Nut van een NA meeting?

superlucy

Belezen gebruiker
Hoi, ik ben een vrouw van 27 en afgelopen dinsdag (gisteren) naar een NA meeting gegaan
En eerlijk, ik vond het niet zo. Er waren geen mensen van mijn leeftijd, eigenlijk alleen rond de 40/50. En ik vond het hele delen niet prettig, aangezien we in een gigantische groep van wel 30 man waren. Het was een openbare groep dus iedereen kan aansluiten. En ze zeiden zelfs dat het normaal nog drukker is.
Ik durfde zelf hierdoor niets te delen. Ik merkte ook dat het heel erg om het clean zijn draaide en dat ook veel mensen al jaren clean waren. Dat vond ik dan ook weer confronterend.
Al met al niet echt een goede ervaring. Misschien ben ik te kritisch maar ik hou denk ik meer van kleinschalige groepen waarbij je echt aandacht voor elkaar kunt hebben en echt op elkaar kan reageren, want dat gebeurde hier ook niet.

Toch werd er meerdere keren tegen mij gezegd dat ik moest blijven komen want dan zouden er 'wonderen' gebeuren. Zijn er mensen waarbij dat ook echt is gebeurt, door een NA-meeting? Ik ben gewoon nogal sceptisch.

_shikantaza

Badass junkie
@superlucy Wonderen, dat weet ik niet. Maar de 12-stappen programma's (en behandelingen) hebben me wel veel gebracht. Ik ben meer veranderd dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Door herstel moest ik mezelf zo hard aanpakken dat ik van veel worstelingen bevrijd ben. Veel van de dingen waarvan ik dacht "dat hoort gewoon bij mij" heb ik kunnen veranderen - bang voor mensen, onzeker over mezelf, pleasen, niet voor mezelf opkomen, uitstellen, vermijden. Allemaal een heel stuk minder of weg.

Als jij je 100% inzet en met de suggesties serieus aan de slag gaat, kun je ook een betere versie van jezelf worden.

De beloftes van CA komen echt uit als je je overgeeft aan het programma. Hoe vreemd het ook mag klinken en hoe sceptisch je ook bent (was ik ook in het begin). Het heeft bij mij een jaar of 5 geduurd omdat ik heel eigenwijs bleef, maar het werkt echt.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Ik ben 4,5 jaar clean geweest door regelmatig naar NA meetings te gaan en aan het "programma" te werken.

Momenteel zit ik weer in gebruik; maar idk die periode bij NA heeft er toch voor gezorgd dat ik anders naar verslaving ben gaan kijken. Hierdoor kan ik beter m'n gebruik in de hand houden (niet altijd!). En ik ga absoluut weer terug naar de meetings als ik volledig ben afgebouwd van m'n benzo's.

Leg de focus vooral niet op die ene meeting. Er zijn talloze NA meetings door heel Nederland. Check de website voor alle bijeenkomsten. NA Holland.org oid. Even Googelen anders.

Dat ik nu weer in gebruik zit komt door mijn eigen aandeel en niet door tekortkomingen van het 12 stappen programma. Het kan zijn dat het niets voor je is, maar na 1 meeting kun je absoluut die conclusie nog niet trekken in mijn ogen.

Het werkt écht, als je er aan werkt.

Mede doordat ik zoveel mensen heb leren bij de meetings ging het een periode echt zo goed dat ik dus die cleantijd heb kunnen behalen. Ik vond het ook bizar aan het begin toen ik langere cleantijden hoorde. Dacht HOE DAN!?

Ik kon letterlijk en figuurlijk nog geen 2 uur clean blijven. Elke emotie die ik onprettig vind verdoofde ik tot ik uiteindelijk gevangen zat in een web waardoor ik niets anders kon dan me overgeven aan dit programma. Met ups en downs hoor, lukte me echt niet altijd om die motivatie te voelen. Heb ook in cleantijd dalen gekend. Maar die heb ik toch clean kunnen doorstaan. (Relatie breuken, plotseling verlies van vader, en angstproblemen).

Dus geef het een kans, en daarmee bedoel ik ook dat je jezelf vooral die kans mag geven.

🔷️

_shikantaza

Badass junkie
Bedankt voor de uitleg, ik snap het inderdaad. Denk ook dat de verslaving bij mij nu gewoon nog zo sterk is, omdat het nu nog zo 'helpend' is op korte termijn dat ik het gewoon heel lastig vind om afstand te doen van gebruik. En daarom nog niet 100% gemotiveerd ben om te veranderen.
Dat is ook oké. Alleen het verlangen om te stoppen telt, of dat lukt of niet maakt niet uit.

Misschien kun je toch kracht putten uit het contact of de verhalen. De motivatie kwam bij mij pas toen ik de bodem van de put had bereikt.

Laatst bewerkt:

Spatsen

Belezen gebruiker
Dat is dus het vernuftige van een verslaving.. dat je eerst de bodem moet bereiken om dan pas door te krijgen van “ hé shit! Dit kan zo echt niet langer “

Ik zou willen dat jou die bodem bespaard zou blijven, want daar komt zoveel ellende van. Been there, done that. Maar, aan de andere kant.. hoop ik ook dat je je bodem bereikt, want dan pas ben je bereid om hulp te zoeken & te accepteren.

heel veel succes

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Dat is dus het vernuftige van een verslaving.. dat je eerst de bodem moet bereiken om dan pas door te krijgen van “ hé shit! Dit kan zo echt niet langer “

Ik zou willen dat jou die bodem bespaard zou blijven, want daar komt zoveel ellende van. Been there, done that. Maar, aan de andere kant.. hoop ik ook dat je je bodem bereikt, want dan pas ben je bereid om hulp te zoeken & te accepteren.

heel veel succes

Ik denk dat (bijna) niemand die bodem bespaard blijft.

Pas als je echt met je rug tegen de muur staat en geen andere optie meer hebt dan hulp zoeken, gaan de meeste (waaronder ik) hulp zoeken.

En dan is het altijd maar hopen dat er niet teveel kapot gemaakt is tijdens die reis naar de bodem..

@superlucy, succes de komende tijd!

Je weet in ieder geval de weg naar hulp te vinden en de intentie is er. Dat is al positief.

Mijn tip is, probeer de schade omtrent je naasten en schulden zoveel mogelijk te beperken, dat maakt de weg terug omhoog een stuk makkelijker.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik kom zelden op meetings waar meer dan 25 man zijn. Veel meetings met 12-15 personen. Ik kan me voorstellen dat zo'n grote groep intimiderend is.

Dat er bij het sharen niet op elkaar gereageerd wordt, wordt bij vrijwel elke groep gehandhaafd.
Dit is om te voorkomen dat er geen ongevraagd advies komt (of erger nog, discussie). Immers, het enige wat we kunnen doen, is delen wat onze eigen ervaring is. Wat voor ons wèl of niet gewerkt heeft.

Je mag uiteraard wel een hulpvraag in de groep gooien. En dan kunnen mensen daar, vanuit hun eigen ervaring, iets over zeggen.

Buiten de meetings om kan je in contact staan met fellows. En daar kan je natuurlijk wel feedback krijgen op wat je deelt of waar je tegenaan loopt. NA draait niet om de meetings alleen. Het is vaak alleen het startpunt en een stukje onderhoud.

Ik heb hier in de buurt ook groepen waar ik me helemaal niet zo verbonden voel. Vaak is het ook even rondkijken wat wel of niet fijn is. Er zijn verschillende programmas, maar ook binnen die programmas zijn verschillen tussen de groepen.

Maar uiteindelijk draait het overal om de stappen. Die stappen die @dupont al gedeeld heeft. Die zijn een constructieve manier om aan jezelf te werken en continu te groeien.

En als je dan vraagt, wat is het nut? Dan zou ik zeggen: om je kwaliteit van leven te verbeteren.

Bovenaan