San Pedro eigen kweek

legousk

Newbie
Hallo, ik heb laatst in de smartshop zaadjes gekocht van de San Pedro cactus. Ik heb ze in gewone opkweekgrond gezaaid die in het tuincentrum te vinden is. Ze zijn op 4 April gezaaid en zien er nu zo uit: 14 van de 20 zaadjes zijn ontkiemd tot dusver

Mountain

Experimenterende gebruiker
Knap dat je besluit om de planten vanaf het zaadje te laten ontspruiten.
Ga je het geduld hebben om te wachten eer ze volgroeid zijn?

dirtbag

Bewuste gebruiker
de mijne staan nu al 2 jaar, ik had er ook 20 geplant, waar en het eerste half jaar 5 van verrot waren. en nu heb ik er nog maar 3, maar deze zijn al zo sterk dat ze niet meer zullen sterven ze zijn ongeveer 5cm lang en 1,5 cm breed.

legousk

Newbie
Ze groeien gestaag door, ik zal even kijken of ik binnenkort nog een fotootje kan plaatsen. Die vorige foto waren het echt nog zaailingen, nu hebben ze hun eigen chlorofyl al aangemaakt en zijn ze niet meer zo bleekgroen, ze zijn sindsdien denk ik ook al wel verdubbeld kwa volume misschien nog wel meer.

Ik denk dat ik wel zal moeten wachten tot ze volgroeid zijn niet? Ik ga ze niet zo opeten :tongueout:.
Hoelang duurt het dan voor ze bruikbaar zijn? Ik zie net dat na 2 jaar ze nog maar 5cm hoog en 1.5cm dik zijn :openmouth:? San Pedro is toch een van de snelstgroeiende cactussen of is de start echt zo stroef en langzaam? Op welke leeftijd zien ze eruit als echte cactusjes? Want tot nu toe zijn het nog steeds een beetje van die rare dikke dingetjes die de grond uitsteken.
Wanneer kan ik ze in de zon zetten want tot nu toe hebben ze alleen nog maar in indirect zonlicht geplaatst, ik heb gehoord en gelezen dat dit pas na een jaar kan, dit vindt ik wel erg raar aangezien die cactus toch groeit in het wild waar niemand ze een jaar lang uit het directe zonlicht houdt of heb ik het nou ergens mis?

Van de 20 zaadjes die ik had geplant zijn er trouwens 16 uitgekomen dus ik vindt dat een redelijk goed ratio. Maar ik heb inderdaad van het rot gevaar gehoord, is hier iets aan te doen of gebeurt dit gewoon soms ineens? Tot nou toe heb ik ze nog geen water gegeven, ze staan in een dichte bak en de grond waar ze instaan is nog steeds licht vochtig, heeft de manier van water geven en de hoeveelheid effect op dat rotten?

legousk

Newbie
MrCactus zei:
Een heleboel vragen !
Misschien wordt het tijd voor een Cactusboek ?
Daarin staat uitvoeriger beschreven hoe je Cactussen goed kan opkweken.
Zie ook: http://cactus-boeken.expertpagina.nl

Ben een beetje schraal kwa geld de laatste tijd dus een boek zit er niet direct in :tongueout:. Ik heb de tijd en een forum is er toch om kennis met elkaar te delen :grin:? (en vaak ook nutteloze dingen met elkaar delen maar dat is iets anders :P)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Met echt gerichte cactus vragen zou je je beter kunnen inschrijven op een ander forum denk ik.
Erg weinig echte cactus kenners hier.

Je zult nog wel een poosje moeten wachten tot je kunt trippen ja.
Als je het rendabel wilt houden denk ik na een jaar of 3.

Je kunt na een jaar natuurlijk alle kleine catussen samen opeten, maar dan heb je helemaal niets meer over.

na 3/4 jaar heb je aan 1 cactus pp wel ongeveer genoeg.
Check voor doseringen wel altijd goed op internet!

Edit: aan deze site zou je nog wel eens wat kunnen hebben: http://cactussen-kweken.expertpagina.nl/

legousk

Newbie
Niemand om mijn vraagjes te beantwoorden :(?

Voor de rest om een update te geven, de plantjes groeien nu wel erg traag moet ik zeggen, de eerste stekeltjes beginnen wel aan de bovenkant op te steken maar voor de rest gebeurt er niet erg veel. Ik heb ze in stek/zaai grond gezaaid, is dit misschien de reden dat ze niet doorgroeien omdat niet helemaal de goeie grond is voor cactussen?

Kan ik ze nu trouwens al kunstmest geven (cactuskunstmest), in lage concentratie wel te verstaan om ze niet direct kapot te bemesten, om ze een beetje een groeispurt te geven?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
legousk zei:
Niemand om mijn vraagjes te beantwoorden :(?

Voor de rest om een update te geven, de plantjes groeien nu wel erg traag moet ik zeggen, de eerste stekeltjes beginnen wel aan de bovenkant op te steken maar voor de rest gebeurt er niet erg veel. Ik heb ze in stek/zaai grond gezaaid, is dit misschien de reden dat ze niet doorgroeien omdat niet helemaal de goeie grond is voor cactussen?

Kan ik ze nu trouwens al kunstmest geven (cactuskunstmest), in lage concentratie wel te verstaan om ze niet direct kapot te bemesten, om ze een beetje een groeispurt te geven?

Cactussen groeien ook enorm traag.
Op die link die ik je gegeven heb, zou je al je vragen beantwoord moeten krijgen.
Moet je wel wat tijd insteken, maar aangezien er bij die catussen geen haast bij is :wink:

En zo te horen heb je zaadjes gekocht, gedacht: WTF moet ik er eigenlijk mee?

Eerst research doen. Ga naar een cactuskweker, desnoods een tuincentrum.
Zelf weet ik er niet heel veel van, maar ik zou ze iig geen kunstmest geven en in speciale cactusaarde gestoken.

Zaai en stek grond lijkt me niet goed :(

Hoe dan ook,

Je zult nog een jaar of wat moeten wachten eer je kunt trippen :rolleyes:

Elohtibbar

Badass junkie
Geen jaar hoor, cactussen beginnen pas vanaf 3 jaar mescaline te produceren. En dan doe je er goed aan om nog een paar jaar te wachten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Rabbithole zei:
Geen jaar hoor, cactussen beginnen pas vanaf 3 jaar mescaline te produceren. En dan doe je er goed aan om nog een paar jaar te wachten.

Heb je hier misschien een bron voor?

Mescaline is de cactus natuurlijke afweermechanisme om niet opgegeten te worden.
Aangezien over het algemeen geld dat hoe kleiner de plant is, hoe kwetsbaarder.
Mij lijkt het dus logisch dat ( net als bij paddo's) juist de kleine het potentst zijn.
Het loont natuurlijk niet om vele, vele kleine cactusjes te gaan eten, maar ik geloof niet dat San Pedro pas na 3 jaar mescaline gaat bevatten.

Elohtibbar

Badass junkie
Volgens mij had ik het op erowid gelezen en die ligt er momenteel uit, dus m'n exacte bron kan ik je nu even niet geven. Sowieso zijn paddestoelen geen planten hè, maar schimmels. Die vergelijking gaat dus in ieder geval niet op. Maar op iedere willekeurige informatiesite van mescalinecactussen kun je lezen dat je 30 cm van je cactus af moet snijden (http://www.azarius.nl/smartshop/psyched ... san_pedro/ bijvoorbeeld), met een kleine cactus zul je dus nooit genoeg mescaline kunnen verzamelen. Je hebt namelijk wel iets van 300 mg nodig voor een trip, en dan zou je wel tientallen kleine cactusjes kunnen eten (ALS ze dan mescaline produceren, wat dus volgens mij niet waar is), en dat lijkt me niet echt de bedoeling.

legousk

Newbie
Ik ben sowieso niet van plan om al mijn kleine plantjes te gaan verorberen...ik hou van planten en de San Pedro vind ik een erg mooie cactus dus die krijg bij mij wel de kans om te groeien. Ik heb nu op een ander forum over cactussen even een post geplaatst over wat ik moet doen om mijn cactusjes optimaal te laten groeien, ik hoop daar snel antwoord te krijgen :grin:.

Fronske

Belezen gebruiker
Je grond moet half zand half aarde zijn, met onderin de bloempot een laag grind of ander dikkorrelig materiaal voor een goede afwatering. Als je dit zou gedaan hebben zouden er niet zoveel kapotgerot zijn. Gewone potgrond is te compact van structuur dus het wortelstelsel van je cacti krijgt niet de kans om zich goed uit te bouwen.

Je mag ze wel in de zon zetten, zolang ze maar niet uren in de blakende zon staan. Een zacht lentezonnetje gedurende enkele uren kan geen kwaad. Als het echter 30° is hou je ze best weg uit de zon. Je merkt het trouwens wanneer ze te lang in de zon hebben gestaan als ze zacht en lichter van kleur worden. As je dat merkt moet je ze direct op in de schaduw zetten.

MrCactus

Zaaigrond of stekgrond is perfect, heeft een losse structuur en bevat voldoende voedingstoffen.
SP's zouden goed moeten groeien met voldoende licht en om de 7-10 dagen water.
Bijmesten kan 1 x per maand, maximaal 0,5 gram vaste meststof per liter.
Wel zorgen voor frisse lucht, dus geen kasje of plastic over de zaailingen.
En liefst een laagje fijn grint (2-4 mm) over de grond.

En ja, ik weet een heleboel over cactussen ....

legousk

Newbie
Dankjewel MrCactus, nog een vraagje over die voedingsstoffen, ik heb geen vaste meststof, ik heb wel speciale vloeibare meststof gekocht, moet ik nou nog steeds een kleinere dosis aanhouden als wat op het flesje staat om niet al te hard van stapel te lopen?

Ik heb nog geen grind erin gelegd dus ik denk dat ik dat vanavond direct ga doen om toch de optimale condities voor ze te maken. Hopelijk gaan ze snel een beetje groeien dat ik binnenkort echt cactusjes heb staan^^.

En MrCactus kan jij mij dan zeggen, aangezien daar enige onenigheid over is, of de San Pedro cactussen al na 1 a 2 jaar Mescaline produceren of duurt het, zoals Rabbithole zegt, 3 jaar voordat ze eindelijk eens dat wel begeerde stofje gaan produceren?

MrCactus

Liever voorzichtig beginnen met bijmesten (halve dosering, 1x per maand, cactusmest).
De grond bevat ook voedingsstoffen, samen met te veel bijmesten kan de sp te snel en te dun verder groeien.
Voor de achtergronden over meststoffen:
http://www.peyote-paradise.nl/index.php ... 25&lang=NL

Sp's maken waarschijnlijk vanaf het ontkiemen alle stoffen aan die grote planten ook aanmaken.
Een doorgesneden San Pedro Cactus reuk je duidelijk, en je proeft een bittere smaak, ook al bij kleinere planten (eigen ervaring).

legousk

Newbie
Zo, hier een update van mijn San Pedrotjes na ze iets meer dan 4 maanden geleden te hebben gezaaid. Ik heb er nog steeds 16 over (van de 20 gezaaide zaadjes), geen rotte of dooie tot nu toe. Wel heb ik een beetje witte uitslag op de potgrond maar daar lijken ze geen last van te hebben, op de macrofoto is goed te zien dan ze nu enigszins het uiterlijk van een echte cactus hebben hoewel ze nog super fragiel zijn (als je ze aanraakt kan je zien dat ze nog nauwelijks wortels hebben en ze nog niet erg goed vastzitten) maar geduld is een schone zaak :grin:

Over een paar maanden post ik nog wel een update, dan is er tenminste enige vooruitgang te zien aangezien ze nog best wel langzaam groeien.

MrCactus

1. De zaailingen staan eigenlijk op de grond, en hebben daardoor weinig steun.
Een laagje grint van 2-4 mm dik geeft ze meer stevigheid,
en betere bescherming tegen o.a de zon en kou.
2. Ze staan ook in een grote "pot", bij elkaar in een potje groeien ze beter.

3. Bij het uitzaaien een laagje van 2 mm fijne zaaigrond over de zaden strooien,
en hierover ook een laagje van 2-3 mm grint.

Zie voor het kweken van Trichocereus soorten zoals San Pedro Cactus en Peruvian Torch Cactus:
http://www.peyote-paradise.nl/index.php ... en&lang=NL

legousk

Newbie
Nou, hier ben ik dan weer eens om de vooruitgang in mijn San Pedro kweek te laten zien, het is nu iets meer dan 8 maanden geleden dat ik ze heb gezaaid en ze zien er nu echt goed uit, ik geef ze bijna geen water meer omdat ze dan, door te weinig zonlicht, te hoog en slap gaan groeien. Nu geef ik ze om de maand water ongeveer (nu net gedaan op de foto's).

Zoals jullie kunnen zien hebben ze nu echt de allure van cactussen, ze moeten nu alleen nog even doorzetten en dikker en hoger worden. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met schimmel, ziektes, insecten of dergelijke. Ze staan op mijn kamer waar het redelijk warm en droog is, waarschijnlijk hebben ze daar wel baat bij.

Tot over 4 maanden dan maar weer, dan zal er denk ik niet veel verandert zijn maar ik ga door met posten tot ze er echt als San Pedros uitzien.

legousk

Bovenaan