Dag Anarcrim
Tof dat je zo'n interesse in paddenstoelen hebt opgevat, maar waarom begin je meteen zo moeilijk?
Heb je al eens gewoon met een kweekset gekweekt?
Of met een sporenspuit en dan zelf wat substraat gemaakt. Dat is ook al leuk en experimenteel en er zijn heel veel strains die je kan uitproberen en die eenvoudiger zijn als meteen paddenstoelen kruisen wat toch meteen iets meer voor gevorderden is?
Dag Jam,
Daar zijn een paar redenen voor....
Ik heb inderdaad al een paar soorten growkits geprobeerd, op het moment heb ik G. teachers, mckennai en copelandias staan.
2 soorten cactus growkits en ik wilde de stap maken naar lions mane, reishi. enoki en meer van dat leuks.
Nou had ik growkits besteld van L.M. en reishi maar die waren niet leverbaar en verder kon ik ze bestellen in america
maar dat kost me teveel aan transport kosten, finland is een optie maar die heeft niet alles wat ik wil.
En in dat geval steekt er bij mij al gauw de gedachte op, "als je t goed wil hebben, moet je t zelf doen".
En als ik iets interessant vind dan leer ik vrij snel en eerlijk gezegd vind ik "moeilijk" leuker als "makkelijk".
Je leert er meer van. (tuurlijk het duurt soms (lees "vaak") langer)
Daarnaast kan ik die growkits tegenwoordig met mn ogen dicht.
Nou ben ik ondertussen zo ver dat ik de potjes met deksels heb gevonden (en besteld)
samen met de rest van de spullen ( snelkookpan, substraat-bags, spullen voor de agar plates en liquid culture)
Dus.... ik kan de keuken in, en ik weet wel dat ik waarschijnlijk 40 tot 50 agar plates verbruik
voordat ik op een vrucht dragend product uitkom, maar ik doe dan ondertussen een hoop ervaring op.
In de tussentijd kan ik de L.M. , enoki en reishi op mn gemak gaan klonen en growkits van maken.
(voor de leuk, interessant , ervaring en om op te eten)
Dan staan er hier op het forum n berg aan growkit reports die in principe elkaar niet veel ontlopen
en als je er 4 of 5 van hebt gelezen, je eigenlijk alles gelezen hebt.
En zou het niet (mateloos) interessant zijn om een klonings of kruisings report te lezen?
Wat misschien een ander stimuleerd om het zelf ook eens te proberen.
(als ik er een handzaam stappen plan voor kan realiseren)
En de laatste reden......
Ik heb c.o.p.d. en (had) longkanker ( remissie) en heb waarschijnlijk nog n jaar of 2.
Geen vrouw/vriendin/kinderen, maar ik zou het niet erg vinden om "iets achter te laten"