Onschuldige hartafwijking en XTC

Ricoo

Experimenterende gebruiker
Hallo DF,

Ik gebruik al iets meer dan 3 jaar verschillende soorten drugs (vooral xtc, speed en coke) en heb daarbij nog nooit problemen ervaren op wat hartkloppingen de dag na gebruik na.

Echter las ik mijn medisch dossier dat ik blijkbaar 1 jaar geleden ben gediagnostiseerd met Mobitz type 1 AV-block en SVT (supra ventriculaire tachycardie)- ectopie wat mij destijds is verteld als een goedaardige, onschuldige ritmestoornis die af en toe optreed zonder gevolgen. De diagnose is 1 jaar geleden gesteld, maar de klachten heb ik inmiddels al 3 jaar (eerst werd er niks gevonden). Buiten deze milde stoornis heb ik een super gezond en sterk hart volgens de cardioloog.

Het grootste gedeelte van de tijd van mijn drugsgebruik had ik dus waarschijnlijk al last van deze ritmestoornis. Waarbij ik nooit problemen heb ervaren en ik heb er ondertussen minder last van dan 2.5 jaar geleden ondanks mijn drugsgebruik.

Mijn huisarts wist al van mijn drugs gebruik af en heb deze week met hem besproken wat ik nu het beste kon doen. Coke en speed werden me in ieder geval sterk afgeraden vanwege de sterke werking op hart-en vaatstelsel, maar MDMA/XTC zou met enige voorzichtigheid nog moeten kunnen zonder ernstig vergrote risico's op compicaties.

Kennen jullie gelijksoortige verhalen zowel positief of negatief? Het lijkt me niet dat een arts met veel ervaring zegt dat iets enigsinds oke is om te doen terwijl het extreme risico's voor me mee zou brengen, toch? Of zal ik hier een 2nd opinion over vragen of gewoon maar gelijk helemaal stoppen met gebruik? Het voelt toch niet helemaal goed meer nu ik me er zo bewust van ben.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Met de bovenstaande informatie zou ik persoonlijk gewoon gebruiken. Als de dokter zelfs zegt dat het kan laat ik me dat geen twee keer vertellen en de aandoening lijkt ook niet super heftig? Goedaardig die af en toe optreed zonder gevolgen?

Echter als het niet goed voelt voor jou moet je het vooral niet doen. Een second opinion zou ik wel een beetje raar vinden. Je vraagt of je drugs mag gebruiken waar je sws al mazzel hebt dat de huisarts een eerlijk antwoord geeft en het niet gwn afraadt. Nee, voelt niet helemaal goed om daar dan een second opinion over te vragen.

Maar nogmaals, doe vooral wat goed voelt. Of je nou een gezond hart hebt of niet, geen drugsgebruik is altijd beter voor je lichaam.

Prutsertje

Belezen gebruiker
Niet te hard gaan/dansen. Anders kan je nog es meer schade oplopen, aan je zenuwstelsel rond je hart.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Kennen jullie gelijksoortige verhalen zowel positief of negatief? Het lijkt me niet dat een arts met veel ervaring zegt dat iets enigsinds oke is om te doen terwijl het extreme risico's voor me mee zou brengen, toch? Of zal ik hier een 2nd opinion over vragen of gewoon maar gelijk helemaal stoppen met gebruik? Het voelt toch niet helemaal goed meer nu ik me er zo bewust van ben.
Hartklachten komen bij gebruik van MDMA relatief wat minder vaak voor. Het gaat vaker om oververhitting, watervergiftiging (hyponatriëmie), of een opwindingsdelier (ernstige agressieve psychose). Onder patiënten die zijn opgenomen op de spoedeisende hulp vanwege MDMA komen heel hoge bloeddruk of hartslag niet zoveel voor.

Dat is bij met name cocaïne anders: die drug is echt een stuk meer cardiotoxisch. Dat geldt in iets mindere mate ook voor speed.

Wel is het zo dat MDMA meer kans op hartklachten geeft dan geen MDMA gebruiken.

StraatPiraat

Badass junkie
Ik heb zelf AVNRT (AV-nodale re-entry tachycardie). Voordat ik met harddrugs begon had ik dit waarschijnlijk al maar niet dermate dat ik dacht dat er echt iets mis was.
Ik heb overmatig 3mmc en andere stims misbruikt. De klachten zijn hierdoor wel verergerd, maar alsnog komt het een beetje in vlagen.

Als je je gebruik aan verantwoorde richtlijnen houd denk ik dat er niks aan de hand is. Het werd immers pas echt erg na een lange periode dagelijks gebruik.

Bovenaan