Pupillen

bersenka

Experimenterende gebruiker
Ik kon via de zoekfunctie hier geen topic over vinden.

Ik vroeg me af hoe het komt dat je pupillen zo groot worden als je sommige drugs gebruikt. En waarom bij de ene groter dan bij de ander? Welke processen zitten hier achter? Want normaal heb je het alleen met lichtwisselingen.

Goblin

Newbie
Dit is vooral bij XTC
In een Pil zit een stof in die word omgezet in een stof waar je heel erg allert van wordt (de precieze namen zou ik eens moeten opzoeken), vandaar dat je pupillen groter worden en kleuren beter waarneemt. Ook geluiden hoor je beter en helderder en je reageert veel intenser op allerlei dingen.

J0rrit

Badass junkie
(Nor) Adrenaline bedoel jij. De stoffen uit de pil worden hier niet in omgezet, de stoffen erin zorgen alleen voor een afgifte van de neurotransmitter.

Verder klopt het niet helemaal dat het alleen aan adrenaline te verwijten is. Bij speed krijg je namelijk veel meer adrenaline in je lichaam dan bij mdma of paddos, toch heb je bij mdma en paddos veel grotere pupillen.

Ik geloof dat het vooral te maken heeft met het feit dat je een gif in je lichaam hebt, je lichaam reageert hier op een of andere manier op door je pupillen te verwijden. Hoe en wat precies weet ik niet.

Correct me if i'm wrong.

bersenka

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik doe eigenlijk alleen maar mdma en paddo's dus heb het wel vaak. Irritant als je met uitgaan op de foto komt en de volgende dag dan weer die grote doppen ziet :grin:

-spaceman-

Badass junkie
bij xtc(mdma) worden gewoon al je spieren aan getrokken zo ook de spieren die de grote van je pupillen reguleren. Bij paddo's en lsd zijn je ogen gewoon in de war volgens mij. Toen ik laatst onderinvloed van lsd mn pupillen ging bekijken, werden ze groot en klein. Ongecontroleerd, en het leek samen te gaan met het gevoel in je lichaam.

azgaza

Badass junkie
Bij mij is met LSD de ene groter dan de andere, de rechter ietsje groter. Nuchtere mensen hebben het bevestigd dus het is nog waar ook. Best grappig opzich, ik weet nog steeds niet waarom het zo is.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
pff nou toen ik in de spiegel keek met lsd kon ik mijn pupillen echt niet meer normaal onderscheiden. M'n hele gezicht zat onder de 3e graadsverbrandingen, dus dat zat er niet echt in, hahaha :sunglasses:

azgaza

Badass junkie
TechNora zei:
pff nou toen ik in de spiegel keek met lsd kon ik mijn pupillen echt niet meer normaal onderscheiden. M'n hele gezicht zat onder de 3e graadsverbrandingen, dus dat zat er niet echt in, hahaha :sunglasses:

Ik heb wel middelmatige verbrandingen gezien; dus heel rood en verdroogd lijken, en zelfs een beetje de vervelling, en dat bleek dat de volgende dag echt enorm mee te vallen: beperkt tot beetje rodere wangen.

Agonist

Dat je pupillen groter worden komt omdat verschillende drugs invloed hebben op het sympatische zenuwstelsel.
Andere veranderingen aan je lichaam(afhankelijk van de drugs) zijn hogere hartslag, bloeddruk verhoging, etc.

Het is niet zo dat je van vooral XTC grote doppen krijgt. LSD, paddo's, 2c-b, etc zorgen er ook allemaal voor dat je pupillen naar bijna maximaal formaat gaan.

Het komt dus NIET omdat XTC/etc je spieren in je ogen aanspannen. Als dat zo zou zijn, zouden je pupillen juist kleiner worden (kringspier)

NexxtGen

Belezen gebruiker
Agonist zei:
Het komt dus NIET omdat XTC/etc je spieren in je ogen aanspannen. Als dat zo zou zijn, zouden je pupillen juist kleiner worden (kringspier)

Als de spieren zich aanspannen in je ogen, wordt je pupil uitgerekt, waardoor is dus groter lijkt, maar dus eigenlijk platter is, maar voor het oog groter. Hij zou dus wel groter worden.

jasper

Wijs gebruiker
zou dus betekenen dat jeje ogen meer cermoeid als jeje in een goed verlichte omgeving bevind dan in een donkerdere?

Agonist

NexxtGen zei:
Agonist zei:

Als de spieren zich aanspannen in je ogen, wordt je pupil uitgerekt, waardoor is dus groter lijkt, maar dus eigenlijk platter is, maar voor het oog groter. Hij zou dus wel groter worden.

Nee, dat zeg ik dus. Dat is niet zo. Als een kringspier zich aanspant wordt de opening kleiner. Je pupil is een kringspier. You do the math.

Agonist

barry zei:
zou dus betekenen dat jeje ogen meer cermoeid als jeje in een goed verlichte omgeving bevind dan in een donkerdere?

Theoretisch wel. Maar aangezien je ogen getraind zijn op het verkleinen van de pupil levert dat geen vermoeidheid op.

Bovenaan