Paddo's kruisen ?

Anarcrim

Experimenterende gebruiker
Hallo,

Waarschijnlijk heb ik n mycoloog of een chemicus nodig voor het antwoord op mn vraag,
maar ik gok dat er hier genoeg rondlopen.

Hoe kun je paddestoelen kruisen ?
Aangezien de mckennaii een kruising is van golden teacher en hawaian (zal wel de cubensis versie zijn)
moet het mogelijk zijn om paddo's te kruisen, maar ik kan er niks over vinden.

Wie helpt me op weg of weet er n site met meer info ?

Anarcrim

Ok ik heb waarschijnlijk geen goeie zoektermen gebruikt
want een kennis wees me op de volgende site
How To Grow Mushrooms From Spores, Culture or Spawn | Process Explained (curativemushrooms.com)
en
How to Grow Mushrooms at Home - Beginner to Advanced (curativemushrooms.com)

Dus....
van sporen (single of multi-sporen) of van een stukje paddestoel, cultures maken om daar weer mycelium van te laten groeien
agar plates om verschillende strains te isoleren, met het nieuwe mycelium een nieuwe culture maken
substraatje koloniseren met nieuwe mycelium en hopen dat je vruchten krijgt
Van die vruchten de sporen gebruiken in n nieuwe substraat
en na meerdere keren herhalen weet je of je een stabiele versie hebt.

Volgens mij is dat het in n (heel klein) notedopje.
Correct me if im wrong.

Anarcrim

Paddo's kruisen........ the continuing story.....

Ok ik ging dus paddo's kruisen...... dacht ik. (eigenlijk denk ik het nog steeds)
Maar, ik heb nu n verlanglijstje van spullen die ik nodig heb om te kunnen starten.

Een snelkookpan om liquide culture en substraat te steriliseren
potjes met (gas-exchange/injector-port) deksels om de l.c. steriel in te bewaren
substraatzakken met injector port
en om te klonen, agar plates

1ste prio is liquide culture, op zich geen probleem maar kost al gauw 10-15 euro per 5 of 10 ml.
Dus ga ik dat zelf maken, wederom, de l.c. zelf is niet zo moeilijk ,maar het moet in n pot
met een deksel die gas kan uitwisselen en een injectie poort heeft.

En of ik vind ze in america en betaal het dubbele aan verzend kosten
of ik moet ze zelf maken,
wat zoiets betekend als 100 injectorports en 100 gas exchangeports in een keer kopen,
terwijl ik er minder als 10 nodig heb.

Nou zijn er best een hoop nederlandse sites die van alles te koop aanbieden op het gebied van kweken
en ik kan alles verkrijgen op die site's maar een L.C. pot compleet met deksel
is blijkbaar een rariteit.

Heeft zo'n pot een aparte naam, gebruik ik verkeerde zoekterm ?
Wie kan mij verder helpen ?

jam

Bewuste gebruiker
Dag Anarcrim

Tof dat je zo'n interesse in paddenstoelen hebt opgevat, maar waarom begin je meteen zo moeilijk?
Heb je al eens gewoon met een kweekset gekweekt?
Of met een sporenspuit en dan zelf wat substraat gemaakt. Dat is ook al leuk en experimenteel en er zijn heel veel strains die je kan uitproberen en die eenvoudiger zijn als meteen paddenstoelen kruisen wat toch meteen iets meer voor gevorderden is?

Acoustic

Belezen gebruiker
Dag Anarcrim

Tof dat je zo'n interesse in paddenstoelen hebt opgevat, maar waarom begin je meteen zo moeilijk?
Of met een sporenspuit en dan zelf wat substraat gemaakt. Dat is ook al leuk en experimenteel en er zijn heel veel strains die je kan uitproberen en die eenvoudiger zijn als meteen paddenstoelen kruisen wat toch meteen iets meer voor gevorderden is?
Idd, ik heb zelf 3 soorten gekweekt, ze alle 3 uitgeprobeerd en echt veel verschil merk ik niet tussen de soorten onderling, psylocine is psylocine volgens mij. Of kruisen een echte meerwaarde zal zijn durf ik te betwijfelen, maar als iemand de moeite wil doen en er graag mee experimenteerd.... vooral doen zou ik zeggen

Anarcrim

Dag Anarcrim

Dag Jam,

Daar zijn een paar redenen voor....

Ik heb inderdaad al een paar soorten growkits geprobeerd, op het moment heb ik G. teachers, mckennai en copelandias staan.
2 soorten cactus growkits en ik wilde de stap maken naar lions mane, reishi. enoki en meer van dat leuks.

Nou had ik growkits besteld van L.M. en reishi maar die waren niet leverbaar en verder kon ik ze bestellen in america
maar dat kost me teveel aan transport kosten, finland is een optie maar die heeft niet alles wat ik wil.

En in dat geval steekt er bij mij al gauw de gedachte op, "als je t goed wil hebben, moet je t zelf doen".
En als ik iets interessant vind dan leer ik vrij snel en eerlijk gezegd vind ik "moeilijk" leuker als "makkelijk".
Je leert er meer van. (tuurlijk het duurt soms (lees "vaak") langer)
Daarnaast kan ik die growkits tegenwoordig met mn ogen dicht.

Nou ben ik ondertussen zo ver dat ik de potjes met deksels heb gevonden (en besteld)
samen met de rest van de spullen ( snelkookpan, substraat-bags, spullen voor de agar plates en liquid culture)
Dus.... ik kan de keuken in, en ik weet wel dat ik waarschijnlijk 40 tot 50 agar plates verbruik
voordat ik op een vrucht dragend product uitkom, maar ik doe dan ondertussen een hoop ervaring op.

In de tussentijd kan ik de L.M. , enoki en reishi op mn gemak gaan klonen en growkits van maken.
(voor de leuk, interessant , ervaring en om op te eten)

Dan staan er hier op het forum n berg aan growkit reports die in principe elkaar niet veel ontlopen
en als je er 4 of 5 van hebt gelezen, je eigenlijk alles gelezen hebt.

En zou het niet (mateloos) interessant zijn om een klonings of kruisings report te lezen?
Wat misschien een ander stimuleerd om het zelf ook eens te proberen.
(als ik er een handzaam stappen plan voor kan realiseren)

En de laatste reden......
Ik heb c.o.p.d. en (had) longkanker ( remissie) en heb waarschijnlijk nog n jaar of 2.
Geen vrouw/vriendin/kinderen, maar ik zou het niet erg vinden om "iets achter te laten"

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hallo,

Waarschijnlijk heb ik n mycoloog of een chemicus nodig voor het antwoord op mn vraag,
maar ik gok dat er hier genoeg rondlopen.

Hoe kun je paddestoelen kruisen ?
Aangezien de mckennaii een kruising is van golden teacher en hawaian (zal wel de cubensis versie zijn)
moet het mogelijk zijn om paddo's te kruisen, maar ik kan er niks over vinden.

Wie helpt me op weg of weet er n site met meer info ?
De voortplanting bij schimmels is wat ingewikkelder. Meestal vindt er geen geslachtelijke voortplanting plaats, maar wordt het DNA van een cel in de vruchtlichamen via mitose gedeeld naar haploïde sporen, die uiteindelijk hetzelfde DNA hebben als de host. Er zijn wel bepaalde omstandigheden waarbij sporen van bepaalde schimmels kunnen samensmelten en zo een nieuw individu kunnen vormen (karyogamie). Maar of dat ook bij psilocybe cubensis gebeurd, en zo ja, onder welke omstandigheden? Geen idee.

jam

Bewuste gebruiker
Dag Jam,

Daar zijn een paar redenen voor....

Ik heb inderdaad al een paar soorten growkits geprobeerd, op het moment heb ik G. teachers, mckennai en copelandias staan.
2 soorten cactus growkits en ik wilde de stap maken naar lions mane, reishi. enoki en meer van dat leuks.

Nou had ik growkits besteld van L.M. en reishi maar die waren niet leverbaar en verder kon ik ze bestellen in america
maar dat kost me teveel aan transport kosten, finland is een optie maar die heeft niet alles wat ik wil.

En in dat geval steekt er bij mij al gauw de gedachte op, "als je t goed wil hebben, moet je t zelf doen".
En als ik iets interessant vind dan leer ik vrij snel en eerlijk gezegd vind ik "moeilijk" leuker als "makkelijk".
Je leert er meer van. (tuurlijk het duurt soms (lees "vaak") langer)
Daarnaast kan ik die growkits tegenwoordig met mn ogen dicht.

Nou ben ik ondertussen zo ver dat ik de potjes met deksels heb gevonden (en besteld)
samen met de rest van de spullen ( snelkookpan, substraat-bags, spullen voor de agar plates en liquid culture)
Dus.... ik kan de keuken in, en ik weet wel dat ik waarschijnlijk 40 tot 50 agar plates verbruik
voordat ik op een vrucht dragend product uitkom, maar ik doe dan ondertussen een hoop ervaring op.

In de tussentijd kan ik de L.M. , enoki en reishi op mn gemak gaan klonen en growkits van maken.
(voor de leuk, interessant , ervaring en om op te eten)

Dan staan er hier op het forum n berg aan growkit reports die in principe elkaar niet veel ontlopen
en als je er 4 of 5 van hebt gelezen, je eigenlijk alles gelezen hebt.

En zou het niet (mateloos) interessant zijn om een klonings of kruisings report te lezen?
Wat misschien een ander stimuleerd om het zelf ook eens te proberen.
(als ik er een handzaam stappen plan voor kan realiseren)

En de laatste reden......
Ik heb c.o.p.d. en (had) longkanker ( remissie) en heb waarschijnlijk nog n jaar of 2.
Geen vrouw/vriendin/kinderen, maar ik zou het niet erg vinden om "iets achter te laten"
Dag Anacrim

Ik vind gluckspilze een heel goede site, de reishi-kweekzak daar werkt heel goed en moet je eigenlijk niets aan doen, ik heb na mijn eerste oogst de blok gewoon in mijn tuin begraven en daar groeit nu nog steeds reishi uit :)
Een eigen strain ontwikkelen lijkt me inderdaad leuk, maar het is volgens mij zeer moeilijk om dit effectief te kunnen realiseren en zonder labo te kunnen kijken of je dan ook effectief een strain ontwikkeld hebt die verschilt of een kruising van de anderen blijkt. Wellicht bestaan er op shroomery wel topics over dus ik zou daar ook mijn licht eens opsteken.
Wat leuk en uitdagend is om te doen, is om wilde paddenstoelen te zoeken, vinden, klonen en nadien zelf te proberen groeien, indien je dan een soort vindt die goed werkt kan je die strain ook nog steeds jouw naam geven :)

Anarcrim

Dag Anacrim

Ik vind gluckspilze een heel goede site, de reishi-kweekzak daar werkt heel goed en moet je eigenlijk niets aan doen, ik heb na mijn eerste oogst de blok gewoon in mijn tuin begraven en daar groeit nu nog steeds reishi uit :)
Een eigen strain ontwikkelen lijkt me inderdaad leuk, maar het is volgens mij zeer moeilijk om dit effectief te kunnen realiseren en zonder labo te kunnen kijken of je dan ook effectief een strain ontwikkeld hebt die verschilt of een kruising van de anderen blijkt. Wellicht bestaan er op shroomery wel topics over dus ik zou daar ook mijn licht eens opsteken.
Wat leuk en uitdagend is om te doen, is om wilde paddenstoelen te zoeken, vinden, klonen en nadien zelf te proberen groeien, indien je dan een soort vindt die goed werkt kan je die strain ook nog steeds jouw naam geven :)
gluckspilze ...... check !
heb maar gelijk 4 growkits besteld..... ik was er toch :smirk:
( L.M. , reishi, shitake en enoki)

tenk joe !

Neo ik heb me bescheurd om deze
"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed into a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream and we are the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."

Vooral tom with the weather deed het m.

Laatst bewerkt:
Bovenaan