipt naar de hoed. Hier zit het voornamelijk op de hoed, het is ook een hele grove structuur.

Nog paar daagjes tot oogst, hoewel dat pluis ervoor kan zorgen dat de groei vertraagd of stil komt te liggen.
Zou de LV omlaag proberen te brengen, en verder hopen op het beste.

Hoewel ik op zou passen met het consumeren van deze stoeltjes, gok ik dat ze nog wel eetbaar zijn. Probeer ze goed te drogen en kijk wat dat met het pluis doet.

Wola

Newbie
Ja, ik had enorm veel moeite om het groene gedeelte deftig op camera te krijgen... Ook gewoon omdat het zo minimaal was. En nu je het zegt, de groei is inderdaad heel sterk achteruit gegaan. Er komen er wel nog steeds bij, maar de grootsten blijken niet echt veel meer te groeien. Is hier iets aan te doen of zullen ze zo klein geconsumeerd moeten worden? Of eventueel weg te gooien? Ik speel het liever op veilig uiteraard :)

Wola

Newbie
Oh ja, en ik ben eens op zoek gegaan naar afbeeldingen op het internet, hopende een gelijkaardige verkleuring te vinden. Ik heb die ook effectief gevonden: http://imgur.com/2uOyOyK (eventjes geupload, want het kwam van een site waar ze die verkochten). Ik doel op de paddestoel het meest vooraan, hoewel het niet zo intens is als bij deze. Hopelijk geeft dit meer uitsluitsel?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zo te zien op die foto is die verkleuring ontstaan na het plukken. Wanneer je ze nog maar ietswat kreukt komt er wat werkzame stoffen vrij die oxideren met zuurstof en paars/groen uitslaan.

Wanneer er zoveel pluis aanwezig is en ze (vrijwel) gestopt zijn met groeien zou ik het op safe spelen en de hele zooi wegflikkeren. Erg zonde, want de paddenstoelen zullen hun werk nog wel gewoon doen. Echter, een hele trip met een voedselvergiftiging zitten is ook niet echt lekker. Overgeven, buikkrampen, etc.

Alles oogsten, ook de inieminies. Opnieuw onderwater zetten en hopen op een betere 2e flush. Probeer zo steriel mogelijk te werken en houd de LV iets lager dan de vorige ronde.

Bovenaan