Mijn beste vriendin...

Flameon

Badass junkie
Ze zal inderdaad weten dat ze ook haar naasten pijn doet met haar drink gedrag. Het probleem bij een echte alcoholist is dat dit voor hem of haar weinig boeit. Alleen de drank is voor hen belangrijk. Dit is niet negatief bedoeld, maar zal wellicht ook voor haar gelden.
Maar ondanks dat het voor de buitenwereld vaak voorkomt van "men heeft geen interesse meer in me" is het vaak toch wel dat de alcoholist veel geeft om zijn naasten. Alleen kunnen ze dat niet uit drukken.

Weet je waarom ze drinkt?
Daar ligt nl het de kern van aanpak. Niet bij het drinken, maar bij de rede waarom ze drinkt. Iemand drinkt nl niet zomaar, er zit altijd een (lang) verhaal achter

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Afgelopen zondag mijn verjaardag gevierd, ze is niet op komen dagen. Ook vandaag was ze onbereikbaar en heb ik niks meer van haar vernomen. Wanneer houdt dat gezeik met haar eens op? :angry:

Chris Pontius

Badass junkie
Marla Singer zei:
Afgelopen zondag mijn verjaardag gevierd, ze is niet op komen dagen. Ook vandaag was ze onbereikbaar en heb ik niks meer van haar vernomen. Wanneer houdt dat gezeik met haar eens op? :angry:

ik denk :

Flameon zei:
Ze zal inderdaad weten dat ze ook haar naasten pijn doet met haar drink gedrag. Het probleem bij een echte alcoholist is dat dit voor hem of haar weinig boeit. Alleen de drank is voor hen belangrijk. Dit is niet negatief bedoeld, maar zal wellicht ook voor haar gelden.
Maar ondanks dat het voor de buitenwereld vaak voorkomt van "men heeft geen interesse meer in me" is het vaak toch wel dat de alcoholist veel geeft om zijn naasten. Alleen kunnen ze dat niet uit drukken.

Weet je waarom ze drinkt?
Daar ligt nl het de kern van aanpak. Niet bij het drinken, maar bij de rede waarom ze drinkt. Iemand drinkt nl niet zomaar, er zit altijd een (lang) verhaal achter

dat flameon het erg goed beschrijft.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik weet dat ze nog steeds om me geeft en het voelt niet voor mij alsof ze geen interesse meer in mij heeft. Daar maak ik me ook niet boos om. Waar ik me wel kwaad om maak, is dat ze geen stappen onderneemt om nou eindelijk eens serieus dat probleem aan te pakken. Ik heb al zoooo vaak met haar gesproken hier over, het houdt eens een keer op... Hoe erg ik het ook vind, we beginnen nu toch echt steeds meer van elkaar te vervreemden. Mijn leven gaat ook gewoon door namelijk...

Flameon

Badass junkie
Ze zal inderdaad stappen moeten ondernemen om van de drank af te komen, alleen lijkt het haar niet meer te lukken. Dus ze zal professionele hulp moeten zoeken om van deze verslaving af te komen. Helaas is het zo dat verslaafden, en alcoholverslaafden ook heel erg, niet in zien dat ze hulp nodig hebben. En al zien ze dat in dan komen ze vaak niet zover om het geregeld te krijgen.....

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Same old story... Toevallig was ze vanavond even een paar uurtjes op visite (vroeger kwam dat geregeld voor, maar tegenwoordig spreek ik van "toevallig", zo weinig zie ik haar...). Als ze bij mij thuis is en ik er (uiteraard) geen alcohol bij pak, is ze gewoon best wel de oude, kunnen we lekker kletsen en is het heel gezellig. Alleen als ik haar ergens in een kroeg ontmoet, is ze binnen no-time dronken en valt er geen fatsoenlijk gesprek meer met haar te voeren. Door haar onstuimige gedrag en bewegingen, trekt ze dan ook vaak nog eens op een negatieve manier de aandacht, waar dan ook meestal problemen (met anderen) uit ontstaan. Daar heb ik dus - als haar "metgezel" tijdens zo'n nacht - echt geen trek meer in. Samen avondjes uitgaan, komt hierdoor momenteel vrijwel nooit meer voor en dat vind ik best wel jammer, want ik mis dat gewoon. :( Ik zou haar veel vaker willen zien, zoals het vanavond ook was, maar als zij doorgaans liever in de kroeg doorbrengt....

Ze heeft absoluut professionele hulp nodig, maar ik ga haar toch echt niet dwingen/smeken. Dat werkt gewoon niet en kan zelfs een averechtse reactie gaan geven. Ik zorg gewoon dat het contact tussen ons toch niet helemaal gaat verwateren en ik ben al lang blij dat we elkaar zo nu en dan nog steeds zien. Zo kan ik toch een beetje over haar blijven "waken" en eventueel ingrijpen als ik de indruk krijg dat er toch gedwongen maatregelen genomen moeten worden.

verneukeratief

Badass junkie
hoi Marla heel herkenbaar. Helaas niet in jouw situatie maar in die van je vriendin maar weet drommelsgoed hoe je je hier onder voelt. Ben zelf mijn leven al een jaar of 6 aan het verkloten door dagelijks flinke dosering alcohol en wiet. Ben er relaties, banen en vrienden door kwijtgeraakt...nouja kwijtgeraakt...mijn 'cleane' vrienden zullen me wel weer steunen als ik een stoppoging in welke vorm dan ook onderneem..het contact met hen was voor mijn verslaving erg goed, deelde erg veel met hen maar is nu erg slecht geworden..zij hebben momenteel een heel ander leven met kids vaste baan etc...een verslaafde is het liefst alleen of met mensen bij wie hij (in mn geval) lekker zijn biertje kan drinken en blowtje kan roken zonder dat hij telkens aangesproken wordt op verslaving/stoppen/toekomst..gek genoeg zijn dat vaak mensen die zelf ook wel van een biertje houden en/of wat dan ook..

Zij waardeert jou echt wel maar kan momenteel niet anders uit schaamte. Een verslaafde is egoïstisch en kiest voor gebruik. Respect hoe je met haar omgaat. Begrijpelijk dat je af en toe boos bent. Logisch dat je zelf minder contact gaat zoeken en niks om je schuldig over te voelen. Maar veroordeel haar niet en probeer er voor haar te zijn mocht ze je steun(niet financiëel!!!) nodig hebben.

Verwacht niets en wees blij met alles dat positief is! (mooie quote van iemand die ik hier op het forum las wie weet ik niet meer)

Sterkte ermee!!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ze zuipt nog steeds heel veel en ik zie haar maar weinig.Ik zou haar afgelopen weekend zien, maar dat is er niet meer van gekomen omdat ze te brak was. Ze werkt namelijk ook nog eens 6 dagen p/w in de kroeg. Daar blijft ze vaak tot diep in de nacht nazitten en drinken. Op zondag is ze dan eigenlijk totaal uitgeleefd en heeft ze de de hele dag nodig om bij te slapen.

Ik heb een soort halve afspraak nu met haar voor morgenavond, maar dat moet ik dus eerst nog maar eens zien....

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
verneukeratief zei:
Heb je haar nog gezien en zoja hoe was het?

Ik heb haar donderdag niet meer gezien, maar ik kwam 'r vrijdag heel toevallig tegen in de metro! Ik had net tot 17u gewerkt en zij ging net naar haar werk toe. Ze was aan de vroege kant, dus we hebben eerst nog even een uurtje in de Ierse pub van haar vader gezeten. Daar klokte zij - vlak voor dat ze zelf moest werken dus - nog even drie Irish coffee's naar binnen :openmouth: en ik hield het zelf maar lekker gewoon bij een heerlijk kopje thee. Als ik drie van die dingen op zo'n tempo achterover klap, sta ik echt niet meer recht op m'n benen, maar zij heeft inmiddels dusdanig een tolerantie opgebouwd, dat ze het blijkbaar makkelijk kan hebben... Ik merkte iig nauwelijks wat aan haar.

Was toch wel fijn om haar weer gezien te hebben en eigenlijk was het ook erg gezellig! Wel kreeg ik nog even te horen dat iemand uit haar omgeving - en iemand waar ik een aantal jaren geleden zelf ook nog best wel mee opgetrokken heb - vijf weken geleden zelfmoord heeft gepleegd. :( Het is niet de eerste uit haar vrienden- en kennissenkring die - door overmatig drugs- en alcoholgebruik of door suicide - vroegtijdig gestorven is. Daar schrok ik dus behoorlijk van! Nog altijd ben ik bang dat zij ook niet oud wordt, als ze door blijft leven zoals nu....

We hadden nog afgesproken dat ze dan zaterdag overdag met ons mee zou gaan naar de Gaypride, maar toen ik haar gisteren rond 12u, van te voren nog even opbelde, lag ze weer eens nog half in coma op bed en dus beloofde ze me later op te dag terug te bellen, om ergens in de stad af te spreken. Uiteraard niks meer van haar vernomen verder en ook vandaag (haar "heilige slaapzondag") was ze dus weer onbereikbaar...

geekos

Bewuste gebruiker
Als ze "aan de vroege kant" al 3 irish coffee's binnen klokt dan gaat het inderdaad zeer slecht met haar drinkgedrag, probleem is dat alcoholisten zeer moeilijk kunnen toegeven dat ze problemen hebben. Er moet een manier zijn om haar "echt" te confronteren met haar gedrag onder invloed van alcohol, probleem is dat ze hoogstwaarschijnlijk elke dag in contact komt met mensen die ook spertelzat zijn en haar eigen gedrag dan ook niet zo opvalt.

Veel sterkte, ik hoop dat jij haar van alcohol af kan helpen want dit drink- en feesttempo is niet te houden zonder ernstige bijkomende problemen.

Chris Pontius

Badass junkie
geekos zei:
ik hoop dat jij haar van alcohol af kan helpen
Nu klinkt het net alsof het Marla's schuld is als het niet lukt (neem aan dat je dat niet bedoeld natuurlijk :P)
Heb zelf een vader gehad die toch wel een beginnende/redelijke alcohol verslaving had en je kan trekken aan zo'n persoon wat je wilt maar het heeft gewoon geen drol nut.
Natuurlijk wil je ook niet niets doen maar hoe het ook loopt, neem jezelf niets kwalijk.

nogmaals succes

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ze geeft wel toe dat ze een alcoholprobleem heeft, maar haar zelfstandige stoppogingen (en die zijn inmiddels dus echt al op twee handen te tellen) mislukken tot nu toe iedere keer weer. De echte wil om dan toch maar eens naar de professionele hulpverlening toe te stappen, ontbreekt vooralsnog. We gaan haar ook echt niet dwingen ofzo en iemand die diep van binnen dus blijkbaar toch nog niet echt wil stoppen, kun je eigenlijk dan ook niet verder helpen. Dat stoppen moet ze sowieso toch echt helemaal zelf doen, het is niet mijn verantwoordelijkheid om haar er vanaf te helpen, ik steun haar uiteraard wel....

Het enige wat ik nu kan doen, is er - op de schaarse momenten die we elkaar momenteel nog spreken/zien - voor haar zijn en gewoon heel erg blijven hopen, dat als haar leven haar lief is, ze toch een keer moet gaan inzien dat ze zichzelf nog eens een keer kapot drinkt en zo dus echt niet verder door kan gaan.
Op haar in praten heb ik eigenlijk ook helemaal geen zin meer in, daar heb ik inmiddels al zoooo vaak mijn tijd en moeite in gestoken en het heeft tot nu toe allemaal toch nog nooit iets uitgehaald (integendeel zelfs, het gaat de laatste jaren eigenlijk alleen maar langzaam meer bergafwaarts met haar :( ). Ze weet inmiddels iig dus ook al lang wel hoe ik er over denk en dat ik haar sowieso ten alle tijden zal steunen bij het zoeken naar professionele hulp, maar ze moet nu wel zelf die eerste stap daar naar toe willen zetten! Wat heeft het nou nog voor zin, om nu weer voor de tigste keer hetzelfde verhaal tegen haar af te steken? Daar word ik ondertussen zelf echt ook alleen maar moedeloos van en daar heb ik dus helemaal geen zin meer in. Ik heb zelf namelijk ook een leven waarbij ik oude patronen heb moeten doorbreken, en waar ik nu dus iets van probeer te maken. Dat is iets wat zij ook gewoon eens zou moeten doen, hoe moeilijk dat ook is! Doch, ze is en blijft dus wel nog steeds "mijn zorgenkindje", want ik geef gewoon ontzettend veel om haar en zal hoe dan ook altijd voor haar klaarstaan... Daarom blijf ik dus wel nog steeds om de zoveel tijd contact met haar opnemen en gelukkig doet ze dat ook nog altijd richting mij toe! Ondanks dat onze levens dus nu wel toch echt behoorlijk zijn gaan verschillen van elkaar, zie ik dat tenminste nog als een lichtpuntje in onze vriendschap!

Ik kijk dus eigenlijk tegenwoordig maar met lede ogen toe, ik geniet gewoon wel extra van de momenten die ik nog op een gezellige manier met haar door kan brengen en blijf ondertussen dus maar echt heel erg hopen, dat ze dan toch een keer uit haarzelf die grote stap richting de verslavingszorg gaat zetten... Ik zal er dan iig wel weer als eerste voor haar zijn!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hoera, ze is weer gestopt met drinken! :wave: Ik hoop echt zo dat het dit keer menens is.... Ze heeft sinds een aantal maanden een relatie met iemand die ook niet (meer) drinkt. Nou is ze dus laatst wel in een zwaar beschonken toestand met iemand anders in bed beland, maar daar had ze achteraf zoveel verdriet en spijt van, dat ze nu helemaal klaar is met de drank en haar dronken "alter-ego". Ondanks dat haar vriend zich nu wel zwaar gekwetst en bedrogen voelt, wil hij haar toch nog wel een kans geven. Daar ben ik echt heel blij om, want juist zo iemand als hij, een ex-alcoholist, zou zo'n goede invloed op haar kunnen hebben! Hij weet ook zelf als geen ander hoe het is om heel erg dronken te zijn en dan onder invloed dingen te doen waar je achteraf heel veel spijt van krijgt. Het is natuurlijk eigenlijk niet goed te praten wat ze heeft gedaan, maar dit voorval heeft haar wel echt doen inzien dat ze niet alleen zichzelf kapot maakt met die drank, maar dat ze haar omgeving ook veel pijn ermee doet.

Ondertussen heeft ze ook een soort toevlucht gevonden in de kerk (ze is dus van Ierse afkomst en heeft een katholieke achtergrond). Nou heb ik daar zelf persoonlijk weinig mee, maar iedereen moet zulke dingen natuurlijk helemaal zelf weten. Ik heb veel liever dat ze op zondag bidt en kaarsjes brandt, dan dat ze uitgevloerd in bed ligt en dan voor iedereen onbereikbaar is. Ze heeft gevraagd of ik volgende week zondag met haar mee wil gaan naar die kerk en als vriendin doe ik dat natuurlijk voor haar (ik steek dan wel gewoon een kaarsje op voor mijn zwangere buikje :wink: ).

Dit is wel de eerste keer dat ik echt zo'n stellige overtuiging achter haar stoppoging zie. Dat hele kerkgedoe van haar is ook nieuw voor me. Nou hoor je wel vaker dat ex-criminelen, of ex-gebruikers zich hebben laten bekeren door de kerk en daardoor niet meer in de shit zitten. Als het voor haar haar redding betekent, sta ik voor 100% achter haar!

Wordt vervolg... :wave:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Nog steeds alcoholvrij geloof ik. Ik ben zelf afgelopen week een aantal dagen weggeweest met school, dus ik heb eigenlijk nog niet veel contact met haar gehad na vorige week. Ik ga d'r van de week maar weer even bellen denk ik.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
soldiermoney zei:
Ik hoop dat je beste vriendin kan stoppen Marla!!!!!!!! Dat zou echt geweldig zijn :rock:

Dat zou het zeker zijn!! Ze is nog steeds helemaal clean en ik begin nu toch langzaam eindelijk weer een beetje goede hoop te krijgen. Morgenmiddag heb ik trouwens weer met haar afgesproken, ik verheug me er op haar te zien! :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hartstikke goed, ze drinkt nog steeds geen druppel! Het blijft natuurlijk nog even aankijken, ik heb het eerder tijdens haar stoppogingen toch zo vaak weer mis zien gaan, maar voor nu ben ik echt heel erg trots op haar!!!! Ik zie haar nu ook weer als vanouds bijna wekelijks en ik ben dolblij dat ik beetje bij beetje mijn vriendin - zoals ze was - weer terug begin te krijgen! :wave:

wendela

Experimenterende gebruiker
Marla, ga met haar naar een AA-meeting; er zijn er meerderde per dag door het hele land (ook in Miami).

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
wendela zei:
Marla, ga met haar naar een AA-meeting; er zijn er meerderde per dag door het hele land (ook in Miami).

Tsja, ze drinkt momenteel niet meer... Als je het hele topic had gelezen, dan had je dat ook kunnen zien.

Maar toch bedankt voor je tip!

SperSIZEboon

Badass junkie
Moet trouwens zeggen dat ik echt respect heb voor de manier waarop je met jullie vriendschap omgaat en haar steunt ten allen tijden..

Denk dat een hoop mensen al een punt achter de vriendschap gezet hadden...

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Even een update:

Ik ben blij dat ik geen punt achter de vriendschap heb gezet. In september is ze namelijk precies een jaar clean! :wave: Ik ben heel erg trots op haar en onze vriendschap is weer helemaal opgebloeid. Ben zo blij dat ik haar weer terug heb!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Eigenlijk zit ze nog steeds in hetzelfde milieu qua werk betreft. Ze staat zes dagen per week achter de bar, maar ze drinkt dus zelf gewoon echt geen druppel meer! Knap he?

Flameon

Badass junkie
Dat vind ik dan inderdaad helemaal knap. Getuigd van een zeer sterk karakter en doorzettingsvermogen. Wow respect :rock:

Bovenaan