Opzettelijk triggeren?

Torchic

Badass junkie
Is het een ding om jezelf opzettelijk te triggeren?

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Herkennen mensen dit?
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.

Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dat snap je zelf ook wel.

Torchic

Badass junkie
Nee eigenlijk niet. Ik vind het bijvoorbeeld juist naar om foto’s terug te zien van toen ik in gebruik zat. Ik schaam me dan. Ik denk ook liever niet aan dingen die ik gedaan heb toen ik onder invloed was.
Klopt, ik vind het over het algemeen ook verschrikkelijk om foto’s terug te zien en schaam me als ik terugdenk aan die tijd maar af en toe kan ik het dus ook nog romantiseren…

Het klinkt wel alsof je gebruik aardig aan het verheerlijken bent. Dat kan best gevaarlijk zijn. Ik zou je dan ook aanraden om daarmee te stoppen, maar dan snap je zelf ook wel.
Dat had ik zelf ook bedacht maar dat is niet altijd even makkelijk natuurlijk.

Damius

Bewuste gebruiker
Herkenbaar. Momenten in gebruik romantiseren leidt tot steeds meer trek en inderdaad een soort van “voorpret”, waarbij je brein al extra dopamine lijkt vrij te spelen / af te geven. Ik vind het dan telkens de kunst om dat gevoel niet weg te stoppen (dat lukt immers niet) maar ook vooral niet te veel aandacht aan te schenken. It’s a thin line.

Matineus

Belezen gebruiker
Yup.
Kamp al jaren met een eetstoornis (wat op sommige vlakken vrij goed te vergelijken valt met een drugsverslaving). Ik geef toe, soms kijk ik nog naar foto’s uit mijn ergste periode, luister ik muziek en loop ik op dezelfde plekken uit die tijd. Zo heerlijk kan dat zijn, maar het is niet realistisch.
Wat je zegt is juist super herkenbaar en lastig!
Verder gaat het goed met mij en ben ik ontzettend blij dat ik zover ben gekomen en ben ik daarnaast 13 maanden clean maar dit vind ik pittige momenten en daar wil ik graag mee aan het werk.
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.

Thx voor het delen❤️

Torchic

Badass junkie
Ten eerste, wow good job! Dat je hier bewust over nadenkt en toegeeft aan jezelf wat je struggles zijn, is in mijn ogen al erg knap. Blijf jezelf scherp houden en verlies je doel niet uit het oog.

Het is niet erg om die “oude” dingen terug te lezen/kijken, maar je moet er anders naar gaan kijken. Jij bent dat namelijk niet meer, althans dat moet je niet willen. Het aller beste zou zijn om dingen die je heel erg triggeren te verwijderen, of in een mapje te stoppen waar je niet zo makkelijk bijkomt, totdat je bent waar je wilt zijn. Maak het ook vooral bespreekbaar met de mensen om je heen, je zult zien dat door het uit te spreken, veel ellende bespaard blijft.
Bedankt voor deze lieve woorden! Waardeer ik heel erg!💛

Stiekem wist ik ook wel dat de foto’s verwijderen of ergens wegstoppen een goede stap zou zijn maar ergens vond ik het toch lastig om het daadwerkelijk te doen maar het is fijn dat je dit bevestigt en ik ga ermee aan de slag.

Kordie

DF-koning
Teneerste, wat goed dat je erover nadenkt en met ons deelt.
Ik herken het wel. Blader ook nog wel eens regelmatig door vooral whatsapp. Maar dan vooral om terug te denken aan de leuke tijd, die ik toch wel heb gehad met middelen. Dat roept dan ook zucht op, maar kotdurend. Leuke gevoel overheerst dan vaak toch wel. Bv herinnering van een mooi feestje etc.

Ik doe het omdat ik nu wat in grijs moeras leef, met veel therapie en weinig leuks

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Dit doe ik ook en hierbij specifiek ook vooral de laatste dagen weer. Ik kijk op de verkeerde websites (gokken), ik lees weer veel over nootropics, luister veel muziek die ik luisterde tijdens mijn gebruik, denk vaak aan de 'goede ouwe tijd' en verheerlijk het gebruik weer flink. Daarnaast hou ik me iets minder bezig met de dingen die goed voor me zijn.

De vorige keer dat ik dit zo deed (bijna een jaar geleden), heb ik erna ook daadwerkelijk een terugval gehad. Het crisis signaleringsplan staat dus absoluut op 'oranje'. Dat ik dit proces nu doorzie, zorgt ervoor dat ik deze keer geen terugval krijg. Ik probeer deze keer vooral te observeren wat er nu precies gebeurt en wat daar de oorzaak van is. De cravings zijn vrij sterk, maar ebben op zich ook snel weer weg, zodra ik weer 'normale' dingen ga doen. De oorzaak is dat ik op dit moment in een vrij stressvolle situatie zit, die binnen afzienbare tijd weer voorbij is.

Ik moet dit dus gewoon even uitzitten, alert blijven en mij zoveel mogelijk focussen op de dingen die goed voor me zijn. Dan waait deze fase vanzelf wel weer over.

Brakka Mang

Badass junkie
Ziet er uit als onbewuste voorbereidingen. Als je 12 stappen volgt, kaart het aan bij je sponser als je die hebt.Je zegt zelf al dat het drooggebruik is. 13 maanden clean is een hele prestatie, dat heeft mij heel wat jaren gekost om daar eenmaal te belanden toen ik in het programma zat en dit wel heel herkenbaar. Ik ging toch vooral de verkeerde mensen en plekken opzoeken , minder aan mijn herstel doen, wat uiteindelijk altijd leidde naar een terugval.

_shikantaza

Badass junkie

Ik merk dat ik de laatste weken meerdere keren foto’s ben gaan opzoeken van toen ik nog in gebruik was, WhatsApp gesprekken terug heb gelezen waar ik onder invloed was, herinneringen heb opgezocht en bepaalde leuke avonden met vrienden in m’n hoofd afspeel. Ik krijg hier dan een bepaald “fijn” gevoel van (droog gebruik?) en vind het dan lastig om ermee te stoppen. Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.

Ik ben me er dan bewust van dat ik hier onrustig van word en ik er cravings van krijg maar het lukt me dan meestal niet om er gelijk mee te stoppen en blijf mezelf dan kwellen want de spanning loopt steeds meer op.

Als ik ermee stop dan zakken de cravings wel snel weer af en blijven de gedachten niet in m’n hoofd hangen.

Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!💓
Gebeurt mij ook wel eens. Ga ik best wel eens in mee, maar uiteindelijk haal ik altijd mijn rock bottom terug om me zelf er aan te herinneren hoe klote het eigenlijk was. Mijn zieke hoofd maakt me wijs dat het fijn was, maar dat was het al jaren niet meer.

Bij mij gebeurt dat met name ‘s avonds. Ik weet dat het gebeurt en dat ik er niet op hoef te handelen. Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben.

Laatst bewerkt:

Damius

Bewuste gebruiker
Gedachten aan gebruik zul je vermoedelijk nog jaren hebben
Goed punt. En ergens logisch ook. Ik besefte mij dat ik zo goed als m’n halve leven al stevig dronk op de vrijdagen als uitlaatklep. Waarvan de laatste jaren veelal combi met stimulanten. Het is zo diep ingesleten door de tijd. Dat gaat misschien wel gewoon net zo veel tijd kosten om de boel te ontwarren.

_shikantaza

Badass junkie
Goed punt. En ergens logisch ook. Ik besefte mij dat ik zo goed als m’n halve leven al stevig dronk op de vrijdagen als uitlaatklep. Waarvan de laatste jaren veelal combi met stimulanten. Het is zo diep ingesleten door de tijd. Dat gaat misschien wel gewoon net zo veel tijd kosten om de boel te ontwarren.
Bij mij was het ook jaren van conditionering met weekend en allerlei ongewenste emoties. En de enorme Dopamine-pieken van gebruik laten het brein denken dat gebruik zeer belangrijk is voor mijn voortbestaan. En dat is niet zomaar vergeten.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Voor mij is het vooral als het weekend aanbreekt. Bepaalde muziek luisteren doet me ook terugdenken aan de leuke momenten. Ik voel ook nog steeds wel de behoefte om dan ff los te gaan op de vrijdag als de werkweek erop zit.

Fotos terugkijken doe ik eigenlijk niet. Zie mezelf dan terug in een tijd die echt niet meer bij me past. Oude WhatsApp gesprekken onder invloed kon ik altijd zo van balen haha. Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he.

Damius

Bewuste gebruiker
Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he
Zeer herkenbaar. En zo ontzettend opzichtig ook. Elke keer radiostilte gedurende de week en op de vrijdagavond ineens alle aandacht, te opgewekt en amicaal. Schaamte overheerst wanneer ik er al aan terugdenk. Dat soort berichten lees ik liever ook niet terug.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een vriend van me praat zo nu en dan met nostalgie terug over onze avondjes met vrienden en drank vroeger. Ik voel dat helemaal niet zo. Het was verschrikkelijk, onszelf zo naar de kloten zuipen en nog veel erger: de katers.

Bepaalde drugs(-ervaringen) kijk ik wel positiever op terug, maar ook dat: laat maar lekker in het verleden. Wel dikke lol ermee gehad, daar niet van.

Damius

Bewuste gebruiker
Een vriend van me praat zo nu en dan met nostalgie terug over onze avondjes met vrienden en drank vroeger. Ik voel dat helemaal niet zo
Haha, ook herkenbaar. Voor mij geldt dat er wel enkele memorabele verhalen tussen zitten. Maar het romantiseren daarvan kent een risico, namelijk dat het overhaastig wordt gegeneraliseerd. Laten we zeggen dat 1 op de 100 van dat soort avonden echt memorabel was. Het verheerlijken daarvan is niet fair.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Haha, ook herkenbaar. Voor mij geldt dat er wel enkele memorabele verhalen tussen zitten. Maar het romantiseren daarvan kent een risico, namelijk dat het overhaastig wordt gegeneraliseerd. Laten we zeggen dat 1 op de 100 van dat soort avonden echt memorabel was. Het verheerlijken daarvan is niet fair.
Er zitten zeker memorabele momenten tussen ja! Maar ik ben zo blij dat die tijd achter me is.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Fotos terugkijken doe ik eigenlijk niet. Zie mezelf dan terug in een tijd die echt niet meer bij me past. Oude WhatsApp gesprekken onder invloed kon ik altijd zo van balen haha. Mensen die ik nooit spreek of lang niet sprak ging ik dan opeens appen hahah. Veels te opgewekt. Allerlei dingen weer afgesproken en de volgende dag dacht ik echt ah neee he.
Oohhhh zó herkenbaar!!! 🙈🙈🙈

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Jep, zeker herkenbaar. En helemaal het gevoel dat erbij komt. Als dat positief is, is het toch een vorm van drooggebruik. Voor mij vaak 'leuker' dan het gebruiken zelf. Alleen dat vergeet m'n hoofd nog weleens.

Het is voor mij altijd in de aanloop geweest naar een terugval. Al kon ik er ook weleens uit raken. Inmiddels kan ik die signalen wel beter herkennen en er iets mee doen.

Twee jaar geleden scrollde ik nog 'voor de lol' door RC websites om 'alleen even te kijken'. Gewoon een keertje, de week daarop weer, dan tweemaal per week en voor het het weet ben je je mandje aan het vullen en legen.
Een keer barst dan de bom en druk ik wel op betalen.

Als je daar nuchter naar kijkt, denk je: goh, gek hè? 😂

Dit is een voorbeeld, maar ik ken ook nog wel andere vormen bij mezelf.

Soms zie ik het ook weleens bij anderen en dan is het vaak wel lompig om aan te zien. Drugs voor anderen kopen, toch even aan het zakje ruiken, etc. Als je er van een afstand naar kijkt is het toch wel een beetje waanzin.

Laatst bewerkt:

ILoveRCs

Wijs gebruiker
Zoveelste a4tje wat ik vandaag heb getypt, nog steeds die broma ontremming van vanmorgen, 4-MPD en een beetje alcohol. raak maar niet uitgetypt. sorry.

Dat denk ik wel in zekere zin, maar niet zo zeer, zat ik nog maar aan de drugs, maar meer dat het leuke momenten waren. Het zijn de leuke momenten die je koestert. Maar die leuke momenten kun zeker nog herleven met een drankje ofzo. Als ik terug denk aan die momenten krijg ik er ook een fijn gevoel bij.
maar tegelijkertijd denk ik, gast, als je het nou niet elk weekend gezellig had gemaakt met buitensporige hoeveelheden drugs had ik

a. een veel beter werkend brein als in intelligentie en kennis, om maar niet te spreken over de vreselijke focus, ADD style, terwijl ik dat niet eens heb.
b. een veel hogere functie in een bedrijf met minimaal dubbel salaris (dat boeit me eigenlijk nog het minst, geluk is veel belangrijker)
c. het oprecht naar m'n zin kunnen hebben zonder middelen (afgezonderd van attractieparken etc)
d. dingen vol kunnen houden zoals sporten, lekker koken, hobbies beoefenen etc

Denk wel dat als ik nooit aan de drugs was begonnen, dat ik nu echt een kneus was geweest, dus ben wel blij dat ik het wel gedaan heb :tilttearlaugh:
In zekere zin is drugs wel ergens goed voor, maar met mate.. dat is het vooral. niet hoe ik het vroeger deed iig.. Heb denk ik behoorlijk wat schade aangericht aan zo'n beetje al m'n organen. Maar zou ook wel weer veel leuke momenten nooit meegemaakt hebben zonder de drugs.. Het voelt altijd dubbel. maar eigenlijk niks verslaat nuchter gezond, vrolijk en energiek zijn. Het voelt zo fijn om gelukkig en uitgerust op te staan.

Ik romantiseer het dan best wel in mijn hoofd en zie op zo’n moment vooral de positieve aspecten van gebruik terwijl ik dondersgoed weet dat dat het niet is.
Klopt dat zie je heel goed. eigenlijk zijn er maar weinig positieve aspecten, t zijn gewoon de stofjes in je hoofd die dat veroorzaken denk ik. welke je ook kunt krijgen door bijvoorbeeld lekker te sporten. toch blijft de productiviteit van stims wel erg nuttig, maar grootgebruik brengt t zoveel narigheid met zich mee, slecht slapen, belangrijke dingen laten verzaken maar wel uren besteden aan dingen die er eigenlijk niet toe doen, mensen die zich zorgen om je maken etc. Ik heb zelf veel moeite met helemaal niks gebruiken omdat ik te weinig activiteiten in m'n leven heb om me niet te vervelen zonder middelen.

Weet je wat mij pas echt gelukkig maakt, denken aan de jaren 90 als jonge koter, toen 't leven nog echt leuk was. Nostalgie vind ik eigenlijk nog een stuk leuker dan drugs. maar dit herleef ik alleen met drugs ironisch genoeg, meestal met MXiPr, dat nostalgische, die enorme blijdschap, het gevoel van een kind op pakjes avond. Schateren van t lachen. (zal wel de manie zijn van MXiPr maar dat terzijde). Eerlijk gezegd is de wereld er ook niet beter op geworden, integendeel. alles gaat alleen maar achteruit. sorry voor de negativiteit :sweatsmile: maar wat leven we toch in een kut wereld, alles is duur, voedsel word met de dag ongezonder, iedereen leeft in z'n eigen wereld, veel mensen zijn hartstikke nep of doen zich anders voor dan ze zijn. de introdutie van social media is de grootste kanker ooit. Om maar niet te beginnen over de planning van de toekomst, om te kotsen gewoon. maar ik probeer er niet teveel over na te denken want dat maakt me alleen maar ongelukkiger. Gelukkig zitten we hier op een gezellig forum net als vroeger toen internet nog leuk was, ben heel blij dat dit nog bestaat!

Ben volgensmij volledig offtopic gegaan maar goed...
Ergens vind ik het wel belangrijk dat ik zoveel mogelijk geniet van m'n jaren, ook al word ik daardoor maar 60. De wereld gaat er toch alleen maar op achteruit, met de dag word alles slechter, en ik verwacht niet dat het ooit zal veranderen zolang geld en macht het enige is wat belangrijk is.
Kan nog een compleet betoog schrijven, wat ik in weze allang heb gedaan, maar ik laat het hierbij.

Super knap dat je al 13 maanden clean bent, iets om zeer trots op te zijn! is mij nog nooit gelukt. Een maand nuchter zijn voor mij zou al een nationale feestdag worden.

Purplext

Badass junkie
Zoveelste a4tje wat ik vandaag heb getypt, nog steeds die broma ontremming van vanmorgen, 4-MPD en een beetje alcohol. raak maar niet uitgetypt. sorry.

Dat denk ik wel in zekere zin, maar niet zo zeer, zat ik nog maar aan de drugs, maar meer dat het leuke momenten waren. Het zijn de leuke momenten die je koestert. Maar die leuke momenten kun zeker nog herleven met een drankje ofzo.
Leuke momenten kun je zeker nog beleven, ook zonder een drankje.
Als ik terug denk aan die momenten krijg ik er ook een fijn gevoel bij.
maar tegelijkertijd denk ik, gast, als je het nou niet elk weekend gezellig had gemaakt met buitensporige hoeveelheden drugs had ik

a. een veel beter werkend brein als in intelligentie en kennis, om maar niet te spreken over de vreselijke focus, ADD style, terwijl ik dat niet eens heb.
b. een veel hogere functie in een bedrijf met minimaal dubbel salaris (dat boeit me eigenlijk nog het minst, geluk is veel belangrijker)
c. het oprecht naar m'n zin kunnen hebben zonder middelen (afgezonderd van attractieparken etc)
d. dingen vol kunnen houden zoals sporten, lekker koken, hobbies beoefenen etc

Denk wel dat als ik nooit aan de drugs was begonnen, dat ik nu echt een kneus was geweest, dus ben wel blij dat ik het wel gedaan heb :tilttearlaugh:
Dikgedrukt vindt je kneuserig?? Gezien je lach emoji interpreteer ik het maar als sarcasme, maar ik vind het niet echt grappig.
In zekere zin is drugs wel ergens goed voor, maar met mate.. dat is het vooral. niet hoe ik het vroeger deed iig.. Heb denk ik behoorlijk wat schade aangericht aan zo'n beetje al m'n organen. Maar zou ook wel weer veel leuke momenten nooit meegemaakt hebben zonder de drugs.. Het voelt altijd dubbel. maar eigenlijk niks verslaat nuchter gezond, vrolijk en energiek zijn. Het voelt zo fijn om gelukkig en uitgerust op te staan.

Klopt dat zie je heel goed. eigenlijk zijn er maar weinig positieve aspecten, t zijn gewoon de stofjes in je hoofd die dat veroorzaken denk ik. welke je ook kunt krijgen door bijvoorbeeld lekker te sporten. toch blijft de productiviteit van stims wel erg nuttig, maar grootgebruik brengt t zoveel narigheid met zich mee, slecht slapen, belangrijke dingen laten verzaken maar wel uren besteden aan dingen die er eigenlijk niet toe doen, mensen die zich zorgen om je maken etc. Ik heb zelf veel moeite met helemaal niks gebruiken omdat ik te weinig activiteiten in m'n leven heb om me niet te vervelen zonder middelen.
En als je nou eens je energie gaat steken in die activiteiten vinden en uitvoeren?
Weet je wat mij pas echt gelukkig maakt, denken aan de jaren 90 als jonge koter, toen 't leven nog echt leuk was. Nostalgie vind ik eigenlijk nog een stuk leuker dan drugs. maar dit herleef ik alleen met drugs ironisch genoeg, meestal met MXiPr, dat nostalgische, die enorme blijdschap, het gevoel van een kind op pakjes avond. Schateren van t lachen. (zal wel de manie zijn van MXiPr maar dat terzijde). Eerlijk gezegd is de wereld er ook niet beter op geworden, integendeel. alles gaat alleen maar achteruit. sorry voor de negativiteit :sweatsmile: maar wat leven we toch in een kut wereld, alles is duur, voedsel word met de dag ongezonder, iedereen leeft in z'n eigen wereld, veel mensen zijn hartstikke nep of doen zich anders voor dan ze zijn. de introdutie van social media is de grootste kanker ooit. Om maar niet te beginnen over de planning van de toekomst, om te kotsen gewoon.
Je ziet, waar je naar kijkt. De wereld is hoe jij er naar kijkt. Richt je je aandacht op de mooie dingen die er wel degelijk zijn, als je dankbaar bent voor de dingen die je wel hebt, dan ziet je wereld er heel anders uit.

Dat er slechte dingen in de wereld gebeuren zijn geen excuus om jouw eigen wereld ook maar slecht te maken. Maak de wereld nou maar een stukje mooier, door zelf je beste beentje voor te zetten.
maar ik probeer er niet teveel over na te denken want dat maakt me alleen maar ongelukkiger.
Goed zo, richt je op de zaken die je wel in de hand hebt.
Gelukkig zitten we hier op een gezellig forum net als vroeger toen internet nog leuk was, ben heel blij dat dit nog bestaat!

Ben volgensmij volledig offtopic gegaan maar goed...
Ergens vind ik het wel belangrijk dat ik zoveel mogelijk geniet van m'n jaren, ook al word ik daardoor maar 60. De wereld gaat er toch alleen maar op achteruit, met de dag word alles slechter, en ik verwacht niet dat het ooit zal veranderen zolang geld en macht het enige is wat belangrijk is.
Nogmaals; die verandering zit in jou, je houdt jezelf alleen maar klein en voor de gek met middelenmisbruik.
Kan nog een compleet betoog schrijven, wat ik in weze allang heb gedaan, maar ik laat het hierbij.

Super knap dat je al 13 maanden clean bent, iets om zeer trots op te zijn! is mij nog nooit gelukt. Een maand nuchter zijn voor mij zou al een nationale feestdag worden.

En @Torchic inderdaad, superknap hoe jij bezig bent. Je zelfinzicht en dit ook weer delen, heel veel respect voor jou!

Damius

Bewuste gebruiker
Nostalgie vind ik eigenlijk nog een stuk leuker dan drugs.
Voor jou is het denk ik het onderzoeken waard of en welk verband er is tussen jouw drugsgebruik en gevoelens voor nostalgie. Mede gezien de discussie met jezelf of je de drugs ‘t waard vond of niet. Aan nostalgie kan een behoefte voor genegenheid, veiligheid en erkenning ten grondslag liggen. Gevoelens en kernwaarden die als kind voor de meesten vanzelfsprekend waren. Zie ook de voorbeelden die jij noemt. Drugs bootst dat na. Tot het uitwerkt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Voor jou is het denk ik het onderzoeken waard of en welk verband er is tussen jouw drugsgebruik en gevoelens voor nostalgie. Mede gezien de discussie met jezelf of je de drugs ‘t waard vond of niet.
Dit geeft hij eigenlijk al aan:

Nostalgie vind ik eigenlijk nog een stuk leuker dan drugs. maar dit herleef ik alleen met drugs ironisch genoeg

Aan nostalgie kan een behoefte voor genegenheid, veiligheid en erkenning ten grondslag liggen. Gevoelens en kernwaarden die als kind voor de meesten vanzelfsprekend waren. Zie ook de voorbeelden die jij noemt. Drugs bootst dat na. Tot het uitwerkt.
Ja precies. Wat we allemaal zoeken.

_shikantaza

Badass junkie
Voor jou is het denk ik het onderzoeken waard of en welk verband er is tussen jouw drugsgebruik en gevoelens voor nostalgie. Mede gezien de discussie met jezelf of je de drugs ‘t waard vond of niet. Aan nostalgie kan een behoefte voor genegenheid, veiligheid en erkenning ten grondslag liggen. Gevoelens en kernwaarden die als kind voor de meesten vanzelfsprekend waren. Zie ook de voorbeelden die jij noemt. Drugs bootst dat na. Tot het uitwerkt.
Ik weet wel dat nostalgie er voor zorgde dat ik ontevreden bleef. Door terug te verlangen naar momenten die nooit meer terug kunnen komen werd het een mission impossible. Een perspectiefverandering was: terugdenken aan de mooie momenten en ze zien als een verrijking van mijn leven in de vorm van een fijne herinnering, niet als een mooi moment dat verloren was gegaan en waarnaar ik terug bleef verlangen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik weet wel dat nostalgie er voor zorgde dat ik ontevreden bleef. Door terug te verlangen naar momenten die nooit meer terug kunnen komen werd het een mission impossible. Een perspectiefverandering was: terugdenken aan de mooie momenten en ze zien als een verrijking van mijn leven in de vorm van een fijne herinnering, niet als een mooi moment dat verloren was gegaan en waarnaar ik terug bleef verlangen.
Imo: hoewel nostalgische herinneringen fijn kunnen zijn, is nostalgie tegelijk overrated: overmatig terugdenken aan- en verlangen naar het verleden staat direct in de weg van mooie nieuwe momenten creëren/beleven.

Deadwing

Wijs gebruiker
Weet je wat mij pas echt gelukkig maakt, denken aan de jaren 90 als jonge koter, toen 't leven nog echt leuk was.
Zeer herkenbaar omdat ik de jaren 90 ook als de beste tijd van mijn leven beschouw. Na een vrij eenzame jeugd begon ik eind jaren 80 met twee goede vrienden uit te gaan en de hele wereld veranderde voor mij. Steeds meer 'vrienden' waar ik mee op stap ging, kreeg een flatje in het centrum van mijn stad en zat drie of vier keer in de week in de kroeg. Ik had ook nog een vaste baan erbij. Vakanties, stappen, concerten, het kon allemaal niet op. Zit al een week of vijf in de ziektewet en denk elke dag met veel weemoed aan die tijd. En ik ben ook op een dood spoor gelopen en zeer bang voor de nabije toekomst. Ik heb alleen geen drugs nodig om de herinneringen uit die tijd weer naar boven te halen. Alcohol ook niet.

Deadwing

Wijs gebruiker
overmatig terugdenken aan- en verlangen naar het verleden staat direct in de weg van mooie nieuwe momenten creëren/beleven.
Dit is dus ook mijn huidige probleem. Rationeel begrijp ik natuurlijk dat die "goede tijd" niet meer terugkomt en dat ik me op mijn toekomst moet richten. Maar het is verdomd moeilijk om die vastgeroeste denkpatronen in mijn bovenkamer te veranderen..Ik probeer hier zeker wat aan te doen maar dat had je al wel begrepen.

Deadwing

Wijs gebruiker
Dat er slechte dingen in de wereld gebeuren zijn geen excuus om jouw eigen wereld ook maar slecht te maken. Maak de wereld nou maar een stukje mooier, door zelf je beste beentje voor te zetten.
Klopt helemaal maar in de praktijk nog niet zo makkelijk uit te voeren. Ik denk dan ook dat hij hulp nodig heeft. Iets wat ik zelf trouwens ook zoek op het moment met therapie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit is dus ook mijn huidige probleem. Rationeel begrijp ik natuurlijk dat die "goede tijd" niet meer terugkomt en dat ik me op mijn toekomst moet richten. Maar het is verdomd moeilijk om die vastgeroeste denkpatronen in mijn bovenkamer te veranderen..Ik probeer hier zeker wat aan te doen maar dat had je al wel begrepen.
Je kunt het ook andersom bekijken:

Wees gericht op mooie nieuwe momenten creëren/beleven en oude (dode, mind you) momenten hebben niet meer zo'n 'pull', zo'n aantrekkingskracht op je.

Deadwing

Wijs gebruiker
de introdutie van social media is de grootste kanker ooit.
Ten dele mee eens. Maar je kunt ook social media op een positieve manier gebruiken. Als je creatief bent ingesteld kun je bijvoorbeeld je foto's of wat je ook maakt daar plaatsen. Dan heeft social media wel degelijk nut. Het gescheld en gefoeter op bijvoorbeeld X of FB vermijd ik als de pest. Youtube kan dan wel weer erg handig en leerzaam zijn.

Ulixes

Wijs gebruiker
Ik ken het wel hoor. Laatst nog. “Hmm zou ik het nummer van de dealer nog kennen?”. 06… effe denken ja het was iets met veel vieren. Zal ik t even intypen kijken of die profielfoto dan tevoorschijn komt op app? Ho stop. Wat denk je zelf *insert naam*. Dat je dan die profielfoto ziet en je dan niet intense cravings krijgt? Op tijd gestopt en niet meer over nagedacht. Not worth it.

Soms mis ik de drug en het gevoel wel maar het is het gewoon niet waard. Het kostte me bijna mijn relatie en dat is het niet waard :) Block de gedachtes op tijd want voor je het weet zit je weer in de 💩 Het kan heel snel gaan.

Deadwing

Wijs gebruiker
Aan nostalgie kan een behoefte voor genegenheid, veiligheid en erkenning ten grondslag liggen. Gevoelens en kernwaarden die als kind voor de meesten vanzelfsprekend waren. Zie ook de voorbeelden die jij noemt. Drugs bootst dat na. Tot het uitwerkt.
Nostalgie heeft ook veel met leeftijd te maken. Ik ben zelf bijvoorbeeld al in de 50 en je gaat vroeg of laat (ik in ieder geval) vanzelf terugdenken aan die "goeie ouwe tijd". Denk ook maar aan je eigen ouders en zeker grootouders die waarschijnlijk regelmatig aankomen met "vroeger was alles beter" praatjes. Ook zij hebben die behoeft aan genegenheid en veiligheid en dat ontbreekt nogal na 2020. Natuurlijk was vroeger niet alles beter, maar wel in hun herinneringen. Geldt ook voor mij. Ik heb regelmatig heimwee naar vooral de jaren 90 maar ook toen was lang niet alles perfect voor mij. Dat was het natuurlijk ook zeer zeker niet in de jaren 50 en 60 waar veel oudjes nogal nostalgisch over kunnen praten. Denk alleen maar aan de mentale gezondheidszorg van die tijd.

Laatst bewerkt:

StraffeNeel

Badass junkie
Ik lees vaak bij DF'ers dat de drugs zelf het doel wordt, niet een hulpmiddel om iets te bereiken/ervaren. Drugs die veel gravings geven hebben dat sterk..... Althans, zo lees ik het regelmatig.
Mijn perspectief kan ook wat vertekend zijn ten opzichte van gemiddeld hier omdat ik niet zo verslavingsgevoelig ben. Als een bepaalde drugs mij niet geeft waarvoor ik het neem dan kan ik het vrij makkelijk links laten liggen. Het gevoel van de drugs zelf ervaar ik zelden als bijzonder lekker, dat helpt mij misschien.
Om terug te komen bij het topic, opzettelijk triggeren kun je misschien ook proberen actief om te keren. Zodra je in de gaten hebt dat je jezelf weer aan het triggeren bent, plak er dan altijd een stukje rationele reflectie achter. Bijvoorbeeld, je merkt dat je in je telefoon kijkt naar tel.nr. van de dealer. Dan direct een stukje reflectie over jouw eerdere problemen en hou je eigen toekomstbeeld nog eventjes voor je.

(Let wel: ik ben geen professional in verslavingszorg. Neem mijn ideeën altijd met een korreltje zout 😀)

Torchic

Badass junkie
Iedereen bedankt voor de lieve en helpende reacties!

Ik vind het fijn om te lezen dat dit normaal is tijdens herstel en dat ik niet de enige ben. De tip van @Damius om het er te laten zijn en er niet teveel aandacht aan schenken gaat mij denk ik helpen. Ik had altijd het idee dat het slecht was dat ik deze gedachten had en wilde dat het zo snel mogelijk weg zou gaan maar hoe meer ik ertegenin ga en hoe meer ik het veroordeel hoe meer het ook een ding word natuurlijk. Ik denk dat als ik er zo tegenin blijf gaan deze gedachten dan ook vaker en langer blijven rondspoken rondspoken in mijn hoofd.

Het is wel een punt om scherp op te blijven want er zijn wel leuke momenten geweest met drugs (voornamelijk in het begin van mijn verslaving) maar dat weegt niet op wat voor ellende het mij allemaal heeft gebracht. Ik ben blij dat ik dit zelf opmerk, er actief mee aan de slag ga en hulp vraag daar waar nodig want dan ben je al een heel eind na mijn inziens.

Ik vond het spannend om dit te delen want ik was bang dat er oordelen zouden ontstaan aangezien ik zwanger ben maar ook deze gedachten af en toe heb. Het zou me niets verbazen dat de hormonen mij ook wat wiebelig kunnen maken hierin en het is natuurlijk niet zo dat als je zwanger bent je struggles opeens als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ook vind ik het belangrijk dat als ze er straks is ik mezelf goed in de gaten hou wat betreft slaaptekort, stress en alle nieuwe uitdagingen die bij het ouderschap komen kijken.

Maar wat ik heel duidelijk heb als toekomstbeeld is dat ik voor mezelf, mijn vriend en baby Torchic nooit meer terug wil na deze ellendige tijd en dat zal ik ook altijd tegenover deze vervelende trigger gedachten blijven zetten.

Never back down✨

Kordie

DF-koning
Zeer herkenbaar omdat ik de jaren 90 ook als de beste tijd van mijn leven beschouw. Na een vrij eenzame jeugd begon ik eind jaren 80 met twee goede vrienden uit te gaan en de hele wereld veranderde voor mij. Steeds meer 'vrienden' waar ik mee op stap ging, kreeg een flatje in het centrum van mijn stad en zat drie of vier keer in de week in de kroeg. Ik had ook nog een vaste baan erbij. Vakanties, stappen, concerten, het kon allemaal niet op. Zit al een week of vijf in de ziektewet en denk elke dag met veel weemoed aan die tijd. En ik ben ook op een dood spoor gelopen en zeer bang voor de nabije toekomst. Ik heb alleen geen drugs nodig om de herinneringen uit die tijd weer naar boven te halen. Alcohol ook niet.

Super herkenbaar.
Toch proberen in het nu te leven.
In de toekomst kijken kunnen we niet.
En het kan je "gek drijven" dat doem denken.

Sterkte

Deadwing

Wijs gebruiker
Super herkenbaar.
Toch proberen in het nu te leven.
In de toekomst kijken kunnen we niet.
En het kan je "gek drijven" dat doem denken.

Sterkte
Ik ben er hard mee bezig oude gewoontes te veranderen maar dat valt niet mee. Zodra ik weer aan de slag kan en gestopt met roken zal het ongetwijfeld al een stuk beter gaan. Ook op zoek naar een goede therapeut maar de wachttijden zijn lang..

Bedankt. Ik wens jou ook veel sterkte. Je hebt veel meer op je dak gekregen dan ik..

Bovenaan