Meeste dopamine?

Queenir

Experimenterende gebruiker
Ik ben een dopaminejunk, wegens depressie dopaminetekort gekregen en dat lang opgelost met rilatine (zonder voorschrift, online gekocht, niet te betalen eigenlijk) Nu heb ik dopamineverhogende antidepressiva en die werken, depressief ben ik niet meer. Maar ik heb wel nog graag af en toe wat extra dopamine, bijvoorbeeld als ik heel de dag rotklussen moet opknappen of als ik ‘s avonds in mijn eentje zit want dan krijg ik zin om iets te gaan doen en ben ik bezig in plaats van me eenzaam te voelen. In plaats van rilatine gebruik ik daarvoor nu 4f-mph, er zit wat verschil op de werking maar het is ook methylfenidaat en het belangrijkste daarvan vind ik de manier waarop het werkt: het blokkeert de heropname van de aanwezige dopamine in je brein, zodanig dat die ophoopt. Cocaïne werkt ook zo. Het haalt dus geen dopamine uit je reserves zoals bv. speed wel doet. Van iets dat werkt zoals speed weet ik nooit op voorhand wat het resultaat daarvan gaat zijn. Als mijn dopaminereserve op dat moment zeer klein is, word ik er alleen maar moe en misselijk van.
Nu heb ik 2MMC geprobeerd en dat werkt duidelijk niet zoals speed, want dat verdraag ik prima en het heeft ook wel effect, maar niet zoveel als de 4fmph. En ik moet er al 200 mg van pakken (ik koop kristallen en los die op in drank) of ik voel niks. Een nog hogere dosis 2MMC pakken, riskeer ik toch maar niet.

Nu was mijn vraag: de websites die designerdrugs verkopen raden behalve 2MMC ook 3FMc en nep (nephedrone) aan als dopamineverhogers. Iemand ervaring daarmee? En weet iemand of ze die dopamine uit je reserves halen of niet?

OtherShore

Badass junkie
Nu heb ik dopamineverhogende antidepressiva en die werken
Er zijn niet zoveel dopamine verhogende antidepressiva. Wat krijg je precies?

Ik lees trouwens een aantal aannames in je verhaal over de werking van dopamine en de werking van stoffen die werken op dopamine die maar ten dele kloppen. Zo zijn 2-mmc en 3-fmc waarschijnlijk dopamine releasers net als speed (maar dat weten we nog niet zeker). Je gaat ook volledig voorbij aan de rol van noradrenaline en serotonine.

NEP raad ik in ieder geval af. Ik zou even dit topic lezen.

Laatst bewerkt:

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Ik zou aanraden een gesprek met de huisarts hier over aan te gaan. Maar soms helpt het ook om gezond te eten en actief te leven. Energie ontstaat namelijk ook uit jezelf.

Zoals je omschrijft zal je zoeken naar middelen die schade doen en/of nog te weinig van bekend is. Ik zou het gesprek aangaan met de HA/psychiater. Wellicht dat dexamfetamine een betere oplossing is.

OtherShore

Badass junkie
Ik wilde toch nog even in meer detail reageren op jouw bericht @Queenir want volgens mij ben je niet zo verstandig bezig.

Jouw aanname is eigenlijk dat dopamine verhoging zou werken tegen depressie (en daarbij horende lusteloosheid). Dat is maar ten dele waar. Aan depressie ligt een complex samenspel van oorzaken ten grondslag, waarbij meerdere neurotransmitters een rol spelen. Daarnaast kan meer dopamine juist leiden tot een afname in de gevoeligheid voor dopamine. Dus meer dopamine betekent niet automatisch meer effect van dopamine.

De meest voorgeschreven antidepressiva (SSRIs) remmen de heropname van serotonine. Maar een toename in de hoeveelheid serotonine in het zenuwstelsel verklaart op zichzelf nog niet de effectiviteit van SSRIs. Die effectiviteit wordt verklaard door aanpassingen die plaatsvinden in de hersenen in respons op het hogere serotonine niveau. Daarom duurt het ook een paar weken voordat antidepressiva beginnen te werken, terwijl ze vanaf dag 1 serotonine verhogen. Overigens zijn antidepressiva die niet op serotonine werken (zoals bupropion) ook effectief tegen depressie, dus zo zie je maar weer hoe ingewikkeld dit is.

En met betrekking tot het gelijktijdig gebruik van stimulerende middelen en antidepressiva: Er zijn psychiaters die antidepressiva voorschrijven in combinatie met ADHD medicatie, maar dat is iets dat in het vakgebied ter discussie staat. Voorzichtigheid geboden dus. Zeker niet iets dat je op eigen houtje moet gaan doen en zeker niet op recreatieve dosissen.

Ik weet hoe moeilijk depressie kan zijn, maar drugsgebruik maakt de problemen meestal erger. Je hebt gelukkig al een antidepressivum gevonden dat voor jou werkt, dus ik zou het daarbij laten.

Laatst bewerkt:

Queenir

Experimenterende gebruiker
Er zijn niet zoveel dopamine verhogende antidepressiva. Wat krijg je precies?

Ik lees trouwens een aantal aannames in je verhaal over de werking van dopamine en de werking van stoffen die werken op dopamine die maar ten dele kloppen. Zo zijn 2-mmc en 3-fmc waarschijnlijk dopamine releasers net als speed (maar dat weten we nog niet zeker). Je gaat ook volledig voorbij aan de rol van noradrenaline en serotonine.

NEP raad ik in ieder geval af. Ik zou even dit topic lezen.
Die NEP, daar heb ik ondertussen genoeg over gelezen om er niet mee te beginnen. Ik neem duolexine. En 2MMC is echt geen dopaminereleaser zoals speed, ik merk dat verschil direct. Je kunt het trouwens tegelijk gebruiken met 4fmph. Moet je eens proberen met speed, dan ben je zo slecht als iets doordat die twee werkingen tegen elkaar zitten te wringen. Dit versterkt elkaar een beetje en verder gebeurt er niks verkeerds. En dat van die serotonine en noradrenaline: daarom vraag ik nu juist wat specifiek dopamine verhoogt. En bij voorkeur zo weinig mogelijk anders. Ik heb ooit eens cocaïne geprobeerd. Wel, dat doet bij mij niks. Echt helemaal niks. Alles dat ook serotonine verhoogt, zorgt bij mij voor nul effect

ljuv

DF-koningin
En 2MMC is echt geen dopaminereleaser zoals speed, ik merk dat verschil direct.
Er is hier geen onderzoek naar geweest en dus geen duidelijkheid over... Jouw perceptuele ervaringen kunnen ook beïnvloed worden door je onderliggende problematiek (depressie) en je gebruik en misbruik hiervoor.

Daarnaast werkt 2mmc in elk geval ook op je noredaline en serotonine en is het naar waarschijnlijkheid wel een releaser. Ze weten niet nog niet hoe of in hoeverre, maar het is in elk geval heel onverstandig dit te gebruiken als je ook antidepressiva gebruikt tegen depressie.

verder gebeurt er niks verkeerds.
Dit is dus een enorm foutieve aanname, in elk geval bij 2mmc. Maar voor elke RC kun je er eigenlijk vanuitgaan dat dit niet bekend is bij gebrek aan (significant) onderzoek.

En dat van die serotonine en noradrenaline: daarom vraag ik nu juist wat specifiek dopamine verhoogt. En bij voorkeur zo weinig mogelijk anders.
Alleen medicijnen die hier speciaal voor gemaakt zijn en op recept verkrijgbaar zijn werken zo. Je gaat je antwoorden niet vinden in drugs ge-/misbruik maar in je leven anders inrichten… al dan niet met ondersteunende medicatie. Heb je naast je antidepressiva hulp bij je mentale klachten (gehad)?

Ik sluit me dus eigenlijk volledig aan bij @OtherShore: volgens mij ben je heel onverstandig bezig en ga je voorbij aan een heleboel mechanismen rondom middelen die je dopaminelevel op welke manier dan ook beïnvloeden.
Wellicht is het verstandig om aan te geven bij je arts dat je bij moeilijke of saaie taken meer medicatie nodig hebt zoals methylfenidaat? In elk geval: hier zelf mee aankloten gaat je op den duur in de problemen helpen. Ik vraag me ook af: hoe zorgt het gebruik van drugs dat je gevoel van eenzaamheid afneemt?

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Ik hoef niet veel meer te zeggen @Queenir want @ljuv neemt me de woorden uit de mond. Twee kleine toevoegingen:

- Duloxetine remt idd de heropname van dopamine, maar het effect is zeer klein. Duloxetine werkt primair op noradrenaline en serotonine en wordt daarom meestal geclassificeerd als een SNRI (een serotonine en noradrenaline heropname remmer dus).

- Er bestaan nog geen drugs/medicijnen die exclusief op dopamine werken (niet als releaser en niet als heropname remmer). Speed werkt bijvoorbeeld sterker op noradrenaline dan op dopamine. Speed werkt zelfs op serotonine, maar dat effect is klein.

Is dat niet genoeg om jouw aannames een beetje te nuanceren en je op het idee te brengen om je vragen eens voor te leggen aan een arts?

Laatst bewerkt:
Bovenaan