Einstein zei:
Ritalin lijkt wel wat op amfetamine (er zit ook een ethaangroep met een fenylring in) maar bevat geen hele amfetaminestructuur (geen amine maar een methylesterstructuur) en is een piperidinederivaat ipv een fenylethylaminederivaat. Voor de liefhebbers biedt Wikipedia antwoorden, ritalin is in ieder geval geen amfetaminederivaat.
Dat dus.
Bijwerkingen zijn niet veel anders dan die van een andere stimulant zoals speed volgens mij. :P Wat mij betreft zijn er juist minder bijwerkingen, ik merk bij 3x10mg/dag eigenlijk nauwelijks bijwerkingen behalve verminderde eetlust. Voor de mensen die teveel bijwerkingen hebben of waar het niet voor werkt schrijven ze dexamfetamine voor denk ik.
cropp zei:
Ik heb met speed en met ritalin icm blowen nooit last van mijn hart, ik merk wel dat ie sneller gaat, maar last heb ik er niet van...
Ik ook niet, maar hoe meer je blowt hoe minder last je hebt van bijwerkingen icm andere middelen.. Vind ik dan. Ik merk ook dat mijn hartslag verhoogt maar verder echt niks. Ik heb in elk geval nooit last van hartkloppingen als ik blow bij coke of speed en sinds ik iedere dag blow doe ik dat eigenlijk altijd wel.
Als je de optie hebt, probeer het gewoon. Het is gewoon een stimulant. Ik vind het trouwens wel erg vergelijkbaar met speed maar dan veel lichter en kortdurend. Maar het is zeker een prettig middel, kan me veel beter focussen op één taak ipv 10 tegelijk met dat spul. Als je de optie hebt om het voorgeschreven te krijgen vanwege ADHD, probeer het dan gewoon, bevalt het niet, dan kan je die tabletten alsnog verkopen, mensen op straat die aan zelfmedicatie willen doen blij, en jij blij. Everybody stays happy? Ontwenning heb je toch niet. Verslavend vind ik het ook niet, ik heb het een maand lang dagelijks gebruikt 30mg per dag en nooit last gehad van niks. Ook probleemloos kunnen stoppen. Maar dat verschilt per individu, er zijn wel degelijk mensen verslaafd aan, maar die nemen dan ook achterlijke dosissen doorgaans.
Sommige mensen hebben wel nare bijwerkingen zoals paranoia, maar dan moet je het proberen om er achter te komen. Als je gaat klagen bij de psych geeft ie vast wat anders :P
Je kan ook even hier kijken trouwens, maar dat gaat over oneigenlijk (niet voorgeschreven dus) gebruik:
http://www.ivo.nl/?id=733 er staat ook een PDF-link naar het volledig onderzoek. Mocht je dat kunnen boeien, ik heb er wat vragen voor beantwoord destijds. Heb ik m'n gezondheid toch niet voor niks opgeofferd :P
Iris zei:
Daar ben ik ooit verslaafd aan geweest, ook i.v.m. mijn werk
Wat doe jij dan voor werk? Ben je model ofzo? Nou, geef je telefoonnummer dan!!

*
*
gaat niet op als je geen lekker wijf bent. Zeg ik er alvast bij.