Psilocybine vs tryptamines

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Wat zijn wat jullie betreft de verschillen?

Ik heb geen ervaring met truffels/shrooms maar wel met 2-CB(-FLY), 5-MeO-MiPT en 4-HO-MET. Afgelopen vrijdag heb ik een trip gedaan met 40mg 4-HO-MET en het was geweldig. Ik voel me altijd geïnspireerd de dagen en weken na zo’n trip, zeker als de setting ook top was.

Nu lees ik geregeld dat synthetische tryptamines weinig ‘diepgang’ hebben volgens anderen. Niet de impact op de mindset die psilocybine heeft. Delen jullie deze mening? En wat kan ik verwachten als ik truffels/shrooms ga proberen?

Laatst bewerkt:

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
Dat is waar ook. Ik had synthetische tryptamines moeten zeggen.

Interessant jouw uitleg over de bezieling. Dat gevoel zal lastig te beschrijven zijn maar ik snap denk ik wat je bedoelt. Ik ben nu heel benieuwd geworden naar psilocybine.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.

Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering. Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.

Ik vind de andere synthetische middelen leuk, maar er kan voor mij niets op tegen het gevoel wat psilo geeft.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering.
Opmerkelijk... Psilocybine is super visueel bij mij. Vind het ook de mooiste en indrukwekkendste visuals hebben (op changa na dan misschien). Heb je wel geprobeerd langere tijd met ogen dicht te trippen? Echt het even de tijd geven om op te laten komen? En 's avonds/'s nachts trippen? Eventueel geblinddoekt... Dat helpt allemaal mee om de visuals sterker te maken in je beleving. De dingen die ik heb gezien op psilo gaan ver dat van LSD en dergelijke voorbij.

Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.
Dat vind ik er ook heerlijk aan. :blush: Het is net alsof je uren lang in slowmotion uit je trip valt in een zacht kussen. Je wordt heel zachtaardig opgevangen en er is geen opgefoktheid zoals met LSD enzo. Eigenlijk vind ik het het leukste deel van de trip, want dan heb ik vaak al een loodzware reis in mezelf gemaakt en heel veel shit losgelaten. Het is dan alleen nog heerlijk relaxen en reflecteren op wat ik zonet allemaal meegemaakt heb.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
Ik heb heel veel ervaring met (1P-)LSD/ALD-52 (hoewel geen hoge doseringen) en ik merk precies hetzelfde. LSD (en analogen) is veel minder magisch dan psilocybine in mijn ervaring. Veel minder droom-achtig ook.

Bij LSD heb ik een beetje het idee alsof je tapt uit het collectieve vrij recente menselijke bewustzijn (wellicht het bewustzijn sinds LSD was ontdekt? Ik zeg maar wat...). Psilo daarentegen voelt ancient en lijkt te tappen uit honderden duizenden jaren geschiedenis. En voelt daarnaast ook nog eens buitenaards/kosmisch.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
Het voelt echt alsof je helemaal kwetsbaar, geestelijk 'naakt' bent op psilocybine. Mede daarom kunnen die ervaringen ook zo angstaanjagend zijn denk ik. Er is geen dissociatie zoals jij al aangeeft. Je kunt nergens naar ontsnappen, je zit erin en je hebt het maar te ondergaan. Maar daarom kun je inderdaad ook bij delen van je psyche komen waar je normaal al gauw van weg zou sturen. Je zou dat op dat moment misschien ook willen in een psilo trip, maar het middel laat dat niet toe. En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.

Het is meestal verre van een pretje zo'n psilo trip voor mij. Maar achteraf, wauw...

Neo-Shulginist

Badass junkie
En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.
Precies dit!

En dat is wat mist bij die andere tryptamines. Dat geeft dus een soort-van 'easy way out', terwijl je daardoor nou juist de essentie van het trippen mist: in contact komen met je diepste gevoelens.

Overigens kan bijvoorbeeld 4-HO-MET om deze reden mogelijk wel geschikter zijn voor 'recreatieve' trips waarbij je helemaal niet op zoek bent naar je diepste gevoelens. Mijn ervaring is trouwens dat paddo's ook lang niet altijd de pijnlijkste gevoelens naar boven doen drijven. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een hele trip lang door het bos aan het lopen was met iemand anders, de hele tijd ouwehoeren en lachen en discussiëren, maar gewoon psychologisch vakkundig rondom alle mogelijke diepliggende gevoelens rondsturen.

Dus ook met paddo's is het wel mogelijk om die pijnlijkste gevoelens te vermijden. Maar het word je wel wat lastiger gemaakt dan bij andere tryptamines.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Neo-Shulginist
Dat heb ik ook als ik samen met anderen trip op psilocybine. Dan is het vrij makkelijk om redelijk aan de oppervlakte te blijven en me gewoon lekker te richten op het sociale en tegelijkertijd wat leuke lichte visuals te zien. Maar als ik alleen ben trekt het me eigenlijk constant naar de diepte en wordt het een enorm visuele en emotionele reis in mezelf. Maar daar ben ik dan ook naar op zoek dus dat is prima.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
allemaal goed verwoord.. kheb er weinig aan toe te voegen.
ben zelf een truffel enthousiast..hebben m'n voorkeur boven synthetische trip versies.
ik ervaar ze als gezond.. en heilzaam.. fysiek 'veilig' ..synthetische middelen niet persé.
de enige drug naast weed die ik met m'n vriendin gedaan heb.

kheb truffels ook met allerlei andere drugs gecombineerd.
had soms zelf het idee dat ze voor een mildere kater zorgde met mdma.
dat ze dingen in goede banen leidde ofzo.
kheb er een hoge hoed van op! 🍄 😉

mss ten overvloede..gisteren ook al geplaatst.. maar voor het geval je het gemist had.

Laatst bewerkt:

KlaasVaak

Wijs gebruiker

Ik ben het daar helemaal niet mee eens. 4-AcO-DMT is wat mij betreft heel vergelijkbaar met paddo's.

Of er met je gecommuniceerd wordt ligt volgens mij vooral aan wat je zelf gelooft en verwacht van een trip.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. 4-AcO-DMT is wat mij betreft heel vergelijkbaar met paddo's.

Of er met je gecommuniceerd wordt ligt volgens mij vooral aan wat je zelf gelooft en verwacht van een trip.
Dat kan, maar er zijn heel veel die dit ook zeggen. Ik vond 4-ho-met wat erg gelijkend is aan 4-aco-dmt toch wel een heel stuk oppervlakkiger aanvoelen dan psilo.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Dat kan, maar er zijn heel veel die dit ook zeggen. Ik vond 4-ho-met wat erg gelijkend is aan 4-aco-dmt toch wel een heel stuk oppervlakkiger aanvoelen dan psilo.
Ik heb ze beiden gebruikt en er is wel echt een duidelijk verschil tussen 4-HO-MET en 4-AcO-DMT. De eerste is inderdaad oppervlakkig, terwijl de tweede veel diepgaander is en veel meer op paddo's lijkt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb ze beiden gebruikt en er is wel echt een duidelijk verschil tussen 4-HO-MET en 4-AcO-DMT. De eerste is inderdaad oppervlakkig, terwijl de tweede veel diepgaander is en veel meer op paddo's lijkt.
Hmm, ik heb weleens 4-aco-dmt gehad, maar niet getript omdat ik het te kort na mijn testdosering nam. Stom...

Misschien ooit nog eens proberen, al neig ik nu toch gewoon naar good old psilo.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Hmm, ik heb weleens 4-aco-dmt gehad, maar niet getript omdat ik het te kort na mijn testdosering nam. Stom...

Misschien ooit nog eens proberen, al neig ik nu toch gewoon naar good old psilo.
Het lijkt heel erg op elkaar hoor, dus paddestoelen zijn prima. Wel makkelijker doseren met 4-AcO-DMT en wat minder lichamelijk ongemak.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Toch opmerkelijk. Er zitten heel veel psychoactieve alkaloïden in truffels en paddo's naast psilocybine en psilocine die toch wel veel betekenen voor de uiteindelijke trip ervaring. Dat heb je bij 4-aco-dmt niet.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Dat kan kloppen want 4-AcO-DMT is de ester van psilocine. Die ester-groep valt er makkelijk vanaf. Dus 4-AcO-DMT is een prodrug van psilocine, de werkzame stof in paddo's.
Er kunnen wel wat kleine verschillen zitten in de effecten vanwege verschil in bio-availability. Maar 4-AcO-DMT en psilocine zijn dus grotendeels dezelfde stof. Dat is overigens ook de reden dat 4-AcO-DMT niet (meer) verkocht wordt bij Nederlandse vendors, want de Opiumwet verbiedt ook alle esters van stoffen die op Lijst I of Lijst II van de Opiumwet staan.

Buu

Wijs gebruiker
Ik heb bijzonder weinig ervaring met Psilocybine maar ik durf wel te claimen dat het voor 99% van de tijd over een sterk staaltje placebo gaat. Gevalletje hippies die denken dat producten die uit de aarde komen superieur zijn tegenover synthetische poeders.

Mensen vergeten vaak dat placebo een extreem grote rol speelt. Een trip gaat "aarders" (the fuck does that even mean) aanvoelen wanneer je het wilt en ervan overtuigd bent dat je een natuurlijk middel neemt. Hetzelfde geldt dat lui DPT vaak associeren met een robotisch/meganisch style, het tegenovergestelde van aards, hoe je het ook wilt noemen.

Velen zullen het niet met me eens zijn maar dat zal dan om de reden zijn die ik in m'n tweede alinia beschrijf. Beetje hetzelfde als dat sommige 1p-LSD anders vinden aanvoelen als LSD-25 of vice versa. En ja, ik weet dat truffels/paddo's nog een paar andere psychoactieve stoffen bevatten, maar of die nou zoveel zoden aan de dijk zeten.

Ik moet altijd lachen wanneer lui roepen dat zij geen chemicalien willen, al is het in hun drugs of eten. Newsflash, kraanwater is ook een chemisch.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik heb bijzonder weinig ervaring met Psilocybine maar ik durf wel te claimen dat het voor 99% van de tijd over een sterk staaltje placebo gaat. Gevalletje hippies die denken dat producten die uit de aarde komen superieur zijn tegenover synthetische poeders.

Mensen vergeten vaak dat placebo een extreem grote rol speelt. Een trip gaat "aarders" (the fuck does that even mean) aanvoelen wanneer je het wilt en ervan overtuigd bent dat je een natuurlijk middel neemt. Hetzelfde geldt dat lui DPT vaak associeren met een robotisch/meganisch style, het tegenovergestelde van aards, hoe je het ook wilt noemen.

Velen zullen het niet met me eens zijn maar dat zal dan om de reden zijn die ik in m'n tweede alinia beschrijf. Beetje hetzelfde als dat sommige 1p-LSD anders vinden aanvoelen als LSD-25 of vice versa. En ja, ik weet dat truffels/paddo's nog een paar andere psychoactieve stoffen bevatten, maar of die nou zoveel zoden aan de dijk zeten.

Ik moet altijd lachen wanneer lui roepen dat zij geen chemicalien willen, al is het in hun drugs of eten. Newsflash, kraanwater is ook een chemisch.

Ik ben juist chemische middelen gaan proberen omdat ik natuur producten een hele lijdensweg vind op mijn lichaam.
En volgens mij waren hippies dol op LSD dus...
Placebo argumenten gaan nergens heen. Ik denk dat jou mening een placebo is die tussen jou oren zweeft :P Zullen we placebo wars starten. De gene die het luids placebo roept die wint.

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
Ik heb heel veel ervaring met (1P-)LSD/ALD-52 (hoewel geen hoge doseringen) en ik merk precies hetzelfde. LSD (en analogen) is veel minder magisch dan psilocybine in mijn ervaring. Veel minder droom-achtig ook.

Bij LSD heb ik een beetje het idee alsof je tapt uit het collectieve vrij recente menselijke bewustzijn (wellicht het bewustzijn sinds LSD was ontdekt? Ik zeg maar wat...). Psilo daarentegen voelt ancient en lijkt te tappen uit honderden duizenden jaren geschiedenis. En voelt daarnaast ook nog eens buitenaards/kosmisch.
Dat is een hele interessante manier om er naar te kijken. Nu ben ik razend benieuwd geworden!

Gedragsverandering ben ik niet per se naar opzoek. Meer naar verwondering en waardering. Met 4-HO-MET focus ik vooral op de mooie visuals en ben ik ietswat ‘lacherig’.

Mijn eerste LSD trip was geweldig. In het Kralingse Bos op bevrijdingsdag, het grasveld vol met mensen. En ik vond iedereen oprecht lief. Niet zo geforceerd als met dirty MDMA, maar heel puur. Alle mensen van alle soorten en kleuren door elkaar heen om vrijheid te vieren in het park. Het voelde voor mij als een hoogtepunt van onze westerse samenleving.

Hierna ben ik ook minder bevooroordeeld geworden naar mensen. Ik ben tijdens de trip bewust gaan staren vanachter mijn zonnebril naar mensen wie mij normaal zouden irriteren. Plots voelde ik compassie en begrip voor het feit dat zij ook maar producten van omstandigheden zijn. En dat zij ook maar opzoek zijn naar goede invulling van het leven dat ze is gegeven.

Wellicht kan het vergelijk gemaakt worden tussen testosteron en SARMs (ik zag dat jij bekent ben met PED’s). Testosteron - het ‘natuur product’ - doet naast spieren opbouwen nog veel minder dingen in het lichaam. SARMs - de ‘namaak’ - zijn ontwikkeld om enkel het gewenste effect van spieropbouw te bereiken. In dit vergelijk zouden synthetische tryptamines dan SARMs zijn, waarbij het gewenste effect de visuals/euforie is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat jij het allemaal maar wazig vindt. En dat je mijn post over mijn LSD trip ook zweverig vindt. Niet iedereen staat hier voor open. Maar ik beloof je dat ik geen blanke dude met dreadlocks en een hippietrommel ben.

En uiteraard speelt het placebo effect mee. Maar men mag niet te licht tillen aan placebo. Dit kan enorm krachtig zijn en is zelfs een belangrijke tool binnen de psychiatrie.

Buu

Wijs gebruiker
Ik ben juist chemische middelen gaan proberen omdat ik natuur producten een hele lijdensweg vind op mijn lichaam.
En volgens mij waren hippies dol op LSD dus...
Placebo argumenten gaan nergens heen. Ik denk dat jou mening een placebo is die tussen jou oren zweeft :P Zullen we placebo wars starten. De gene die het luids placebo roept die wint.
Placebo is wel degelijk een ding. Ik kwam laatst dit stukje tegen.
Toen onderzoekers probeerden proefpersonen te foppen, lukte het om 61% van de mensen te laten denken dat ze psychedelica op hadden. Terwijl niemand in het onderzoek een tripmiddel kreeg toegediend.
Wellicht kan het vergelijk gemaakt worden tussen testosteron en SARMs (ik zag dat jij bekent ben met PED’s). Testosteron - het ‘natuur product’ - doet naast spieren opbouwen nog veel minder dingen in het lichaam. SARMs - de ‘namaak’ - zijn ontwikkeld om enkel het gewenste effect van spieropbouw te bereiken. In dit vergelijk zouden synthetische tryptamines dan SARMs zijn, waarbij het gewenste effect de visuals/euforie is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat jij het allemaal maar wazig vindt. En dat je mijn post over mijn LSD trip ook zweverig vindt. Niet iedereen staat hier voor open. Maar ik beloof je dat ik geen blanke dude met dreadlocks en een hippietrommel ben.

En uiteraard speelt het placebo effect mee. Maar men mag niet te licht tillen aan placebo. Dit kan enorm krachtig zijn en is zelfs een belangrijke tool binnen de psychiatrie.
De vergelijking van AAS en SARMS gaat niet helemaal op. AAS zal altijd de voorkleur hebben omdat zij in de regel minder side effects en meer voordelen hebben. 1ml (of vergelijkebare dosis in MG) testosteron gaat aanzienlijk meer doen dan 1ml Ostarine of welke andere random sarm dan ook. 30mg 4-AcO-DMT gaat vrijwel identeiek effecten geven als 3 gram paddos (of wat de dose vergelijking dan ook is). Uiteraard zal de 4-AcO-DMT trip anders uitvallen, maar dat komt omdat het een andere dag is. Je hebt een andere mindset, het is vijf graden warmer, hebt twee uurtjes minder geslapen, wellicht iets meer stress gehad op het werk en je hormonen en neuronen niet op hetzelfgde niveau zitten als de dag van je paddo's aangezien zulke variabelen altijd fluctueren.

Oh en was verder ook geen vooroordeel naar jou of iemand die een "hippie" is overigens hoor. Ik heb er persoonlijk niks mee, kan er niet inkomen maar each their own. Het enige wat ik wil duidelijk maken dat placebo (en set/setting) een ding is. :tongueout:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik vind zelfs het effect tussen paddo's en truffels verschillend. Na een paar honderd voornamelijk paddo en truffel trips durf ik dit wel stellig te zeggen.
Truffels vind ik iets zachter dan paddo's bijvoorbeeld waar ik 4-AcO-DMT net zo confronterend vind zijn dan paddo's maar met minder bezieling. :thinking:

Er zitten in de schimmel paddo en truffel natuurlijk ook nog andere alkaloids die waarschijnlijk een lichte wisselwerking met de psilocybine/psilocine hebben. Weet je dat @Neo-Shulginist ? Is daar überhaupt al wat meer over bekend?

Verder heb ik wel een theorie waarom sommige synthetische tryptamines visueler vinden dan de natuurlijke middelen. Namelijk omdat vele synthetische middelen wat helderder aanvoelen en dus vaak minder confronterend zijn waardoor er dus vaak méér genomen wordt "in verhouding.
Ik heb dit ervaren bij mezelf bijvoorbeeld. 4-HO-MET is voor mij echt de LSD onder de tryptamines en pak daar in verhouding zo méér van dan met paddo's. Ben er toch minder voorzichtig mee. Als ik dit al heb, de voorzichtige mezelf, dan zullen vast andere dit bewust of onbewust ook hebben... toch? :)

Martinus

Wijs gebruiker
Ik heb geen idee, ik zou zelf het liefst van 1p- LSD een soort dmt trip willen krijgen. Maar het voelde toch anders. En ik zeg niet dat ik niet geloof in placebo effecten. Maar ik vind het een beetje makkelijk om dat als reden te gebruiken.

Het hele idee van placebo is daarnaast super zweverig. Het leid naar een idee in mijn hoofd. Dat je persoonlijke overtuiging de realiteit kan beinvloeden.

Wie weet bestaan al die research chemicals niet en zijn het allemaal placebo's. En lullen we allemaal elkaar iets aan. 🤣

Neo-Shulginist

Badass junkie
Er zitten in de schimmel paddo en truffel natuurlijk ook nog andere alkaloids die waarschijnlijk een lichte wisselwerking met de psilocybine/psilocine hebben. Weet je dat @Neo-Shulginist ? Is daar überhaupt al wat meer over bekend?
Er zitten inderdaad ook wat andere stoffen in paddenstoelen die een psychoactief effect kunnen hebben. MAAR! Dan gaat het wel om voornamelijk trace amounts. Dus die hoeveelheden doen niet zoveel.

Daarnaast zijn er dus mogelijke verschillen in bio-availbility tussen 4-AcO-DMT, psilocybine en psilocine die weldegelijk kunnen uitmaken; bijvoorbeeld via welke pathway de stof (gedeeltelijk) wordt gemetaboliseerd. Afbraakproducten zijn ook vaak weer psychoactief, dus dat kan allemaal heel ingewikkeld worden.

Maar voordat we heel deterministisch en reductionistisch gaan worden.. moeten we toch ook echt rekening houden met allerlei andere factoren in de omgeving, mindset en dosis.

Op dat punt vind ik je verhaal over honderden trips nog niet heel overtuigend @Mezelf, sorry.
Want je ziet hierboven het onderzoek naar het placebo-effect van psychedelica. Het lukte onderzoekers zelfs om 61% van de proefpersonen tripeffecten te laten meemaken, zonder dat iemand maar een milligram psilocine kreeg.
Ik neem even aan dat je enkele honderden paddotrips niet gestandaardiseerd zijn qua dosis, want ik zou geen idee hebben hoe je zou moeten hebben vastgesteld hoeveel psilocybine en/of andere werkzame stoffen er in de paddo's zaten die je hebt geconsumeerd. Vervolgens was de omgeving ook niet telkens (precies) hetzelfde, en heb je denk ik ook geen gestandaardiseerde vragenlijsten gebruikt om het tripeffect te kwantificeren. Ook al zou je dat allemaal wel hebben gedaan, zelfs dan is het nog de vraag of je onderzoek wel statistisch relevant is gezien het gaat om één proefpersoon. Dus het spijt me zeer, maar wetenschappelijk gezien zet ik mijn geld nog niet op jouw beweringen.

Wel is het aardig om mogelijke eventuele verschillen in subjectieve effecten op fora alvast te bespreken. Want dat kan onderzoekers dan toch ook weer triggeren om nieuwe modellen te ontwikkelen, nieuwe onderzoeksmethodes, of dus weer een heel andere stof te gaan onderzoeken. Dus goed dat je zegt dat je denkt verschil te hebben gemerkt, maar ik zou wel aanraden om te benadrukken dat het gaat om jouw overtuiging gebaseerd op ervaringen. Dat is niet hetzelfde als het farmacologisch effect van tripmiddelen, en kan dus ook niet gebruikt worden om uitspraken/garanties/beloftes te doen over de tripervaringen die anderen wel of niet zullen gaan hebben van paddo's of 4-AcO-DMT of 4-HO-MET.

Martinus

Wijs gebruiker
Dat het Placebo effect bestaat is wel zo goed als een feit maaaaar

Zo ver dan ook weer niet whahaha :tearsofjoy: .

Ik steek ook maar een beetje de draad, maar ik vraag me soms wel eens af hoe ver het effect rijkt. Kan een maatschapij zichzelf bijvoorbeeld ziek praten? Massa hysteria is ook een placebo effect.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Kan een maatschapij zichzelf bijvoorbeeld ziek praten? Massa hysteria is ook een placebo effect.
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

Martinus

Wijs gebruiker
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

De mensen die het het best op school doen zijn degene die hun knie buigen en orders opvolgen. En dat is dus in mijn ogen ook wat de hoofd les is.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Op dat punt vind ik je verhaal over honderden trips nog niet heel overtuigend @Mezelf, sorry.
Want je ziet hierboven het onderzoek naar het placebo-effect van psychedelica. Het lukte onderzoekers zelfs om 61% van de proefpersonen tripeffecten te laten meemaken, zonder dat iemand maar een milligram psilocine kreeg.
Ik neem even aan dat je enkele honderden paddotrips niet gestandaardiseerd zijn qua dosis, want ik zou geen idee hebben hoe je zou moeten hebben vastgesteld hoeveel psilocybine en/of andere werkzame stoffen er in de paddo's zaten die je hebt geconsumeerd. Vervolgens was de omgeving ook niet telkens (precies) hetzelfde, en heb je denk ik ook geen gestandaardiseerde vragenlijsten gebruikt om het tripeffect te kwantificeren. Ook al zou je dat allemaal wel hebben gedaan, zelfs dan is het nog de vraag of je onderzoek wel statistisch relevant is gezien het gaat om één proefpersoon. Dus het spijt me zeer, maar wetenschappelijk gezien zet ik mijn geld nog niet op jouw beweringen.

Wel is het aardig om mogelijke eventuele verschillen in subjectieve effecten op fora alvast te bespreken. Want dat kan onderzoekers dan toch ook weer triggeren om nieuwe modellen te ontwikkelen, nieuwe onderzoeksmethodes, of dus weer een heel andere stof te gaan onderzoeken. Dus goed dat je zegt dat je denkt verschil te hebben gemerkt, maar ik zou wel aanraden om te benadrukken dat het gaat om jouw overtuiging gebaseerd op ervaringen. Dat is niet hetzelfde als het farmacologisch effect van tripmiddelen, en kan dus ook niet gebruikt worden om uitspraken/garanties/beloftes te doen over de tripervaringen die anderen wel of niet zullen gaan hebben van paddo's of 4-AcO-DMT of 4-HO-MET.
Daarom begon ik ook met "ik vind" en dat stellige is dat ik dat vind hahaha.,.. Maar je hebt 100% gelijk hoor er is niet eens een "maar". Probeerde het ook zeker niet als feit neer te zetten al is dat voor mij persoonlijk wél zo. placebo of niet.

Maar ik had vele zaken rondom mijn trips zeer zeker gestandaardiseerd. Zoals een zelfde omgeving met een zelfde soort muziek setting en meer dan je normaal gesproken zou zeggen. Natuurlijk niet zoals een echte onderzoeker zou doen maar voor mij voldoende en vaak genoeg dat het verschil van paddo's en truffels mij toch op begon te vallen. Ik was juist altijd die tegen andere zei dat ze dat met een korretje zout moesten nemen maar langzamerhand nam ik toch die woorden terug. Maar ben bewust dat dit ook het pacebo kan zijn..... Ik vond truffels geestelijk eigenlijk altijd zachtiger en vrolijker met vergelijkbare paddo trips terwijl ik er vaak wel meer nausea van kreeg. Dit kon ik makkelijk verklaren dat je met truffels meer grammen moet eten dan met gedroogde paddo's. Maargoed was toch effe een kleine maar haha

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Grappig. Ik heb paddo's juist altijd als luchtiger ervaren dan truffels. Maar dat heb ik voor mezelf altijd verklaard met dat ik in het begin van mijn psilo verkenningen meestal paddo's gebruikte en later over ben gestapt op truffels omdat ik geen kweekbakken meer in huis wou hebben (te vaak moeten trippen). Mijn trips werden op een gegeven moment zwaarder, naargeestiger zelfs. En dat op truffels dus. Maar dat kwam imo dus omdat psilo me duidelijk maakte dat ik eens langere pauzes moest gaan nemen en me niet zo geobsedeerd met psilo bezig moest houden. Maar goed, ik heb nooit zoveel om en om paddo's en truffels gebruikt. Omdat paddo's ook werden verboden al gauw tijdens mijn psilo trip carrière, waardoor je voor paddo's meteen aan hele kweekbakken moest gaan. Als ze gewoon nog kant en klaar in bakjes te koop waren geweest, had ik er nog wel meer mee geëxperimenteerd later denk ik.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie
Ik vind zelfs het effect tussen paddo's en truffels verschillend. Na een paar honderd voornamelijk paddo en truffel trips durf ik dit wel stellig te zeggen.
Truffels vind ik iets zachter dan paddo's bijvoorbeeld waar ik 4-AcO-DMT net zo confronterend vind zijn dan paddo's maar met minder bezieling. :thinking:

Verder heb ik wel een theorie waarom sommige synthetische tryptamines visueler vinden dan de natuurlijke middelen. Namelijk omdat vele synthetische middelen wat helderder aanvoelen en dus vaak minder confronterend zijn waardoor er dus vaak méér genomen wordt "in verhouding.
Ik heb dit ervaren bij mezelf bijvoorbeeld. 4-HO-MET is voor mij echt de LSD onder de tryptamines en pak daar in verhouding zo méér van dan met paddo's. Ben er toch minder voorzichtig mee. Als ik dit al heb, de voorzichtige mezelf, dan zullen vast andere dit bewust of onbewust ook hebben... toch? :)

ik ervaar het op al je punten precies zo..
op één na.. 4-aco-dmt nooit op.. dus dat punt kan ik niets over zeggen.

KlaasVaak

Wijs gebruiker

Precies wat ik dacht maar geen zin in had om uit te schrijven.

• Like
Waarderingen: Buu

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Beetje hetzelfde als dat sommige 1p-LSD anders vinden aanvoelen als LSD-25 of vice versa.
Niet echt. Dat zijn beide 1 molecuul, waarvan 1P een pro-drug is voor LSD. Truffels of paddo's daarentegen zijn complexe samenstellingen van diverse moleculen. Zoals je zelf zegt bevatten die ook vele andere psychoactieve stoffen. Het is dus niet zomaar uit de lucht gegrepen dat dat anders is dan een geïsoleerd molecuul als bijvoorbeeld 4-ho-met, psilocine of 4-aco-dmt. Al zal placebo vast ook echt wel meespelen vaak.

Ik zie mezelf verre van een hippie, maar ik vind het niet zo raar om te denken dat de natuurlijke psychedelica echt completer aanvoelen. Deze planten bestaan al duizenden jaren of nog veel langer en zijn al die tijd door geëvolueerd door de natuur.

Hoe heeft psilocybine jullie view op dingen veranderd? Of zelfs gedrag beïnvloed?
Het heeft mij opengesteld voor de spirituele 'dimensie'. Er zat geen greintje spiritualiteit in me voordat ik psilo deed. Dat is toen allemaal veranderd. Het heeft mij laten zien dat mijn louter rationele atheïstische wereldbeeld zeer beperkt en gewoon niet juist was.

Laatst bewerkt:
Bovenaan