Ritalin

cropp

Badass junkie
Omdat zoveel mensen hier een topic over zichzelf of over een enkele rare pam trip aanmaken doe ik dat ook maar...

Ik krijg binnenkort de optie om ritalin te gaan gebruiken, maar ik ben benieuwd naar de bijwerkingen. Ik ben jullie een beetje voor geweest en heb even op wikipedia gekeken, maar tussen al dat die dure medische praat kan ik niet echt informatie vinden over de bijwerkingen en eventuele ontwenningsverschijnselen (in mijn ogen is het gewoon kinder-pep).

Slikt er hier iemand dagelijks ritalin en gebruikt daar de nodige andere drugs bij?

Wat zijn de bijwerkingen( in normaal nederlands)?

Is dit verslavend en zijn er ontwenningsverschijnselen?

Dank u!

Dreuge

Badass junkie
heb wel eens een paar pilletjes plat gestampt en opgesnoven, maar ik kreeg er steken in mn hart van en pijn in mn gehemelte.

Pammer

Bewuste gebruiker
Rilatin is een GEEN amfetamine, dat wil zeggen dat het in dezelfde categorie ligt zoals speed. Het is namelijk verwant aan speed en het wordt voorgeschreven als je ADD (concentratieproblemen hebt) of ADHD. Je kan speed niet helemaal vergelijken met Rilatine.

Er zijn verschillende bijwerkingen; van ontwenningsverschijnselen heb ik nog niet gehoord.
Ik heb al gehoord dat et afgeraden is om het met andere drugs te gebruiken (vooral met name alcohol). Ik ken vele mensen met ADHD die hun Rilatin niet slikken als ze alcohol gaan drinken.

De mogelijke bijwerkingen zijn vooral hartkloppingen, misselijk, verminderde eetlust, meer moeilijk in slaap vallen (hangt af of je nog redelijk laat Rilatin hebt genomen.)

Langetermijn bijwerkingen: vermagering, achterblijvende groei,

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Tachycardie, hyperventilatie, vasoconstricte werking... :sunglasses:

Nee, hogere hartslag, sneller ademhalen (borst), droge mond, onrustig, hoge bloeddruk, minder eetlust etc. Zo goed als vergelijkbaar met pep.

De kater is minder erg dan pep vind ik zelf al wordt ik er meer een zombie van. Niet lichamelijk verslavend.

cropp

Badass junkie
Ik heb gister 2 keer anderhalve pil geslikt, met 4 uur er tussen, hoeveel erin zat weet ik niet...

Ik moet zeggen dazt ik een pep kater fijner vind, toen het uitwerkte had ik zo`n typisch opgeblazen valse lucht gevoel in mijn buik, en ik heb het getimed, precies toen de laatste pil uitwerkte kreeg ik een vermoeidheidsaanval van 20 minuten, toen besloot ik niet meer bij te slikken...

Ik ben er nog niet zo tevreden over, maar vanavond wellicht weer een poging...

Pammer

Bewuste gebruiker
Dus je wil Rilatin niet medisch gebruiken? Ik dacht eerst van wel.
Rilatine heeft een recreatieve waarde van 0,1 INMYOPINION.

cropp

Badass junkie
Pammer zei:
Dus je wil Rilatin niet medisch gebruiken? Ik dacht eerst van wel.
Rilatine heeft een recreatieve waarde van 0,1 INMYOPINION.
Ik had een normale dosis geslikt om te kijken hoe het inwerkte op school achter een pc, niks recreatief gebruik...

Einstein

Badass junkie
Ritalin lijkt wel wat op amfetamine (er zit ook een ethaangroep met een fenylring in) maar bevat geen hele amfetaminestructuur (geen amine maar een methylesterstructuur) en is een piperidinederivaat ipv een fenylethylaminederivaat. Voor de liefhebbers biedt Wikipedia antwoorden, ritalin is in ieder geval geen amfetaminederivaat.

Toasts

Experimenterende gebruiker
Ik nam ze vroeger dagelijks op voorschrift. Het helpt enorm goed tegen de ADD.
Heb er vanalles doorheen genomen. Vooral wiet. (wat ik eigenlijk een zware afrader vind)

Je krijgt er een droge bek van (in combi met wiet is dit nog 1000x erger), je hebt geen honger meer en ikzelf voel me als een plant wanneer ik ze ingenomen heb. In combi met alcohol of GHB vond ik ze dan weer wel fijn om te nemen.. Kon ik me lekker dronken voelen zonder scheef te gaan lopen. met drugs waarvan je gaat trippen zoals MDMA zou ik het niet nemen. Amfetamines (dus ook ritalin veronderstel ik) verhogen de toxiciteit van mdma op je hersenen. En naar mijn mening dempt het ook het love-feeling dat je krijgt van de mdma.

Ben er dan ook maar mee gestopt, omdat ik terug "mezelf" wilde zijn, en niet die tamme plant die bijna geen woord meer zegt.
Speed hielp (in mijn geval) stukken beter. Ik kon me concentreren EN had energie.
Dat laatste ontbrak bij ritalin volledig bij mij.

Het zou denk ik best wel verslavend kunnen zijn, maar als je de opgegeven dosis (10mg veronderstel ik) neemt en je daaraan houdt, is de kans daarop volgens mij minimaal. Speed daarintegen... Ben ik jaren verslaafd aan geweest :flushed: . Maar ik ben dan ook héél verslavingsgevoelig :rock: Daarmee zal ik moeten leren leven..

Grtz :beer:

Manonnie

Wijs gebruiker
Ik slik het dagelijks, en kan me er veel beter door concentreren.
Blowen erbij gaat ook gewoon prima, alleen als ik alcohol erbij drink dan word ik ontzettend druk, en ben na een uur gesloopt.

Toasts

Manonnie zei:
Ik slik het dagelijks, en kan me er veel beter door concentreren.
Blowen erbij gaat ook gewoon prima, alleen als ik alcohol erbij drink dan word ik ontzettend druk, en ben na een uur gesloopt.

Blow jij veel als ik vragen mag? En nam je al ritalin toen je voor het eerst blowde?

Ik blowde al dagelijks voor ik begon met ritalin. Toen ik met ritalin begon voelde het helemaal anders aan, en lang niet meer zo fijn. Kreeg ook last van hartkloppingen van die combi.

(Bij speed+wiet had ik dat overigens ook altyd, kan het misschien dat ik er daardoor gevoeliger voor ben geworden?)

cropp

Badass junkie
Ik gebruik al meer dan 2 jaar speed, die ritalin voelt naar mijn idee aan als een minipuntje, met blowen heb ik nergens last van, je voelt gewoon dat die pep/ritalin nog in je lijf zit, of je nou stoned bent of niet, en dat moet je relax vinden of niet blowen...

kaasbaas

Badass junkie
Pammer zei:
Ik heb al gehoord dat et afgeraden is om het met andere drugs te gebruiken (vooral met name alcohol).

Uit welke bron heb je dit gehoord? Want bij elk medicijn staat er eigenlijk wel dat je het niet met alcohol moet combineren of moet oppassen met alcohol. Meestal staat dit erop zodat het bedrijf niet aangeklaagd kan worden.

Net zoals die dingen dat je geen kind of huisdier in je wasmachine moet stoppen, dat staat er simpel weg op zodat er geen mongool is die dat dat, een rechtszaak begint en wint.

Maar zoals al genoemd is zul je waarschijnlijk wat minder van de alcohol merken. Dit heb je wel met alle oppeppende middelen in combinatie met downers zoals alcohol.

Toasts

cropp zei:
Ik gebruik al meer dan 2 jaar speed, die ritalin voelt naar mijn idee aan als een minipuntje, met blowen heb ik nergens last van, je voelt gewoon dat die pep/ritalin nog in je lijf zit, of je nou stoned bent of niet, en dat moet je relax vinden of niet blowen...

Ik heb voor ik ooit aan ritalin begon 3 jaar op dagelijkse basis zéér véél speed gebruikt.
Na ongeveer 2 jaar en half zwaar gebruik kreeg ik (steeds vaker en vaker) last van hartkloppingen door speed en dan vooral door het met wiet te combineren.

Daarmee misschien dat ik ritalin en wiet ook niet fijn vind .. Die verdomde hartkloppingen!! :confused:

cropp

Badass junkie
Toasts zei:
cropp zei:

Ik heb voor ik ooit aan ritalin begon 3 jaar op dagelijkse basis zéér véél speed gebruikt.
Na ongeveer 2 jaar en half zwaar gebruik kreeg ik (steeds vaker en vaker) last van hartkloppingen door speed en dan vooral door het met wiet te combineren.

Daarmee misschien dat ik ritalin en wiet ook niet fijn vind .. Die verdomde hartkloppingen!! :confused:
Daar heb ik dus geen zin in...

Toasts

cropp zei:
Toasts zei:
cropp zei:

Daar heb ik dus geen zin in...

Ik zeg niet dat het bij mij komt door de ritalin, maar door mijn overmatige speedgebruik de voorafgaande jaren. Intussen is dat trouwens al een stukje minder. Hoewel ik nog steeds liever wacht tot de ritalin uitgewerkt is voor ik ga blowen.

Grtz :stoned:

cropp

Badass junkie
Ik heb met speed en met ritalin icm blowen nooit last van mijn hart, ik merk wel dat ie sneller gaat, maar last heb ik er niet van...

Lizz

Belezen gebruiker
Ritalin heb ik alleen in combi met alcohol gehad, is makkelijker door feesten dan. Ik kreeg er wel van die vieze joekels van pukkels van, daar ben ik dan weer te ijdel voor en heb het niet weer gehad.

Het is het zelfde als x 112, een afslankmiddel vrij verkrijgbaar bij de duitse apotheek. Daar ben ik ooit verslaafd aan geweest, ook i.v.m. mijn werk. Bijwerkingen op lange termijn: paranoide worden !

Pammer

Bewuste gebruiker
Iris zei:
Ritalin heb ik alleen in combi met alcohol gehad, is makkelijker door feesten dan. Ik kreeg er wel van die vieze joekels van pukkels van, daar ben ik dan weer te ijdel voor en heb het niet weer gehad.

Het is het zelfde als x 112, een afslankmiddel vrij verkrijgbaar bij de duitse apotheek. Daar ben ik ooit verslaafd aan geweest, ook i.v.m. mijn werk. Bijwerkingen op lange termijn: paranoide worden !

W.F.L.

Badass junkie
Einstein zei:
Ritalin lijkt wel wat op amfetamine (er zit ook een ethaangroep met een fenylring in) maar bevat geen hele amfetaminestructuur (geen amine maar een methylesterstructuur) en is een piperidinederivaat ipv een fenylethylaminederivaat. Voor de liefhebbers biedt Wikipedia antwoorden, ritalin is in ieder geval geen amfetaminederivaat.

Dat dus.

Bijwerkingen zijn niet veel anders dan die van een andere stimulant zoals speed volgens mij. :P Wat mij betreft zijn er juist minder bijwerkingen, ik merk bij 3x10mg/dag eigenlijk nauwelijks bijwerkingen behalve verminderde eetlust. Voor de mensen die teveel bijwerkingen hebben of waar het niet voor werkt schrijven ze dexamfetamine voor denk ik.

cropp zei:
Ik heb met speed en met ritalin icm blowen nooit last van mijn hart, ik merk wel dat ie sneller gaat, maar last heb ik er niet van...

Ik ook niet, maar hoe meer je blowt hoe minder last je hebt van bijwerkingen icm andere middelen.. Vind ik dan. Ik merk ook dat mijn hartslag verhoogt maar verder echt niks. Ik heb in elk geval nooit last van hartkloppingen als ik blow bij coke of speed en sinds ik iedere dag blow doe ik dat eigenlijk altijd wel.

Als je de optie hebt, probeer het gewoon. Het is gewoon een stimulant. Ik vind het trouwens wel erg vergelijkbaar met speed maar dan veel lichter en kortdurend. Maar het is zeker een prettig middel, kan me veel beter focussen op één taak ipv 10 tegelijk met dat spul. Als je de optie hebt om het voorgeschreven te krijgen vanwege ADHD, probeer het dan gewoon, bevalt het niet, dan kan je die tabletten alsnog verkopen, mensen op straat die aan zelfmedicatie willen doen blij, en jij blij. Everybody stays happy? Ontwenning heb je toch niet. Verslavend vind ik het ook niet, ik heb het een maand lang dagelijks gebruikt 30mg per dag en nooit last gehad van niks. Ook probleemloos kunnen stoppen. Maar dat verschilt per individu, er zijn wel degelijk mensen verslaafd aan, maar die nemen dan ook achterlijke dosissen doorgaans.

Sommige mensen hebben wel nare bijwerkingen zoals paranoia, maar dan moet je het proberen om er achter te komen. Als je gaat klagen bij de psych geeft ie vast wat anders :P

Je kan ook even hier kijken trouwens, maar dat gaat over oneigenlijk (niet voorgeschreven dus) gebruik: http://www.ivo.nl/?id=733 er staat ook een PDF-link naar het volledig onderzoek. Mocht je dat kunnen boeien, ik heb er wat vragen voor beantwoord destijds. Heb ik m'n gezondheid toch niet voor niks opgeofferd :P

Iris zei:
Daar ben ik ooit verslaafd aan geweest, ook i.v.m. mijn werk

Wat doe jij dan voor werk? Ben je model ofzo? Nou, geef je telefoonnummer dan!! :grin: *

* gaat niet op als je geen lekker wijf bent. Zeg ik er alvast bij.

Bovenaan